Onze meid gaat niet naar de peuterspeelzaal maar naar het kinderdagverblijf! Ik werk er zelf dus kan ook nog lekker gaan knuffelen als ik daar zin in heb!
goeie vraag liesbeth, ik vraag mij dat ook af van mij hoeft het niet zo nodig, mijn man zou het liefst willen dattie dr nu al heen zou kunnen!
Mijn vader is leraar op een basisschool en hij zegt altijd dat je aan de nieuwe kindjes precies kunt zien wie er wel en wie er niet naar een peuterspeelzaal zijn geweest. De kindjes die er niet zijn geweest hebben veel meer moeite zich aan te passen aan de groep en aan de regels die er daar nou eenmaal zijn. Ze hebben meer moeite met sociale structuren en meestal ook met luisteren naar de meester/juf. Onze dochter gaat dus wel.
dit is mij een beetje te kort door de bocht hoor maar wellicht hebben wij dan ook een totaal andere levensopvatting. ik vind dat op vrijwel alle scholen de kinderen veel te veel moeten voldoen aan regeltjes, verwachtingen en andere 'algemeen aanvaarde eisen', en dat begint vaak al op peuterspeelzalen. die regeltjes leren ze snel genoeg, je word heus niet minder sociaal als je niet naar de peuterspeelzaal geweest bent. als je kindje het hardstikke leuk vind, snap ik prima dat ouders ze erheen laten gaan, maar het lijkt me toch niet dat dit een 'moeten' is omdat je anders geen sociaal kind krijgt of omdat je kind zou beginnen met een 'achterstand'. dat ze er snel dingen oppikken en beter gaan praten e.d. kan ook ontstaan als je je kind zelf veel met andere kinderen en groepen kinderen laat spelen, dat kan ook buiten een peuterspeelzaal
Tja, ik snap wat je zegt. Maar ik denk persoonlijk dat als de basisschool de eerste stap is in "het grote moeten" dat een behoorlijk grote stap is. En als ik deze stap voor mijn dochter minder groot kan maken door haar alvast (2 ochtendjes per week) kan laten wennen, dat doe ik dat. En met een achterstand beginnen aan de basisschool lijkt me niet bepaald ideaal, ookal halen ze dat later weer in.
Mijn dochter gaat nu 3 dagen naar de het kdv, dus ze zal niet naar de peuterspeelzaal gaan. Maar mocht ik fulltime moeder zijn geweest dan zou ze ook zeker naar de psz gegaan zijn. Ik ben er vroeger ook geweest en leerde daar al heel wat vriendjes en vriendinnetjes kennen die daarna met mij naar de kleuterschool gingen. Ik vond het altijd erg leuk om er te zijn!
Buiten de sociale dingen is het voor een kind ook leuk om gewoon lekker te spelen! Nou IK vind, VOOR MEZELF, als MIJN kids niet hadden gegaan, IK mijn kids echt wel tekort had gedaan! Ik praat dus over mezelf en niet over anderen!
Helemaal mee eens Jalea Mijn zoon speelt elke week een ochtend met 3 andere kinderen van zijn leeftijd, waar ik gewoon bij ben, dus wat vertrouwd voor hem is. Dus ik vind het wat cru om over een zogenaamde 'achterstand' te praten. Je hebt trouwens ook kinderen die snel dingen oppikken en ik denk wel dat mijn zoon daar een van is. He, waarom heb ik nu weer het idee dat ik mij moet verdedigen
Je hoeft je niet te verdedigen Jij vraag wel of niet....het is jouw keuze, je zal nu van de meeste wel te horen krijgen waarom hun kind ging...de beweegredenen van de andere. Je kan er doen wat je mee wilt natuurlijk
Ja precies, van mij hoef je je helemaal niet te verdedigen, maar je vraagt toch zelf wie zijn kind op de psz doet en waarom? Daar geef ik antwoord op.
ja dat weet ik wel, het verbaast me alleen dat zo'n beetje iedereen voor is. En omdat er over achterstanden gepraat wordt, voelt het alsof ik me moet verdedigen (hoewel ik er nog steeds niet van overtuigd ben hoor, maar dat maakt niet uit). Ik bedoel maar, je wilt toch het beste voor je kind en jullie vinden blijkbaar dat de peuterspeelzaal daarbij hoort.
Fleur staat ook al ingeschreven bij de PSZ. Ik ben er geweest en heb me even haarfijn laten uitleggen hoe het zit en wat het verschil is met het kinderdagverblijf. Het is dus een voorbereiding op de kleuterschool en dat vind ik wel fijn voor mijn meissie. Lekker creatief bezig zijn, leren delen, vriendjes maken, netjes hand aan hand in een rijtje lopen en niet wegrennen, aan de regels houden etc. En het lijkt me gewoon leuk voor haar. Mogelijk gaat ze met dezelfde kindjes naar de 'grote' school dus dan is het fijner voor haar. Daarbij als er mogelijk tzt kindje nr. 2 aanwezig is vind ik het ook wel even lekker. Als je het niet nodig vind dan hoeft dat toch niet? Maar als je hier de vraag gaat stellen kan je er donder op zeggen dat 80% hun kindje er wel naartoe zal laten gaan. Groetjes, M
Mijn kinderen zijn ook 2 ochtenden naar de psz geweest. omdat ik vindt dat ze op die manier lekker kunnen spelen met andere leeftijdgenoten. ze worden op die manier toch alvast een beetje voorbereid op wat straks gaat komen, dus de stap is straks veel kleiner, nu wennen ze alvast een beetje aan een bepaald ritme door 2 (soms 3) ochtenden in de week naar school te gaan en kun je ze nog makkelijk thuis houden als ze even geen zin hebben, en straks moeten ze verplicht 5 dagen in de week ineens naar school en dat zal voor die kinderen een heel grote overgang zijn dus ik zie alleen maar voordelen eerlijk gezegd als ze alvast 2 ochtenden wennen. het is dus niet alleen maar het samen spelen, maar ik wil wel eens zien wat jij doet als je kind straks begint te huilen als je het naar school brengt en het wil niet, bij de psz gaat het allemaal wat makkelijker maar je hoeft op de peuterschool niet te zeggen nou ik vindt het zielig ik neem haar mee naar huis, terwijl dat met de psz wel zo is, en je op een andere manier kunt proberen je kindje te laten wennen zodat je dat gedoe (is natuurlijk niet altijd zo) achter de rug hebt. Het heeft bij mijn zoon een aardige tijd geduurd voor ik eindelijk weg kon gaan zonder hele drama\\\'s ik zou die niet op de peuterschool gehad willen hebben, mijn dochter daarentegen die keek niet op of om als ik wegging, maar die heeft best wel lang moeite gehad om te gaan en blijven zitten in de kring met zingen en eten en al dat soort dingen nog meer. op de psz zijn ze dan toch iets makkelijker om dingen door de vingers te zien terwijl ze op de peuterschool toch iets meer dwang er achter zullen zetten. doe waar jij je goed bij voelt zou ik zeggen maar ik heb altijd het idee dat ouders hun kinderen niet naar de psz willen doen omdat ze ze zolang mogelijk bij zich willen houden en daarbij de kinderen zelf wel eens schijnen te vergeten. daarmee zeg ik niet dat dat bij jou ook zo is hoor, maar vaak is dat wel voor veel moeders de reden om te zeggen ach ze moeten al zo lang naar school (if you know what I mean )
Hier niet, maar dat is omdat de kinderen hier al met 2,5 naar de kleuterschool gaan. Hadden wij in NL gewoond was hij zeker wel gegaan.
Wat is daar anders aan dan op een kdv? Daar knutselen ze ook, mogen ze ook niet wegrennen, moeten ze zich ook aan de regels houden. Dylan gaat niet. Hij gaat straks 3 dagen naar het kdv en ik vind het niet nodig dat hij de andere 2 op een psz doorbrengt.
ja hier zeker weten heb haar al ingeschreven Vind het goed voor haar ontwikkeling en is de stap een stuk minder groot naar de basisschool straks. OOk wil ik dat ze naar ander leer luistren en niet alleen naar mij of me vriend dus ja heir zeker eten zonder tijfel
Oh maar dat vind ik ook niet hoor. Voor kindjes die al naar een KDV gaan vind ik het anders. Die leren al die "vaardigheden" al daar.
Het is wel een groot verschil tussen 2 en 4 jaar... Ik weet zeker dat mijn zoon er nog niet aan toe is en dat er dus grote drama's ontstaan. Als hij 2 jaar verder is, is hij er misschien wel overheen gegroeid. Dus dat is voor mij geen reden. Het is hier al eerder gezegd, maar kinderen moeten tegenwoordig al van alles. Ik vind het onzin dat ze op 2 of 3 jarige leeftijd al van alles moeten leren in groepsverband, daar is nog tijd genoeg voor. En nee, ik doe het niet voor mezelf. Als ik merk dat hij er toch behoefte van heeft, als hij zich niet meer kan vermaken ofzo, of zich verveelt, dan kan ik alsnog zien of het wenselijk is om toch naar de psz te gaan.
nou ja doe gewoon datgene waarvan jij vindt dat je het goed doet, houd er wel rekening mee dat je niet zo ineens kunt zeggen nou hij is er toch wel aan toe ik doe hem toch maar wel op de psz want er blijven altijd wachttijden en je moet je kindje als je vantevoren al weet dat je je kindje daarheen wilt hebben ruim op tijd op de wachtlijst laten plaatsen dus zo makkelijk is het nu ook weer niet om te zeggen dan doe ik het tegen die tijd wel.alles op de psz gaat gewoon ongecompliceerd en lekker spelenderwijs niks geen moetje wat straks op de peuterschool dus wel anders is dan moeten ze inderdaad en dat kan voor de kinderen best wel verwarrend zijn, ik kan me ook echt wel voorstellen dat leraren of leraressen wel degelijk verschil merken tussen kinderen die naar de psz zijn geweest en kinderen die niet naar de psz of het kdv zijn geweest. de meningen zijn er gewoon onder verdeeld, ik vindt dat kinderen van die leeftijd best wel 2 ochtenden mogen wennen op wat straks komen gaat en tussen 2 en 4 zit inderdaad een heel verschil, maar de stap van altijd thuis naar zo ineens 5 dgn in de week weg van huis blijft heel groot ook voor een 4 jarige, en misschien wel juist voor een 4 jarige omdat die al die jaren veilig thuis bij mama is geweest en dan ineens 5 dagen weg MOET terwijl het kind wat al gewend is om 2 ochtenden in de week weg te zijn hier zeer waarschijnlijk beter mee om zal kunnen gaan.
Hier moet ook niks. Ik ga mijn zoontje wel inschrijven voor de psz als hij 2 is. Mijn jongste dochter heeft ook 2 jaar op de psz gezeten, nu zit ze net in groep 2 en vanaf dag 1 in groep 1 is het elke ochtend draaaaaaaaaaaaaaaaaaaammmmmaaaaaaaaaaaaa waar je U tegen zegt Geen garantie dus dat je kindje dan gewend is. Maar ik moet er niet aan denken hoe ze zo hebben gedaan als ze níet op de psz zou hebben gezeten. Ik vind dat de psz een mooi opstapje is voor de kleuterschool, maar het is géén must! Ik vind niet dat je je kind iets ontneemt ofzo als je er niet voor kiest. Vanuit huis kan een kind ook prima klaargestoomd worden voor de kleuterklas