Wel of niet stagiaires / co-assistenten bij je bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Minnimouse, 9 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Mogen stagiaires en co's bij je bevalling zijn?

1. Nee, ik wil zoveel mogelijk privacy

2. Ja, ze moeten het toch ergens leren?

3. Maakt me niet uit / nooit over nagedacht

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Geen probleem, ze moeten het idd leren.
    Ik wilde graag thuis bevallen, maar moest uiteindelijk naar het ziekenhuis. Aangezien het rustig was, was ik blijkbaar een dankbaar leerobject :D. Ontsluiting, echo etc. zijn door assistenten gedaan.
    En op het " hoogtepunt" stonden er blijkbaar 8 mensen om mn bed heen, is me later verteld want ik had daar echt geen notie van. Zag wel dat het druk was, maar dat het er zoveel waren had ik echt niet door :D

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Hier ook heel wat stagiaires gehad, en dan nog wel thuisbevallingen.

De eerste keer had de verloskundige een stagiaire bij zich. Die heeft uiteindelijk heel de bevalling gedaan, de echte vk hield zich op de achtergrond. Ik vond het prima, had er vantevoren niet over nagedacht, maar het was maar goed ook, want de kraamzorg was veel te laat, dus de vk speelde voor kraamzorg.

Bij de tweede heb ik een stagiaire van de kraamzorg afgehouden, omdat ik er geen zin in had en omdat er weer een stagiaire van de vk mee zou komen. Die kwam uiteindelijk niet, dus toen was er geen een bij.

Bij de derde had ik ze dubbelop. Van de kraamzorg mocht ik niet weigeren, volgens hun voorwaarden. En ook de vk had er weer eentje bij zich. Het was haar allerlaatste stagedag voordat ze ging afstuderen, dus ik was de kers op de slagroom, zeg maar, haha. Die van de kraamzorg heb ik niet veel van meegekregen, ze kwam toen ik al dik in de weeën zat en heeft alleen bij de bevalling meegeholpen, niet bij de rest van de kraamtijd. Ze heeft me wel nog bedankt, omdat ze zo weinig kans kreeg om bij bevallingen te zijn, want de meeste moeders weigeren het. Het was wel erg druk om me heen, maar uiteindelijk kon me dat niet zo heel veel schelen. Ze staan ook niet allemaal bij je naar binnen te gluren, tenslotte. Het grootste deel van de tijd waren man en ik gewoon samen, alleen de laatste 10 minuten waren ze er bij en toen bleven de kraamverzorgsters op een afstandje wachten.

3. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Persoonlijk wil ik niet meer mensen bij de bevalling hebben dan strikt noodzakelijk. Heb een medische indicatie en moet in het ziekenhuis bevallen. Al zo veel meegemaakt in het ziekenhuis, waarbij ik ook zeer veel co-assistenten heb laten oefenen met vanalles en nog wat, dat ik mijn bevalling toch graag zo natuurlijk en rustig mogelijk wil hebben.
    Vorige bevalling alleen de gyn en een verpleegkundige, heerlijk zo en dat wil ik nu weer. Assistenten mogen best infuus prikken, echo maken, buik bevielen etc, maar het 'moment supreme' is iets voor mij en mijn partner met enkel die medici die nodig zijn.

Las dat iemand wat betreft kraamzorg gewoon de mededeling kreeg dat het zou kunnen dat er een stagaire meekomt, echter is dit je eigen keuze, net als die co-assistenten, je mag ze weigeren. Jij bent klant en klant is koning. Jij betaald voor de kraamzorg en ze kunnen je geen dingen opdringen. Net als dat je rokende kraamverzorgsters mag weigeren, zoals ik heb gedaan de vorige keer.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Bij mn bevalling had ik alleen verpleegkundige en klinisch verloskundige. Bij het hechten wel 2; er werd er 1 ingewerkt door een begeleidster met haar arm in het gips. Maakte me eigenlijk weinig uit... Ik was heel blij dat de verpleegkundige die dienst had die nacht, degene was waar ik me toen ik na de bevalling van de 1e, zo veilig bij voelde.

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland

Mn down under vind ik niet boeiend maar rust in mn omgeving wel. Ik heb aangegeven bij de verloskundige dat ik best een stagiair erbij wil maar dan geen kraamhulp. Max twee mensen dus (en mn lief). Als ik in het Zh terecht kom weet ik dat ik daar geen invloed op heb (want dan ben ik medisch)... lijkt me best ***

6. Leliana

Leliana Niet meer actief

Géén probleem.

Tijdens mijn bevallingen heb ik alle gynaecologen, assistenten, klinisch verloskundigen en (leerling) verpleegkundigen gezien die er in het ziekenhuis waren. :D Nooit problemen mee gehad.

Gaf mij ook wel een veilig gevoel. Gelukkig had ik geen keus maar ik had dus nooit een thuisbevalling willen doen.

7. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Ik ben blij dat ik thuis kon bevallen want het idee dat iedereen naar binnen kan lopen in een ziekenhuiskamervind ik niet prettig. Ik had alleen een verloskundige, waarvan ik al hoopte dat zij bij mijn bevalling zou helpen, omdat ik al volledige ontsluiting had toen ze kwam en de kraamhulp in de file zat. Het was chaotisch, kraampakket moest gepakt worden, bed in elkaar zetten enz maar het voelde erg fijn, gemoedelijk en ik heb er warme herinneringen aan.
    Ik zou stagiaires ed weigeren. Ja ze moeten het leren maar niet bij mij. Ik wil privacy en alleen zijn met diegenen die ik bij deze wonderlijke gebeurtenis wil hebben en niet jan en alleman erbij. Ik vond het al erg aan het eind dat de kraamhulp na de bevalling kwam, het intieme gevoel was daardoor meteen weg.

8. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Ik vond het prima als er stagiaires bij waren. Werk zelf in de zorg en heb dus ook uiteindelijk bij echte mensen moeten leren en zelfs nog een stage gehad in de kraamzorg.

Toen ik nog bij de vk liep, was ik rond de 24 weken op controle, de stagiaire zou de controle doen, er werd netjes gevraagd of ik dat goed vond, ja hoor. Ze ging buik voelen en meten, toen vroeg de vk en met hoeveel weken komt dat overeen, eeeuuuh zegt ze zo'n 28-29 weken, dus ik dacht hihi die moet het echt nog leren, maar de vk deed het over en wat bleek qua maten van de buik was het al 29 weken, tja wist dat de kleine voorlag in groei en dat ik flinke buik had. De stagiaire had het dus heel goed.....

Bij de bevalling, was medisch, veel mensen gezien, ook een stagiaire en Co. Assistent, ze vroegen wel netjes of ze ook mochten toucheren, kon me op dat moment niets schelen, had tijdens de zwangerschap ook al vele inwendige echo's gehad, in het begin vreselijk later 'wendde' ik er wel een beetje aan. Nu achteraf besef ik pas hoeveel mensen eigenlijk inwendig onderzoek hebben gedaan, en dan denk, HELP! Gelukkig kom je de meeste mensen nooit weer tegen.....

9. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Tja eigenlijk weet ik niet wie er allemaal bij waren. Maar het kon me eigenlijk ook niks schelen, ik was aardig in mezelf gekeerd. Het was chaotisch, kennelijk moesten er veel bevallen op die dag. Het was een in/uitloop vanwege spullen die gepakt werden, mijn bevalling verliep traag, iedereen kwam checken, wisseling van de diensten.
    Maar ik vind een staigiair prima, die moeten het ook leren!

Deel Deze Pagina