Zonder eten naar bed?!

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by 2g4e, Dec 6, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Hoe doen jullie dit? Ons meisje is vreselijk eigenwijs op het moment. ze is net twee en inderdaad alles is nee!! Zo ook het avondeten. het avondeten en het toetje is de laatste maaltijd voor het slapen gaan. maar mevrouw begint steeds vaker na een paar happen te weigeren en nu neemt ze niet eens de moeite een hap te nemen.ik heb er dan weleens een boterhammetje gegeven maar ze moet natuurlijk leren dat ze gewoon haar avondeten op moet eten. maar dan? Moet ik haar dan zonder eten naar bed doen? Vind ik ook weer zowat... wat doen jullie of zpuden jullie doen in zo'n geval.

2. Chilleke

Chilleke VIP lid

Jan 21, 2010
    10,869
    1
    36
    Female
    Verpleegkundige
    Brabant
    ik maak geen strijd van het eten. Dus ik besteed er niet teveel aandacht aan. ik laat hem zelf eten, en help hem evt als hij dat wil (meestal op het einde als ij het niet goed kan aan prikken of op zijn lepel krijg) maar als hij niet wil, is dat ook prima. hij krijgt even lang de tijd als wij om te eten (soms wel iets langer door dat wij langszamer doen) en dan is het eten voorbij.
    toetje krijgt hij altijd, omdat ik vind dat dat bij de maaltijd hoort, eet hij dat ook niet...ja dan idd gewoon naar bed....dan eet hij de volgende dag wel een extra boterham wss...
    maar ik zou geen brood geven, dan leert ze idd niet dat ze gewoon moet eten wat de pot schaft.

3. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

May 11, 2010
    7,354
    158
    63
    Female
    Verpleegkundige
    Hier wel.
    Zeker geen toetje als er niets van de warme maaltijd is gegeten.

Eerst de prak, daarna iets anders. Geen prak dan verders ook niets.

Maar er mag wel gekozen worden tussen twee maaltijden.

4. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ik geef dan een banaan zodat hij niet met een lege maag moet slapen. boterham geven vind ik niet slim omdat hij snel dan kan denken ah hierna komt toch een boterham. maar wel soms een wittebol brood zonder iets er in.
    en een paar keer per week iets maken dat hij wel eet.zoals yogurtsoep met brood erin of pasta.

5. tulip

tulip Niet meer actief

o ja...ik zou echt niks geven dan. Geen brood, geen fruit..dan moeten ze maar eten hoor.

6. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

Nja dit dus

Wel krijgen ze een toetje wanneer ze iig iets eten bijv overal
    Maar 3 happen van ( groente pasta/aardappel en vlees

Dan worden ze wel "beloond" met " je hebt iig een paar happen gehad dus je mag een beetje yogurt of vla "

Maar resoluut nee zeggen en helemaal niets eten prima dan niet ( maken er geen strijd van) maar je krijgt niets anders dus ook geen toetje

7. Bastet

Bastet Niet meer actief

Wij ook dit.
    Ze wilden beiden niet eten vandaag, en liggen dus beiden al op bed, zonder eten.

8. tulip

tulip Niet meer actief

ja dit is toch stimuleren, maar niet zomaar een toetje geven. Vind het een goede methode, beetje eten, beetje toetje.

9. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Nee hier ook geen toetje of wat anders eten als hij het eten wat wij aanbieden niet op wil eten..

Omdat wij ook echt een weigeraar hebben heb ik ook contact gehad met het CB. Deze zeggen echter dat je evengoed het toetje moet geven als je kind zijn eten niet aan wil raken.... Ik sla dit advies in de wind want als hij in de gaten heeft dat hij zijn eten kan compenseren met een toetje dan is het hek helemaal van de dam..

10. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    Ik ben blij dat wij zo'n goed etertje hebben haha.
    Ze krijgt zoiezo ook nog een fles melk voor ze gaat slapen zonder slaapt ze niet. Dus ze krijgt dan nog wel wat binnen.

11. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

Nov 8, 2009
    4,023
    10
    38
    Female
    Somewhere
    We maken geen strijd van het eten, wil je eten prima, wil je het niet, dan niet ook goed.
    Ben daar heel simpel in, hij krijgt ook gewoon zijn toetje, hoort bij de maaltijd.
    Maar moet zeggen dat dit eigenlijk nooit voorkomt. Hij eet altijd wel *even afkloppen*

Hij krijgt nu wel nog vaak warme melk voor het slapen gaan, hoort bij zijn avond ritueel.

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik snap dit advies wel.. Lees maar eens "if you're good you can have a cookie" van Puhlman. Dat onderzoek (en ik heb er zelf ook onderzoek naar gedaan) concludeert dat eten als beloning of straf gebruiken kán bijdragen aan eetptoblemen op latere leeftijd als een kind daarvoor ontvankelijk is. Je leert immers dat je met lekkers kunt belonen of troosten wat veel mensen later ook nog doen (emotie eten) daar komt dat advies vandaan.

Maar in de praktijk werkt dat natuurlijk erg lastig.. Mijn kinderen krijgen altijd een heel klein toetje, dus als ze verder niet gegeten hebben kunnen ze nooit van het toetje voldaan raken, maar lastig is het wel.

13. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ik heb inderdaad over een weigeraar die heel lang (bijna 1 jaar lang) niets wilde eten. en overdag ook halve boterham, melk en n paar hapjes appel. dan ook niks avond eten?
    maar als je een kindje hebt dat normaal gesproken goed eet en een paar dagen helemaal niets, dan wel strenger zijn natuurlijk.dat gaat waarschijnlijk binnen n paar dagen weer over.

14. mamadk

mamadk Actief lid

Jul 29, 2012
    344
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje eet de laatste tijd minder maar hij krijgt wel altijd yoghurt. En als hij heel goed gegeten heeft dan krijgt hij yoghurt met diksap of fruit. Werkt prima ;)

15. afrola

afrola Fanatiek lid

Aug 7, 2008
    3,434
    2
    38
    Utrecht
    zo doen wij het ook. resoluut nee is dus zonder eten naar bed. gelukkig werd ze nooit middenin de nacht wakker van de honger, hooguit iets vroeger wakker ;)

16. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

Dec 6, 2009
    1,409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit dus! belonen of straffen met een toetje schijnt helemaal niet goed te zijn. Hier blijvend de maaltijden zonder strijd. Je eet als je wilt eten. Zo niet, dan niet.. yoghurt krijgt ze sowieso als toetje. We hebben wel een makkelijke eter, maar ze lust geen kruidige dingen. Als we bv. lasagne maken, dan wilt ze dat niet. nou dan niet. ik maak er geen strijd van. En ze gaat dan ook zo naar bed. geen extra eten enz.

17. tulip

tulip Niet meer actief

toetje is voor veel mensen helemaal niet standaard hoor, dus die kinderen zouden het ook niet hebben. Gaat toch niet meteen over straffen, nee meer: jij hebt geen honger, dan hoef je dus ook geen toetje..simpel gevolg vind ik meer.

Maar goed ik geef na een jaar ook geen fles melk meer.

18. Madura

Madura Actief lid

Nov 14, 2012
    136
    0
    0
    Even een aanvulling op de pro toetje reacties: een zuivel of fruittoetje is nie zomaar iets lekkers na het eten of een beloning maar gewoon een onderdeel van een uitgebalanceerd voedingspatroon. Je kind heeft dit nodig!
    (Gewoon geven dus, heeft niets met opvoeding te maken maar met voeding wat mij betreft. En (op)voedingsdeskundigen met mij)

19. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Dat is hier geregeld gebeurd en ook nu weer bij de jongste.

Hij eet dan best wel veel ontbijt

Ik neem aan dat ze dan ook gewoon niks hoeven te eten. Tenminste...ze groeien hier heel goed en zijn nooit ziek

20. Amethist

Amethist Niet meer actief

Zowel mijn zoon als mijn dochter hebben momenteel een niet-eten-fase. Fijn...NOT. Ze krijgen wel gewoon een toetje (halfvolle yoghurt), maar verder bied ik niks alternatiefs aan. Ze kunnen gewoon eten wat ik gekookt heb en als ze dat niet willen is het gevolg dus zonder eten (m.u.v. een toetje) naar bed. Een keuze die ze dan dus zelf maken.

Share This Page