Hoe zoontje leren kruipen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lelie84, 23 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lelie84

Lelie84 Actief lid

28 okt 2012
    310
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    Mijn zoon van net 1 heeft geen zin om te kruipen. Hij is sowieso wat later in zijn ontwikkeling. Hij tijgert heel snel, trekt zich overal aan op en klimt overal in, op, tussen en overheen. Hij zet geen pasjes, maar staan vindt hij wel leuk. Hij kan wel van zitten naar liggen, maar niet van liggen naar zitten of kruipen. Hij zit wel geregeld op handen en knieën, en ik heb ook het idee dat hij het wel kan.
    Maar mijn zoon moet echt zin hebben om iets te willen doen, anders werkt het avenrechts.
    We hebben ook maandenlang fysio gehad ivm voorkeurshouding en scheef achterhoofd. En steeds als ze kwam voelde ik me niet zo fijn. Voor mijn gevoel steeds een soort kritiek, terwijl we zo ons best deden. Onze zoon deed pas iets wanneer hij dat zelf wilde, hoe meer ik oefende, hoe minder hij deed. Voorkeurshouding is weg, en voor scheve achterhoofd uiteindelijk paar maanden helmpje gehad. Fysio was met de helm krijgen voorbij, maar nadat de helm klaar was kwam de fysio nog een meting doen van zijn hoofd.
    En toen gaf ze aan dat onze zoon wel moet leren kruipen binnenkort.
    Is dit echt nodig?? Of weet iemand nog leuke oefeningen om hem te stimuleren?? Want ik wil eigenlijk de fysio niet om hulp vragen als het niet nodig is.

2. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    Niet, als hij wil kruipen doet hij het wel. Klinkt alsof hij zich prima red zo dus lekker laten gaan. Hier ook eentje die heel goed was in robben en tijgeren. Met 13 maanden is hij gaan kruipen maar dat was noodzaak omdat de stenen buiten pijn deden met tijgeren. Een kind volgt zijn eigen ontwikkeling en niet een boekje met richtlijnen. Sommigen slaan kruipen helemaal over, niks mis mee.

3. Lelie84

Lelie84 Actief lid

28 okt 2012
    310
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    Bedankt voor je reactie!
    Zoon heeft de grootste lol met tijgeren en klimmen en klauteren. En komt razendsnel overal. Dus ik denk dat hij totaal het nut niet inziet van kruipen. Hij heeft voor mijn gevoel alles al teveel moeten doen volgens het boekje toen de fysio er was. Ik wil hem ook lekker alles zelf laten ontdekken en stimuleren waar kan (en hij het wil).

4. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Helemaal mee eens. Geef ze ruimte en tijd. ;)

5. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Hier heeft zoon nooit gekropen maar begon direct en stevig te lopen!

6. nic25

nic25 Actief lid

15 okt 2012
    431
    0
    16
    invalleerkracht basisonderwijs
    Limburg
    Mijn dochter heeft ook eerst getijgert en daarna gekropen, dus kan nog komen.
    Toen we bij het cb waren geweest en er een testje werd gedaan met een bal kroop ze ineens. Thuis meteen een minibal gekocht en dat stimuleerde haar verder te kruipen. Misschien een idee?

7. Lelie84

Lelie84 Actief lid

28 okt 2012
    310
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    Hij heeft verschillende ballen. Met belletjes erin, lampjes, zachte bal, hardere bal, en ook naar zijn favoriete speelgoed wordt heen getijgerd. We zullen het wel zien..

8. hip1983

hip1983 Fanatiek lid

20 nov 2010
    3.123
    0
    0
    limburg
    Mijn dochtertje ging opeens kruipen in het peuterbadje bij het zwembad. Dat was te diep om te tijgeren.
    Daarna heeft ze nooit meer getijgerd.

Ze doet alles wat ze zelf wil, stimuleren werkt hier ook vaak averechts.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jongste ging eerst tijgeren, daarna staan en wat voorzichtige stapjes lang de tafel, en daarna alsnog het kruipen..

Het schijnt wel iets beter te zijn voor de links/rechts coördinatie, maar genoeg kinderen die het over slaan en nergens last van hebben..

10. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Oudste van bijna twee heeft nooit gekropen. Eerst billenschuiven en toen lopen.

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Voor een kind schijnt het motorisch beter te zijn als ze leren kruipen. Het schijnt dat kinderen die niet hebben gekropen later mogelijk wat motorische beperkingen hebben en daarom later weer fysio nodig hebben. Het zou te maken hebben met coordinatie armen-benen.
    Dit is wat ik begrepen heb.

Maar, je kunt een kind moeilijk dwingen tot kruipen.
    Op tapijt is het wel lastiger te tijgeren, hier leerde onze oudste kruipen ivm het kleed bij opa en oma ;) Dus dat is de enige tip die ik kan geven, maar om nou tapijt oid te gaan kopen voor het kruipen....

Daarnaast kan het nog.
    Onze oudste ging het zo;
    7 maand tijgeren, 10 maand staan, lopen lang dingen (vrij snel zelfs oversteken) en zitten, 12 maanden kruipen, 14 maanden loslopen.
    Jongste;
    7 maanden tijgeren, 12 maanden zitten, 14 maanden kruipen en voor het eerst staan, maar daarna duurde het heel lang voor hij het nogmaals deed. Nu is hij bijna 18 maanden en staat veel, loopt bij ons aan de handen en meer nog niet.

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.913
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Averlhach (man, wat een moeilijke naam, haha). Dat idee dat het overslaan van kruipen later tot problemen kan leiden, is alweer achterhaald. Of in ieder geval zijn niet alle 'stromingen' het daar mee eens.

Kinderen slaan het kruipen wel vaker over. Onze oudste heeft het wel gedaan en de jongste nu ook. Volgens mij kwamen ze vanzelf een keer,tot de ontdekking dat het comfortabeler (en uiteindelijk ook sneller / minder vermoeiend) is dan buikschuiven. Maar ja: als ze het lopen voor die tijd al ontdekken of inderdaad heel snel kunnen schuiven op de billen, slaan ze het wel eens over. Dan leren ze het later alsnog wel hoor. Uitgezonderd kinderen met eenn echte handicap, ken ik niet één kind dat niet kruipen.
    Wat je al zegt: je kunt ze niet dwingen. Hooguit stimuleren door te zorgen dat ze steeds een doel hebben om naar toe te gaan. Dat zal dan nu meestal buikschuiven zijn. Maar je kunt ondertussen wel heel enthousiast reageren als hij wel in 'kruiphouding' zit.

13. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Uhm tja sorry :D gebruik deze naam nu al zolang. (Schrijf het 100x en zo lastig is het niet meer :p) Heeft ook een speciale betekenis ;)

Soms is het ook lastig wat correct is en wat niet. Zeker als er in dezelfde groep, in dit geval fysiotherapeuten, men het niet met elkaar eens is.
    Vandaar dat ik het ook aangaf dat ik het zo begrepen had.
    Ik zelf heb ook zoiets van als ze het willen komt het vanzelf.

14. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Zelf was ik een billenschuiver, was lekker snel daarna gaan lopen.

15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Had trouwens gelezen dat het helpt om je benen te strekken,de kleine over de benen te leggen, armen aan 1 kant benen andere kant. Zo zouden ze wel de kruipbeweging oefenen maar zonder de spieren te over belasten

16. sydneys

sydneys Niet meer actief

Als hij al in de kruiphouding gaat zitten kan het elk moment gebeuren. Je kan die houding wat oefenen. Hem in de kruiphouding zetten tussen je gespreide benen op de grond. Kontje en beentjes tussen je benen en dan in de kruiphouding over je been heen. Je kan dan de buikspieren wat oefenen door speelgoed vast te nemen zodat hij ook omhoog moet komen.

Van lig naar zithouding kan je hem begeleiden naar de kruiphouding en dan naar zit. Tja moeilijk uit te leggen.

Maar hij gaat soms al naar de kruiphouding dus dat is al heel goed.

Mijn zoontje.
    Tijgeren met 11 maanden
    Zelf naar zithouding met 11,5 maanden
    Kruipen was hij net 1 jaar
    Rechtstaan 13 maanden.
    Stapjes langs de tafel 14 maanden denk ik
    Met de babywalker 16 maanden
    En loslopen sinds gisteren :D of toch zo goed als :p

17. Lelie84

Lelie84 Actief lid

28 okt 2012
    310
    9
    18
    Vrouw
    Werk in de kinderopvang
    Lingewaard
    Dat van over de been heen leggen met benen aan ene kant, armen aan andere kant proberen we regelmatig. Maar hij gaat er dan steeds overheen en als we hem vasthouden dat hij echt op handen en knieën moet blijven zitten wordt hij heel boos.
    En we helpen hem ook met van liggen naar zit. Maar hij klimt ook op een poef, is toch ook bijna kruipen lijkt mij.

18. mixedbeeb

mixedbeeb Actief lid

25 mrt 2009
    356
    0
    0
    Onze zoon heeft ik amper gekropen, 3 weken ofzo, met 10 maanden, tot die tijd was hij ook niet heel vlot qua ontwikkeling. daarna liep hij, ik heb me er ook wel wat zorgen over gemaakt in het begin, zou hij zich wel goed ontwikkelen etc. Maar hij is nu vier en echt hij is heel snel in zijn motorische ontwikkeling, oog/ hand coördinatie is prima en echt een sport kind. Wat ik hiermee wil zeggen is, het hoeft echt niet volgens het boekje te gaan, komt goed :)

19. Kimmy

Kimmy Actief lid

25 jun 2010
    315
    0
    0
    Hier ook ervaring mee:

Oudste deed het rustig aan en op haar manier:
    - 9 mnd: blijven zitten en tijgeren
    Toen gebeurde er behalve razendsnel tijgeren, heel langs niks en frustratie nam toe.
    - 14 mnd. Bezoek fysio en conclusie was wat hypermobiel. Kreeg oefenen om kruipen en optrekken te stimuleren. En binnen een dag kon mevrouw optrekken tot staan en zelfde dag liep ze langs tafel/bank. Snel er na ook zelf naar zit. Interesse lag bij staan/lopen. Dus we gingen verder om kruipen te stimuleren. Staan en zitten deed ze vanuit kruiphouding. Maar kruipen ho maar haha.
    - 15 mnd: bij hoge uitzondering paar meter kruipen op handen en knieën. Bij wijze van spreke 1 a 2 keer per week, mevrouw kon het maar tijgeren ging makkelijk. Ondertussen over staan en langslopen.
    - 16 mnd: begonnen met loslopen. Steeds meer en vaker en beter. Afgewisseld met ja nog steeds tijgeren haha.
    -18 maand bijna alleen not. maar lopen en ook zelf opstaan.
    - 18 maand + jajaja mevrouw van de een op andere dag nooit meer zien tijgeren en tussen het spelen door alleen nog kruipen op handjes en knietjes. Haha, maar goed ze liep eigenlijk alleen nog maar, het ging dus alleen om kruipen bij spelen, van a naar B koos ze altijd lopen.

Nu de jongste bijna gelijk verhaal:
    - 9,5 maand alleen blijven zitten, frustratie nam toe want wilde vooruit dus even langs fysio voor advies.
    - 10 mnd tijgeren en vanuit hier oefenen om kruipen te stimuleren.
    - 12 mnd razendsnel tijgeren en optrekken staan,
    - 13 mnd langslopen en aan 2 handen
    - 14 mnd loop met loopkar.
    - 14,5 mnd paar sec los staan, aan 1 hand lopen en bij hoge uitzondering kruipen op handjes en knietjes hah.
    - 14.5 mnd / 15 mnd: beginnen loslopen, eerst 2 a 3 stapjes en daarna een meter of 2.
    - 15 mnd: hele stukken door kamer loslopen. En daarnaast nog steeds tijgeren.

Nu nog steeds maar ik zie dat ze nu het tijgeren vaker afwisselt met kruipen op handjes en knietjes. Maargoed ze loopt ook al redelijk veel los.:)

Conclusie lange verhaal:
    Er valt weinig te stimuleren aan kruipen. Bij oudste hebben we 2 maanden geoefend en uiteindelijk toen we al gestopt waren met oefenen (wilde ze niet meer sinds ze kon lopen) en ze al tijdje kon loslopen stopte ze me tijgeren en ging tussendoor kruipen. Nu bij jongste hebben we 4 maanden oefeningen gedaan en ook die tijgert nog liever. Al denk ik dat die over een poos ook van de een op andere dag tussen het spelen door enkel nog zal kruipen.

Ze kiezen echt hen eigen manier en het is maar net waar interesse ligt. Wel denk ik dat (bijna) alle kindjes die buikschuiven vroeg of laat zullen kruipen. Al kan dit ook tegelijk met leren lopen of zelfs nog erna zijn ;)

20. Decca1980

Decca1980 Fanatiek lid

22 nov 2011
    1.068
    0
    0
    Gefeliciteerd!! Zie je het komt vanzelf goed!

Deel Deze Pagina