plotseling minder of geen bv, redenen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Scorpio99, 3 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Scorpio99

Scorpio99 Actief lid

11 jan 2013
    464
    18
    18
    Ik merk al een tijdje dat mn zoontje wat moeilijker slaapt. Hij krijgt al 3 maaltijden en voor het slapen gaan en de ochtend bv. Maar afgelopen nacht werd hij heel vaak wakker en als hij even aan de borst lag ging hij huilen. Ik heb hem sochtends toc toch 155ml flesvoeding gegeven en hij dronk alles metteen op!

Wat kan de reden zijn dat na 7 maand ik opeens nier genoeg bv meer heb?

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Je zit nu op twee voedingen of begrijp ik dat verkeerd?

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    2 voedingen met 7 maanden, ik denk dat dit je antwoord is helaas....

Wil je wel verder met de borstvoeding, is het een kwestie van meer aanleggen. Dan komt het wel weer goed.

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Dit. 2 voedingen is met 7 maanden iets te weinig. Rond de 9/10 maanden kan je productie meer hebben. Hier dronk ze toen ook nog zeker 5 a 6 keer per dag.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Idd! Ik zat pas rond 1,5 jaar op 2 voedingen en merkte toen al een stuk minder melk te hebben dan toen ik op meer voedingen zat. Nu is ze ook een stuk ouder natuurlijk en eet en drinkt ze volop andere dingen.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je geeft toch zeker wel voor iedere maaltijd eerst een borst, en ook een borst als toetje????? Anders is het snel einde verhaal borstvoeding hoor! Dan heb je veel te snel afgebouwd.

7. Scorpio99

Scorpio99 Actief lid

11 jan 2013
    464
    18
    18
    Hij krijgt rond 9 uur savonds, 12 uur snachts en in de ochtend de borst. Dus 3 maal. En voor avondeten heeft hij pap met flesvoeding.

Ik heb langzaam afgebouwd toen mn zoontje steeds meer begon te eten. Inmiddels zitten we dus op 3 volledige maaltijden.

Maar ik begrijp dus dat dit niet mogelijk is? Ik heb hem net weer een flesje gegeven want hij dronk weer heel weinig aan de borst en ging toen huilen .. Misschien toch maar helemaal over op flesvoeding dan

8. Scorpio99

Scorpio99 Actief lid

11 jan 2013
    464
    18
    18
    Nog even toevoegen: we doen het al ruim een maand zo en het ging goed tot kort geleden.
    Elke week kwam mn hebamme langs en rond de 5 maanden zijn we begonnen met langzaam een eetschema op te bouwen

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    3 keer borst is echt voor de meeste kinderen van die leeftijd veel te weinig. Gewoon wat vaker aanleggen, dan is het zo weer op peil. Zoals ik al schreef: so wie so voor elke maaltijd. De enzymen in je melk helpen je kind bij het verwerken van het vaste voedsel. Kunstvoeding belemmert juist de opname van voedingsstoffen uit vast voedsel, dus dat zou ik absoluut achterwege laten.

10. Scorpio99

Scorpio99 Actief lid

11 jan 2013
    464
    18
    18
    Oh ik had geen idee dat het nog zovaak moest omdat mij hebamme zei dat hij eet ipv melk drinkt. En op internet lees ik dat na 6 maanden baby's genoeg hebben aan 3 melk voedingen. Mijn zoontje krijgt 4 aangezien hij ook granen gemengd met flesvoeding krijgt voor avondeten

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Ja, jammer dat wat dat betreft er veel verkeerde informatie is, zeker ook door de bekende instanties (cb).
    Ze baseren zich op de schema's van kindjes die kunstvoeding krijgen. Daar ga je, na 6 maanden, melkvoedingen minderen.Maar met borstvoeding hoeft dat niet.
    Als je met bijvoeding begint, geef je eerst de borst, dan de vaste hap.
    Op een gegeven moment komen die momenten naast elkaar te staan.
    En gaat een kindje switchen van borstvoeding-bijvoeding naar vaste voeding-borstvoeding (en drinken ze dus ook minder per voeding).
    Ze regelen dat zelf, drinken gewoon naar behoefte.

Hier was het schema van zoon, rond 7,5 maand:

06.30 bv (en daar kwam vrij snel een boterham bij)
    09.30 fruit
    10.30 bv
    12.00 boterham
    14.00 bv
    en een knabbeltje (rijstwaveltje of soepstengel)
    16.30 bv
    17.30 groente
    18.30 bv

Als je bv wil blijven geven, is het denk ik belangrijk dat je voor nu 1 slok extra geeft, en even de borst voor de vaste hap doet. Dan komt het wel weer goed hoor :)

12. Scorpio99

Scorpio99 Actief lid

11 jan 2013
    464
    18
    18
    Maar waarom is het zo dat ze bij flesvoeding wel minderen en bij bv niet? Heeft de baby het nodig of is het enkel om de productie op pijl te houden?

Als ik het zo begrijp is het dus ook onmogelijk om te minderen of te combineren met flesvoeding want dan blijft de productie niet goed?

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    #13 Zoe123, 4 aug 2014
    Laatst bewerkt: 4 aug 2014
    Als je kv geeft, bouw je af, omdat je de voedingen vervangt door ander zuivel (of eigenlijk soort van hetzelfde, het is immers allemaal koemelk).
    Je kindje heeft de kv niet meer nodig.
    Geef je bv, dan is dat de zuivel die je kindje krijgt. Je hoeft niets extra te geven.
    Mag wel natuurlijk, hier waren ze dol op een bakje volle yoghurt bijvoorbeeld..

Dus ja, een baby heeft het zeker nodig. Bovendien, borstvoeding is niet alleen voeding, het is ook troost, geborgenheid, mama....ze kunnen het goed gebruiken, er gebeurd zoveel dat 2e half jaar...

Dat betekend niet dat jij het op die manier hoeft te doen. Je kan wel combineren, maar je borsten hebben gewoon minimaal 3 drink momenten nodig. En de ene borst is de andere niet. Soms lukt het wel, soms blijkt het dus toch niet genoeg.
    Het is ook niet zonder reden, ze zijn gemaakt om te voorzien in de behoefte van een baby. Die heeft aan 2x bv per dag niet genoeg met 6 maanden. Eerder 4a5 keer. En dan is je productie dus ook in orde. De natuur regelt het zelf.

Dus het is aan jou om te beslissen wat voor jou werkt :)
    1x extra aanleggen en voor de maaltijd, that's it, dan dan komt het wel goed.
    Wil je dat niet, dan stap je over op kv

14. Scorpio99

Scorpio99 Actief lid

11 jan 2013
    464
    18
    18
    Ik heb het in de eerste post niet duidelijk gezet want hij slaap snachts zeker nog niet door. Meestal is het 9 uur voor het slapen gaan bv, dan rond 12 uur weer en ergens in de nacht/ochtend, varieert heel erg omdat ik niet altijd kijk hoe laat het is als ik wakker wordt door hem en het is maar net hoelang hij slaapt dus. En dan 9 uur weer, maar 9 uur wil ik hem ook brood gaan geven. Het is meestal aanleggen en daarna weer verder slapen :p

15. Scorpio99

Scorpio99 Actief lid

11 jan 2013
    464
    18
    18
    Mijn schema (ongeveer)

09:00 bv (binnenkort ook brood)
    12:00 groente, aardappels, vlees gepureerd
    15:00 papje met fruit. zelf gemengd met granen en gekookt water en gepureerd fruit
    18:00 papje weer met granen maar nu met flesvoeding en klein beetje gepureerd fruit
    21:00 bv

Alles wat tussen 21:00 en 09:00 is nog te onregelmatig om te benoemen. Eigenlijk dus gewoon wanneer hij wakker wordt krijgt hij bv.

16. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik denk dat je voor jezelf even duidelijk moet krijgen wat je het liefste wilt en het beste werkt voor jouw situatie: Wil je stoppen met borstvoeding geven en over op KV? Of wil je graag doorgaan met borstvoeding geven?
    Ik heb trouwens nog een vraag: Wat is hebamme? Is dat een soort consultatiebureau?

In het eerste geval denk ik dat het vanzelf zal gaan, aangezien er overdag al 12 uur tussen zit en je gedeeltelijk op KV bent (pap met KV). Wel raad ik je aan om dan even in het flesvoedingsforumgedeelte te gaan kijken, want ik meen dat je ook dan vaker melk moet geven overdag dan de 3 keer (2x bv, 1x kv) die je nu doet. Dit durf ik echter niet met zekerheid te zeggen.

In het tweede geval ben ik het met de rest eens dat het aantal voedingen overdag omhoog moet. Hij is pas 7 maanden, 2 voedingen overdag is dan nog te weinig. Ik zou inderdaad tussen de momenten van vast voedsel bv geven. En misschien zelfs de kv in de pap vervangen door gekolfde bv. 's-Nachts voed je op verzoek; dat is prima!
    Uiteindelijk wordt het aantal voedingen vanzelf minder hoor! Mijn dochter is bijna 14 maanden en zit op 3 voedingen overdag, en vaak nog een vroege ochtendvoeding.

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Je geeft nachtvoedingen, en dat is prima, maar ik denk dat als je overdag meer borst geeft, er ook een kans bestaat dat hij s'nachts wat minder komt..

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hebamme is het duitse woord voor vroedvrouw.

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kijk als je nou gewoon voor de lunch, het fruit en het avondeten aanlegt (i.p.v. granenpap kun je dan ook een boterham geven) en daarna eventueel nog als toetje even, dan zit je in no time weer gewoon op het natuurlijke ritme.

20. Jolina

Jolina Niet meer actief

Nou hier ook een baby die nu nog maar 3 bv per dag krijgt... Dat hoeft echt niet te weinig te zijn he meiden. Als je kindje genoeg bijkomt is dit gewoon genoeg.

Als je productie omlaag gaat is dat natuurlijk niet goed. Maar waar baseer je dat op .... Als hij meer honger heeft kun je ook meer bijvoeding aanbieden...

Deel Deze Pagina