Tja, op de basisschool moeten ze ook weer opnieuw wennen, nieuwe kindjes, nieuwe omgeving, nieuwe juf. Ik geloof daarom persoonlijk niet dat de stap dan kleiner is als het eerst naar een psz is geweest. Ik hoef er nu nog niet over na te denken, maar het ligt helemaal aan het kind zelf en ik denk dat ik tegen die tijd zelf wel aanvoel of de kleine man er aan toe is/ het leuk zou vinden. Hij moet nog lang genoeg naar school... Ik vind het eigenlijk een beetje overbodig zo'n peuterspeelzaal. Dat komt allemaal wel in groep 1. En een voorsprong krijgen ze er echt niet van hoor, haha Dat heeft gewoon te maken met het ontwikkelingniveau en niet met wel of geen PSZ. De 1e week op een basisschool kun je het soms merken, idd dat een kindje naar een psz is geweest, maar na een week op school zie ik geen verschil meer hoor, ze leren heel snel dat ze (bijvoorbeeld) hun vinger opsteken voor ze iets zeggen in de kring. (ben zelf leidster geweest en heb ook voor de klas gestaan op een basisschool)
Emiel gaat 3 dagen per week naar het KDV. Hij gaat dus straks niet naar de PSZ. Dat vind ik een beetje teveel van het goede worden. De 2 dagen dat ik met hem thuis ben zijn dan lekker voor ons beiden.
ik doe noa wel naar een psz omdat ik het goed vind dat zij leert omgaan met andere kindjes. en de stap naar school is veel minder groot dan. ik denk ook dat ze er op een gegeven moment wel aan toe zijn.
Een voorsprong krijgen ze er denk ik niet direct van. Ligt ook een beetje aan het kind denk ik. Toch kan ook de psz heel nuttig zijn in het vroegtijdig opsporen van taalproblemen of andere problematiek waar je misschien al wat mee kan voordat het kind naar school gaat. Zodat het daar makkelijker mee kan. En zo maak je dan geen voorsprong, maar kan je misschien wel een stukje achterstand voorkomen. De psz waar ik heb gewerkt heeft vorig jaar een proef gedaan met logopedie op de psz. En daar bleek dat dus wel veel meerwaarde te hebben. Wat ik begreep is dat ze er ook zeker mee doorgaan. En dat is niet in een achterstandswijk of een wijk met veel allochtone kinderen... Maar uiteindelijk is het helemaal je eigen keuze wat je wilt en doet. Je kent immers je eigen kind het beste. En bij de een zal het wel passen, bij een ander niet.
Ons kdv heeft een samenwerking met de psz. Ons meisje gaat samen met een leidster van het kdv naar de psz straks. Ik vind dit belangrijk. Mijn zusje is kleuterjuf, en zegt dat ze duidelijk verschil merkt tussen kindjes die wel naar een kdv/psz zijn geweest, en kindjes die daar niet zijn geweest. Vooral op het sociale vlak doen kindjes die er wel geweest zijn het beter op de kleuterschool volgens haar.
Wij hebben er bewust voor gekozen ons zoontje niet naar een kdv te doen. Maar nu hij ouder wordt ziek ik heel goed hoe leuk het voor kinderen is om samen te spelen, zingen ,knutselen enz. enz. Een psz is geen verplichting gelukkig, dus als je kind er niet aan toe is, kan je er gewoon mee stoppen. Ouders kiezen vaak gericht en heel bewust voor een kdv ivm werk, ermee stoppen, kan dan eigenlijk niet. Die 2/3 ochtendjes zijn geen verplichting maar toch een leuek onderbreking, en niet te vergeten goede basis, voor de kleuterschool. Niet dat een kdv dat niet is,begrijp me goed. Daarnaast is ons zoontje enig kind, ik vind het belangrijk dat hij daarom met andere kindjes leert spelen.
Hier ook naar de PSZ ... een hele leuke (van de Vrije School). Als Mirre het leuk vindt natuurlijk . Maar ik denk van wel, ze is nu al erg sociaal en dol op andere kindjes Als je een eenkennig kindje hebt, dan zou ik het zeker proberen en kijken of er van die wenmomenten zijn. En vooral heel goed zoeken naar een goeie peuterspeelzaal. Je kunt het dan altijd proberen. Of inderdaad nog een jaartje wachten en pas op zn/haar derde jaar ... Maar (zoals altijd) kun je denk ik niet in algemeenheden praten over kindjes. En mama knows best (dat hoop ik dan maar )!