Wel of niet stoppen met borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Xannetje, 13 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Xannetje

Xannetje Actief lid

24 sep 2012
    293
    0
    0
    Ik heb een eigen bedrijfje. Butterfly Beads! Ik m
    Noord-Brabant
    Het is inderdaad een wonder drankje voor zo'n kleintje dat klopt.
    Alleen moet ik eerlijk zeggen dat ik niet eens weer zonder tepelhoedje wil gaan voeden.. Het deed zo ongelooflijk veel pijn.. ik lag al huilend te voeden.. In het zh zeiden ze dat dat kwam door mijn gevoelige tepels en het feit dat ons dametje steeds los liet.. Dat los laten doet ze ook bij de fles dus denk niet dat dat minder gaat worden..

2. Xannetje

Xannetje Actief lid

24 sep 2012
    293
    0
    0
    Noord-Brabant
    Bedankt voor je reactie! Ja hier deed het zo ongelooflijk veel pijn.. pfff daar was ik absoluut geen fan van!

Echt super knap als je er zo'n ervaring mee hebt gehad dat je het dan weer wilt gaan doen!! Mocht ik ooit een tweede krijgen dan wil ik ook wel de eerste weken bv geven maar dan wel gelijk met tepelhoedje.. moet je wel kolven maar voor een paar weekjes is dat wel te doen!

Het is allemaal nog zo nieuw en wennen.. dus dat jij bent haar moeder en weet wat goed voelt volg ik wel maar vind ik soms wel eng want is het wel goed? Maar ik geloof dat iedere nieuwe ouder dat wel heeft..

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Pijn hoort er helaas soms bij. Je kan heel veel oplossen door goed aan te leggen. Hier kwamen we er na een week achter dat ze nog niet echt goed dronk... terwijl ik echt professionele hulp gehad heb in de kraamweek. Had ook een flinke kloof en voedde links al met tepelhoedje.

Toen ze eenmaal goed aanhapte ging het zoveel beter en kon ik het tepelhoedje ook weggooien. Het is echt waar dat baby's moeten leren drinken aan de borst. Voor de fles hoeven ze minder hard te werken en dat ze dan steeds loslaten is niet zo gek, soms gaat de melk ook te hard.

Van die pijn, ik begrijp het hoor, ik zat ook tegen het plafond iedere keer, maar hoe vaker ik voedde, hoe beter het ging. Ik vond dat kolven veel vervelender. Dat van dat eelt kweken is waar. Maar als je kind niet goed is aangelegd zal het ook nooit soepel gaan. Daarom is professionele begeleiding echt wel aan te raden als het niet goed loopt.

4. Xannetje

Xannetje Actief lid

24 sep 2012
    293
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik vind het erg knap dat je dan door bent gegaan!! Ik kon daar echt niet meer tegen.. ons meisje is nu ook vrolijk en ze heeft gelukkig de belangrijkste weken bv gehad. Daar ben ik al erg blij mee. Dat kolven is inderdaad ook echt geen pretje.. En ik ga binnen nu en twee maanden toch ook weer op zoek naar werk dus zou ik weer moeten gaan kolven.. Dat zie ik ook niet zo zitten. Het is nog een heel gezoek om het allemaal een beetje goed te laten lopen die voeding. Het is mijn eerste dus moet ook kijken wat goed is en zo..
    Bij een eventuele volgende zwangerschap wil ik ook goede begeleiding.. Misschien dat het dan beter gaat. Als er nog een tweede komt dan hihi

5. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Dag Xannetje,allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je kleintje!! Goed om te lezen dat je je keuze hebt gemaakt, en daar vrede mee hebt. Wel lees ik in je verhaal een paar dingen die echt gebaseerd zijn op misverstanden. Omdat je aangeeft bij een volgede wel weer bv te willen beginnen, wil ik je toch even wat dingen vertellen. Helaas is het zo , dat verweg de meeste ziekenhuizen én cbs geen tot weinig kennis hebben van bv. Natuurlijk weten ze wel dat het gezond is enzo, maar alleen al het feit dat het cb heeft aangegeven dat je 3 voedining kunt behouden is al tekend. Ik heb zlef 2 jaar! met tepelhoedje gevoed, en dit kwam omdat mijn dochter heel slap hapte. Ik zal je alvast vertellen, ik heb nooit extra hoeven kolven! Dit is dus zeker niet standaard zo. Nu voed ik mijn zoon zonder tepelhoed omdat hij veel krachtiger drinkt. Zo krachtig dat het de eerste week ontzettend pijn deed, en niet omdat mijn huid zo gevoelig was (wat het ziekenhuis mij vertelde!!) maar omdat hij verkeerd aanlag!! En het ziekenhuis maar zeggen, nee hoor, geen probleem! Pas toen mijn kraam hielp verbeterde het langzaam, schade was zo groot, dat het een paar dagen duurde. NOgmaals, ik ben blij dat je een keuze hebt gemaakt waar je rust mee hebt, want dat verdien je. Ik wil je alleen adviseren om bij een 2e kindje van te voren een lactatiekundige in te schakelen, en daar je plannen mee te bespreken. Ik wens je een hele fijne tijd toe, geniet er van!!
    groetjes

6. Xannetje

Xannetje Actief lid

24 sep 2012
    293
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hoi Lyso,
    Bedankt voor je reactie!! Ik heb inderdaad gemerkt dat ik op verschillende plekken helaas verkeerd ben geadviseerd.. Maar waar ik nu het meest van schrik is dat je zegt dat je nooit extra hebt hoeven af kolven.. Ik moet twee keer daags mijn borsten leeg kolven omdat ze bij mij in het kraamhotel hebben verteld dat ze met een tepelhoedje niet genoeg leeg drinkt en dat je dan dus kans krijgt op verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking. Ik moet er wel bij zeggen ik heb een tepelhoedje gekregen op advies van een lk. Deze heeft mij niet persoonlijk gezien maar die werkt dus wel op dat kraamhotel en zij heeft toen door gegeven dat ik dus twee maal daags moet kolven..

Maar goed ik heb inderdaad mijn keus gemaakt. En geef nu nog twee keer daags borstvoeding. Daarnaast drinkt ons meisje goed uit de fles! Ik wacht nu gewoon tot ik geen productie meer heb en stap dan helemaal over op de fles. De twee voedingen per dag gaan nog steeds erg goed. Heb nog steeds voldoende om te geven dus ik ben erg benieuwd wanneer dat nou stopt. We zullen het zien.

Bij een eventuele volgende zwangerschap ga ik inderdaad voeden met goed advies van een lk.. We zullen dan zien hoe het gaat.

Groetjes!

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nu je kind wat ouder is, probeer het dan toch nog een keer zonder tepelhoedje. Je borsten zijn gewend aan het voeden, je kind is gegroeid en sterker geworden. Vaak zie je tussen de 6 en 10 weken dat kinderen die eerst alleen met tepelhoedje konden drinken he dan goed zonder kunnen. Die van mij waren sloom, die konden het na 10 weken.
    Pijn komt meestal niet door 'gevoelige tepels' maar simpelweg door een verkeerde drinktechniek. Het is ook een kwestie van wennen. De eerste weken zat ik ook met een bonzend hoofd tegen het plafond, maar gut, dat gaat gewoon over hoor. Als het pijn zou blijven doen dan zou toch niemand gewoon de twee jaar halen?

Als ik eerlijk mag zijn, jammer dat je zo gemakkelijk opgeeft. Borstvoeding is iets heel natuurlijks, maar zowel een moeder als een kind moeten het wel eerst leren. En dat leren kost tijd, daar moet je echt een week of 10 voor uittrekken.
    Zo te zien heb je slechte begeleiding, maar je kunt zelf ook iets doen, bellen met iemand van VBN of LLL kost je niets, veel aanvullenxe pakketten vergoeden een lactatiekundige. Je ku t echt wel iets zelfdoen.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.820
    5.956
    113
    Vrouw
    Hier 3 kids met tepelhoedje aan de borst gehad.Nooit hoeven nakolven.
    Ik zal niet zeggen dat het nooit nodig is, maar als er geen aanleiding toe is....
    Lijkt me ook wel pittig dan hoor! Ik ben overigens niet van die dingen afgekomen.
    Mijn zoon begrijpt helemaal niets van mijn tepelhoed-loze borst...dat hoofd wat ie dan trekt hahaha...

Je hebt je besluit al gemaakt en je voelt je er goed bij,prima!
    Mocht je na alle info die je gekregen hebt toch nog twijfels hebben..
    Je productie is nog "jong" dus goed door je kindje op peil te brengen :)

Geniet van je kleintje!

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook nooit nagekolft en beide keren tepelhoedje. Jongste kon na paar weken prima zonder alleen ivm steeds terugkerende spruw ben ik blijven voeden met tepelhoedje.

10. Xannetje

Xannetje Actief lid

24 sep 2012
    293
    0
    0
    Noord-Brabant
    Erg raar dat niemand hier ooit heeft hoeven na kolven.... Maar goed het is nu eenmaal zo.
    Ons meisje krijgt nog steeds twee keer daags bv. Ik had eergisteren nog een keer alles afgekolfd om te kijken hoe veel ik nog heb en heb toen in totaal 160 cc afgekolfd dus er is nog genoeg!! Verder slaapt ze sinds twee nachten door :D Dus het gaat super. Naast de twee keer bv krijgt ze 3 of 4 flesjes bij, net wat ze vraagt.
    Ik geniet iedere dag meer van haar en zweef nu echt steeds meer op die roze wolk!
    Hadden jullie dat ook zo? Twee vriendinnen van me hadden dat helemaal niet.. dus ben best benieuwd wie dat nog meer hebben/hadden!
    Groetjes!

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wat fantastisch dat het zo goed gaat! En fijn dat je nog melk hebt.

Gewoon nieuwsgierig, maar heb je al eens geprobeerd haar weer aan te leggen? Ze is zoveel sterker geworden nu en vaak heb je dat probleem van steeds loslaten ook niet meer. Het zou geweldig zijn als je haar vaker bv zou kunnen geven, lijkt me.

12. Xannetje

Xannetje Actief lid

24 sep 2012
    293
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb het inderdaad al meerdere keren geprobeerd, probeer het eigenlijk iedere voeding wel even. Ze heeft twee keer ong. 5 min gedronken zonder tepelhoedje. Maar ik denk dat dan mijn tepel te zacht word ofzo want dan kan ze het niet meer goed vasthouden. Vervolgens word ze ongeduldig en begint ze te brullen. Dus doe ik vlug het hoedje weer op en dan drinkt ze gulzig verder. De rest van de keren probeert ze het wel maar dan lukt het haar niet en word ze weer boos.. Ik blijf het wel proberen.
    Zolang de twee voedingen goed gaan blijf ik ermee doorgaan dat sowieso. En die andere 2/3 voedingen zijn moet ik zeggen wel heel erg handig met de fles. En dat doet ze gewoon super goed!!

Deel Deze Pagina