Gewoon druk of echt druk? Worden kids rustiger als ze ouder worden?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Annemeis, 6 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Een vraagje aan de ervaren moeders onder ons.

    Onze dochter van ruim 2 is een heel beweeglijk kind en kan slecht stil zitten. Het liefst doet ze niets anders dan klimmen en klauteren, springen en dansen. Heerlijk en enthousiast, ze straalt echt levensvreugde uit.

    Af en toe is het best gevaarlijk en vraag ik me af of het niet wat extreem is voor deze leeftijd: ze klimt op zo'n glijbaan met een stalen trap waarvan de spijlen ver uit elkaar staan, ze glijdt het liefst ondersteboven op haar rug van de glijbaan, loopt over de smalste stoeprandjes, kan tegen de glijbaan op lopen, kan koprollen (nog niet vloeiend maar toch), ze kon al met twee voeten tegelijk van de grond springen toen ze anderhalf was. Ze schommelt aan de wasbak, en als je niet oppast springt ze in een keer van de derde trede van de trap of van ons bed (hoge boxspring). Vandaag was ik helemaal verbaasd, ze klom op het schoolplein bovenin het klimnet van de bovenbouw! Het traphekje is weg omdat ze eroverheen klom (bovenaan de trap) Ze ziet echt geen gevaar en is watervlug. Gelukkig is er nog nooit iets ergs gebeurd, zelfs nog nooit van de trap of een stukje van de trap gevallen. Verder kan ze nooit stilzitten, eten vindt ze moeilijk, ze moet dan een poosje op haar stoel zitten. Af en toe 'smokkelen' we door een filmpje op te zetten tijdens het eten. Baal daar behoorlijk van maar het is de enige manier om wat eten binnen te krijgen als ze echt een hele drukke dag heeft.

    Nu zei de consultatiearts het volgende: 'Goed dat je haar gewoon laat gaan, ze doet heus geen dingen die ze nog niet kan' Ik weerhoud haar er inderdaad niet van omdat ze het grootste plezier heeft in klimmen.
    Toch heb ik het idee dat ik altijd op moet letten dat er niets ergs gebeurt. Verder denk ik dat ze echt wel druk is al vind ik dat niet per se storend.

    Nu mijn vraag: wordt dit minder als ze ouder wordt? Zelf ben ik ook enorm druk geweest tot een jaar of 10 (ADHD onderzoek gedaan vroeger) maar nu kunnen mensen zich dat echt niet meer voorstellen, ze vinden me de rust zelve.

    Het is heerlijk dat ze altijd zo enthousiast en levendig is alleen vinden opa en oma het een hele opgave om op haar te passen (1 dag in de 2 weken). Ook de gastouder vindt haar erg druk en gevaarlijk, haar kinderen gaan het nadoen en vallen dan soms :(

    Iemand hier ervaring mee?
     
  2. Jootje33

    Jootje33 Actief lid

    7 mei 2006
    415
    1
    0
    ik lees mee. Wij hebben ook een druk meisje
     
  3. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Dank voor je reactie, als je nog tips hebt ;)
     
  4. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Slaapt jouw dochter ook veel? Ons meisje slaapt 's nachts een uurtje of 12-13 en overdag maak ik haar na 2 uurtjes slapen wakker, anders zou ze gerust 4 uur achter elkaar slapen. Gelukkig is ze in bedje wel rustig en houdt ze van slapen, dat scheelt
     
  5. maria80

    maria80 Fanatiek lid

    18 aug 2009
    1.960
    131
    63
    Ons drukke mannetje wordt idd steeds rustiger. Scheelde al heel veel toen hij zich goed kon uitdrukken, scheelde een hoop frustratie bij hem (wat zich uitte in druk gedrag en niet slapen).
     
  6. Jootje33

    Jootje33 Actief lid

    7 mei 2006
    415
    1
    0
    Onze dochter slaapt 's nachts ook een uurtje of 12-13. We leggen haar op bed en ze slaapt.
     
  7. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.074
    3.516
    113
    Of ze rustiger worden naarmate ze ouder worden hangt van het kind af. Over het algemeen leren ze wel steeds beter gevaar en risico's inschatten en zijn ze beter stuurbaar en aanspreekbaar op hun gedrag. Dat scheelt natuurlijk al een hoop....

    Wij hebben ook een beweeglijk typje en soms krijg ik ook een hartverzakking van haar acties. Ze kent alleen wel grenzen en er zijn gelukkig genoeg dingen die ze laat omdat ze dat niet durft. Aan de andere kant is het een enorme kluns, ligt regelmatig plat op haar snuffert omdat ze is gestruikeld en loopt letterlijk tegen de muur omdat ze niet uitkijkt. Het verbaast me soms dat ze tot nu toe alleen blauwe plekken heeft opgelopen en maar twee keer een tand door de lip..
    Haar nieuwste acties zijn gaan staan op haar loopfietsje, vanaf een stoeltje op de bank springen en zelf op haar eigen tafeltje klimmen om voor het raam te zwaaien. Gelukkig heeft ze zelf ook door dat dat niet helemaal kan want als ik haar dan waarschuw stopt ze wel meteen.

    Ik probeer haar verder toch zoveel mogelijk te laten gaan omdat ik weet dat ze daar het meest van leert, maar soms....
     
  8. Blemma

    Blemma Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Het is net als of je onze dochter omschreven hebt.
    En ik vraag het mij ook regelmatig af of dit bij de leeftijd hoort of bij haar karakter. Ook slaapt ze erg veel
     
  9. Twanneke

    Twanneke Actief lid

    18 aug 2014
    175
    0
    0
    Mijn oudste was vroeger ook heel druk, heb vaak getwijfeld of hij ADHD had. Inmiddels is hij 4 en is hij niet zozeer rustiger geworden, maar kan hij zich wel langer met één ding bezighouden. Hierdoor lijkt het al een stuk rustiger dan wanneer hij elke 3 minuten iets nieuws overhoop haalt. Hij moet wel echt elke dag even 'uitgelaten' worden, anders vliegt hij tegen de muren op.
     
  10. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.498
    2.389
    113
    Onze dochter was als dreumes/peuter ook heel druk. Kon ook vroeg veel op motorisch gebied. Toen ze tegen de 4 jaar was werd ze rustiger. Nu is ze vaak heel rustig, maar heeft vaak nog wel hyper momenten.
     
  11. Flynnie11

    Flynnie11 Bekend lid

    8 aug 2013
    939
    81
    28
    Vrouw
    Wat heerlijk om te lezen dat er meer moeders thuis zitten met stuiterballen 😃😆 Hier ook een druk ventje en soms lijkt het of de kinderen om ons heen allemaal in slow motion bewegen.. Man en ik waren beide erg druk en dat is ook redelijk goed gekomen. Ik geniet enorm van zijn enthousiasme maar hoop ook dat hij later iets rustiger wordt. Ook echt een slaapkind, staat aan of uit
     
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Haha dit lijkt wel een beschrijving van mijn dochter! Net twee jaar, en ze kan al maanden tuimelen, springen, omhoog lopen op de schuifaf en ladders beklimmen. Onlangs stond ze bovenop de glijbaan en sprong ze gewoon naar beneden, van een meter of 2 hoog dus.

    Mijn moeder zegt dat het karma is: ik was zelf als kind ook zo'n stuiterbal. En nu ben ik de luiheid zelve, dus het gaat voorbij :) Ooit...

    Ondanks haar overactieve dagen slaapt ze overigens net nauwelijks. Tien uur 's nachts, en de laatste maand niet meer overdag. Heel vermoeiend, want we hebben dus geen moment rust. Maar o zo schattig!
     
  13. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.164
    113
    Mijn ervaring is dat ze inderdaad wel wat rustiger kunnen worden.

    Ik heb 3 jongens. Van de oudste hebben wij heel lang gedacht dat hij wel ADHD zou hebben. Nu is hij 7 en hij kan heerlijk lang verdiept zitten in een boek of spelletje. Hij is ook vaak nog wel druk en wild hoor, maar het is wel veel minder dan toen hij een jaar of 3 was.
    Ook samen met zijn broertje van 5. Toen ze nog kleiner waren (2 en 4 of zo) was het echt explosief. Ze konden alleen maar samen rennen, gillen, springen en wild doen. Dat kan nu nog wel zo zijn, maar heel vaak zitten ze ook uren samen in hun kamer te spelen met lego of playmobil en dan hoor of zie je ze niet.

    Onze jongste is 1 en die is echt de overtreffende trap van alles. Ik hoop dus dat het voor hem uiteindelijk ook gaat gelden, want ik vind 'm nu doodvermoeiend, haha.
     
  14. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.155
    768
    113
    Dank voor jullie reacties :)

    Fijn om te horen dat dit vaker voorkomt. Maak me er ook weinig zorgen om maar wel fijn om te horen dat het wat rustiger wordt als ze ouder zijn.
    Overigens kan ons meisje wel heel geconcentreerd bezig zijn dus ben niet bang voor ADHD oid.
    En luisteren gaat ook wel gelukkig. Voordeel is weer wel dat beweeglijke kinderen niet snel dik worden ;)

    Krijgen jullie weleens opmerkingen van anderen? Als je kleine door de supermarkt sprint bijvoorbeeld of op een verjaardag steeds druk heen en weer hobbelt?
    Ik heb namelijk geen zin om haar in te dammen als ze gewoon vrolijk bezig is maar zie weleens geërgerde blikken omdat ze dan erg druk bezig is en veel lawaai maakt.
     
  15. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Onze actieve dochter wordt deze maand drie en slaapt precies deze tijden.
    Ook een heel beweeglijk kind. Ze is wel rustiger aan het worden, maar buiten kan ze zo 30 minuten lang rennen aan 1 stuk. En dan hebben we het echt over flinke afstanden.

    Ik merk nu aan haar dat ze ook een tijd heel rustig kan zitten bladeren in een boek, langer een spelletje kan doen of heel stilletjes naar de radio kan luisteren. De echte drukte zakt af dus. Gelukkig hebben we haar 10 maanden oude broertje nog die pas echt druk is :D.
     
  16. Krissiefeur

    Krissiefeur Bekend lid

    27 nov 2010
    811
    0
    16
    Oncologieverpleegkundige
    Haarlem
    Wauw wat een herkenning! Onze dochter klimt ook overal op een in. Dingen die grotere kinderen niet doen doet zij gerust. Gisteren hing ze aan een touw boven de trap. Ik kreeg een rolberoerte en zij nog een keer! Pfff. Of in de schutting klimmen, in het fietszitje enz. Ik hou mijn hart vast maar v gaat nog steeds goed. Ik laat haar vaak even uitrazen in het park of op het strand. Slapen doet ze inderdaad ook veel!
     

Deel Deze Pagina