Nee, maar er komt zijdelings bijvoorbeeld ook een discussie over of je echt naar de kerk moet gaan voor een godsdienstbeleving. En dat wordt dan ook afgekapt. Als zij er uit is is dat toch prima? Dan hoeft ze ook niets meer met de rest van de antwoorden.Maar soms komen er uit de oorspronkelijke vraagstelling interessante discussies. Iedereen heeft de keuze om een topic wel of niet weer in te zien, en ik vind niet dat een TS ook de eigenaar van het topic is.
Omdat? Wie zegt dat? Anyway, ik zeg altijd maar zo: het glas is half vol ipv half leeg. Wanneer je waarde hecht aan het dopen, doen! Wanneer je verder absoluut nooit in de kerk komt, moet je lekker zelf weten! Nu kan ik me in de situatie van ts wel voorstellen dat het niet helemaal haar ding is. Maar iedereen mag toch lekker zelf weten wat hij of zij belangrijk vind in een geloof en in hoevere men wilt praktiseren.
Nou IK vind niet dat je dat soort dingen half moet doen Wat de rest van de wereld doet moeten ze zelf weten
Ik denk ook dat TS beter niet kan laten dopen, gezein haar motivatie. Ik ben gelovig en ga ook naar de kerk. Niet wekelijks, maar met enige regelmaat en ben ook actief binnen de gemeente. Er zijn bij ons veel mensen die trouwen , maar verder nooit in de kerk komen. Net als met dopen. Op zich fijn dat ze zich voor die dingen wél interesseren, denk ik dan. er zijn steeds meer mensen die zeggen wel te geloven, maar niet naar de kerk te gaan. Redenen vaak: te druk, niet hoe ik het geloof beleef, etc. Toch vind ik het naar de kerk gaan wel erg fijn. De dienst spreekt niet altijd aan, maar juist het sociale vind ik zo fijn. Met elkaar het geloof beleven, hele andere invalshoeken horen, etc. Onze dominee stelde pas de vraag: Kun je geloven zonder kerk? Veel mensen zeiden ja. Tegenvraag: kun je (echt) voetballen zonder clubverband? Iets om over na te denken tot zover mijn monoloog hahah
Nou ja, je bent gelovig, of je bent het niet. Ben je het wel dan "doe" je daar meestal ook wat mee (trouwen, dopen, kerkbezoek, bidden) En uiteraard kun je dat zelf invullen, maar vaak wanneer je oprecht gelovig bent, WIL je daar ook wat mee doen, je wilt dat uiten, de een wat meer dan de ander, maar dan hoef je niet te vragen of je je kind laat dopen of niet, de wens zit dan al van binnen. Ben je het niet (zoals ts, want het is alleen traditie) doe je daar eigenlijk niets mee. Eigenlijk hoef je het dan al niet te vragen, aangezien de oprechte wil er niet is, alleen traditie. Er bestaat nl niet zoiets als "half geloven"