te weinig productie

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door pliene, 7 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pliene

pliene Lid

2 apr 2010
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Mijn zoontje had tot kort geleden verborgen reflux. Hij dronk veel (kleinere hoeveelheden) om de pijn te verzachten. Ik heb het idee dat mijn borsten zich op die kleinere hoeveelheden hebben ingesteld. Ze raken nooit goed vol en ik heb al vaker te weinig voeding gehad. (tenminste te merken aan zijn gefrustreerd huilen en totaal leeg voelende borsten. Kolven is ook een ramp, levert heel weinig op. Ik maak me echt zorgen als ik over 3 weken weer aan het werk moet.
    Ik weet dat normaal vaak aanleggen het advies is maar daarmee houdt ik het probleem volgens mij juist in stand; ik stimuleer dan vaak kleine beetjes drinken. Daarbij is het met het oog op mijn werkhervatting de bedoeling dat hij ongeveer om de 4 uur gaat leren drinken maar dan groitere hoeveelheden. Hij groet overigens goed, meer in gewicht dan in lengte maar goed.
    Hopelijk kunnen jullie me adviseren.
    Alvast bedankt!

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Tja, best lastig.
    Volgens mij moet je het stap voor stap aanpakken en dan is stap één toch echt dat de productie omhoog moet.
    Ik raad je aan om een kolfweekend te organiseren: een weekend waarin je zo-vaak-als-maar-kan gaat kolven. Even helemaal los van de voedingen kolven-kolven-kolven. Zo krijgen je borsten signalen dat er meer gemaakt moet worden. In dat weekend zou je je baby ook gewoon op zijn tijd aan kunnen leggen, en hem daarna bijvoeden met afgekolfde moedermelk (Zodat hij een volledige voeding binnenkrijgt)
    Na dat weekend is je voedingals het goed is flink toegenomen en is het daarna tijd om wat meer veding tegelijk te geven en om ietsritme in het geheel te krijgen.

Om de toeschietreflex bij het kolven te bevorderen zou je een oxytocine-spray kunnengebruiken (vraag een recept bij je huisarts)
    Ook een warme doek en wat massage vooraf kunnen hierbij helpen.

Als laatste is er nog het medicijn domperidon dat voor vermeerdering van je productie kan zorgen. Ikzelf zou dat pas inzetten als bovenstaande middelen niets uithalen.
    Voor info over domperidon kun je kijken op www.borstvoeding.com

Veel succes
    Linda

Deel Deze Pagina