Wel of niet laten dopen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mama092013, 1 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Mijn kindje ook niet laten dopen. Kom nooit in de kerk. Geloof nergens in, dus voor mij was de keus niet moeilijk.

2. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Ik ben zelf wel gedoopt. Mijn ouders zijn "uit het geloof gestapt" (om het zo maar te noemen) toen ik 2 was en mijn broertje is dus niet meer gedoopt. Ik geloof nergens in. Mijn man heeft een Islamitische vader maar gelooft ook zelf niet. Wij hebben onze kinderen dus ook niet laten dopen en ze gaan dus ook bewust naar een openbare school. Ze krijgen daar wel HVO of GVO dus ze krijgen er wel wat van mee maar ik wil ze niet vertellen waar ze wel of niet in moeten geloven. Dat mogen ze later zelf uitzoeken. Wij hebben er niks mee, heb er soms zelfs een beetje moeite mee (met het extreme dan he, niet de mensen die "gewoon" geloven). Maar dat wil niet zeggen dat onze kinderen later nergens in mogen geloven, ik wil alleen dat ze het zelf ontdekken of het dan wat voor hen is.

3. Suzetje

Suzetje Fanatiek lid

9 jun 2012
    1.234
    0
    0
    Mijn kindjes!
    Mijn kinderspeeltuin
    Ipv dopen lentefeest! Dat is een vrijzinnig iets, je viert een nieuwe periode in het leven van een kind. Google maar eens!

4. rums

rums Niet meer actief

Als je niet naar de kerk gaat dan vind ik het wat hypocriet om wel voor het plaatje laat dopen of bijvoorbeeld te trouwen in de kerk.
    En ons kindje is gedoopt maar dat heeft een diepere betekenis dan mooi.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dat snap ik dus niet.. overigens vind ik hypocriet nogal een woord.. De hoeveelheid kerkbezoeken laat toch niet zien of je wel of niet gelovig bent?

6. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Mijn man en ik hebben (ondanks dat we beiden gedoopt zijn) niks met de kerk of geloof.
    Wij hebben daarom besloten dat wij ons zoontje niet doppen.
    Voor ons is de voornamelijkste redenen dat wij graag willen dat zoiets zijn eigen keuze is.
    Dat als hij wel ergens in wil geloven zelf de keuze kan maken in welk geloof dit dan is (of uiteraard niet geloven)

7. mamaK79

mamaK79 Actief lid

15 feb 2012
    394
    8
    18
    Belgisch Nederland
    Lentefeest is toch meer een 'vervanging' van t communie feest dan de doop ?

8. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    whaha je hebt gelijk, was vanmiddag erg snel met typen...... was idd wat anders. weet de naam niet eens dit was eerste naam die in me op kwam denk ik. hihihi heb geen idee hoe ik daar bij kwam. was vast protestant dan ofzo. zoveel heb ik er dus mee dat ik dat niet eens weet.........

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik ben zelf helemaal niet voor de babydoop :) Ook mijn ouders hebben ons ook nooit laten dopen onder het mom van: Later kun je zelf kiezen. Mijn oudste is dus als baby nooit gedoopt. Ik ben zelf RK gedoopt toen ik 33 was, en direct het vormsel en eerste communie gedaan :) Mijn oudste wilde al vanaf zijn 8e gedoopt worden, maar dat heb ik wat jaren uitgesteld, dus die is gedoopt toen hij 12 was, Met 13 eerste communie en met 14 zijn vormsel gekregen, wel laat maar hij stond (en staat) hier voor 100% achter, dat geeft mij een prettig gevoel.

Mijn 2 jongsten zijn gedoopt toen ze baby waren, omdat mijn man dat heel erg graag wilde. Bovendien heeft mijn oudste jaren gevraagd om gedoopt te worden en dit wilde ik voorkomen, vandaar dus toch als baby laten dopen, al is dit niet mijn eerste keus.

Dopen doe je in mijn ogen met een reden: om je kind gelovig op te voeden, je sluit namens je kind een verbond met God. Je verteld over God en Jezus, je bid voor het eten/slapen gaan, zingt eens een Christelijk kinderliedje, gaat met je kind naar de kerk, kind gaat naar een Christelijke school etc.

Als je dit allemaal niet van plan bent, snap ik echt niet waarom je überhaupt overweegt je kind te laten dopen :(

10. djennes

djennes Bekend lid

24 apr 2012
    823
    29
    28
    Vrouw
    Thuis mama
    Rsn
    Als je niks met de kerk hebt zou ik het niet doen.
    Er zit en betekenis achter het dopen en dat is niet zomaar iets.

11. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Ik werk in de gehandicaptenzorg.
    Brabant
    Sluit deze topic maar af... Wij zijn er uit! Volgens mij maken anderen zich hier meer druk om dan ik zelf..

12. rums

rums Niet meer actief

TS geeft toch duidelijk aan dat de kerk ze niets zegt. Daarin laat ze wel doorschemeren dat daarmee het geloof ook niet veel betekend voor haar.
    En inderdaad kerkbezoek zegt niet altijd wat over geloofsbeleving.

13. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Kijk en hier word ik nou een beetje gek van de laatste tijd. In de openingspost vraagt TS om meningen over of ze haar kindje moet laten dopen of niet. Ze krijgt antwoorden. Die antwoorden bevallen schijnbaar niet en dan kan het topic al weer dicht?

Echt waar, hier wordt alles de laatste tijd ofwel direct dicht gegooid ofwel helemaal verwijderd.

Misschien topic topic maar laten verwijderen nu we toch bezig zijn?

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik had het niet direct over ts.

15. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Mja.. Ik snap ts wel, ik vind het doopgebeuren ook best wel mooi. Maar geloven doe ik niet, en vriend heeft een enorme afkeer van alles wat maar met het geloof te maken heeft, dus logisch dat we onze dochter niet hebben laten dopen.

Later kan ze dan altijd ervoor kiezen om gedoopt te worden, of zich tot een ander geloof te bekeren. Dat is dan haar eigen keuze, en niet iets wat door haar ouders is opgelegd.

16. beauty2012

beauty2012 Fanatiek lid

4 mei 2012
    3.184
    16
    38
    Ik snap wel dat ze het topic nu wil sluiten hoor. Ze heeft nu heel veel antwoorden gekregen en ze is er nu ook uit dat ze haar kindje niet wil laten dopen. Waarom zou het topic nu nog open moeten blijven volgens jou dan? Zodat er nog 100 keer dezelfde antwoorden gegeven kunnen worden?;)

17. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Nee

Ben pas nog bij ander geweest en vond t echt een grote poppenkast t spijt me zeer. Ze zijn ook niet gelovig en alleen zij is gedoopt...

Als je gelovig ben voor kerk getrouwd etc helemaal goed maar vind nie dat je dit soort dingen 'half' moet doen

Ga mijn kind zkr mijn normen en waarden vanuit t katholieke geloof meebrengen voorlezen uit kinderbijbel etc maar nu ik t dopen kort geleden heb gezien... niks voor ons

18. Jeniyah

Jeniyah Niet meer actief

Groot gelijk meid ;)

als jij t maar weet!

19. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Ik zou het ook niet doen als ik jou was..
    Dezelfde redenen als waarom wij het niet gedaan hebben.
    Dan krijg je straks in groep 4 weer of ze de communie doen of niet en in groep 8 het vormsel.

Deel Deze Pagina