Wel of niet op de buik slapen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kleintje88, 29 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Heb net discussie gehad met mn vriend...

Onze zoon sliep voorheen goed in de puck a baby maar de laatste dagen duurde het steeds langer voordat in slaao viel, huilde meer en werd sneller wakker, ook jammerde hij wat meer in zn zak...
    Ik had zoiets van volgens mij vind hij het niet leuk meer! En had besloten om hem de rest van de nacht op zn buik te leggen (overdag slaapt hij zn middagdutje op zn buik) en hij viel meteen in slaap!
    Nu heb ik hem afgelopen twee nachten op zn buik gelegd de hele nacht om uit te proberen.. En hij sliep beide nachten 8 uur achter elkaar en was zo tevreden! Ook overdag is hij nu meer tevreden..
    hij is erg sterk in zn nek en tilt al goed en soms ook best lang zn hoofd op...

maar vriendlief vind het gevaarlijk en vind dat ik hem maar gewoon op zn rug moet leggen in zn zak..

Maar mijn gevoel zegt dat hij daar veel ongelukkiger in is...
    en ik weet dat het wat gevaarlijker is op zn buik dan op zn rug maar is dat echt zo super gevaarlijk als hij zn hoofd al goed omhoog kan houden?
    Overigens wordt ik zelf wakker van ieder geluidje dat hij maakt en kijk ik s nachts altijd als ik naar de w.c moet (en dat moet ik nogal vaak)

Wat moet ik nou?
    Mijn gevoel zegt: op zn buik leggen!

Maar ben nu toch gaan twijfelen door mn vriend
    Wat zijn jullie ervaringen??

2. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Overigens is hij er net pas over begonnen nadat hij is gaan kijken en hem aanraakte en het even duurde voordat hij reageerde.. Maar ja als je in een diepe slaap ligt lijkt het me dat het normaal is dat je niet gelijk reageerd toch?

3. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    En hoe slaapt hij op zijn zij? Misschien in een zijligkussen? Heeft onze dochter ook heel lang in geslapen. Toen ze eenmaal zelf ging draaien sliep ze altijd op de buik. Daarvoor eigenlijk nooit geprobeerd. Vond het zelf een beetje eng :)

4. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Als ik m op zn zij leg met b.v een opgerolde handdoek achter zich dan rolt hij zelf om naar zn buik...
    Zijligkussen heb ik eigenlijk nig nooit van gehoord?

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Gewoon lekker op zn buikje laten slapen. Kindjes leggen hun hoofdje automatisch opzij als ze in ademnood dreigen te komen. Zeker een kindje wat al sterker is in nekje. Ze kunnen niet in bijv matrasje stikken. Ooknal ouden ze hun neus erin duwen, ze krijgen nog genoeg lucht. Veel mensen denken bij buikslapen aan wiegedood (stikken). . Heeft er niets met elkaar te maken. Wiegendood heeft niets met stikkende kindjes te maken. Dus gewoon lekker op buik laten slapen. Geen aerosleep aan laten praten. Is nergens voor nidig en is dure schijnveiligheid.

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    En GEEN handdoeken gebruiken in rug of buik om hem op zn zij te laten liggen. Dat wordt sterk afgeraden.

7. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    En hoe zit het met een hydrofiel luier kan ik die er wel of niet onder leggen? Hij kwijlt / spuugt namelijk weleens en moet nu dagelijks zn bed verschonen met een hydrofiel zou dat niet hoeven.. Maar wat als hij dat opzich trekt en hij er met zn mond / neusje erop ligt?

8. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Dat doe ik alleen overdag in de box b.v

9. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Hier ook een ventje (8 weken) die al sinds de tweede week op zijn buik slaapt. Ik vond het in het begin ook best wel eng, maar ik zag dat hij in de box zijn hoofdje ook goed neerlegde en heb het toen maar gedaan. Hij slaapt zo gewoon veel beter...

Ik leg geen hydrofiel luier onder zijn hoofd, omdat hij het met zijn handjes naar zijn gezicht toetrekt. Dan maar elke dag verschonen.;)

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

mijn kids zijn ook echte buikslapers dochterlief sliep met 3 dagen al op haar buik. als jij denk dat je kindje het kan waarom niet

11. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Ik heb twee buikslapers, beide ook vanaf direct na de kraamweek.. Dus ik zeg lekker laten liggen.

Als manlief zo bezorgd is kan je misschien een aerosleep topdekje opleggen ofzo? Voor zijn gevoel?

Verder nu nog helemaal niks in het bedje leggen, ook geen hydrofiel onder zijn hoofdje. Wat je wel kan doen om je matras te beschermen is zo opmaken: molton hoeslaken, moltonluier op de plek waar zijn hoofd ligt en daar overheen nog een gewone hoeslaken. Heeft hier wel veel gescheeld! Maar als je zo'n aerosleepding hebt denk ik dat je dit niet moet doen dan werkt het toch niet?

12. misa

misa Niet meer actief

Ik zeg doen.

Hier ook beide kids vanaf een kleine twee weken op de buik gelegd. Is gewoon veel natuurlijker. Goed letten op de warmte qua aankleding en ventialtie. Niet roken bij de kids en in huis en dan komt het vast wel goed hoor!

13. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    sanne ligt sinds de 6de week op haar buik en sinds de laatste warmte ook 's nachts.
    het was dat of niet slapen, dus de keuze was snel gemaakt. Ik ben het eens met wat hierboven allemaal staat. wij hebben wel een aerosleep aangekocht (2de hands). is het niet voor het ademen, dan is het voor de ventilatie.

14. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Nou vannacht weer op zn buik gelegd en hij slaapt als een prins! Weer 8 uur gemaakt en als het aan hem lag langer want heb hem na 8 uur zelf wakker gemaakt voor fles.. Hij mopperde omdat ik m wakker maakte.. Maar zo n kleintje mag niet langer dan acht uur toch??

1probleem: op het kdv mogen ze niet op de buik slapen (tenzij hij er zelf op rolt) dat wordt nog wat straks.. Want buiten kleine hazenslaapjes overdag slaapt hij niet op zn rug en blijft wakker, gaat dan als ie het zat is jengelen.. Zodra hij dan op zn buik ligt is hij vertrokken...
    Iemand daar een tip voor??

15. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Tjah, helaas voor je man..;), maar ik (wij) ben ook voorstander van buikslapen. Onze oudste sliep heel slecht op haar rug, dus zijn we haar gaan inbakeren 's nachts (overdag op haar buik). Maar door haar krampachtige slaaphouding creƫerde ze al snel een voorkeurshouding. Toen haar hoofdje begon af te platten hebben we haar heel snel ook 's nachts op haar buikje gelegd.
    Onze jongste is gelukkig ook een buikslaper.. :).

Wat betreft kdv, wij moesten bij onze dochter een formulier ondertekenen dat ze haar op haar buik moesten leggen..

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mijn zoontje slaapt ook altijd op zn buik, al vanaf week 1 ofzo. Op zn rug wappert hij met zn handen ( en inbakeren vind ik onhandig, dat moet je straks ook weer afwennen ) op zn zij slaapt hij wel ok maaaaar als hij terugrolt dan schrikt hij zich lam en gilt hij de boel bij elkaar. Een zijligkussen vind ik weer niet veilig ivm fixeren in bed. Hij slaapt naast mij in de co sleeper of in de wieg aan ons voeteind. Overdag in de wagenbak beneden. Ik ga regelmatig kijken en voelen. Hij slaapt inderdaad vaster.

17. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Je kan gewoon een hydrofiel in bed leggen. Ze kunnen daar gewoon door ademen. Moest je op het dagvrrblijf niets ondertekenen?
    Hier willen ze liever ook niet dat ze op buik slapen maar als je het perse wilt moeten we een verklaring tekenen. Ze leggen ze wel op de buik te slapen maar als ze goed slapen, draaien ze ze weer terug op de rug. Als ze een paar maanden oud zijn en sterker, laten ze ze liggen op buik.

18. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Ik heb gekeken naar andere factoren die de kans op wiegendood verkleinen:
    - ik geef bv
    - ik rook niet
    - ik slik geen medicijnen
    - mijn dochter slaapt 's nachts niet alleen (co-sleeper)
    - we ventileren de kamer goed
    - ik kleed haar niet te warm aan en dek haar niet te warm toe

19. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onze zoon slaapt ook al vanaf bijna het begin op de buik en dat gaat prima! Hij is super sterk in zijn nekje geworden in korte tijd.

20. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    een zijligkussen is een kussen met aan de achterkant een lange driehoek en aan de voorkant een klein driehoekje. voorkomt dus dat ze op de buik rollen.
    Op het kdv moesten wij een verklaring tekenen dat ze op haar buik mocht slapen. anders draaien ze haar steeds terug. Want je moest tekenen voor kindje onder de 2 geloof ik.. En die van ons draaide dus zelf op de buik vanaf ongeveer 6 maanden en ze mochten haar van mij dan laten liggen. Dus een verklaring daarvoor getekend.

Deel Deze Pagina