Ontzettend druk en spugen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kimsch, 12 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimsch

kimsch Bekend lid

13 feb 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    Hallo,

Ik ga toch even bij de huisarts langs, maar ik wil toch jullie mening weten. Ik weet eigenlijk niet wat ik ermee moet.

Onze Koen is een ontzettend druk ventje. Hij wil namelijk alles zien, alles aanraken en dan overal naartoe tijgeren.

Koen heeft altijd wel een beetje gespuugd, maar het lijkt alleen maar erger te worden. Je kan je kont niet keren of hij heeft alweer overgegeven onder het tijgeren of gewoon in de box. Zelf vind hij het niet zo erg en veegt het goedje gewoon uit met z'n handjes of kleding. Lijkt er ook helemaal geen last van te hebben.

Gisteren kregen we zelfs opmerkingen van de leidster van het kdv dat ze hem veel laten zitten, omdat hij zoveel overgeeft bij het spelen. Ze worden er moe van. Ik heb het idee dat hij vaak ook alleen speelt, omdat andere kindjes door zijn kots kruipen. Eigenlijk best zielig :(

Hebben jullie hier ervaring mee en wat doen jullie eraan of is er uberhaupt wel wat te doen hieraan?

Ohja, qua voeding..zelfs de dikke papfles en brood gooit hij eruit dus ik denk zelf niet dat het aan de voeding ligt, maar omdat hij zo druk is.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,

Kim

2. Meerkat

Meerkat Actief lid

1 jun 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    Ons dochtertje heeft verborgen reflux en ging rond die leeftijd ook ineens meer spugen. Ze is ook echt heel bewegelijk. Inmiddels is het vanzelf helemaal over gegaan. Wij lieten haar na het eten goed boeren en extra goed uitbuiken (20 min.), gebruikten nutriton in haar melk, gaven haar kleine slokjes drinken tussendoor en niet meteen heel veel achter elkaar. Dat hielp wel iets. Ook lieten we op het kinderdagverblijf brinta door het fruit doen, want zij spuugde daar vooral van fruit. Daarna heeft ze daar zelden nog van fruit gespuugd. Ze heeft er ook nooit last van gehad. Uiteindelijk is ze er overheen gegroeid en sluit het maagklepje de maag beter af, neemt niet weg dat er met een boer nog weleens wat meekomt.

Wel zielig dat ze hem op het kinderdagverblijf alleen laten spelen. Vind het een beetje lullig dat ze er op het KDV moe van worden. Wat kan hij er nou aan doen!

3. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

die opmerking van het KDV vind ik niet kunnen!

Hier ook een Refluxkindje, Joey's fruit en zelfs pap moeten we naast de melk ook indikken. Anders komt het er gewoon weer netjes uit. Slikt jou kindje ook terug of heeft hij er last van?

4. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Bij Dano is pas met 9 maanden refluxklachten voor het eerst geconstateerd. nu twee weken geleden is er echt reflux vastgesteld. Dano is 15,5 maanden en dan zou het dus al weg moeten zijn, hij is een van de weinigen waar het dus nog niet over is.

wat jij verteld over spugen tijdens het spelen is precies wat Dano had. alleen hij had dan vooral maagzuur wat eruit kwam met een klein beetje eten.

inderdaad de tips die al gegeven zijn, na het eten minimaal 3 kwartier rechtop lkaten zitten. eten indikken voor zover het nog geen vast voedsel e.d. is. dit zijn tips die ook helpen al is het geen reflux.

maar ik zou zeker even naar je HA gaan.

5. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    dik je het eten in?
    Ik zou flink nutriton gebruiken, dat kan geen kwaad en helpt wel.
    Mijn dochter geeft ook over, maar met nutriton kan ik dat aardig tegenhouden.
    Brood komt er hier ook uit, met de melkfles van 3 uur later, maar alleen als ze wel heel druk speelt!

6. ProudMum

@ Angela; heeft Dano nu medicatie? en evt een operatie, is daar ook al over nagedacht?

7. Angel Eyes

ja hij krijgt nu 4x per dag motillium, en 2x daags 10mg omeprazol.
    dit moeten we 3 maanden doen is het dan nog niet verbeterd door zijn groei dan gaan ze een kijk operatie doen.

We merken nu al dat de medicijnen zijn werk doen, hij gebruikt het nu bijna 2 weken. ipv 5 a 6 keer per nacht wakker is het nu nog maar 1x!

8. ProudMum

Dat is een goede vooruitgang zeg!

9. Meerkat

Meerkat Actief lid

1 jun 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    @Angela: Nou idd fijn dat het beter gaat met Dano! Hopelijk is er uiteindelijk geen kijkoperatie nodig. Veel sterkte!

10. kimsch

kimsch Bekend lid

13 feb 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    Hoi,

Bedankt voor jullie reacties en jullie tips. Koen heeft er niet echt last van, maar leuk is anders. Ik kan de leidsters wel een beetje begrijpen, want het is af en toe best frustrerend. Alleen Koen kan er zo weinig aan doen, het is best moeilijk om een baby die ontzettend graag wil tijgeren stil te houden.

Maandag heb ik een afspraak bij de huisarts, zodat die er ook naar kan kijken.

Als ik jullie reacties zie dan lijkt het erop dat Koen ook best reflux kan hebben, maar geldt dat ook als hij alleen overgeeft als hij heel erg druk aan het spelen of bewegen is? Als Koen ligt te slapen heeft hij er helemaal geen last van en bijvoorbeeld vandaag....ik vond het reuze meevallen wat Koen er vandaag uitgooide, leek wel bijna over of kan het de ene dag minder zijn dan de andere?

@Angel Eyes, gelukkig dat Dano zo goed reageert op de medicatie!

Groetjes,

Kim

11. Angel Eyes

Ja Kim weet je, toen Dano 9 maanden was had hij er ook geen last van. Ik zag hem af en toe maagzuur inslikken, maar huilen ofzo deed hij niet.

nu 3 a 4 maanden geleden werd het snachts steeds heftiger, een aantal keer in het ziekenhuis gezeten met hem omdat hij niet te bedaren was.

wat uiteindelijk de uitleg van de kinderarts was, is dat maagzuur in de eerste instantie vervelend is, maar niet direct pijn doet. maar als je lang genoeg maagzuur in je slokdarm krijgt gaat het beschadigen van binnen, een chemische ontsteking noemen ze dat en dan doet het vooral pijn als er weer maagzuur op komt.

overdag merkten we ook helemaal niks aan hen, en in het begin snachts ook niet. Dat is dus echt later gekomen.

en juist dat spugen bij druk spelen was bij Dano ook, soms de ene dag veel en veel meer als anders. Er was geen pijl op te trekken.

Wij zijn nu ook aan het kijken op welke voeding hij reageert. we zijn er al achter dat doperwtjes, sinasappelsap, varkensvlees en appel geen succes zijn. die laten we dus voorlopig weg.

Dat kan namelijk ook dat ze spugen door een intolerantie.

Ik geef je een persoonlijke tip. ik ben wel tig keer in het ziekenhuis en bij allerlei huisartsen geweest, tot ik eindelijk met mijn vuist opp tafel ramde want nu werd het te gek. binnen een paar dagen was Dano opgenomen en twee dagen later hadden we na de onderzoeken eindelijk bevestiging dat er iets niet goed was. Ik dachta lleen maar zie je nou wel ik ben niet gek!

verwacht niet dat je binnen no time een antwoord en vooral een oplossing heb, maar laat je ook zeker niet met een kluitje het bos in sturen. want spugen op deze leeftijd hoort niet meer zo vaak voor te komen.

12. ProudMum

Kimsch, wat Angela zegt is helemaal waar! Ik heb de eerste 6 weken na de geboorte van Joey alleen maar dokters en ziekenhuizen gezien. Totdat ik EINDELIJK geloofd werd. Laat je niet wegsturen en volg je moedergevoel!

13. kimsch

kimsch Bekend lid

13 feb 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    Hoi hoi,

Ik ben vanmorgen naar de huisarts geweest en aan de hand van me verhaal kon ze niet echt wat alarmerends ontdekken. Alleen dat Koen zijn brood er ook uitgooit maakte haar aan het twijfelen.

Ze heeft de kinderarts gebeld en die raadde aan om bij Koen toch een slikfoto en een echo van zijn buikje te maken.

Dus dat gaan we deze week doen.

Groetjes,

Kim

14. ProudMum

Heel veel succes bij het onderzoek, goed dat er naar gekeken word!

15. Meerkat

Meerkat Actief lid

1 jun 2008
    392
    0
    0
    Zuiden des lands
    Veel succes!

16. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Hier ook een reflux baby'tje, en met koemelkallergie/voedselovergevoeligheid.
    Bij ons leek het vele spugen in eerste plaats toch door een koemelk-allergie te komen, tenminste, sinds ze speciale voeding krijgt daarvoor en we een aangepaste bijvoeding geven onder begeleiding van de dietiste spuugt ze bijna niet meer, terwijl het er eerst zo'n beetje de hele dag door uitliep.

Op mijn lijst die ik van de dietiste heb gehad, met voeding die ze in ieder geval tot 9 maandne niet mag hebben, staan o.a.: sinaasappel, soya, varkensvlees, tomaten etc.
    Zelf heb ik ontdekt dat ze ook nog heftig reageert op bruine bonen en sperciebonen. Doperwten heb ik dus al maar niet meer geprobeerd.

Het vele spugen kan dus komen door:
    1. reflux, een niet goed sluitend maagklepje. Door het drukke spelen en tijgeren, wordt de voeding als het ware weer naar boven geperst en vandaar dat er steeds als ie druk speelt weer vanalles naar boven komt. Voeding dus indikken, niet teveel ineens geven, en na het eten eerst eventjes 'vastbinden' (de mijne pikt dat niet meer zo nu, hihi) in de wippert om het even rustig te laten zakken.
    Heb je het bedje omhoog staan bij het hoofdeinde? Dit voorkomt dat de voeding 's nachts terugloopt en dat het maagzuur uiteindelijk gaat irriteren..

2. voedselovergevoeligheid. Ik heb van onze dietiste een heel uitgebreid document gekregen over bijvoeding bij voedselovergevoeligheid, hartstikke handig.
    Ik wil het je wel geven, maar heb het nu even niet (digitaal) bij de hand. Heb het eerder wel aan BrB gemaild, als je haar een Pb'tje stuurt, wil ze je het vast wel doorsturen!

3. Hoeveel slabbertjes heb je? Gewoon laten spelen en kruipen met een slabje om, en genoeg schone kleertjes mee naar de opvang... Van de leidsters mag je wel wat begrip en hulp verwachten, toch?

17. kimsch

kimsch Bekend lid

13 feb 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    Morgen heb ik een afspraak voor een slikfoto en echo van zijn buikje dus ik ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Moet het bij reflux ook zo zijn dat de baby ook 's nachts overgeeft?

Dat is bij Koen helemaal niet het geval. Hij heeft nog nooit in zijn slaap overgegeven. Alleen als hij erg druk en enthousiast is, komt het eruit.

Ma2be schreef:
    Genoeg slabbetjes in huis :) Koen is dol op tijgeren en dat ga ik hem echt niet afnemen. Ik loop er wel met een doekje achteraan en me wasmachine doet zijn werk goed. Ik doe het met liefde!
    En ja, me vriend gaat vanmiddag toch een beetje bij de leidsters aangeven dat het niet de bedoeling dat Koen de grootste deel van de dag aan tafel gaat zitten (alhoewel hij het niet erg lijkt te vinden). Koen zal toch niet de enige baby zijn die best wat eruit gooit...

Groetjes,

Kim

18. littleladybug

littleladybug Niet meer actief

hier ook een kindje dat heel veel spuugt. De ene dag lijkt het beter te gaan dan de andere. Hij lijkt er ook geen last van te hebben en heeft er 's nachts ook geen last van. Hij spuugt vooral veel overdag. Het maakt echter niet uit of ik zijn melk verdik (nutriton of rijstebloem) of niet. Daarnaast spuugt hij ook als hij hikt; bij elke hik komt dan een lading melk naar boven. Herkent iemand dit?

@kimsch; ben erg benieuwd wa er bij jou uitkomt; ik herken me nameljik heel erg in jouw verhal Succes vandaag!

19. ProudMum

Kimsch, succes vandaag!

Suzy, hier ook nog steeds spugen ondanks de Nutriton.

20. kimsch

kimsch Bekend lid

13 feb 2007
    517
    1
    18
    Wormerveer
    Zo, ben geweest en Koen ligt nu voor pampus in zijn bedje. Is toch een hele toer met een baby hoor en dan is er eigenlijk niks gebeurd.

Ik had een afspraak om half 10. Was er netjes 5 minuutjes vroeger (beetje haasten, maar goed). Maar werd pas geroepen rond 10:00. Best lang dat wachten!

Maar goed, alles werd gevraagd door de co-assistent en Koen werd weer nagekeken van top tot teen. En toen kwam de dokter die meldde dat Koen goed op het gemiddelde zat en qua ontwikkeling helemaal goed zit.

Hij maakte zich geen zorgen, maar meldde wel dat babies vanaf 6 maanden minder horen te spugen en bij Koen is juist het tegenovergestelde. Hij begon juist meer te spugen.

Daarom heb ik op 6 oktober een nieuwe afspraak en dat is een afspraak voor het maken van een slikfoto. Is om 8 uur en Koen moet dan nuchter wezen.....en dan moet hij een soort vloeistof drinken en dan kunnen ze aan de hand van de foto's zien hoe dat naar beneden gaat.

Op 13 oktober wordt ik gebeld met de uitslag.

Vind het best heftig, maar het is voor een goed doel. Dan weten we zeker of er iets is of niet.

Dus als je baby na 6 maanden juist meer gaat spugen dan zou ik zeker naar de huisarts gaan en betrek ook de kdv erbij als je baby erheen gaat, want het lijkt erop dat ze het meteen ook serieuzer nemen?

Groetjes,

Kim

Deel Deze Pagina