tips gevraagd bij tandjes poetsen en nagelsknippen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lara78, 17 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lara78

Lara78 Actief lid

1 jan 2008
    272
    0
    0
    Lieve mama's!

Mijn kleine dreumes heeft een hekel aan tanden poetsen en haar nagels mag ik ook niet meer knippen. Voorheen lukte het tanden poetsen nog redelijk door haar mijn tandenborstel te geven en dan mocht zij mijn tanden poetsen en ondertussen poetste ik haar tandjes. Helaas gaat die vlieger niet meer op...
    En nagelsknippen deed ik terwijl ze voor de tv zat maar ja, ook dat lukt niet meer. Aangezien ze vrij licht slaapt is knippen in haar slaap geen optie.

Het begint nu allemaal een enorme strijd te worden en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
    Mijn vraag is dus of jullie handige tips hebben?

2. MvYenE

MvYenE Niet meer actief

Af en toe werkt het hier om de nageltjes tijdens Bumba of Sesamstraat te knippen. Maar meestal moet ik hem stevig vasthouden en gewoon snel te werk gaan ;)
    Misschien helpt het om samen een liedje te zingen ondertussen?

Tanden poetsen hetzelfde. Gewoon even goed vasthouden en doen. Soms lukt het ook om het 'samen' te doen. Of eerst mama en dan Youri...
    Het ligt er hier dus maar net aan wat voor humeur hij heeft ;)

Succes ermee!

3. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Dat tandenpoetsen gaat hier nu met 2 jaar pas goed dus gewoon doorzetten en als het een keer niet goed lukt is het ook niet erg.

Nagels knippen deed ik lang niet, ik gebruik een grove vijl die ik zelf altijd heb, omdat het dan lekker snel gaat en ik deed het altijd staand achter haar terwijl ze in de kinderstoel zat en met het andere handje rozijntjes at...vond ze veel interessanter. Zo kon ik even snel in ieder geval de hoekjes vijlen.

Knippen doe ik nu pas, nu vind ze het ook gewoon leuk om te zien.

Het wordt allemaal wel makkelijker.

Succes, C

4. Wen26

Wen26 VIP lid

16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Hoi, heel herkenbaar hoor... hier vanaf 1.5 jaar ook lastiger geworden.

Inmiddels gaat tandenpoetsen al weer een paar weken goed. Ik heb er een spelletje van gemaakt waarbij ik benoem wat ze allemaal op haar tandjes heeft zitten. Ik noem dan alles op wat ze die dag gegeten of gedronken heeft... dus: oh hier nog een stukje koekje wegpoetsen, en daar zit nog wat melk en hier nog een broodje jam etc... vind ze leuk joh! Misschien iets om te proberen?

Nagels knippen doe ik nu nadat ik eerst mijn eigen nagels heb geknipt, en ik laat haar zien wat er vanaf komt en dat mag zij dan in de prullenbak gooien... werkt nog niet geweldig, maar ik zet even door haha

Succes!

5. Lara78

Lara78 Actief lid

1 jan 2008
    272
    0
    0

Helemaal leuk! Ik ga het vanavond meteen proberen!!

6. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Wij deden nagels knippen eerst ook met z'n tweeen, maar ineens is de strijd over.
    Tanden poetsen laat ik hem zelf de ene keer doen, de andere keer doe ik het, en als hij het niet wil word ik gewoon boos;)

7. Marni

Marni Bekend lid

26 apr 2007
    770
    17
    18
    Tristan mag 's ochtends zelf z'n tanden poetsen (dan doet hij ook zelf de tandpasta op de borstel met nog wat extra meteen in z'n mond, vind ie lekker) en 's avonds doe ik 't, dat gaat prima.

Nagels knippen doe ik terwijl hij televisie kijkt, maar dat is ook een strijd dan.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Nagels knippen doe ik ook meestal voor de TV, dat werkt alleen niet altijd. Maar hij heeft zelf de oplossing gevonden. Terwijl ik zijn nagels knip, pakt hij in zijn andere hand een nagelvijl, en gaat daarmee "helpen".. Dat werkt prima (als je handen niet teveel in de knoop komen).

Tandenpoetsen gaat hier goed. Vooral omdat mijn zoontje de tandpasta lekker vind (Elmex peuter). Soms is hij wel koppig, vaak in periodes. Dan ga ik in kleer makerzit zitten, hij op schoot. Dan met 1 hand op zijn voorhoofd. Meestal doet hij dan zijn mondje wel open. Dus niet echt in houtgreep, maar goed genoeg vast, zodat hij weet dat ik het meen. En ik poets ook altijd. Al is het in zijn bui soms wat korter. En als hij meewerkt, mag hij achteraf nog even zelf poetsen.

9. Gup1982

Gup1982 Niet meer actief

Stickers werken hier heel goed!
    Elke keer als ik goed z'n tandjes heb kunnen poetsen krijgt hij een sticker.Nu dat hij weet dat hij elke keer een sticker krijgt na goed poetsen, kan ik hem duidelijk maken als hij niet goed poets geen sticker krijgt en dat geef ik dan ook niet.
    Hetzelfde doe ik als hij een plasje op het potje doet,dan plakt hij de sticker op het potje,maar dat staat nog in de begin fase ;).

Het enige nadeel is dat het veel stickers kost. We gaan dus aan Sinterklaas veel stickers vragen :p.

succes!

10. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    haha hier was ook een drama met knippen nadat papa in der vinger geknipt had
    maar nu is ze helemaal gek van nagellak dus mag ze nagellak op als ik der nagels geknipt heb:)

ik laat haar eerst poetsen en dan doet mama het nog een keer goed

Deel Deze Pagina