Vraagje.. Mijn dochtertje gaat sinds ze 4 maanden is naar een kdv hier in de buurt. Zijn eigenlijk gewoon tevreden al ziet de inrichting er wel oud uit maar ze gaat in ieder geval graag, kent alle leidsters bij naam etc. Ze zitten helaas net op een afstand die te ver is om te lopen. Maakt als ik werk niets uit want dan moet ik toch met de auto weg. Nu zit ik thuis (ziektewet) en vind ik het dus wel zonde om steeds de auto te moeten pakken. Daar zijn 4 groepen. (2 baby/dreumes en 2 verticale groepen dacht ik) Nu is er net een nieuw kdv geopend, bij ons de straat uit! Alles helemaal nieuw. Uurprijs iets lager. Zij werken volgens jenaplan (beetje) en hebben meer huiskamer idee en komen dadelijk max 2 groepen 16 kindjes) Wel heel ruim allemaal. Inrichting is heel neutraal van kleur (warme tinten) omdat zij vinden dat speelgoed al genoeg kleur met zich meebrengt. Nu ben ik echt aan het twijfelen wat ik zal doen Voordelen: - Dichtbij. Vooral nu met mijn bekkenproblemen en dadelijk tijdens mijn verlof is het ideaal dat ik er dan toch heen kan lopen. - Uurpijs lager - Alle spullen nieuw, grote ruimtes - Beveleiliging om binnen te komen (heeft "oude" kdv niet) Nadelen: - Dochter moet opnieuw wennen terwijl ze graag naar die andere gaat - Geen gratis dagdelen (op andere kdv krijg je 1,5 dag gratis per jaar) - Op andere kdv mag je ruilen als je ziek bent geweest of vrij hebt gehad. Als het uitkomt qua bezetting mag je dan een andere dag voor terug komen. - Ken de leidsters niet. Vind het zo lastig om een goede keuze te maken. Dat het dichterbij is, is vooral ideaal maar dan voornamelijk nu ik nog niet werk want als ik dadelijk weer ga werken maar het weinig uit. Los van dat alles DURF ik nooit te zeggen op ons kdv dat ik daar weg zou gaan... Zo'n dingen durf ik gewoon echt niet. Zou dan echt moeten huilen haha. - Nieuwe kdv is nieuw en kleine organisatie. Waar zouden jullie je keuze op baseren?
Ik zou niet overstappen. Je hebt niks te klagen over het Kdv waar ze nu zit. Mijn motto, je weet nu wat je hebt en niet wat je krijgt. Wij zijn van de ene kant naar de andere kant vAn de stad verhuisd. Ons zoontje moest toen nog een jaar op het Kdv. We hebben hem toen daar gelaten en zijn heen en weer gaan rijden omdat hij over een jAr weer over moest stappen naar school. Waar heb je de nieuwe baby ingeschreven? Kunnen ze op het andere Kdv 2 kindjes kwijt? Dit kan misschien ook helpen bij een keuze. Op dit moment gaat het niet zo Goed in de kinderopvang. De grote centra hebben het heel moeilijk terwijl ze een hoop reserves hebben. Dit is een kleine organisatie, wat als ze in nood komen?
Klopt het dat je kind in juli twee wordt? Hebben ze op het huidige kdv verticale of horizontale groepen? Als je kind sowieso zou moeten overstappen naar de peutergroep dan is dat toch al een wisseling. Of ze dan naar andere leidsters binnen of buiten het kdv gaat, die verandering houd je dan toch. Als het nieuwe kdv goed voelt zou ik dan overstappen. Die paar dagdelen... Voor dat beetje geld zou ik het niet laten.
Voor je dochter zal het wennen zijn, een nieuwe opvang. Moet ze inderdaad sowieso van groep wisselen rond haar verjaardag, dan is dat toch al het geval, al zal in een nieuwe groep op de oude opvang toch ook veel bekend zijn (juffen, kindjes die eerst ook bij haar zaten of ze van buitenspelen kent, het gebouw, de routines). Voor een klein financieel voordeel zou ik dat opnieuw moeten laten wennen van haar er niet voor over hebben. Veiligheid / vertrouwdheid voor een kind is superbelangrijk, vind ik. Voor een groot financieel voordeel zou ik het er misschien wel voor over hebben als financiën in het gezin een issue zijn. Bij voldoende geld zou ik het niet heel erg vinden om meer te betalen voor iets dat fijn is voor mijn kind. Wat anderen ook zeggen: wat je nu hebt kun je op waarde schatten en wat je nieuw krijgt niet. Deze juffen zijn leuk, vindt je dochter in ieder geval, die nieuwe misschien niet. Het moet ook nog maar blijken of de nieuwe opvang het gaat redden in deze economische tijden, bij ons in de buurt krimpen alle grote opvangen en gaan kleine opvangen zelfs dicht. Een kleine organisatie heeft voordelen (persoonlijker) maar ook zeker nadelen (minder flexibiliteit voor de organisatie om tegenvallers op te vangen, maar ook voor ouders om bv van dagen te wisselen of extra dagen te nemen). In een kleine organisatie kan meer betrokkenheid van ouders en personeel zijn, en dus minder schommelingen in kinderaantallen of personele wisselingen, maar dat gaat niet op voor een nieuwe organisatie. In deze economische tijden zou ik kiezen voor 'oud en vertrouwd', voor de organisatie die staat en zich al bewezen heeft, en niet voor een nieuwe organisatie waarvan ik niet kan inschatten of die de boel wel op orde krijgt en de concurrentie aan kan. Maar ik weet niet hoe de kdv-markt bij jou in de regio is. Ik vind inrichting / speelgoed ondergeschikt aan fijne juffen, dus geen zwaarwegende reden om te wisselen. Als de pedagogische visie van de nieuwe opvang echt heel veel beter aansluit bij die van jullie, dan is dat wel een argument, zeker ook omdat er nog een tweede komt die ook weer vier jaar naar de opvang gaat. Maar uit je post krijg ik niet de indruk dat jullie al tijden op zoek waren naar een opvang die pedagogisch anders werkt, meer dat het nu toevallig zo uitkomt en je je er in bent gaan verdiepen. Maar misschien heb ik dat mis. Ik kan niet inschatten hoe belastend de verdere reisafstand voor jou is. Met twee kindjes wordt alles sowieso anders, misschien is lopen dan ook weer lastiger dan met de auto, of brengt/haalt papa haar als jij met de baby thuis zit. En als je weer werkt moet je toch met de auto, dus de periode dat de afstand uitmaakt is heel kort. En als je oudste naar school moet wordt het nog weer anders wat routes/afstanden betreft. Zou die nieuwe opvang uberhaupt ook plek hebben voor allebei je kinderen op dezelfde dagen en met ingang van de data die jij wil? Alles bij elkaar zou ik zeggen op basis van je post: niet ruilen.
Wij zijn wel overgestapt toen onze dreumes 14 maanden was, ook al had ze het super naar haar zin bij de oude opvang. Maar ook zij zou sowieso naar een andere groep gaan met 1 jaar (omdat we weggingen is ze langer op de babygroep gebleven). En alles komt toch neer op de leidsters. Die zijn grotendeels bepalend voor het plezier en ontwikkeling van je kindje. Wij zijn overgestapt naar een opvang waar de kindjes van onze buren en van vrienden van ons op zitten. Zij waren allemaal erg tevreden, dus dat gaf ons vertrouwen. Bij ons was het heel simpel: de oude opvang was gewoon te duur. Ander voordeel: beide KDV hebben een BSO. Onze oude opvang zat in een andere wijk en haalden alleen kinderen op van bepaalde basisscholen, maar dus niet de scholen uit onze wijk, dus dan hadden we dadelijk alsnog naar een andere BSO gemoeten.
Wij zijn zelf trouwens inderdaad ook van opvang gewisseld op de leeftijd van zo'n 15 maanden. Is best goed gekomen, al was het niet de meest gelukkige leeftijd om te wisselen. Onze reden om te wisselen was dat de nieuwe opvang een uitgesproken pedagogische visie had waar wij ons erg bij thuis voelden en de oude opvang dat niet had. De nieuwe opvang was onze opvang van eerste keus maar had geen plek het eerste jaar dat we opvang nodig hadden, vandaar de plaatsing op de 'tweedekeus-opvang'. En dus overgestapt zodra de mogelijkheid zich aandiende.