wel of niet kdv?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by caroline16, Nov 21, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. caroline16

caroline16 Niet meer actief

hoi meiden,

ik zit in een dilemma..
    ik wil graag wat verdienen, heb nu een uitkering, maar zou meer willen..
    maar dan moet ik gaan werken! mijn dochtertje is nu 2 maanden oud, en ik vind het zo zielig om haar naar het kdv te doen..

wat zouden jullie doen?
    en wat zijn de kosten voor een kdv, hoe doen ze dat?

2. debke83

debke83 Fanatiek lid

Jun 24, 2008
    3,588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Je moet doen waar jij je goed bij voelt.
    Ik heb geen ervaringen met KDV omdat mijn kindje naar de oma's gaat als ik werken ben.
    Maar mijn neefje en nichtje gaan wel die hebben het er prima naar hun zin!
    Het is alleen niet zo ons ding,ik heb mijn kindje gewoon liever bij bekende en vertrouwde mensen waar hij volop aandacht krijgt.
    (wil niet zeggen dat dat op KDV is...en ook dat zal weer andere voordelen hebben)maar ik vind het heerlijk zo!
    Qua kosten krijg je als ik het goed heb het meeste van vergoed...maar dat weet ik niet precies...eens googlen anders?

Succes met het maken van je keuze!

Liefs Debbie

3. caroline16

caroline16 Niet meer actief

ja, bij mijn oudersk an het niet, die werken allebei.. en schoonmoeder kan ook niet, woont te ver weg..

4. debke83

debke83 Fanatiek lid

Jun 24, 2008
    3,588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Ja das is het idd moeilijk...maar waarom twijfel je over KDV?

5. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Kijk eens op www.toeslagen.nl en dan bij kinderopvangtoeslag daar kan je veel vinden. Mijn zoon gaat 2 dagen in de week naar oma toe en 1 dag naar het KDV. Beide manieren van opvang bevallen mij prima! En het KDV vind mijn zoon prachtig! gebrek aan aandacht is er niet en hij speelt samen met andere kinderen. Hij mocht wel 3 dagen naar mijn moeder toe, maar heb zelf besloten dat mijn zoon ook 1 dag naar het KDV gaat want ik vind het belangerijk dat hij ook met andere kinderen in aanraking komt en heb er nog geen moment spijt van gehad! kreeg hem afgelopen vrijdag niet eens mee naar huis haha. Omdat ik alleenstaande ouder ben krijg ik bijna alles terug van de belastingdienst dus ik heb er zeer weinig kosten aan. En beide manieren van opvang bevallen mij prima!

6. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Zielig is het echt niet hoor? Hoe doen andere vrouwen dat dan die na hun zwangerschapsverlof weer gaan werken? Mijn zoontje was 3 maanden toen ik weer "moest" ... Had het liever ook anders gezien, maar ja... Maar hij vindt het superleuk bij het KDV! Hij houdt erg van mensen om zich heen en ik heb er een goed gevoel bij en vind het ook leuk dat ze op een pedagogisch verantwoorde manier daar met hem omgaan, spelen etc.
    Maar als jij je beter velt bij een wat meer huiselijke omgeving kun je bijv ook voor een gastouder kiezen??
    Kosten zijn bij mijn KDV 6o euro per dag waarvan ik 3/3 e deel terug krijg. 20 euro per dag wat ik zelf betaal dus.

7. zo79

zo79 Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    3,925
    0
    36
    Bovendien...als je nu een uitkering krijgt ben je toch neem ik aan verplicht om te solliciteren? Ben je dan ook niet al verplicht om de opvang op voorhand op orde te hebben of er in ieder geval over nagedacht te hebben?

Geen oordeel ofzo hoor, maar vraag ik me gewoon af ;)

Voor wat betreft de kosten, dat valt hartstikke mee. Zelfs als je samen één miljoen euro verdient krijg je nog altijd 1/3 van de kosten terug. Je kunt eea uitrekenen op www.toeslagen.nl

8. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,822
    113
    De kosten vallen wel mee en waarom vind je het zielig dan? Mijn zoontje vind het er geweldig! Mijn dochtertje gaat maandag voor het eerst wennen. Daar zie ik uiteraard wel tegenop, ze is nog erg klein, maar ik weet dat ze toch goed voor haar zorgen.

9. pampers

pampers Niet meer actief

In januari gaat emma twee dagen naar het kdv en 1 dag naar opa en oma. Bij het kdv bij ons wordt er gekeken naar je gezamenlijke toetsings inkomen en aan de hand daarvan bepalen ze wat je per uur betaald. Bij ons komt het uiteindelijk neer op ongeveer 80 cent per uur. Je kan bij ieder kinderdagverblijf eens binnenstappen of bellen om een overzicht van de kosten te vragen. Ze hebben vaak zelfs oefendagen en als je het moeilijk vind om je kindje er achter te laten mag je misschien zelf wel eens een uurtje samen met je kindje blijven om een indruk op te doen. Als ik jou was zou ik gewoon eens binnenstappen (of een afspraak maken) om een eerste indruk op te doen. Heb ik ook gedaan en heb er niet zoveel zorgen meer over, ik vond het leuke juffen, een mooie en veilige ruimte en alles zag er netjes en verzorgd uit.

succes!

groeten Pampers

10. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Anders een gastouder?

11. Kletskous

Kletskous Niet meer actief

Mijn zoontje is nu 2 dagen voor het eerst naar het kdv geweest. En als je ziet hoe leuk hij het daar heeft en dat er goed voor hem gezorgd wordt is het alleen maar fijn. Ik moet binnenkort ook weer gaan werken. Zit momenteel in de ziektewet. Maar je krijgt idd een hoop vergoed van de belasting.

12. sitara

sitara Bekend lid

Jan 16, 2009
    528
    1
    0
    hai

ons zoontje gaat sinds hij een maand is naar een creche/kdv
    wij hebben onze tijd genomen om een te vinden, maar het was e ht de moeite, ze zijn zeer begaan met ons, luisteren naar ons EN volgen onze opvoeding
    kortom, we zijn heel tevreden

de prijs is hier afhankelijk van het gezinsinkomen, het is een creche die verbonden is aan Kind en Gezin

als ik zou moeten zeggen hoeveel we betalen, is dat eigenlijk bijna niks
    maar dat komt omdat mijn vriend een opleiding doet bij de VDAB en dan wordt ev kinderopvang praktisch volledig terugbetaald
    anders zouden wij zo'n 120 euro per maand betalen (wat nog niet veel is)

maar dit geld voor belgie, ik weet niet precies of het in nederland ook zo is?!

xxx

13. sitara

sitara Bekend lid

Jan 16, 2009
    528
    1
    0
    OJA? HIJ GAAT 3 dagen in een week (de dagen dat mijn vriend naar school moet)
    verder was het idd moeilijk om hem daar af te zetten de eerste keren, maar ik heb een aantal keer gebeld en alles ging vlot

Seth lijkt het wel naar zijn zin te hebben daar

en ik vind het goed naar later toe, hij zal veel sociaal conyact hebben, nog voor hij naar de kleuterklas gaat

aan de andere kant is hij wel vlugger ziekjes, verkouden
    ao'n creche, daar looptie vanalles op
    maar das dan weer goed om zijn weerstand op te bouwen ;)

xxx

14. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ik had er eerst ook heel erg moeite mee en ik ging er vanuit dat niemand haar zo aanvoelde als ik, dat is natuurlijk ook zo maar de leidsters zijn zo gek met mijn mopje dat ik haar daar altijd afzet met een grote glimlach op haar gezichtje, als ik haar ophaal zit ze altijd rustig te spelen of slaapt ze, de eerste 2 dagen was het moeilijk maar daarna werd het steeds makkelijker.
    en het leukste, mama heeft een stukje voor zichzelf en verdient er geld mee terwijl er goed voor je kindje wordt gezorgd.

en anders, ik zag al dat iemand dat idee ook al had genoemd, een gastouder. misschien is dat wat voor je, dat je kindje meedraait in een gezin op de dagen dat je werkt.

15. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Volgens mij is er idd een sollicitatielicht bij een uitkering. En met een uitkering kan je ook Kinderopvangtoeslag krijgen, zijn wel voorwaarden aan verbonden maar het is mogelijk! Wat jij hier schrijft geef ik je 100% gelijk in Zo79 ;) Lijkt mij idd ook verstandig om over opvang na te denken en het in orde te gaan maken... Er is niet veel werk momenteel, maar ik had afgelopen week mijn 1e gesprek met een werkcoach omdat ik ander werk zoek (ik werk nu dus wel, maar wil meer verdienen haha) nou ze hadden meteen een vacature voor mij die mij heel erg aanspreekt! Daar ga ik dus voor :D

16. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Maar je hebt toch nog een aantal weken? Is het niet zo dat je 12 weken na de geboorte weer aan de slag moet als je een contract hebt? Of 16 weken? Dan begint je sollicitatieplicht nu toch nog niet? Ik weet niet hoe het is want ik woon in Duitsland en ik 'krijg' een jaar. Kind gaat vanaf maart naar een gastouder (=Tagesmutter) en vanaf augustus, dus dan is hij ruim 1,5 naar een KDV
    Anders zou ik er nog even van genieten hoor, van dat baby-zijn. Ik vond mijn jaar heerlijk!

17. zo79

zo79 Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    3,925
    0
    36
    Nee oke Chebu, ik zie inderdaad dat haar kindje nog klein is. Maar over een aantal weken is het dan wel zover, en als je dan nu nog na moet denken over de wijze van opvang, is dat rijkelijk laat hier in NL. Vandaar dat ik me afvroeg, als er sprake is van een WW uitkering, had ze dan de opvang niet al moeten regelen? Waar ik woon heb je écht geen plek op een kdv als je dat een maand van te voren nog moet regelen..

18. Chebu

Chebu VIP lid

Dec 17, 2007
    7,174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ja dat klopt zeker. Niet alleen in Nederland trouwens. Ik heb pas een plaats op een KDV in augustus 2010 terwijl ik mijn kind in december 2008 (net na z'n geboorte) voor december 2009 heb aangemeld. Dat was 'te laat':$ (ondanks het feit dat moeders hier allemaal een jaar thuis zijn) dus daarom kan N. er pas in augustus heen.
    Ik ga nu eerst 's avonds werken.

19. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Idd met zwangerschapsverlof is er geen sollicitatieplicht (gelukkig). maar daarna wel. Het lijkt mij idd verstandig om al goed over de opvang na te denken tijdens het verlof en het evt. in orde gaan maken voor als je weer aan het werk moet want de meeste KDV's hebben wachtlijsten. want na het ZW.verlof begint de sollicitatieplicht weer.

20. zo79

zo79 Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    3,925
    0
    36
    Succes met je sollicitatie! :D

Share This Page