Hoi meiden, Ik zit met een dilemma, heb even jullie mening/ervaring nodig Ons dochtertje is bijna 4 maanden oud en gaat sinds ze 12weken oud is 2 volle dagen naar het KDV. Ik werk 4 dagen pw, namelijk op de dinsdag 9u, op de donderdag 7u(begin in de middag), op vrijdag 9u en op zondag 8u. Op de zondag past de papa op. Op de donderdagmiddag oma en 's avonds papa. Sinds dag 1 doet onze meid het heel goed op het KDV, ze is vrolijk, slaapt vrij goed, eet goed, lacht om de andere kindjes. Met oma is het ook altijd dikke pret. Maarrrrr...als ik aan het werk ben mis ik haar zo! Ik geef nog volledige borstvoeding en vooral tijdens de kolf-momenten heb ik het zwaar (poeh, hormonen ) Ik ben maar 3 dagen per week echt de hele dag bij haar, maar dat vind ik eigenlijk veel te weinig! De tijd vliegt echt, ik heb het idee dat ik zoveel mis! En waarschijnlijk doe ik dat ook...tis toch meer dan de helft vd week dat ik haar niet zie. Nu denk ik er sterk aan 1 dag in de week ouderschapsverlof op te nemen. Maarrrr...ik vind mijn werk super leuk, en financieel gezien zullen we dan echt elk dubbeltje moeten omdraaien.. Het handigst zou zijn om haar dan de dinsdag van het kdv te halen, zodat we dan nog wat geld besparen..Maar dan is het maar de vraag of ze er over een jaar wel weer een dag extra bij kan. Het KDV zit al zo vol...En ze doet het eigenlijk best goed zo..maar weet ook dat het belangrijk is dat zo'n kleintje het eerste jaar zo min mogelijk verschillende 'verzorgers' te hebben. Dus weet niet wat de gevolgen van nu voor later zijn..Wil ook dat ze zich goed, veilig en vertrouwd bij me voelt. Dus wat te doen?? Heeft er iemand tips/ ideeen/ ervaringen die mij kunnen helpen een keuze te maken? Bedankt alvast!!!
Ik werk zelf op het kinderdagverblijf. En wat je voelt is egt heel erg normaal. Er zijn zoveel ouders die dit gevoel hebben helemaal in het begin. ik heb zelf ook meegemaakt dat we baby's op de groep hadden van deze leeftijd die 5 dagen in de week kwamen. Ik vind dat zelf egt veel te veel dagen. Ik vind zelf dat 1 of 2 dagen prima te doen is voor een kleintje. Ze leren ook veel dingen van andere kinderen op verschillende ontwikkelingsgebieden. Wat je dus ziet op langere termijn is dat kinderen die 1 of 2 dagen naar het kdv gaan beter met andere kinderen kunnen spelen en socialer zijn. Maar uiteindelijk zou ik zeggen doe wat je gevoel je ingeeft want je wilt later geen spijt krijgen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Liefs
Bedankt voor je reactie! Ja ze gaat nu 2 dagen naar het KDV en het is idd even wennen, maar ze doet het hartstikke goed. Heb ook nu al het idee dat ze het best naar dr zin heeft, ze is altijd vrolijk als we haar komen halen. Maar het feit dat ik haar 4 dagen in de week amper zie vind ik wel erg moeilijk... Inderdaad dat er kindjes zijn die 5 dagen per week naar een KDV gaan, poeh, dat lijkt me als ouder al helemaal moeilijk! En wat heeft dat voor effect op die kleintjes? Toch blijkt het in andere landen vrij normaal te zijn...Maar dat zou ik niet kunnen.
Ow en zie dat je zwanger bent, gefeliciteerd! Leuk zeg! Zal je dadelijk (als je je kindje naar een kdv brengt) ook de 'andere kant' meemaken Geniet ervan!
Zoals ik het lees lijkt me het aantal verzorgers voor je kindje prima. Mama, papa, oma en een paar juffen op twee dagen. Een dag minder opvang zal dat aantal waarschijnlijk verminderen, tenzij ze op de kdv-dagen exact dezelfde juffen heeft. Een dag opvang inruilen voor een mamadag kan voor je kindje positief of minder positief zijn: tuurlijk heel gezellig om met mama te zijn, maar voor sommige kindjes is één dag opvang in de week te weinig om zich daar vertrouwd te voelen en sommige opvangen stellen om die reden ook een minimum van twee dagen. Zelf heb ik dat bij onze kinderen nooit gemerkt: die gingen twee dagen in de week naar het kdv, maar door omstandigheden wel naar twee verschillende, en dat ging prima. Als jij denkt dat je kindje het ook met één dag in de week op de opvang daar leuk heeft, lijkt dat me financieel slim. Als jou kindje goed gewend is op de opvang is een dag minder vast niet zo'n probleem voor haar. Een extra dag erbij krijgen volgend jaar, zeker als je die op tijd aanvraagt, zal toch wel lukken? De kdv's lopen momenteel leeg... Misschien moet je wel een paar weken eerder opvang betalen/afnemen dan je nodig hebt om een plekje te hebben tegen de tijd dat je ouderschapsverlof op is, maar dat heb je er misschien wel voor over. Of je beëindigt je ouderschapsverlof ook eerder, in overleg met je werkgever. En als die extra kdvdag een paar weken later ingaat dan je ouderschapsverlof eindigt, kun je dat misschien wel opvangen met gewoon verlof opnemen of opa's/oma's/papa die verlof opneemt. Dat is een praktisch probleem dat vast een oplossing vindt en je niet moet weerhouden van doen wat je hart je ingeeft, toch? Ik denk dat je ouderschapsverlof vooral nu moet opnemen als je je kindje nu mist. Hoewel dat ook hormonaal kan zijn, is het gewoon een feit dat deze leeftijd nooit meer terug komt en het inderdaad zo is dat je nu meer van huis bent dan thuis. Als je niet denkt dat je je ouderschapsverlofrechten nodig hebt tegen de tijd dat je kleintje naar school gaat (op schooldagen later beginnen / eerder ophouden of in de schoolvakanties vrij kunnen nemen, dat mag volgens mij ook), dan zou ik het vooral nu opnemen. Financiën wegen naar mijn mening niet op tegen de tijd die je met je kindje kunt doorbrengen. Je moet het voordat je kind 7 of 8 is opnemen en anders vervallen de verlofrechten. Mijn ervaring is ook dat het voor babies op het kdv 'oké' is (in de zin van dat ze er goed verzorgd worden en ook vast enige lol kunnen beleven aan het samen met andere kindjes spelen), maar dat het voor peuters echt een meerwaarde heeft om naar hun vriendjes te gaan en daar leuke dingen te doen. En als gevolg daarvan (en omdat zowel jij als je kindje tegen die tijd ouder zijn) is het dan ook voor mama's weer leuker/makkelijker om je kindje weg te brengen en zelf meer te gaan werken. Ik zou dus liever op jongere leeftijd ouderschapsverlof opnemen 'ten koste' van een dag kdv dan op peuterleeftijd. Kortom: je verlofrechten heb je voor een paar jaar. Heb je ze later niet nodig, en kun je het financieel rondkrijgen (zeker door het handig in te steken en de kdvkosten te verminderen) dan zou ik het vooral nu opnemen. Jij blij, je kindje blij en straks jullie allebei met veel plezier weer meer aan het werk of naar de opvang! Succes met afwegen (emoties, financiën) en hoe dan ook: veel plezier met je dochter!