1ste keer pijnlijk, 2de keer ook?

Discussion in 'Borstvoeding' started by fafa, Feb 13, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fafa

fafa Niet meer actief

Hallo dames,

in augustus verwachten wij onze tweede telg, en daar kijken we natuurlijk enorm naar uit. Alleen... niet naar het opnieuw beginnen met borstvoeden. :)

Onze eerste heb ik 20 maanden gevoed (helaas niet langer, maar ik kon de 6 nachtvoedingen iedere nacht niet meer opbrengen). Vanaf de derde of vierde maand vond ik borstvoeden boven alles handig en erg gezellig, maar vóór die tijd was het vooral pijnlijk! Heftige toeschietreflexen, stuwing, aanhappijn, maar ook een zeurend gevoel tussen de voedingen door... blegh!

Maar nu heb ik de stiekeme hoop dat het bij een tweede (een beetje) minder vervelend zal zijn. Dat zowel mijn lichaam als mijn hoofd van de eerste ervaring heeft geleerd. Maar misschien is dat wel ijdele hoop ;)

Wie heeft ervaring met (veel) pijn tijdens het voeden bij een eerste, en hoe ging dat bij een tweede? Hetzelfde of ging het beter?

2. Angelala

Angelala Actief lid

Apr 3, 2008
    296
    0
    0
    Hooiii,
    Ik had bij mijn eerste ook veel irritante pijntjes waardoor het niet leuk was en ik ben gaan kolven:x Maar nu gaat het als een speer bij deze kleine meid...maaarrrr heb wel zo nu en dan stuwing en af en toe wat last van mijn borsten(als ze te vol hebben gezeten). Hoort err bij denk ik:( Ben benieuwd hoe het bij andere zit:) Moet zeggen dat dta me eigenlijk niet zo veel uitmaakt..ben allang blij dat het al zo lang zo goed gaat:D
    Groetjes;)

3. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

Oct 29, 2009
    5,925
    2,093
    113
    Female
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Hier de eerste keer ook een hoop problemen gehad (kloven, ontstekingen, hyperlactatie).
    Nu bij de tweede loop ik wel weer tegen de zelfde dingen aan, maar door dat ik er al ervaring mee heb ben je er sneller bij en weet je wat te doen.
    Zodra ik de eerste kloof spotte, ben ik extra goed op het aanleggen gaan letten en ben gelijk mothermates gaan gebruiken (bevordert de genezing).
    Daarna voelde ik een borstontsteking opkomen, gelijk vaak gaan aanleggen en laten drinken in de richting van de harde plek en zo was na een nacht hoge koorts en pijn de harde plek weg en zakte de koorts ook snel, dus zette het niet door.

dus je zult misschien wel problemen tegen komen, maar door je ervaring ben je er veel alerter op en zul je eerder actie kunnen ondernemen.

4. surf

surf VIP lid

May 21, 2007
    14,595
    1
    36
    Noord-Holland
    ik heb niet superveel problemen ervaren bij het begin, maar het is wel steeds gemakkelijker gegaan.
    bij mijn oudste had ik binnen 3 dagen enorme kloven en ben ik overgegaan op voeden met tepelhoedje, ik durfde daar niet meer mee te stoppen, maar na 5 weken onder begeleiding van een lactatiekundige toch gelukt.
    bij de middelste heb ik ook weer kloven gehad, maar duurde het maar een dag of 4 dat ik met hoedjes voedde...
    bij de derde nooit last gehad! ;)

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bij de tweede was het in het begin ook wel weer even pijnlijk, maar omdat ik wist dat dat over zou gaan en heel gezellig kon worden was het makkelijker te verdragen.

6. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

Aug 24, 2008
    3,708
    4
    38
    Onze eerste heb ik een jaar gevoed, toen was ik weer zwanger. Het liefste was ik veel langer doorgegaan! Maar de eerste drie maanden...ging ik elke voeding door de grond van de pijn. Alsof mijn tepel er met elke slok afgesneden werd. Met een tepelhoedje ging het ietsjes beter, en zo heb ik het die eerste weken volgehouden (wilde perse iig 6 weken voeden). Daarna was de pijn niet weg, maar wel minder. En na drie maanden was het goed te doen en werd het zelfs fijn om te voeden! Het jaar is omgevlogen.

Ik had verwacht de tweede keer zonder moeite verder te gaan waar ik gebleven was, maar helaas. Het deed weer zo'n pijn! Dat was een flinke tegenvaller en ik weet niet wat ik had gedaan als dat zo was gebleven. Maar gelukkig ging het na een kleine week beter!!! En vanaf dat moment had ik geen last meer. Ik hoop dat het bij jou ook mee gaat vallen deze tweede keer! :)

7. fafa

fafa Niet meer actief

Dank jullie wel voor de reacties.
    Zo te lezen is het bij de meesten nog steeds pijnlijk bij een tweede kindje, maar wel minder. Dat hoopte ik al een beetje ;)

Dank voor de bemoedigende woorden :)

8. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

Nov 21, 2010
    3,051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Hier bij de eerste ook 3 maanden met pijn gevoed, door tepelkloven en borstontsteking. Maar dit kwam meer doordat mijn oudste dochter een tekort tongriempje had. En daardoor moeite had met aanhappen.

Bij de rest heb ik alleen de eerste paar dagen tepelkloven gehad, ben toen met purelan gaan smeren, en was het gelijk weg!

Voor de rest wel elke dag last van pijnlijke tsr, maar dat is maar een paar seconden. Stuwing helemaal geen last van gehad, ja alleen ff 3 dagen na bevalling. Maar daarna niet meer.

9. Do1980

Do1980 Actief lid

Mar 4, 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb met mijn jongste meer problemen met de BV gehad dan bij mijn eerste, die ik tot zo'n 13 maanden gevoed heb. Ben blij dat de problemen waren met mijn tweede ipv mijn oudste, want ik wist dat tepelkloven snel weer over gaan als je goed smeert (met Purelan in mijn geval), daarnaast herkende ik vrij vlot een verstopte melkklier gang waardoor die beperkt bleef tot dat en niet een ontsteking werd. De spruw was nieuw en die is een paar keer teruggekomen, maar met smeren en een medicijn voor mijn dochter is dat uiteindelijk ook succesvol bestreden *afkloppen*. Oh ja, daarnaast was het ook in het begin gewoon lastig ivm heftige toeschietreflex ed.

Share This Page