Hallo allemaal, Mijn zoontje gaat vanaf 6 januari naar de basisschool.. Het wennen ging prima. Hij had toen ook veel zin om te gaan.. Echter toen hij voor het echt mocht begin januari gaf hij steeds aan geen zin te hebben. Hij wilde niet naar school en werd verdrietig.. Twee weken doorgezet en hem iedere dag gebracht.. Toen werd hij ziek dus mocht hij even thuis blijven.. Toen hij weer opknapte en ik hem weer begon voor te bereiden dat hij weer naar school moest begon hij opeens s nachts weer in bed te plassen.. Hij huilt s ochtends al voordat hij naar school moet.. Dat word nu gelukkig wel beter.. Maar iedere keer met het afscheid nemen huilt hij weer... Ik vind het zo sneu om te zien en mijn moederhart breekt.. Hij geeft aan dat de juf schreeuwt.. Dus heb dit ook op school verteld en zij zou er rekening mee houden en gaf toe dat dit soms ook wel gedaan werd (1 juf op 36 kleuters) En hij vind dat de dag zo lang duurd.. (hij is hiervoor alleen twee halve dagen psz gewend de rest bij mij thuis) Wat kan ik doen om het voor hem wat makkelijker en draaglijker te maken.. Ik blijf hem zo positief mogelijk benaderen, praat positief over school.. Maar iedere keer rijdt ik weg van school met een rotgevoel... Help! Iemand tips en trucs of een hart onder de riem?? Alles is welkom~! Groetjes Joyce
Geen tips...want het is echt een kwestie van wennen. Onze dochter heeft het nu af en toe zelfs nog in groep 3. In groep 1 uitgebreid zwaaien en in groep 2 af en toe verdrietig. Ik lees dat hij ook wel wat gevoelig is ( gehoor...juf schreeuwt) dat herken ik ook van mijn dochter. Die is voor geuren en geluid en sfeer ook heel gevoelig. Mag hij bij het afscheid niet even bij de juf zitten?
Ja dat mag wel... Hij is idd gevoelig meneertje.. Hij kan even bij de juf zitten maar nu hebben ze opeens het ochtendritueel veranderd.. Eerder mochten de ouders blijven tot het belletje ging om in de kring te gaan.. En dan bracht ik hem naar de juf en ging het beter.. Nu moeten de ouders om half 9 weg zonder waarschuwing.. (ik laat hem dan altijd wel op de klok kijken ) en dan moeten de kids nog 20 minuten alleen blijven spelen.. Dit vind hij heel moeilijk.. Dat zit ie zo alleen aan een tafeltje te snikken... Vreselijk vind ik dat..
Als er geen continurooster is, zou ik overwegen om hem voorlopig alleen de ochtenden te laten gaan, als dat kan met evt. werk. Dan blijft hij wel regelmatig gaan, maar heeft hij ook nog veel tijd met jou.
Dit wilde ik ook gaan zeggen. Misschien nog even de middagen thuis houden of in plaats van drie middagen een middag in de week wel te laten gaan. Mijn meisje is van morgen voor het eerst wennen op school en ze had het ook gelijk moeilijk. Ben ook van plan als ze echt verder gaat starten op 3 maart na de vakantie. Om haar de eerste maand elke dag nog te halen om 12 uur. Daarna kijk ik weer verder. Ze zijn gelukkig nog niet verplicht om naar school te gaan en ook al zijn ze het kdv gewent school is toch echt heel anders.
Hier is dat net zo.. Eerste tweewekn super en nu bang voor geschreeuw, grote jongens en soldatenspelletjes... Ze huilt vaak heb ik begrepen (we brengen met andere moeders 1x in de zoveel weken) ik vind t ook balen.. Ze is vaak wakker s nachts en wil dan niet naar school.. Ik zet wel door, thuishouden vind ik geen goed idee dan weten ze niet meer waar ze aan toe zijn. Sterkte!
Mijn zoon was ook steeds verdrietig bij het afscheid nemen. Het (doelloos) zitten in de kring, ging niet goed. Na de zomervakantie kwam hij in groep1 en daar zitten ze aan een tafel en hebben meteen een werkje (tekening, puzzel, enz). Nu gaat het afscheid nemen heel goed! Kan hij wat te doen krijgen? Dan is hij misschien wat meer afgeleid en gaat het beter.
Hier ook de eerste paar dagen na vakantie weer huilen bij het wegbrengen. Ik zou ook kijken of je hem aan een puzzel of iets kan zetten zodat hij afleiding heeft zodra je weg "moet".
Ja moeilijk en snap dat je moeder hart breekt. Ik heb hier tot nu toe gelukkig nog geen last van mijn meisje gaat nu voor de derde week heen, maar ze gaat naar een school die continu rooster heeft. En heeft hier totaal geen moeite mee, ze heeft vrijdag dan wel de hele dag vrij. Dus ze gaat 4 dagen van half 9 t/m kwart over 2. Wat ik in zo'n situatie als jou zou doen is wat een ander ook al zei hem een middag extra thuis houden. Ik weet niet of hij vrijdag ook een hele dag moet. Hier op sommige scholen zijn de eerste groepers de vrijdagmiddag ook vrij. Dus wat je dan eventueel zou kunnen doen is hem de maandagmiddag, woensdagmiddag (is hij al vrij denk ik) en de vrijdagmiddag (als dat nog niet het geval is) thuis houden. En als het wat beter gaat proberen om er weer volledige dagen van te maken. Heeft hij niet een kindje waar hij veel over heeft of al vriendjes mee heeft gemaakt, misschien dat hij daar mee aan een tafel kan gaan zitten om iets te gaan doen. Dat doet mijn dochter ook die gaat altijd bij hetzelfde kindje zitten te spelen en denk dat het daarom ook wel makkelijker gaat omdat ze dan gelijk op haar gemak is. Sterkte *knuf*
Bedankt voor jullie reacties.. Hij heeft continurooster.. En ik haal hem op maandag om 12.00 op. Dan heeft hij. Kort/lang/kort/lang/kort... Vandaag is hij zo uitgeput dat ik hem morgen thuis hou.. Hij kan niet meer... Ook hebben ze nu vanuit de school wat duidelijker aangepakt. Wanneer hij binnenkomt mag hij gaan plannen wat hij doet. En zet zijn naam dan bijv bij het puzzelen.. Vervolgens staat op het digi bord een aftel klok zodat zowel de kinderen als de ouders weten wanneer ze weg moeten.. De kindjes blijven dan aan hun werkje zitten.. Dit hebben we vandaag voor het eerst gedaan.. Toen ze in de kring gingen heeft de juf hem daarna meteen meegenomen aan de hand.. Toen ging het wel aardig.. Nog maar doorzetten. En hopelijk gaat het gauw wat beter!.
Spelen jullie kids niet buiten dan? Hier wel. Tot dat de bel gaat maar vrijwel alle moeders zijn dan al weg.
Hier is het tot de bel gaat buiten spelen. De ouders wachten hier net zolang tot de bel gaat en brengen dan de kinderen naar binnen. Elke dag hebben ze hier eerst een speel kwartiertje in de klas. Op dinsdags en donderdags mogen de ouders dat kwartiertje met de kinderen spelen. Daarna gaan ze opruimen en in de kring.