Zwanger en aan het werk met mondkapje

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door VroegeLente, 8 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VroegeLente

VroegeLente Actief lid

3 mei 2015
    347
    146
    43
    Sindskort werken wij met mondkapjes, echter ik krijg er hyperventilatie gevoel bij. Krijg het benauwd, zweten, duizelig. Werk 8 uur per dag. Ook door mijn buik heb ik het gevoel dat ik niet voldoende in en uit kan ademen.

Zou ik een mondkapje mogen weigeren? Hoe doen jullie t?
    Wat zijn de ervaringen?

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.169
    10.678
    113
    Andere mondkapjes?

3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Ander mondkapje? Kijken of je wasbaar mag als je dat fijner vindt? Wissel je wel op tijd?

4. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Rustig ademen, rustig praten, niet wandelen/traplopen en praten tegelijkertijd en af en toe frisse lucht happen.

Wij moeten overal een mondmasker aan (ik werk op een school), maar als ik aan mijn bureau zit en niet in gesprek ben met iemand zet ik hem wel af.

5. Striae

Striae Fanatiek lid

16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Ik moet ook mondkapje dragen. Ik werk in de thuiszorg en mag tussen de huizen door het mondkapje af doen. Ik krijg het er ook flink benauwd van, ook omdat ik dan met mondkapje op nog zwaar lichamelijk werk moet verichten en vaak in een ongeventileerde doucheruimte van iemand sta. Toch vind ik het voor mijn eigen veiligheid wel prettig. Ik draag liever een mondkapje dan dat ik corona oploop ;) vooral nu ik zwanger ben

Juul75 en Cindy1977 vinden dit leuk.
  6. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.906
    386
    83
    Mag je geen face shield ipv kapje op?

7. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Hier ook zwanger en een mondkapje op met werken. Ik herken alleen niet wat jij omschrijft. Wel krijg ik na een paar uur lichte hoofdpijn. Ik neem dan extra pauze om even te kunnen zitten zonder het kapje op. Maar ik hoef gelukkig alleen volgende week nog te werken, dan heb ik verlof.
    Heb je het al besproken met je leidinggevende? Misschien hoef je dan heen mondkapje op?

VroegeLente vindt dit leuk.
  8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Draag je hem al lang? Ik vond het in het begin ook benauwd, maar ben er inmiddels goed aan gewend - ook met fysieke inspanning geen last meer van een benauwd gevoel. Ik denk dat je lichaam even moet wennen aan goed doorademen ipv te oppervlakkig en snel. Misschien helpt het ook hier bewust op te letten een paar keer per dag?

Als je last blijft houden, zou ik een ander kapje proberen (bv minder laagjes bij wasbaar of een andere vorm; zo’n ‘snavel’-kapje heeft bv meer ruimte voor je neus en mond, dat kan ook prettiger zijn). En anders het met je werkgever bespreken.

9. Tafellamp

Tafellamp Actief lid

17 sep 2019
    252
    103
    43
    Vrouw
    wat hierboven gezegd wordt is ook mijn ervaring, daarnaast goed water blijven drinken! Ik draag het mondkapje 3 uur en dan heb ik een wisselmoment, tijdens dit wisselmoment probeer ik even wat frisse buitenlucht te pakken.

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.515
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou dan kiezen voor een face shield.
    Veel minder benauwd, ik draag op het werk ook een mondkapje icm een bril ;)
    Als ik hem lang moet dragen neem ik ook een face shield want anders beslaat mijn bril iedere keer.
    Het is allemaal niks maar in jou geval zou ik kiezen voor een face shield.

11. djoyz

djoyz Fanatiek lid

29 mrt 2019
    1.468
    1.510
    113
    Vrouw
    Hier draag ik hem alleen met direct klantcontact. Ik krijg het er ook heel benauwd van omdat de kleine hier hoger dan gemiddeld ligt dus heb al het gevoel dat ik minder lucht krijg..
    Wat ik soms doe als ik ook op 1,5 meter afstand kan blijven is de elastiekjes een keer draaien en dan weer over mijn oren. Dan kan je de zijkanten ietsje open zetten waardoor je makkelijker kan ademhalen maar dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Maar beter zo dan dat ik gestrekt ga.. (Je bril beslaat dan ook niet meer als je hem op die manier draagt!)

12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Dit idd.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  13. VroegeLente

VroegeLente Actief lid

3 mei 2015
    347
    146
    43
    ik heb verschillende geprobeerd, helaas zelfde klachten.

İk heb een staand beroep (in de zorg) en mijn werk is merendeels contact met patienten en uitleg geven dus continu aan het praten :( moet echt happen naar adem met masker op.

14. VroegeLente

VroegeLente Actief lid

3 mei 2015
    347
    146
    43
    nee niet lang, laatste keer 3 uur met moeite vol kunnen houden en weer af gedaan.

Heb het idd met mjjn werkgever besproken hij gaf akkoord om zonder mondkapje te werken. Gelukkig.

nelta en Fuddey vinden dit leuk.
  15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Fijn!

Deel Deze Pagina