Wel of niet stagiaires / co-assistenten bij je bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Minnimouse, 9 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Mogen stagiaires en co's bij je bevalling zijn?

1. Nee, ik wil zoveel mogelijk privacy

2. Ja, ze moeten het toch ergens leren?

3. Maakt me niet uit / nooit over nagedacht

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier geen stagiaires bij de bevalling (ook liever geen co's)... ik wil gewoon zo min mogelijk mensen bij mijn bevalling.
    Bij mijn eerste in het ziekenhuis stonden op een gegeven moment 1 arts, 1 co, 1 verloskundige en 2 verpleegsters aan mijn bed (+ natuurlijk mijn lieve man)... dat was echt veeeeeeeeeeel te veel. Opzouten iederen...

Dan liever mijn tweede bevalling thuis: verloskundige en manlief... heerlijk!

In de kraamtijd vind ik het niet erg als er een stagiaire mee komt.. meer mensen.. kan er meer werk gedaan worden ;)

2. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Ik vind het niet erg als er een stagiaire bij de bevalling aanwezig is. Ik weet hoe fijn het is als je mee kunt kijken en hoe leerzaam dat is, en tegelijkertijd ook een lastig iets omdat veel mensen niet zitten te wachten op pottenkijkers. Dus ik zou het eigenlijk hypocriet van mezelf vinden als ik zou weigeren...

3. Amethist

Amethist Niet meer actief

Ik ben beide keren thuis bevallen en bij de 1e had de vk een stagiaire bij zich. Ze was al zover in haar opleiding dat ze ook bevallingen mee mocht begeleiden en dat heeft ze bij mij dus ook gedaan. Toen het een beetje spannend werd door het lange persen en de daarmee gepaard gaande mindere hartslag van mijn dochter heeft de vk de bevalling per direct helemaal overgenomen.

Ik had er absoluut geen problemen mee, het was een rustig meisje en ik heb er weinig van gemerkt dat er iemand extra was tijdens de bevalling.

4. Mama Roos

Mama Roos Fanatiek lid

29 jun 2012
    1.061
    1
    0
    Werk als Verzorgende IG in een gesloten pg afdelin
    Twente
    Bij de 1e (thuisbevalling) wilde ik geen stagaires of extra mensen erbij
    Ik vond het allemaal al spannend genoeg.

Bij de 2e (zh) mocht er een stagaire bij zijn, maar ze mocht nergens aan komen, alleen maar kijken. Dit werd wel eerst netjes gevraagd en ook gerespecteerd dat ze dan alleen mocht kijken.

5. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik was zo blij met de stagiaire vk wat was zei lief en ze heeft de bevalling gedaan echt petje af voor haar!!!

Ook tijden me kraamweek had ik een stagiaire dat was ook super fijn! want de kraam kon er lekker zijn voor mij en de stagiaire deed veel met me zoon. verder merkte ik er niet zovel van taken deed ze beneden bijhouden als ik sliep

6. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Ik ben altijd van mening dat ook zij, net als bij andere werkvelden, het moeten leren in de praktijk. Echter bij mijn eerste bevalling wilde ik het liever niet, omdat het liever niet. Mocht er misschien een tweede komen, sta ik daar wel voor open, mits de begeleider ( verloskundige/arts) dit bespreekt met me/ons en uitlegt wat deze persoon zal gaan doen. En ik zal dan alvast kennisgemaakt willen hebben zonder weeën, zeg maar. Nu weet ik niet of de een reëel vraag is....

Ik vind het wel wat vreemd dat het niet aan de vriendin van TS is gevraagd

7. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Ik had bij de bevalling van J, een co assistent die de bevalling leidde in het ziekenhuis *ben eerst thuis begonnen*
    Ik moet zeggen ze deed het super! Pittig klein wijffie was het en zoveel rust straalde ze uit.
    We hebben later ook een grote bos bloemen aan het verloskundige team gegeven.

8. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Bij mijn eerste bevalling had ik een ruggeprik. Daardoor was ik heel ontspannen. Mij werd gevraagd of de co ook inwendig onderzoek mocht doen bij volledige ontsluiting. Voelde er toch niets van, dus heb het prima gevonden.

Bij de tweede lag ik aan het ctg, en wilde helemaal niemand om me heen, dus ook geen co... Was ook prima!

9. Minnimouse

Minnimouse Actief lid

15 nov 2009
    311
    0
    0
    Ja raar hè? Ik was ook helemaal verbaasd, zeker bij zoiets intiems als een geboorte zou je verwachten dat ze het vragen. Maar dat hebben ze dus echt niet gedaan. Het zat mijn vriendin ook wel dwars maar ze durfde op dat moment ook niets te zeggen, omdat het zo normaal leek. Ik heb zelf ook wel eens een operatie gehad waarbij de Co er gewoon bij was als een soort schaduw. Deze dame werd amper aan mij voorgesteld en zei geen woord. Toen vroegen ze mijn toestemming ook niet...ik had er op zich zelf geen problemen mee maar vond het toch een beetje vreemd, moest toch uit de kleren en onderzoeken ondergaan waar ze bij was....

10. Erzi

Erzi Fanatiek lid

21 jun 2010
    1.463
    676
    113
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ben zelf kraamverzorgster.. Ik moest om me diploma te halen 4 bevallingen gehad/gezien hebben.. Omdat niemand een stagiaire wilde bij een bevalling, had ik dus mooi pech.. Gelukkig had ik er 1 gehad.. En heeft me baas het gewoon afgetekend.. Toen eenmaal het "naampje" stagiaire achter mijn naam verdween omdat ik me diploma had, had ik elke week een bevalling :)... Ook had ik ineens veel meer werk.. Ik moest het leren maar kreeg de kans niet en dat vond ik erg jammer.. Uit eindelijk ben ik nu al 6jr kraamverzorgster en assistent bevallingen en heb ik er genoeg gezien en heb ik genoeg geleerd..
    Heb dus bij mijn kraamzorg bureau ( bij mijn baas :) ) en bij mij vk aangegeven dat er stagiaires en/of leerlingen bij mogen zijn.. Ze mogen evt ook mijn bevalling begeleiden.. Als het fout gaat, verkeerde advies gegeven word of voor aanvullend advies grijpen de vk's echt wel in..

11. Humava

Humava Niet meer actief

Bij mijn bevalling was er alleen maar een assistent gyneacoloog. Ik wist het niet dat het niet een 'volledige' arts was vond het wel een beetje vreemd achteraf dat mij niets verteld is. Hij heeft mij trouwens ook niet goed gehecht waardoor ik 's avonds 2 liter bloed verloor en weer terug naar het ziekenhuis moest en geopereerd moest worden. Dat was wel echt heel vervelend. Maar als er eentje mee wil kijken vind ik dat wel best. Ik had wel een extra stagiare als kraamhulp dat was echt heel fijn. :)

12. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Ik zou me eigen er niet druk over maken. Tijdens mn bevalling maakte het me helemaal niks meer uit wie er bij waren. :)

13. Melief

Melief Niet meer actief

Nee, niet bij de bevalling en niet bij de kraam.
    Snap helemaal dat ze het ook moeten leren maar ik heb met het mmm verleden al genoeg Co. Assistenten aan mijn bed gehad.
    Daarbij nog een vrij heftige zwangerschap, wil straks dus gewoon zo,veel mogelijk rust.

14. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Ik kreeg van de kraamzorg de vraag of er evt een stagiair bij de bevalling mocht zijn, met een toelichting dat diegene dat nodig heeft voor de opleiding maar geen actieve rol zou spelen tijdens de bevalling, misschien we erna. Bij de vorige waren we nogal klein behuisd maar aangezien we nu wel genoeg ruimte hebben vind ik het geen probleem, als ik iemand zo de kans kan geven...
    Bij de vorige bevalling moesten we naar het zoekenhuis en is de bevalling hoofdzakelijk gedaan door een gyn in opleiding. Toen het wat spannender werd haalde ze de "echte" gyn erbij en deden ze alles in overleg, uiteindelijk heeft de "echte" gyn de vacuumpomp erop gezet. Weet natuurlijk niet hoever de gyn in haar opleiding was maar naar mijn mening heeft ze het goed gedaan, veel zelf maar toen het nodig was hulp ingeroepen. Infuus zetten etc was ook geen probleem.
    Als een ziekenhuis opleidingsziekenhuis is moeten ze het wel op deze manier doen, zo leidt je artsen op. En dat geldt dus ook voor kraamzorg en verloskundigen. Maar liever geen 3 stagiaires aan mn bed, dat gaat me ook wat ver. En als het allemaal heel moeilijk of spannend wordt, dan wel graag wat ervaring aan het bed.

15. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Nee, ik wil er absoluut geen stagiares bij hebben. Ik vind het sowieso al verschrikkelijk als ik daar zo moet liggen en er een vlos en een kraam bij is. Laat staan nog meer "kijkers".
    Heb ik tijdens eerste bevalling in ZH ook aan gegeven. Ze zouden er rekening mee houden.
    Niet dus. Ik kreeg de ene na de andere in mn kamer en tijdens de bevalling stonden er naast de vlos en de gyn, nog 3 man extra te kijken. Allemaal vrij jonge meiden allemaal naamkaartje (waarop staat stagiare, verpleegkundige enz) omgekeerd.Daarna hetzelfde met catheteriseren en BV. Totdat er een oudere verpleegkundige bij kwam om de jongere voor te doen hoe het moest:x
    Het bleken dus alsnog stagiares te zijn. Ik vond die extra mensen echt verschrikkelijk en het heeft me echt tegen gehouden tijdens de bevalling.

Tijdens kraam wil ik ook geen stagiare. Klein huis en ik vind het al ongemakkelijk genoeg dat er 1 in mn huis rondlopen.

16. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ik vind het geen probleem mits ik het van te voren weet(als het wort gevraagd) en ze mogen alleen kijken en niet aankomen.

Als er ongevraagd een staigere bijkomt stuur ik deze net zo hard weer weg. Eerst vragen, vind het ook ronduit asociaal dat er niks is gevraagd aan je vriendin.

Ik vind het dus niet erg mits ze alleen kijken en het eerst netjes wordt gevraagd anders is het een nee:).

17. fidel2010

fidel2010 VIP lid

26 aug 2010
    6.659
    212
    63
    Bij mij zou eigenlijk de stagiere van de vk de bevalling doen, maar t werd anders door medische omstandigheden, de volgende keer weet ik nog niet van of ik er weer in akkoord ga..

18. Pooh28

Pooh28 Actief lid

12 jun 2009
    228
    0
    0
    Duitsland
    Het maakt mij echt niet uit of er een artsassistent of een leerling Hebamme bij mijn bevalling is.
    Bij de geboorte van mijn dochter heb ik amper gemerkt hoeveel mensen er om mijn bed stonden, en bij mijn zoon heb ik een weeenstorm gehad, er had toen een Fanfare korps in de kamer kunnen komen en ik betwijfel of ik dat gemerkt had.
    Mij stoort het niet en hoe moeten ze het ook anders leren.

19. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Dokters, assistenten, stagiaires, verloskundigen, had ze allemaal rondom mijn bed tijdens de bevalling, en dat vond ik helemaal niet erg.

Ze waren er om me te helpen en om te leren.

Daarbij zat ik in een weeenstorm waardoor het me allemaal niet interesseeerde.

Waar ik me dus wel mateloos aan ergerde was dat de koffie juf elk uur mijn man kwam voorzien van een natje en droogje.

Lig je daar in je blote kont en komt zij vrolijk binnen wandelen en praatje maken met mijn man.

Daar irriteerde ik me zo aan......

Ik wist niet hoe ik moest liggen, de beeb had een paar keer een flinke dip, een keer was de hartslag weg en toen gingen ze al bellen naar de ok voro een ks, godzijdank kwam de hartslag terug...

en kwam de koffie juf met mijn man praten over mijn bevalling..haha ik kende haar al goed want ik had een aantal weken daar gelegen ivm hoge vliesscheur en weeen.. (vanaf week 30 tot inleiding week 38)..schat van een mens..maar ik had haar liever niet bij mijn bevalling gehad.

Overigens vond ik de controles van de hechtingen door de verloskundige samen met de kraamvz vele malen vervelender ;)

Moet je op bed gaan liggen en je benen even opengooien voor 2 mensen...genant ;)

En nog genanter, mijn hechtingen gingen ontsteken en ik kreeg er een kuur voor (kreeg koorts en was echt goed ziek), zegt die verloskundige tegen de kraam dat het behoorlijk ruikt...hahahah..nou toen voelde ik me zo vervelend..

20. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het maakte mij hoegenaamd niet uit. Uiteindelijk geen enkele stagiaire gehad of gezien. Bij de oudste heb ik zelfs 3 uur van mn bevalling "gemist" door de pethidine injectie :) dus heb de wisseling van de wacht oa gemist.
    Bij de tweede ben ik bevallen tijdens wisseling van de wacht van de gyneacologen... Een of 2 uur voor de geboorte was er al wisseling van de Hebammes. Dus bij mij was het de ene gyn die onze dochter geboren heeft zien worden en de tweede heeft de controles gedaan en me heeft gehecht (2 stuks dus dat viel mee)

Bij de bevalling van Yannick* werd ik wel op voorhand "gewaarschuwd". Het was een opleidingsziekenhuis en er waren dames bij die nog nooit een dergelijke bevalling hadden meegemaakt. Dus dat ik niet moest schrikken wanneer bijv een van de verpleegkundigen het niet aan zou kunnen. Uiteindelijk liep het wel goed, ben goed begeleid.

Deel Deze Pagina