Hallo, Even een vraagje mijn lieve zoon van 9 maanden die eet zoals ik het noem muizenhapjes. Of helemaal niks. Hij krijgt nog bv erbij. Als hij fruit of groente krijgt mag ik blij zijn als hij 4 of 5 hapjes doet. Een boterham daar eet hij een halfje tot soms een hele daar maak ik mij nog niet echt zorgen om. Soms als ik alleen al met de lepel of vork hem het eten voer dan brult hij de boel al bij elkaar. Zou ik hem zelf laten proberen te eten ala rapley dan smeert hij alleen maar en gooit hij het op de grond. Maar krijgt hij een cracker dan eet hij die wel op. Soms houd ik zijn gezichtje even vast zodat hij toch iets eet lichte dwang. Zou het kunnen zijn dat hij een soort van trauma heeft met eten betreft. Hij krijgt namelijk ook vanaf zijn geboorte ook medicijnen in tablet vorm en die ik dan verpulverde. De poeder viel dan wel eens achter in zijn keeltje. Sinds een paar weken krijgt hij het tabletje zo en kauwt het op. Maar eten ansich gaat hierdoor niet beter. Iemand een idee. Of zou hij vanzelf wel beter gaan eten. Ga het ook nog bij de ka vragen. Bij het cb vragen helpt niet ik moet hem gewoon dwingen. Groetjes Yvonne
Wat een geluk dan dat hij nog bv krijgt! Mijn twee zoons gingen pas echt 'iets' (in de zin van, een paar stukjes) eten, pas na een maand of 15. Nu zijn ze 4 en 1,5 en eten allebei super, ze houden van eten, vinden het leuk en eten bijna alles. Ik heb ze gewoon altijd aangeboden wat wij aten en ben er bv bij blijven geven. 9 maanden is echt nog heel jong, tot een jaar is voeding echt bijvoeding, gewoon voor bij de bv. Bv is hoofdvoeding en tot zeker een jaar kunnen ze heerlijk spelen met eten, er aan likken, ruiken en er mee gooien Het is echt heel fijn als je hier relaxt mee om kunt gaan, dat maakt eten zo leuk. Op een gegeven moment gaan ze echt wel eten, maar als ze dat op hun eigen tempo en vanuit hun eigen interesse mogen doen is dat ZO veel leuker!
Wat ben ik blij dat je zegt dat bv zeker tot een jaar hoofdvoeding blijft volgens cb niet. Ik moest maar veel mindrr geven dan zou hij wel honger krijgen en gaan eten no way dat hij dan wel gaat eten. Volgens cb zou er niet genoeg meer in de bv zitten toen zei ik al wat een onzin tegen haar. Hij raakt dan gefrustreerd en dat wil ik niet. Ik kan er niet heel relaxed mee omgaan vanwege wat dat cb weer zei. Nou heb ik dan wel zoiets niet eten dan niet. Althans ik ga het proberen. Terwijl mijn oudste ook bv heeft gehad en wel gewoon at. Ben ik nu een stuk onzekerder dan toen. Ben ook misschien wel bang dat hij een soort van trauma heeft door de dagelijkse medicijnen die hij krijgt.
Je mannetje is nog maar 9 maanden! Raar CB, melk is tot 1 jaar het allerbelangrijkst, de rest is bijvoeding. Ik zou hem niet onder dwang proberen te laten eten, dat werkt straks als hij ouder is alleen maar averechts en eten moet leuk blijven nietwaar?
Eten moet leuk zijn inderdaad. Wil hij niet? Geen probleem! Eet hij wel wat? Maak er een feestje van! Dwingen gaat waarschijnlijk alleen maar averechts werken. Melk is tot 1 jaar de hoofdvoeding, al het andere is bijvoeding.
Tot een jaar is melk de hoofdvoeding en alles wat er daarnaast naar binnengaat is meegenomen. Ik zou wel fruit/groente aan blijven bieden, maar er ook geen probleem van maken wanneer het niet opgaat. Elk hapje een groot feest van maken deden we hier. Dus als er iets naar binnen ging luid applaus ed. Misschien kun je wat smokkelen door bv geprakte banaan op de boterham te doen? Ook kun je van banaan, een beetje bloem en ei pannekoekjes maken. We hebben hier een combi gedaan met dl. Dus beetje via de lepel en wat stukjes ala rapley zodat ze lekker kon smeren en doen. Ze ging daar vanzelf toch van proeven.
Draai het eens om, hij krijgt met jouw bv gewoon genoeg binnen, hij heeft niet zoveel behoefte meer aan bijvoeding. Hier ging zl met 8-9 maanden minder bv nemen, wilde bepaalde vaste momenten niet meer, hij ging daardoor meer bijvoeding eten. Inmiddels is hij net 11 maanden en wil hij alleen s morgens en s avonds nog bv. Verder eet hij op 4 vaste momenten op de dag wat. S morgens direct na de bv eet hij ook amper. Daar heeft hij genoeg aan als ontbijt! Maak je geen zorgen en ga er relax mee om. En zeker niet dwingen. Laat hem zelf eten, als hij wil eet hij echt wel, wil hij niet gaat hij het idd op de grond gooien! Dan is het voedingsmoment klaar.
Vanavond had ik wortel en aardappelen voor hem. Maar 1 hapje wortel en verder niks. Dus heb ik het gelaten en bij het na bed brengen zag ik dat hij nog een stukje in zijn mond had zitten. Vond dat ook raar. De hoofdlijnen bij de bv zijn vast 3x daags en soms nog tussen door en niet te vergeten nog 1 a 2x 's nachts. Ik probeer wel zo te doen dat de bv niet te dicht op een eet moment zijn zodat hij niet al vol zit van de bv. Ik vind het wel lastig om het zo te laten. Bied het aan en niks willen is ook prima dan na de hand nog wel een bv.
Hier hetzelfde, mijn dochter eet ook weinig, ze krijgt nog 7 a 8 borstvoedingen. Vind het niet erg, ze gaan vanzelf meer eten als ze ouder zijn..