Hallo allemaal, Sinds de 35ste zwangerschapsweek is de verloskundige er achter gekomen dat mijn kleintje achterstand begon te krijgen in de groei en dat ik wel heel erg weinig vruchtwater heb. De afgelopen weken (vandaag ben ik 37 weken) ben ik de eerste week na de constatering dagelijks op controle geweest en moest hierbij aan de ctg, de week erna moest ik 2 x per week aan de ctg. Daar zag alles er goed uit, maar het weinige vruchtwater is nog altijd heel erg laag. Ook is er regelmatig een dopplertest, vruchtwatermeting, allerhande bloed en urineonderzoeken en groeimeting gedaan en dat ziet er allemaal prima uit. Vandaag weer een groeimeting gehad en nu word ze geschat op zo'n 2250 gram een ukkiepuk dus. De gynaecoloog heeft vandaag gevoelt of ik al iet wat ontsluiting heb, maar helaas helemaal niets. Nu had ik de keuze inleiden of niet. Zijn advies was, je hebt alle reden om het wel te doen omdat je kindje duidelijk de laatste weken erg langzaam groeit en ik zo weinig vruchtwater heb. Maar daarnaast had ik ook alle reden om het niet te doen omdat de testen tot nu toe allemaal perfect zijn, ik het kindje goed voel. Daarnaast heb ik 0,0 ontsluiting en inleiden zal dus niet zomaar makkelijk verlopen. Voor nu heb ik gekozen om het nog even aan te zien en dus niet in te leiden. Mijn vraag is wat zouden jullie doen of hebben jullie al gedaan en hoe is dat verlopen. Ik heb al een kindje en de vorige bevalling is voor mij prima verlopen. Maar ik heb begrepen dat inleiden zeker zonder ontsluiting moeizaam kan verlopen. Graag wil ik de ervaring van anderen horen en hoe alles is verlopen. Dan heb ik het over het rijp maken van de baarmoedermond (primen) tot de uiteindelijke bevalling. Hoelang deden jullie er over, vanaf wanneer werd het pijnlijk, hebben jullie pijnbestrijding gekregen en is er sprake geweest van een kunstverlossing zoals tang/ vacuumpomp of keizersnede. Ik heb afgesproken dat ik een ruggenprik krijg als ik ingeleid word maar wanneer kan je die dan het beste laten zetten? Eventuele andere tip's zijn meer dan welkom. Alvast erg bedankt voor de reacties.
Oh meid ik ben ingeleid met 42 weken, ook ons meisje werd klein geschat. Dag voor inleiding werd ze op 2300 gram geschat. Ik had ook geen ontsluiting de dag voor inleiding, ik moest om 7uur bellen of er plek was voor mé naar om 5 uur had ik om de 6 minuten weeën van 55seconden het was dus al vanzelf begonnen. Toen naar het zkh om half 9 kreeg ik de eerste gel ingebracht die deed niks dus om 14uur nog een keer de weeën kwamen nu om de 2minuten en had pas een vingertopje ontsluiting. Maar weer deed de gel niks. De volgende dag precies hetzelfde maar ik had nog steeds die weeën. Die avond heb ik een slaap en pijnstiller gekregen de volgende dag zou ons meisje hoe dan ook geboren worden. Om 8.30 werd ik gehaald, om 9uur ruggenprik om half 10 braken ze mijn vliezen, om 21.30 werd d ruggenprik uitgezet en wee opwekkers op volle kracht en om 22.32 mocht ik gaan persen, 23.30 was ons meisje van maar liefst 3605 gram geboren, ze zaten er dus zwaar langs met hun gewicht van 2300 gram. De volgende ochtend half 11 gingen we naar huis. Echt ik heb het totaal niet als zwaar ervaren ook al duurde het 72 uur ik vond het echt mee vallen zou het zo precies weer willen over doen. Ik heb tussen de weeën door gewoon geslapen, en s'avonds als mijn vriend naar huis moest met een bus pringels chips as the world turns gekeken en puffen tegelijk hahaha
ik heb zelf geen ervaring met inleiden, maar mijn schoonzusje is een paar weken terug bevallen. zij wilde graag ingeleid worden omdat ze het erg zwaar had (mentaal gezien dan) ze hebben haar met 38 weken opgenomen, toen had ze nog geen ontsluiting, dus dat moest eerst worden geregeld. ze kreeg gel, maar dat ging dus heel langzaam. na 4 dagen is ze naar huis gestuurd omdat het dus niet opschoot. drie dagen later mocht ze weer terugkomen en dan zouden ze een ballonkatheter proberen. die heeft ze toen dus gekregen, die heeft er een dag in gezeten en de volgende ochtend konden ze met de minimale ontsluiting van bijna 2 cm toch het inleiden starten en was de kleine binnen anderhalf uur geboren (dat ging dan wel weer snel ) ik zelf zou niet zo snel kiezen voor inleiding, maar dat is persoonlijk voor iedereen. mijn voorgaande bevallingen zijn goed gegaan, dus zou ik het graag weer natuurlijk doen. ik zou dus alleen voor inleiden kiezen als het medisch noodzakelijk is. zo niet, dan lekker laten komen wanneer het kindje er klaar voor is...
Zolang ze heel goed monitoren hoe het daarbinnen gaat, en je kindje het goed doet, zou ik persoonlijk niet kiezen voor een inleiding. Pas als er risico's zijn voor kind of mama bij het laten voortduren van de zwangerschap, zou ik voor inleiding kiezen. 37 weken vind ik sowieso erg vroeg, zou liever nog een weekje wachten - maar alleen als dit verantwoord is. En dat is toch echt iets wat de professionals moeten bewaken en beoordelen.
Zolang het goedgaat met je kindje zou ik het niet doen..... Komen er risico`s dan zul je wel moeten maar de gyn laat je niet doorlopen als het gevaarlijk is neem ik aan.
hoi meid ze hebben mij met 37 weken ook ingeleid ik had ook geen ontsluiting of verweeking.. ik ben op de 16de begonnen met gel en dat twee keer .. nergens last van gehad behalve een paar stevige weeen door de gel.. tot de volgende dag heeft die gel voor 2 cm ontsluiting gezorgd.. zonder veel pijn en ik kreeg een prik morfine voor de nacht.. de 17de ben ik aan de weeen opwekkers gelegd naar dat mijn vliezen spontaan waren gebroken en heb ik er in totaal 7 uurtjes over gedaan dus mijn bevalling met inleiden was wel makkelijk en ook geen weeen storm gehad van de opwekkers.. maar ik zeg maar altijd zo.. er is geen betere omgeving voor je kindje dan in je buik maar met weinig vruchtwater en een klein kindje zou ik hebben gekozen voor inleiden. liefs en succes !
Hoi, Ik ben met 41,5 weken ingeleid! Ik had al wel 1 cm ontsluiting! Zaterdags 3 x een tablet ingebracht gekregen, s'avonds kreeg ik regelmatig harde buiken, maar daar bleef het bij! De volgende ochtend had ik gelukkig bijna 3 cm ontsluiting, en hebben ze om 9.00 uur mijn vliezen gebroken, en me aangesloten aan het infuus! De weeen begonnen vrijwel meteen, en ook snel pijnlijk! Om 16.00 kreeg ik een ruggenprik en om 19.35 is onze zoon geboren zonder hulpmiddelen gelukkig! Dus al met al was het goed te doen! En dit word jullie 2e kindje, dus ze zeggen dat dat meestal wat sneller gaat! Succes! Liefs
Ik ben bij beide kinderen ingeleid vanwege groeiachterstanden. Bij de oudste kwamen ze er pas bij 39 weken achter. Toen was mijn bmm al wel week. Om 7 uur zijn ze toen begonnen. Om 14 uur zijn mijn vliezen gebroken en toen pas kwamen de echte weeen. Ze was er om 16.45. Bij de jongste dochter wisten we met 30 weken dat ze achter liep. Toen is alles ook steeds in de gaten gehouden en heb ik een paar dagen in het zh gelegen en vervolgens in de thuismonitoring. Zij is met 37 weken gehaald. Ze hadden haar maximaal 2100 gram geschat, maar ze woog alsnog 2520 gram. Ze had het bij de bevalling moeilijk met de weeen waardoor haar hartslag op een gegeven moment ook zoek was. Toen is ze met knip gehaald. Bij mij zat alles bij het inleiden nog potdicht, maar ze was er diezelfde dag nog. De bevalling duurde ook maar een uur. Ik zou bij een volgende kindje niet zo snel meer laten inleiden. Helemaal als het kindje het nog goed doet in de buik. 37 weken is wel vroeg. Bij ons hadden ze allebei lang moeite met zich warm houden en hadden moeite met drinken in het begin. Als het niet noodzakelijk is zou ik het niet doen.
Vandaag weer bij de gynaecoloog geweest en gelukkig is mijn vruchtwater wat toegenomen. De CTG zag er ook weer goed uit op 1 klein dipje na maar deze gyn dacht dat afwachten nu een betere optie was zolang de kleine een goede ctg blijft laten zien. Dinsdag weer een CTG, groeiecho en doppler en dan kijken we wel weer van daaruit. Gelukkig ben ik geen paniekkip, zolang ik mijn meisje blijf voelen maak ik me niet zo snel druk.
Ik ben ingeleid met 38 weken. Geen ontsluiting.... Dus eerst primen. Dat duurde iets minder dan 1,5 dag en toen had ik 3 cm ontsluiting. Na het breken van de vliezen (door de verloskundige) kreeg ik vrijwel direct vanzelf weeën (zonder infuus) en binnen 5 uurtjes lag er een prachtig meisje op mijn buik!!! Zonder pijnbestrijding etc. Ik vond het een prima bevalling!!!!