Vruchtwater

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Lobi, 6 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beste verloskundige,

Anderhalve week geleden bleek tijdens een echo dat ik (te) weinig vruchtwater heb. Tijdens die meting bleek dat ik ongeveer 7 had. Ik heb ad scan gelegen en het kindje doet het verder goed. Ook heb ik een uitgebreid onderzoek gehad in het ziekenhuis bij de prenatale screening (ik loop al in het ziekenhuis omdat ik in januari ons dochtertje ben verloren aan anencephalie). Tijdens de screening zag alles er ook goed uit, de placenta doorbloeding is goed, de maag en blaas waren gevuld (dus niertjes werken zei ze) en het kindje groeit goed.

Een week later (afgelopen dinsdag) heb ik weer een echo gehad en toen was het vruchtwater meer geworden, namelijk 10.2. Op zich erg fijn, maar de arts zei dat de benedengrens eigenlijk 15 is! (Ben vandaag precies 30 weken zwanger).

Ik maak me eigenlijk best nog wel veel zorgen. Ze gaan het nu iedere week controleren en dinsdag gaan ze ook het kindje weer meten voor de zekerheid. Weet jij misschien of de benedengrens van 15 klopt ? (op internet lees ik namelijk verschillende berichten). En als je mijn verhaal zo leest, heb ik dan inderdaad reden tot bezorgdheid of denk je dat het meevalt?

Het kindje ligt trouwens ook in stuit, ik weet niet of dat belangrijk is om te vermelden?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Vr. groet, Marjolein

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Marjolein,

ik moet je eerlijk zeggen dat ik de grenzen van vruchtwater niet ken bij elke termijn (want dat varieert ook nog.) Als ik het zo lees en wat ik begrijp uit hoe de gyn je controleert, denk ik dat je je voor nu geen grote zorgen moet maken. Ze zullen laagdremoelig bij je een echo maken en hartfilmpjes, zeker omdat je zo'n nare voorgeschiedenis hebt. En als de placenta goed doorbloed lijkt, de organen goed lijken en je kindje groeit en je het goed voelt bewegen, zou ik me proberen niet teveel zorgen te maken. Doordat je zo goed wordt gecontroleer, zien ze ook veel he. Oop zich goed, maar het kan ook een hoop onzekerheid geven die je anders misschien niet had gehad als ze niet zoveel goede echo's hadden gemakt. Dus het is dubbel, heel fijn dat ze je kleine zo goed controleren, maar je weet vaak ook tevel. Probeer maar een beetje op je lichaam en je uk te vertrouwen en weet dat ze in het ziekenhuis ook geen risio's met je nemen.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina