Wel of niet naar peuterspeelzaal?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Glass, 17 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.197
    1.055
    113
    Vrouw
    Dochter van nu 2,5 gaat nu 2 dagen in de week naar oppas, op de dagen dat ik werk. Dit is gewoon familie en speelt daar met onze neefjes en nichtjes.
    Ik had eigenlijk al besloten om haar niet naar de peuterspeelzaal te doen, maar dochter wil heel graag naar school, ze blijft bij de oudste vaak in de klas zitten en wil bij de juf blijven.
    Nu dacht ik misschien toch dochter op te geven voor de peuterspeelzaal, maar 1 dagdeel lijkt me zo weinig. En 2 dagdelen weer zo veel :D
    Wat vinden jullie, is dat te veel?
    Dan zou haar week er zo uit zien:
    Ma middag: peuterspeelzaal
    Di: oppas
    Woe ochtend : peuterspeelzaal
    Do: oppas
    Vrij: thuis

De peuterspeelzaal is hier 2,5 uur.

2. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Mijn oudste is nooit naar een peuterspeelzaal geweest. Ik had een paar vriendinnen met kinderen in dezelfde leeftijd en die lieten we iedere week een ochtend met elkaar spelen, dan bij de een, dan bij de ander. Erg leuk en met die kinderen heeft hij nog steeds contact (hij is nu 8)
    Voor mijn jongste heb ik me wel wat verdiept in evt. een peuterspeelzaal, maar ik vind het nogal een uitgave en moet er nog even over denken.
    (We hebben erg veel problemen gehad met de belastingdienst en de kinderopvangtoeslag toen de oudste naar de gastouder ging, dus daar brand ik liever niet weer mijn vingers aan. Ik vertrouw ze gewoon niet meer zo...)

Je kleintje is wel veel van huis dan, daar zou ik ook moeite mee hebben.

3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.867
    113
    Een dagdeel is echt heel weinig. Normaal gesproken dan dat ook niet. Zijn twee vaste dagdelen. 2,5 uur is zo voorbij hoor. En als jij merkt dat ze er wel aan toe is en het leuk vind, waarom niet. Het is prima voor haar ontwikkeling.

4. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.884
    5.137
    113
    Ik snap niet zo goed waarom je je kind niet zou laten gaan. Goed voor de ontwikkeling, met andere kinderen aan het spelen en een goede voorbereiding voor school. Ik zie alleen maar positieve kanten.

Ik vind twee dagdelen ook niet veel. Volgens mij is bij ons één dagdeel ook niet mogelijk.

5. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.197
    1.055
    113
    Vrouw
    Bij ons is 1 dagdeel wel mogelijk.
    Ik zie ook wel nadelen, namelijk dat ze erg veel weg is, kost best wat geld, en ik kan in die tijd niet werken.
    En het gedoe met de bd, Haha dat vind ik ook een groot nadeel :eek::rolleyes:
    Plus dat ze dus al 2 dagen met andere kindjes en oppas is. Maar hetlijkt me voor haar wel heel erg leuk dus ik denk dat we het maar wel doen...

6. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.197
    1.055
    113
    Vrouw
    MirW die belastingdienst zie ik ook heel erg tegenop ja. Pff wat een ellende daarmee zeg.
    En ik vind het ook wel jammer dat ze zo vaak weg is, maar goed als ze naar school gaat is ze dat ook.

7. Ballon

Ballon Niet meer actief

Waarom doe je haar niet naar het kdv 2 dagen ipv naar de oppas?

8. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Is het geen optie dat ze 1 keer tijdens de oppas gaat?

Wij hebben 1 dag kinderopvang en daarnaast 2 dagdelen psz. Kdv omdat ik werk al vanaf baby. Psz (vanaf begin schooljaar) omdat ik merkte dat hij aan meer toe was (beetje hetzelfde als jouw verhaal).
    Maar nog een dagdeel zou ik erg veel vinden, je bent best beperkt met afspraken of uitjes.

9. Oceanna

Oceanna Fanatiek lid

12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Kan ze niet gaan op de dagen dat ze ook naar de oppas moet? Als dat geen probleem is voor de oppas zou ik dat eventueel doen.

10. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.197
    1.055
    113
    Vrouw
    Tijdens de oppas is geen optie, die wonen allebei in een andere plaats en passen ook op andere kinderen op.

Ballon kdv hebben wij bewust voor gekozen om dat niet te doen, ik werk niet zo veel uur, zou een heel duur grapje worden. Bovendien wil de familie heel graag op passen.

Ballon vindt dit leuk.
  11. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Mijn dochter gaat 3 dagen naar de oppas.
    Vanaf ongeveer maart zal ze 2 dagen naar de psz gaan waardoor haar week zo gaat;
    Mijn moeder en tante zijn oppas

Ma- psz, oma haalt haar op
    Di- oma
    Wo- thuis
    Do- tante
    Vrij- psz en dan haal ik der op

De maandag kn nog veranderen naar dinsdag.

12. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.197
    1.055
    113
    Vrouw
    Oh das ongeveer vergelijkbaar ja.
    Man zegt doe maar gewoon ze kan er altijd nog vanaf als het toch niet leuk blijkt Haha. Moeilijk doen hè

13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Waarom is dat een ellende?
    Hier ook naar de psz... maar ik zie de ellende niet hoor?

14. MirW

MirW Fanatiek lid

20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Vanaf 1 januari krijg je voor psz ook kinderopvangtoeslag, volgens de overheid om te stimuleren dat alle peuters naar een psz gaan. Echter moet je het wel voorschieten, zo`n 150 euro per maand en zou je dat achteraf terug moeten krijgen via de belastingdienst.
    Wij hebben destijds heel erg veel problemen met de BD gehad toen mijn oudste naar de GO ging. Het eerste jaar hadden ze het totaal aantal uur per week op de een of andere manier verdubbeld en kreeg ik voor 40 uur toeslag terwijl ik 20 uur had opgegeven. Wij vonden het al raar dat het zoveel was dat we eraan overhielden, maar als we nakeken wat we hadden opgegeven en dat vergeleken met wat de GO als administratie bijhield klopte dat gewoon met elkaar. Moesten we uiteraard terugbetalen, maar voordat je erachter bent waar dan de fout zit... Het jaar erop kregen we een brief met het verhaal dat mijn zoon bij een niet geregistreerde GO was geweest voor de duur van 7 maanden en moest ik die tijd terugbetalen. De naam van de betreffende GO erbij, en dat was iemand die ik niet eens kende! Hoewel ik kon bewijzen dat het niet waar was trok ik gewoon aan het kortste eind en moesten ze 800 euro terughebben.
    Het laatste jaar presteerden ze het om mijn uurloon met 2 euro te verhogen, ik betaalde de GO dus ruim 4 euro en zij maakten daar 6 euro van en baseerden daar hun toeslag op.
    Toen waren we er wel goed klaar mee. Mijn GO stopte ermee en we hebben het verder met vriendinnen geregeld, zonder de toeslag nog nodig te hebben.
    Dus hier wel echt ellende en mede de reden waarom ik op die manier echt geen gebruik wil maken van een psz...

15. JoyNoa

JoyNoa Bekend lid

7 mei 2017
    938
    317
    63
    Vrouw
    Ik vind een psz eigenlijk gewoon bij de ontwikkeling horen, net als school. Ik snap het eigenlijk nooit dat je er als ouders zijnde niet voor kiest. Het is echt niet te vergelijken met een GO/oppas met andere kindjes/kdv. Het is leerzaam en de meeste kindjes van 2,5 zijn er echt aan toe. En die ochtend is zo voorbij.

16. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hier is dat al hoor, de kinderopvangtoeslag...

17. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Ja dat is heel vervelend natuurlijk en mega pech (belastingdienst he als het eenmaal fout gaat zit je met de gebakken peren!) maar bij mijzelf en een stuk of 10 vriendinnen gaat het al jaren goed. Ik zou dit dus niet direct als eerste reden aannemen om het niet te doen.

Al blijft het ook niet m’n hobby die hele toeslagen molen :roflmao:

18. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Je geeft aan niet te vergelijken met kdv (als ik het goed lees) Dat is niet altijd waar! Onze opvang volgt hetzelfde programma als de peuterspeelzaal hier (piramidemethode) en loopt daarmee gelijk op met de peuterspeelzaal hier qua voorbereiding. Daarnaast zit hij in een groep met leeftijd 2,5-4 jaar (10 kindjes) Speciale peutergroep dus!

Wij hebben daarom speciaal voor deze opvang gekozen zelfs :)

19. noellegi

noellegi Actief lid

5 dec 2017
    117
    106
    43
    Vrouw
    Als je merkt dat je kindje eraan toe is zou ik het zeker doen. Alleen maar leuk voor haar en wat is nou 2x 2,5 uur? En wat je man zegt, als het niks is stop je er weer mee.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Het is in sommige gevallen echt wel te vergelijken. Bijna alle kdv's volgen een VVE programma. Sterker nog, volgens mij is dat verplicht.
    En ik ben go en heb ook een VVE programma. Ik heb een aantal kindjes die dus niet naar een psz gaan om die reden. Mijn zoontje is naar de psz gegaan omdat ik het belangrijk vond dat hij al gewend was om zonder mij wat te doen. Maar qua schoolse voorbereiding zat er geen enkel verschil in wat hij daar deed en ik thuis met de kinderen doe.

Hopsatee vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina