Maar de Mexicaanse griep is toch mild. Een dag of 3 uitzieken en dan gaat het wel weer, zo meldt het Nivel. Dus waarom dan kinderen blootstellen aan een vaccin waarvan we nog betrekkelijk weinig weten, dat in ieder geval niet op kinderen is getest. bron :Kleine kinderen inenten tegen Mexicaanse griep of niet? | Gezondheid
Overal op internet zijn voors en tegens te vinden. Je ziet soms door de bomen het bos niet meer. Ik ga uit van de site van het RIVM en het advies van onze huisarts. Zij zijn degene die geleerd hebben en weten er dus van alles van af. Ook een vriendin van mij die arts is, laat haar kinderen enten. Vandaar dat mijn keuze ja is (alhoewel het wel wat dubbel aanvoelt).
Omdat de griep wel iets zwaarder is dan een gewone griep. De mexicaanse griep wordt niet gelijk herkend bij mensen die dat virus nog nooit gehad hebben waardoor het lichaam later begint met vechten dan normaal en waardoor de kans dat je kindje naar het ziekenhuis moet voor behandeling groter is. Tevens acht ik de kans groter dat een klein kindje iets overhoudt aan de mexicaanse griep dan aan de mexicaanse griepspuit. Iedereen doet maar alsof de spuit helemaal nieuw is en alsof ze helemaal niks weten, maar het overgrote deel van de werking weten ze al wel hoor. Er is nog een klein dingetje waarvan je eigenlijk wel uit kunt gaan dat dat goed zit, maar omdat dat nog niet uitgetest is kunnen ze dat uiteraard ook niet zeggen.
Het vaccin is denk ik op zich niet slecht. Dat geloof ik direct. Dat is heus wel getest. Wat mij tegenstaat is het feit dat kinderen nu kunstmatig immuun worden gemaakt en zo niet zelf een goed immuunsysteem kunnen opbouwen. Het vaccineren lijkt meer een snelle oplossing om maar zo snel mogelijk er vanaf te zijn. Maar of dat zo goed is voor de mensen die nu kunstmatig "beschermd" worden daar loop ik tegenaan.
Het is geen snelle manier om er vanaf te komen hoor denk ik, maar het feit is dat er een pandemie is en als de griep straks het hoogtepunt bereikt er kans aanwezig is dat er geen plek meer is in het ziekenhuis omdat er teveel zieke mensen zijn. Dat hoeft niet te gebeuren, maar het kan wel. Omdat de kleine kinderen sneller opgenomen worden in het ziekenhuis hebben ze denk ik gekozen om die doelgroep in te enten met de bijbehorende reden dat de kleintjes schade kunnen oplopen door eventuele beademing. Ik zie het niet als kunstmatig beschermen want je krijgt alsnog een deel van dat virus ingespoten, alleen dan dood. Je lichaam leert dan dat virus herkennen zodat als je het wel oploopt er direct door je lichaam terug gevochten wordt ipv dat je lichaam nog even wacht omdat het niet herkent wordt Daarbij is het natuurlijk zo dat deze ene griepspuit niet direct voor alles helpt he, dus het lichaam van je kind gaat gewoon door met weerstand opbouwen tegen allerlei virussen, alleen wordt er bij de mexicaanse griep even een klein beetje geholpen door herkenning te creeren
Wanneer is dat hoogte punt dan? In januari? Want dan zijn alle kinderen pas beschermt als ze de prik en de tweede gaan nemen. Is dat niet al te laat?
Heb ik echt geen idee van. Ik denk ook niet dat de wetenschappers dat precies weten, misschien ook wel. Ik vind dat de inentingen veel te laat gebeuren hoor, maar ja aan de andere kant wel fijn dat ze eerst zoveel mogelijk hebben gekeken of het vaccin veilig is.
Ik ben er echt nog niet uit... vind het een lastige keuze. Vandaag een oproep gekregen, dus ben ik nu aan het kijken hoe andere mamma's hier tegen over staan. Mijn gevoel zegt dat ik het niet moet doen, toch zit er een enorme twijfel... allemaal zo dubbel hè? Ik lees dus graag even mee...
Ben blij dat jullie zo'n goed voorgelichte ha hebben. Wij zijn verhuisd en hebben dus een nieuwe ha (zo jammer, maar ok). Aangezien ons meisje tot haar eerste jaar veel last heeft gehad van haar luchtwegen (nu goddank veeel beter!) vroegen we ons af of ze toch niet tot de risicogroep hoort. Anyway, ik heb gebeld met de RIVM en zij gaven aan dat de vaccinatie die nu gegeven wordt aan kinderen een gelijke dosis is als die van volwassenen. De dosis vanaf volgende week, gegeven door de GGD, is de helft en van een ander merk. Mijn ha wist hier niets van, ook niet wat ze nu in huis hebben. Een vriendinnetje die zwanger is en vandaag een prik kreeg heeft het ook gevraagd aan haar ha en zij geeft weer aan dat het allemaal gelijk is, maar van een ander merk... Nou ja, ik weet het dus echt niet meer. Wat is wijsheid, wat is het beste, etc. Ik vind het echt knap dat je tussen de bomen het bos nog ziet. Ik ben ook voor enten, maarrr moet ik nu gaan bij de ha of moet ik wachten tot de oproep van het GGD...Moeilijk hoor...
Moeilijk he om zo'n keuze te maken. Laat je goed informeren bij je huisarts, kijk op de site van de overheid en laat je niks wijsmaken door indianenverhalen van mensen die hun kindje wel laten inenten en door mensen die hun kindje niet laten inenten. Heel veel succes
Ik heb de oproep ook binnen en ik heb de bijgeleverde folder eens doorgespit. staat er de volgende vraag: is het vaccin veilig voor kinderen? De gegevens die beschikbaar zijn over de veiligheid van het vaccin zijn geruststellend. De deskundigen verwachten dat het vaccin voor jonge kinderen even werkzaam en veilig zal zijn als voor volwassenen. Dit komt op mij over dat er nog veel te weinig bekend is over bijwerkingen op lange termijn.
Tja.... en is het nog wel op tijd? Schiet mij maar lek. Ik haat deze beslissing. Ik laat zelfs mijn moeder bellen met haar huisarts om zo maar zoveel mogelijk meningen en feiten naar boven te krijgen.
Ja, je kunt het van beide kanten lezen. Ze wachten ook nog op de uiteindelijke testresultaten. Als de dokter je medicijnen ergens voor voorschrijft dan zegt hij ook niet: die medicijnen werken, maar dan zegt hij: ik verwacht dat die medicijnen gaan werken. Bijna overal wordt het woordje verwachten gebruikt in de medische wereld er zal vrijwel nooit gezegd worden: ik weet zeker dat het gaat helpen.
Vraag bijvoorbeeld maar eens aan het cb als je er voor een inenting komt zoals de bmr bijvoorbeeld. Dan zeggen ze toch ook dat de kans klein is dat er wat gebeurd maar ze geen garantie kunnen geven?
Dat is overal zo maar dat is wel anders dan dit vaccin. Kun je niet vergelijken. Dat vaccin is al jaren op de markt en weten ze veel meer van. Dit vaccin zal prima zijn maar is gewoon weinig tot niet getest. Dat is op zich ook niet een probleem maar wekt niet echt vertrouwen op. Ik wil er eerst meer over weten voordat ik een beslissing neem. Ik vind de informatie te summier. En als je de grieplijn belt krijg je de standaard antwoorden of lezen ze een stukje van de website op. Ja ja... Laat mij eens iemand aan de telefoon krijgen die mij meer kan vertellen over griep, hoe ze doorgaans verlopen en hoe het immuunsysteem werkt. Daar kan ik veel meer mee dan het standaard: vertrouw maar op de mensen die het zo hebben bepaald. Nee het is een grote beslissing waar je als ouder weinig tijd voor krijgt en veel te weinig informatie. Ik ben ook echt boos.
Ik snap je helemaal Bosi Even een edit: Maar iedereen doet alsof het vaccin gloedjenieuw is en dat is niet zo. De basis is al tientallen jaren bekend en gebruikt, echter het gedeelte mbt de mgriep is nieuw. De normale griepprik is ook elk jaar vernieuwend omdat de normale griep elk jaar wat anders is.
Niet helemaal waar. Het vaccin waarmee bij de dokter wordt gevaccineerd is inderdaad al van 2000 maar die de kinderen krijgen is slechts snel getest op een heel klein groep mensen ( geen kinderen) en erg kort. Maar het gaat me niet eens om het vaccin. Dat is volgens mij wel prima. Het gaat mij om je verdere leven en of je nu na deze prik jezelf niet juist minder sterk maakt. Het lijkt nu wel alsof je je kindje een doodsvonnis geeft als je niet laat enten. Maar is dat wel direct zo. Hoeveel kans is er eigenlijk dat een gezond kind van boven de 2 en net onder de 5 verschrikkelijk ziek wordt en dan overlijd. Volgens het RIVM is die kans zelfs klein. Nogmaals ik moet echt veel meer informatie nog verzamelen voordat ik een keus ga maken.
Ik twijfel ook nog steeds hoor, zeker nu mijn zoontje weer ziek is al voor de 3de keer in 3 maanden. Ik schrok wel van de gegevens op deze site NL - NVI en vooral de bijsluiter (bij wetenschap)... Lastig en eigenlijk zouden we deze beslissing helemaal niet moeten nemen
Maar je moet jezelf in gedachte houden dat welke beslissing je ook neemt goed is, of je nu wel of niet voor de prik gaat je doet het uit liefde voor je kind omdat je daar het allerbeste mee wilt.
ik heb hem vandaag gehad om dat mijn werk gever het je min of meer verplichtte maar moest eerst een papier tekenen (wij zeiden al onze dood vonnis) kreeg vandaag ook voor esmee een oproep dat ze het mag halen.