eh ik zou me er niet mee bemoeien wie weet heeft ze pijn of weet ik wat en heeft ze goede reden en het zijn mijn zaken niet vooral als mijn kinderen daar zelf niet zitten zou misschien wel op haar afstappen om te zeggen je weet je wat rookt en je dat eigenlijk niet vind kunnen omdat ze met kindjes werkt maar zou eerlijk gezegt niet op andere dingen afstappen
Ik zou hier niets mee doen. Voor het werk is in principe nog vrije tijd. Als zij er steken door laat vallen, dan is dat snel genoeg duidelijk.
Ik vind dat je het zeker moet melden! Of het nou technisch nog in vrije tijd is, maakt niet uit. De invloed stopt niet op het moment dat ze gaat werken. En of er nou een goede reden is of niet, ze hoort dit gewoon niet te doen! Als dit een leidster zou zijn op mijn creche dan zou ik graag willen dat degene die dit heeft gezien haar verantwoordelijkheid neemt en het gewoon meldt. En voor degene die zeggen 'niet mee bemoeien': stel dat dit nou een leidster is op jouw creche? Ben je dan nog zo laconiek? Straks laat ze jou kind vallen of reageert ze ergens niet snel genoeg op bij jouw kind of wat dan ook. Wie weet is ze wel een leidster bij een babyafdeling...!
Drugs gebruiken 'voor de fun' voordat je naar je werk gaat??? Stel je voor dat ze bij haar ontbijt nog even een glas wijn of jenever achterover slaat. Dan denk je toch ook: die heeft een serieus probleem, dat ze dat nodig heeft, en niet: ach, een lekker glaasje voor de gezelligheid, dat moet toch kunnen... Hier is niks voor de fun bij. Ik weet niet of het effect meteen zodanig is dat het onverantwoord wordt, maar ik weet wel dat ik dit onacceptabel gedrag vind van iemand die de zorg voor een aantal kinderen heeft. Als je het echt zeker weet (en niet 'zeker denkt te weten'), vind ik dat je er wel melding van moet maken, bij het kdv of bij de GGD. Desnoods anoniem. Als je alleen een heel sterk vermoeden hebt, spreek haar er dan op aan.
Hehe ik dacht al waarom stelt niemand die vraag Heb je het van horen zeggen of zie je diegene zelf iedere ochtend met een dikke joint in de tuin staan? Ik ben heel benieuwd hoe je dit weet? Het is nogal een aantijging en ik denk dat als je dit op haar werk gaat melden dat je dan wel met iets meer aan moet komen dan een verhaal over een kennis van een kennis. Ik wil jou verhaal niet naar beneden halen o.i.d maar speel even advocaat van de duivel Ik ben het ook eens met Cygnet, spreek haar er eerst zelf op aan. Succes!
Als jij 100% zeker weet dat zij blowt voordat ze naar haar werk op het KDV gaat, dan zou ik het KDV wel inlichten. Je vergeeft het jezelf niet als er door haar toedoen iets ernstigs met een kindje op dat KDV gebeurd, wat dus voorkomen had kunnen worden door jouw telefoontje. Zou jij willen dat iemand het KDV inlicht als een leidster van jouw KDV zou blowen?
Dat punt van vrije tijd snap ik niet. Het effect van het blowen zal zich waarschijnlijk NIET tot het uurtje voor haar werk beperken, en dat is precies het punt toch? En dat je zou willen wachten tot er een steek valt snap ik ook niet. Als mijn kind op dat kdv zat zou ik graag hebben dat iemand die zoiets weet het niet voor zich houdt. Hetzelfde geldt voor kennis van alcoholgebruik of andere verdovende middelen. Maar voor je melding maakt zou ik idd nagaan hoe betrouwbaar de informatie is. Ik zou dan eerder denken dat jouw kennis dat zou moeten melden (als eerste in de lijn).
Ik weet dat kennis van kennis vaag klinkt. Maar ik weet niet wie hier allemaal mee lezen dus erg veel duidelijker kan ik het niet maken behalve dat het dus geen vriendin van mijzelf is. En ja ik weet het heel zeker, omdat ze het zelf verteld heeft en het beaamd werd door anderen die haar goed kennen. Niet dat ze zei: voor ik ga werken blow ik nog even. Maar ze vertelde dat ze íedere ochtend als eerste blowt. En toen ik vroeg of dat ook op werkdagen is zei ze, ja álle dagen. Misschien stom maar ik heb er toen verder niet over nagedacht. Pas later dacht ik, jeetje ik zou het niet tof vinden als dat gebeurde op het kdv van mn kind.
mm ja goed maar als het geen vriendin van je is.. dan denk ik waar bemoei je je mee.. dan zoudie vriendin waar het wel een vriendin van is in moeten grijpen toch? k bedoel tis niet goed te praten maar aangezien het een kennis van jou is heb je dr ook weinig mee te maken denk ik zo ..
Ik zou me er niet mee bemoeien!! Je kent haar niet (denk ik, omdat het een kennis van een kennis is, toch??) je kind komt daar niet, dus ik zou het zo laten. Of je moet diegene die blowt wel goed kennen, dan kan je het nog tegen haar zeggen, dat je het niet normaal vindt. Want nee, dit is absoluut niet normaal en ik mag hopen dat er niks met die kinderen gebeurd. Maar aan de andere kant, zoals hier ook al gezegd is....is het misschien wel medisch, tegen de pijn ofzo!! Maarja, ga dan niet met kinderen werken!
Veel bedrijven hebben een gedragscode waarin staat dat alcohol- en drugsgebruik het werk niet mag beinvloeden. Even gekopieerd uit onze gedragscode: En als je het vermoeden hebt: Ik zou daarom zeker het kdvinschakelen. Dan heb je het in ieder geval gemeld en dan kunnen zij kijken of ze iets met de melding doen.
Ik vind dit zo'n 'not in my backyard' gedachte. Ook al heb je er niet rechtstreeks mee te maken, dan vind ik nog dat je een morele verplichting hebt om dit soort dingen te melden. Desnoods doe je het anoniem oid, maar doe iets. Ok, misschien ben ik nu gewoon heel geirriteerd door dit topic, kan zomaar zijn. Maar ik snap het echt niet wat sommige mensen zeggen. Het is wel erg als mensen het doen, en je zou niet met kinderen mogen werken onder invloed van drugs. Maar dan moet je je er nog steeds niet mee bemoeien...???? Wie moet het dan doen?
Rosao, ik ben het helemaal met je eens. Voor mij is dat een kwestie van verantwoordelijkheid nemen: iemand weet dat ergens iets gebeurd wat niet kán, maar omdat het je niet persoonlijk raakt besluit je er niets mee te doen. "het zijn andermans kinderen, dus ach, waarom zou ik me druk maken..."
Als je het 100% zeker weet, melding maken. Desnoods in overleg met die anderen die haar goed kennen. Ik zou dit zelf niet voor me kunnen houden, en zou het als mijn verantwoordelijkheid zien tegenover de kinderen op dat kdv. Je moet er toch niet aan denken Ik zou het iemand die het wel wist en niet gezegd heeft zelfs kwalijk nemen denk ik.
pff ja idd !! het gaat hier wel om kinderen... ookal zijn het niet je eigen.. ik vraag me af wat deze mensen ervan zouden vinden als een leidster op hun KDV stoned op haar werk verschijnt, en mensen weten hiervan af maar zeggen daar niets over omdat het toch maar vreemde kinderen zijn op dat KDV.. Totdat er dan iets met de kindjes gebeurd... vinden ze dat dan ook ok, dat niemand iets gezegd heeft al die tijd... of denken ze dan.. Gvd waarom heeft niemand hier eerder iets van gezegd?
Nee, helemaal niet, maar het moet eerst blijken hoe iemand zich gedraagd, zo zit het nou eenmaal in elkaar. Je kunt niet bij voorbaat iemand als onverantwoord bestempelen. Hoeveel mensen zitten er volgens jou aan medicatie die het reactievermogen beïnvloed, waar je geen enkele weet van hebt. Pas als iemand op zijn werk laat zien dat het niet kan reageren daar waar moet, hoe lullig ook, heb je pas een troef in handen. Eerder niet, zo is het systeem in Nederland. Je kan je er dan wel tegen aan gaan staan bemoeien, maar je schiet er niets mee op, behalve dat je ze zelf om je oren krijgt.
Kijk, daar heb je het al. Waar je geen weet van hebt, daar kun je niets van zeggen. Maar als je wel weet dat iemand iets gebruikt (op doktersvoorschrift, of zelf gekocht bij coffeeshop of slijterij, maakt me geen donder uit) wat zijn reactie- en/of beoordelingsvermogen beïnvloedt, dan vind ik dat je daar iets van moet zeggen als diegene dingen doet waarbij je je reactie- en/of beoordelingsvermogen nodig hebt. En nee, dan hoef je niet te wachten tot iemand brokken heeft gemaakt. Als iemand met een paar borrels op achter het stuur wil gaan zitten, laat je hem toch ook niet wegrijden omdat hij nog geen ongeluk heeft veroorzaakt? Je hebt in mijn ogen wel helemaal gelijk dat het eerst nog aangetoond moet worden dat diegene echt iets gebruikt. Maar in dit geval heeft de persoon in kwestie dat zelf gezegd.
Hoezo, het is gewoon legaal in dat geval...hordes met mensen gebruiken die middelen, wil ze de kost niet geven. Antidepressiva is de meest bekende. Tuurlijk weten we dat evengoed wel, maar we hebben het er niet over. Net als met wiet geld daarvoor, als je het vaker gebruikt neemt de kracht van de invloed af. Alcohol is harddrugs, dat vind ik een ander verhaal. Het gaat hier niet over een heroinespuitend persoon....jemig de pemig, wat kunnen mensen toch van een MUG een OLIFANT maken Schiet je niets mee op hoor, kom je niet ver mee...
Legaal of niet, vind ik ook niet relevant. Alcohol drinken is ook legaal, zelfs al zou je dat inderdaad wel een harddrug kunnen noemen. Op recept is morfine ook legaal. Ik zou echt niet willen dat iemand die onder de morfine zit, voor mijn kinderen gaat zorgen. En zo zijn er nog heel veel andere medicijnen waarmee je bijvoorbeeld niet mag deelnemen aan het verkeer, en geen machines mag bedienen. Waarom zou je dan wel voor kleine kinderen mogen zorgen? Wat ik relevant vind, is of iemand in staat is de juiste beslissingen te nemen en de juiste dingen te doen. Een joint beïnvloedt dat vermogen. En vergis je niet: wat er in NL in een joint gaat, komt ook in de buurt van harddrugs! Dat iemand er nauwelijks nog op zou reageren omdat ze het zo vaak gebruikt vind ik nou niet bepaald een goed teken. Sterker nog: als iemand dagelijks blowt is er een flinke kans dat z'n reactievermogen permanent wordt aangetast. Een blow meer of minder maakt dan idd niet meer uit. Als het geen of nauwelijks meer invloed zou hebben, waarom blowt iemand dan iedere ochtend? Kan ze toch net zo goed op een rietje kauwen, het doet toch niks... Jij mag vinden dat ik nu van een mug een olifant maak, ik vind dat je wel erg laconiek doet over het gebruik van drugs door iemand die de zorg over kleine kinderen aan zich toevertrouwd heeft gekregen.