Wel of niet met baby zwemmen...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Josie88, 9 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Josie88

Josie88 Niet meer actief

...buiten het babyzwemmen om? Met andere woorden: in een niet verwarmd bad. Wij wilden binnenkort voor het eerst met Eva gaan zwemmen. Nu had ik de tijden opgezocht van het babyzwemmen, maar dat is op donderdagochtend. En dan werk ik... Ik zie om mij heen veel ouders die gaan zwemmen buiten de tijden van het babyzwemmen om, in een niet extra verwarmd bad dus. Met baby's vanaf drie maanden.
    Nu was ik vanmorgen op het CB en heb daar eens naar gevraagd. Volgens de vpk was dat zeker niet aan te raden aangezien het gevaar schuilt van onderkoeling en dat kon volgens haar nogal snel gaan. Dus echt in een verwarmd bad, anders niet. Op mijn vraag wanneer een baby dit wel aan kan, was het antwoord: 'als ze een peuter is'. :$ Het beste voor Eva natuurlijk, maar op nu te wachten tot ze peuter is om te kunnen zwemmen, zou ik erg jammer vinden.
    Hoe doen anderen dit?

Edit: ik kreeg nog een folder mee van de GGD met info over babyzwemmen. Net eens bekeken, staat het ook zo in, plus nog een aantal regels wat betreft zwemmen met baby. Wat een 'gedoe'... ;)

2. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    De eerst keer dat wij gingen zwemmen met Ivan was hij een maand of 6. Dit was in centerparcs dus het water was sowieso lekker verwarmd :p

3. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.616
    1.156
    113
    wij zijn voor het eerst zelf wezen zwemmen toen onze kleine 4 maanden was. 15 minuten in het water en meneer had mega blauwe lippen en t echt koud. was al te lang dus. hup warme fles erin en toen nog heel ff in t water geweest en rest van de dag geslapen van alle indrukken en onderkoeling.
    met 6 maanden hield hij het al wat langer vol klein uurtje zeg maar.

en t water in baby badjes is meestal 32 graden ofzo, en lichaamstemp is 37.5 graden gemiddeld dus scheelt wel veel voor zo'n kleintje.

tsja dus de keus is aan jou, ik zou de volgende keer langer wachten persoonlijk. als ik zie wat een entree ticket kost in een zwembad, maal 2 en wat je allemaal mee moet nemen.... was er zelf ook moe van haha

4. peppy37

peppy37 Actief lid

12 apr 2010
    145
    0
    0
    Ik ben een paar keer met mijn zoontje wezen zwemmen op de normale tijden ( buiten babyzwemmen uren), het water was voor hem toch te koud, het duurde de hele tijd voordat ie er aan gewend was, lees: voordat hij stopte met huilen. Wat hielp was dat ik hem liet veel bewegen:eek:ptrekken met steun op mij. En toen was het heel erg genieten. Ik ga toch liever een babyzwemgroep zoeken, want het verschil qua temperatuur vond ik best groot.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.819
    5.955
    113
    Vrouw
    Ik zou het niet doen.
    Het water in het babybadje is niet voor niets wat warmer.
    Baby's koelen wat sneller af, het is gewoon niet behaaglijk, en je
    wil er gewoon samen van genieten!

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Niet een zwembad in de buurt met een gewoon goed verwarmd babybad? Hier is een zwembad met warm babybad, maar waar ook de lucht wat extra verwarmd wordt.. Echt ideaal! Houden ze het nog niet superlang vol, maar dat duurde hier toch wel even.

Met babyzwemmen worden de baden hier overigens helemaal niet extra verwarmd, maar zit je alleen in een groepje onder begeleiding en krijg je tips, spelletjes, zingen etc. Zou dus gewoon kijken naar een zwembad met goed verwarmd babybad en dan goed in de gaten houden hoe het gaat.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.833
    19.170
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou gewoon wachten. Sowieso omdat ik denk dat een baby er nog niet veel aan heeft: die vindt het badje thuis ook prima. Lekkerder zelfs, wamt warmer! Ik ben met onze zoon pas gaan zwemmen vlak voor zijn eerste verjaardag. Dat ging prima. Maar in diezelfde groep zaten ook moeders met kindjes onder het half jaar. Veel van die baby's hielden het half uur niet eens vol. En degenen die wel een half uur bleven, hadden inderdaad vaak blauwe lipjes. En dat was dus al in het extra warme doelgroepenbad!
    Buiten de temperatuur denk ik dat je er ook rekening mee moet houden dan chloor een vrij agressief middel is voor de huid en longen van de baby. Er wordt inmiddels door allerlei ontwikkelingen al wel minder chloor gebruikt dan vroeger. Er zijn, voor zover bij mij bekend, geen recente onderzoeken die iets zeggen over het effect van chloor op de langere termijn. Oudere onderzoeken (met dus wel een grotere hoeveelheid chloor) laten zien dat kinderen die als baby veel hebben gezwommen een verhoogde kans op astma hebben.
    Dat kun je niet helemaal vertalen naar de huidige situatie. Maar ik persoonlijk stel de kwetsbare huid, ogen en longen van een baby liever helemaal niet bloot aan de effecten van chloor.

8. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Wij zijn met 9 weken bij cp geweest. Niet lang maar daarna fles en slapen! Lekker warm aangekleed. Daarna wel es bij mijn zus gezwommen Max 30 graden, 10 min en weer lekker fles en slapen...
    Met 3,5 maand gaan babyzwemmen, water is dan 32 graden, les is een half uur. Daarna fles en slapen.
    Vorige week in het zwembad geweest met vrijzwemmen.
    11-13:30 daar geweest, 2x 45 min gezwommen tussendoor boterham gegeten en daarna de fles. Ging allemaal goed. Maar Siem heeft dan ook goed gewicht om zich zelf te regelen...

Maar voor nu zul je niet langer dan 10-15 min zwemmen denk ik...

9. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.855
    2
    38
    NULL
    Ik zwem al met mijn zoontje sinds hij 4 maanden is.
    Wij doen ook aan baby zwemmen maar dat is gewoon in het tropisch gedeelte van het zwembad, die zijn altijd warmer.
    Je moet niet in het wedstrijd bad gaan die zijn altijd wat kouder.
    Toen mijn zoontje 4 maanden was zijn wij ook in CP geweest, en ook daar vond ik het gewone zwembad wat koud.
    Het baby gedeelte was daar wel wat warmer.
    Maar in het begin ga je toch nog geen uren neem ik aan.
    Mijn zoontje was het na 3 kwartier echt wel zat hoor.

Ik vind het juist goed om al lekker met hem te gaan spetteren.
    Nooit geen problemen onder de douche, of in bad.
    En het zwembad vindt hij helemaal leuk

10. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

20 aug 2012
    4.246
    682
    113
    Hier was ze 3 maanden op een park in landal. Ging eigenlijk best goed:)
    Op het cb zeiden ze bij ons dat als ze der 1e prikjes heeft gehad het wel kan.. wel vreemd dat ze dat bij jou op cb zeggen, pas als ze een peuter is?? komt die van een andere planeet of zo? :S

11. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Wat een boel reacties, fijn!

De ervaring leert dus dat het op dit moment nog niet verstandig is, te jong, te koud etc.

In mijn woonplaats wordt het bad dus extra verwarmd tot 31,5 graden met babyzwemmen, buiten dat babyzwemmen om is het kouder. We hebben hier in de buurt wel een subtropisch zwembad en een bronnenbad. Maar dat is ook weer drukker natuurlijk. Dat zwembad hier is niets bijzonders en dus vrij rustig, vandaar dat daar ook mijn voorkeur naar uit ging, als het te druk is, wordt het niets, Eva kennende. Denk ook niet dat de gasten in het bronnenbad een krijsende baby op prijs stellen. :D Zou mezelf dan ook alleen maar opgelaten voelen en rechtsomkeert maken. ;)

Goede Tupp, bedankt, daar had ik nog niet over nagedacht. Althans, wel over haar huidje, maar niet over haar longen. Nee, dat risico wil ik niet lopen.

Aardbei: geloof wel dat de vpk van dezelfde planeet komt als ik. ;) Nee, dit is niet zo'n bekrompen vrouw als waar je sommige over hoort, wat betreft het CB, anders had ik het misschien ook niet serieus genomen. Misschien doelden ze bij jou op babyzwemmen? Weet het niet.

Conclusie: wij wachten nog wel. Gaan we komende zomer maar eens weer zien. Gooi ik nu mijn net aangeschafte corrigerende badpak onder in de kast. :p

12. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Zoontje is vanaf 3 maand mee geweest. Wij gaan regelmatig zwemmen. Vaak op vrijdag morgen en hier is het dan erg rustig. Vorig keert was er zelfs niemand en hadden weer drie zwembaden voor ons zelf. Heerlijk even Tot rust komen. Het is wel subtropisch zwembad dus lekker warm.

13. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Hier word gezegd als de eerste prikjes achter de rug zijn.
    En verder ja als ze zo klein zijn houden ze het gewoon nog niet lang uit.
    En wachten tot ze een peuter zijn dus 2+ vind ik wel erg laat.
    J. Was 10 maand bij zn eerste keer

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.828
    3.350
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Je moet gewoon even kijken naar de watertemp. bij de zwembaden in de buurt.

Het ene bad is het water standaard 30 graden. Bij het andere bad 32. Dat is een enorm verschil.
    32 tot 32,5 graden is wel te doen met een kindje van 3 a 4 maanden. Daar houden ze het vaak wel 20 tot 30 minuutjes vol.

In water van 30 graden, kun je beter terecht vanaf 1 jaar - en zelfs dan kunnen ze het snel koud krijgen, maar als je kort gaat, kan het ook geen kwaad.
    Of in 2 etappes.

Centreparcs is overigens niet per definitie warm. Met name het grote bad vond ik behoorlijk koud toen wij er waren (29 graden) . Maar de temperaturen waren toen wel duidelijk genoteerd, dus je kon precies zien in welk bad je wel en niet moest zwemmen met je ukkie.
    De whirlpools bv zijn vaak weer wel een heerlijke temperatuur- en dan met name als de bubbels uit staan, is het heerlijk dobberen met je kindje.

15. 1983tineke

1983tineke Actief lid

10 nov 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij zwemmen regelmatig (2-3 per maand), maar we hebben hier zwembad in de buurt wat min. 32 graden is altijd. En daarnaast is het geen chloorbad, maar anders zou ik ook gezwommen hebben. Ik kon er nu alleen voor kiezen en dan liever geen chloor... Zwemmen heeft namelijk ook weer voordelen, het is heel goed voor de motoriek. Misschien dat iets verder weg wel een warmer zwembad is? We hebben hier ook zwembad in de buurt die op donderdag warmer is, dan is babyzwemmen reumazwemmen enz. Maar op woensdag en vrijdag is het daardoor ook nog warmer. Dus die dagen zijn ook prima met een kleintje. Zou dat bij jullie ook misschien zo zijn?
    We hebben trouwens op vakantie wel een keer in kouder bad gezwommen (30 graden, brrr dat noemt zich subtropisch ;)) maar ons kleintje vond het prachtig. We zijn er toen na 15 minuten wel uit gegaan en lekker warm flesje gegeven... Ze hield het toen echt korter voor, maar heeft 15 minuten zitten schaterlachen dus vermaakte zich prima!

16. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.616
    1.156
    113

brr afgelopen zomer in duitsland cp geweest en t grote bad was qua temp warmer als t kinderbadje! was echt heel slecht en koud!

17. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    We zwemmen vanaf 3 maanden en ze vind het heerlijk en geniet echt volop. Echt een genot om te zien. Het badje thuis vind ze ook wel leuk, maar zwemmen is echt favoriet. Elke week babyzwemmen en op vakantie zwemmen we ook elke keer dat het kan. Goed in de gaten houden of ze het nog leuk vinden en eruit gaan voordat het te koud of te moe is. Meestal is dat hier na een half uur à 3 kwartier. Vandaag zijn we paar uurtjes in het zwembad geweest en 2 keer half uur in het water :)

Deel Deze Pagina