Als je je kind wil laten dopen, zal je zelf je kind gelovig moeten opvoeden. Dus ben je bereid de Bijbel verhalen te vertellen, bidden voor het eten enz. De manier van hoe je het invult mag je natuurlijk zelf weten. Maar dopen voor het 'mooie' lijkt me wat vreemd.
Goed dat je er uit bent ts! en idd, of helemaal niet of helemaal wel Handig he zon forum, mensen zetten je nog wel is aan het denken
Maar wat is die basis dan? Als je er zelf niets mee doet in de opvoeding dan is die doop maar een leeg ritueel. Je legt denk ik zelfs meer een basis als je niet doopt maar wel je kind dingen uitlegt over het geloof. Of is dit binnen de katholieke kerk een ander gevoel?
hier is het ook een "traditie" mijn oma is wel heel gelovig en mn moeder denk ik ook wel. mn moeder wilt echt dat we ons zoontje laten dopen, werd ook echt kwaad toen ik begon te lachen over het dopen ze zei ook van "dan doe het voor u oma" wij willen hem niet laten dopen,ik geloof wel in "iets" maar niet in al die "verhaaltjes" geen godsdienst dus ik vind ook dat wij niet het recht hebben om hem een geloof te "dwingen" onze zoon mag later zelf kiezen, stel hij wil samen met zijn vriendjes de communie doen dan zullen we ook uitleggen wat dat allemaal betekend en als hij het dan nog wil dan zal hij gedoopt worden maar ik ga niet voor hem bepalen welk geloof hij gaat hebben, ik hoop van geen geloof maar als dat wel is dan is dat zo
E. Is wel gedoopt. Ik geloof maar ga niet na de kerk. Geloven doet ieder op zijn eigen manier. Mijn vriend gelooft totaal niet en vond het onzin. Dit aanfegeven bij de diaken en hij heeft er een hele luchtige dienst van gemaakt. E. Gaat dadelijk ook na een katholieke school. Keuze is aan jullie en niet aan ons...
Geen geloof ik ook een geloof toch? Dus dan bepaal jij toch voor hem dat er geen geloof is? Mag dat dan wel?
ik zelf hoop dat hij geen geloof heeft, of niet gaat geloven in een godsdienst of hoe moet ik het zeggen? wel zullen we hem de verschillende godsdiensten uitleggen en als hij er meer van wil weten dan mag dat
Zo denken wij er ook over. Als je niets met de kerk hebt vind ik het zelfs een beetje raar om je kind te laten dopen.
Wij hebben ook gekozen om ze niet te laten dopen. Ik ben wel gedoopt vroeger en. Mijn man ook. We hebben alleen niks met de kerk, we komen er gewoon niet. Ik geloof nog zeker wel en we willen de meiden ook zeker de verhalen meegeven. Als ze zich later willen laten dopen dan mogen ze dat zelf kiezen. Ik vind dat als je je kindje laat dopen zelf wel moet geloven. Om het te doen omdat je het wel mooi vind vind ik niet genoeg reden. Dopen betekent natuurlijk wat. Weet dus niet of je niet alleen wat met de kerk hebt of ook niet gelooft? Ik heb dus ook niet meer wat met de kerk maar geloof wel. Dan kan je de keuze best maken, maar wel met de goede reden natuurlijk.
Maar niks met de kerk hebben of niet geloven is wat anders he! Lees nu veel als je niks met de kerk hebt zou ik het niet doen. Ik heb ook niks met onze kerk. Ik ben persoonlijk de kerk niet nodig voor mijn geloof, maar ik geloof wel. Maar om de leuk of om de mooi dopen, nee dat zou ik nooit doen. Ook nietcomdat het traditie is. Je moet zelf wel wat ermee willen doen natuurlijk en geloven.
ML is wel gelovig opgevoed maar ik niet. Vorig jaar zijn we wel in de kerk getrouwd omdat ML het graag wou. Ik heb er door mijn opvoeding niets mee maar ben er ook niet tegen. De 2 kids van ML zijn ook gedoopt en we laten onze dochter ook dopen. Zo geef ik het haar wel mee. Later mag ze zelf weten wat ze er mee gaan doen. ML en ik waren het hier wel over eens.
De ouder van mijn moeders kant waren heel gelovig. Wij gingen dus ook al van jongs af aan naar de kerk. Omdat t zo hoorde/moest van grootouders. Edit: grootouders zijn ook altijd heel dwingend geweest, wij moesten perse gedoopt worden. Mijn moeder heeft altijd geweigerd ons te laten dopen omdat ze vond en vindt dat dat een keuze is die iemand zelf moet maken. Ik ben er heel blij om, heb absoluut niks met de kerk en ben dan ook blij dat ik niet gedoopt ben. Ik snap niet waarom je je kind zou willen laten dopen als je zelf niets met de kerk hebt? Waarom?
Manlief en ik zijn allebei gedoopt, de 1e communie gedaan en her vormsel gehad. Ook zijn wij getrouwd in de kerk. Voor ons was al duidelijk dat als wij ouders mochten worden, ons kindje gedoopt zou worden en naar een rk school zou gaan. Toen prinsje net 3 maand oud was is hij gedoopt. En nu gaat hij naar rk school. We gaan niet veel naar de kerk maar we geloven wel. Dus als je geloofd en je je kind dit mee wil geven dan wel doopsel doen. Maar ik lees nu dat je het niet wil omdat je niks met geloof hebt. Dan vraag ik me oprecht af waarom je hier dan over nadenkt.
Wij zijn ook niet in de kerk getrouwd maar wel de kinderen laten dopen. We zijn beide katholiek, doen er niet veel mee maar wel wat. Trouwen in de kerk had voor ons minder waarde dan dopen van de kids.
Onze kinderen worden gedoopt wanneer ze dat zelf willen en er helemaal zelf voor kunnen kiezen. Wanneer ze oud genoeg zijn om een belofte af te leggen en er zich aan te kunnen houden.
Ik en mijn man zijn beide gedoopt. Ons zoontje is ook gedoopt. Beide zijn wij gelovig en gaan regelmatig naar de kerk. Niet elke week. Want er is niet elke week een dienst in onze kerk. Ook lezen we thuis regelmatig uitdelen bijbel en bidden we voor het eten. Wij willen onze zoon ook gelovig opvoeden. Kiest hij er later zelf voor om er niets mee te doen, dan zou ik het jammer vinden maar ik za zijn keuze accepteren en respecteren. Persoonlijk kan ik me er aan irriteren als mensen hun kin alleen maar laten dopen voor de traditie en omdat het mooi is en niet omdat ze hun kn het geloof willen meegeven. Ik vind dat een verkeerd reden. Mijn zus en zwager zijn niet gelovig, maar wel voor de kerk getrouwd omdat ze het "mooi" vinden en bij een traditionele bruiloft vinden horen, niet omdat ze gelovig zijn. Daar kan ik me ook aan irriteren omdat ik dat gewoon de verkeerd redenen vind.
Wij hebben onze zoon laten dopen ondanks dat ik zelf niet gelovig ben opgegroeid. Wij hebben dit gedaan om god te bedanken voor ons wonder. Omdat we wel iets met geloven hebben maar hiervoor niet perse naar de kerk hoeven hebben wij onze zoon thuis laten dopen de pastoor was super de dienst heel intiem de teksten allemaal zelf uitgezocht en de meter is ook niet katholiek maar pastoor zei ons dat dit niet perse nodig was. De meter heeft met een ander geloof en dat was net zo prima zo kan onze zoon kennismaken met diverse godsdiensten . Ik kan je vertellen zelfs de grootste atheisten stonden met tranen en waren onder de indruk van de pastoor en de dienst. Ik had het nooit willen missen. En daarbij de echte keuze maken ze pas met de communie
Maar je kunt toch wel gewoon gelovig zijn en nooit de kerk bezoeken? En dat je wel gelooft dat trouwen of dopen plaats hoort te vinden in een kerk?
In jullie geval zou ik het niet doen. Met de doop beloof je als ouder je kind voor te gaan in een christelijke levenswandel en krijgt het kind de belofte van God mee dat het bij Zijn verbond hoort. Als je dit niet waar probeert te maken, zou ik ook niet gaan dopen. Dopen doe je niet 'omdat het mooi staat'.