Wel of geen combinatietest.... Je moet van te voren weten wat je wilt doen met de uitslag. Als je er niks mee doet zou ik ook de test niet laten. 1e zwangerschap wel voor gekozen maar door aangeb. afw. op de echo de uitslag nooit gehoord. Kans op afwijking 1:10.000. We hebben na wikken en wegen voor t belang van t kindje gekozen en afscheid genomen. Zwangerschap 2 geen test laten doen, want ja vorige keer hadden we ook "prijs" bij zo'n kleine kans. Wel een GUO Nu bij zw 3 wel combinatietest gedaan, omdat we nu al een gezin hebben wilde ik nu meer info. Was mooie dunne nekplooi en de kans viel veel lager dan gem bij mn leeftijd dus dat stelde me toch wel wat gerust. Straks ook een GUO. 20 wk echo zou ik toch altijd laten doen. Mocht er iets zijn waarbij t kindje hulp nodig heeft vlak na de geboorte dan staan de artsen (hopelijk) paraat. Scheelt toch weer tijd.
Ik heb bij mijn eerste vrij klakkeloos en naief een combinatietest laten doen , eerlijk gezegd zonder dat ik erg diep had nagedacht over de consequenties. Gelukkig was resultaat prima, dus ook niet verder over na hoeven denken. Bij de tweede hebben we daar heel, heel lang over nagedacht en gediscussieerd. En uiteindelijk tot conclusie gekomen dat een kansberekening ons alleen maar zorgen zou geven. Want garanties heb je nergens en al heeft je kindje dan geen Down, er zouden nog tig andere dingen kunnen gebeuren of kunnen zijn. Wie dan leeft, wie dan zorgt. Dus heel bewust niet gedaan. Bij derde, ook al was nu inmiddels duidelijk dat we 1 zorgenkindje hadden, bleven al onze argumenten en gevoelens staan en hebben we ook weer niet voor combinatie test gekozen. Wel bij allemaal 20 wkn echo, idd vooral ook om eventuele afwijkingen al in vroeg stadium te kunnen vervolgen, behandelen etc. Ik moet wel zeggen, tegenwoordig heb je de NIPT, dat is geen kansberekening maar 'zekerheid' (toch?), daar sta ik toch anders tegenover. Ik denk dat ik dat wel gedaan zou hebben.
Wij hebben het ook niet gedaan. Inmiddels wel een goede 20 weken echo gehad, dus dat scheelt wel in zorgen. Maar hoe dan ook was ons kindje hier enorm welkom geweest
Volgens mij is de NIPT niet het eindstation. Als er een afwijking uit naar voren komt, moet je (dacht ik) alsnog door middel van vruchtwaterpunctie laten bevestigen. Ook is NIPT in niet alle gevallen 100% betrouwbaar. In ons geval, trisomie 13, is de betrouwbaarheid 92%. Wel hoog natuurlijk, maar aangezien er een 2% kans is dat ons kindje zover komt met trisomie, en er dus 8% onbetrouwbaarheid over blijft, is dat ook nog het overwegen waard. Overigens ben ik het eens met de 20-wekenecho. Die zou ik altijd laten doen.
Klopt. En om de zwangerschap af te mogen breken zal je eerst nog een vruchtwaterpunctie moeten doen om het zeker te weten. Dus er worden echt geen kinderen weggehaald aan de hand van een kans berekening zoals iemand eerder schetste.
En soms kom je niet in aanmerking voor de NIPT, zoals in ons geval wanneer je kleine een nekplooi heeft van dikker dan 3,5mm, dan heeft de NIPT geen zin meer. Wij hebben een vlokkentest laten doen. Zoals Bouwjaar1979 zegt: bedenk wat je met de uitslag gaat doen. Wil je verder onderzoeken, dan zou je een combinatietest kunnen laten doen. Weet je al op voorhand dat je niets met de uitslag gaat doen, dan zou ik die 163 (wat wij moesten betalen) lekker in je zak laten zitten Overigens vind ik het (maar dat is mijn mening!!) erg naïef en onverstandig als je geen 20 weken echo laat doen. Al is het maar zodat je voorbereid bent indien je kleine na de geboorte medische hulp nodig heeft. Je zou met die wetenschap dan kunnen kiezen voor bevallen in het ziekenhuis ipv een thuisbevalling. In mijn optiek is een SEO minstens net zo in het belang van het kindje als in het belang van de ouders
Dank voor je reactie. Ik snapte je bedoeling inderdaad wel, zeker aangezien ook jij weet dat een goede echo niet "heilig" is voor een goede afloop. Ja mijn man is er goed vanaf gekomen, al was 2012 wel ontzettend heftig door de hele situatie. Hij is al met al vijf maal opgenomen geweest in 9 maanden tijd plus de verwerking van beide gebeurtenissen, dat gaat je niet in de koude kleren zitten. En inderdaad daarbovenop nog het verdriet van het verlies van mn beide neefjes
Ook wij hebben er tweemaal voor gekozen om geen prenatale screening te laten doen, wel de 20-weken echo. Echter bij de tweede een ontzettend dramatische zwangerschap gehad waarbij in week 28 werd gedacht een congenitaal CMV. Het hele verhaal zal ik je besparen maar het kwam er op neer dat ze dachten dat ons zoontje zo ernstig gehandicapt ter wereld zou komen dat het niet meer dan een kasplantje zou zijn. Hier in NL mag je officieel tot week 24 de zwangerschap afbreken maar in een aantal landen om ons heen mag het ook verder in de zwangerschap. Toen wij in die situatie zaten waarin in een eerder stadium in eerste instantie aan Down werd gedacht, hadden wij spijt dat we geen prenatale screening hadden gedaan. Nu mochten we, als het inderdaad CMV zou zijn of een genetische afwijking, de zwangerschap niet eens legaal laten afbreken in Nederland en zouden we dus naar het buitenland moeten. Toen pas kwam het besef wat een gehandicapt kind zou gaan inhouden voor ons gezin, wat voor impact het zou hebben. Ik wil absoluut geen ouders voor de borst stuitten hiermee hoor, laat ik dat voorop stellen! Er komt geen derde zwangerschap maar stel dat het toch zou gebeuren dan kiezen we nu wél voor een prenatale screening..
Baukje, wat heftig. Had je kindje nou cmv uiteindelijk? En wat is dat? Ja hele ernstige afwijkingen... Dat wil je je kind ook niet aandoen. Kijk, als wij een kindje met down zouden krijgen, zou ik het niet laten aborteren. Dus in die zin hoef ik geen prenatale screening want ik wil toch mijn kindje niet weg laten halen. Niemand "wil" dat natuurlijk, maar ik zou het, zeker na al een dochter te hebben verloren, niet kunnen. Mijn man ook niet, ook al zou hij het er wel heel moeilijk mee hebben. Een bevriend stel van ons heeft net een dochtertje gekregen en zij hadden een verhoogde kans op down. Hele zs in de stress, voor niks. Op de echo's zag alles er wel goed uit, en het meisje is helemaal gezond. Ik heb met hun gepraat nu en zij zeggen ik zou het niet doen als ik jou was. Baukje, hoe is het met jullie afgelopen als ik vragen mag? BlijEi: hier in Spanje wordt alles vergoed en ze zijn nogal gul met ingrepen. ze zijn hier een stuk "medischer" dan in Nederland. Er wordt getest en gedaan zonder dat je er erg in hebt bijna. Is normaal hier. Vandaar dat ik me oriënteer nu al, wil voorbereid zijn. Ik krijg verder ook extra echo's want ben hoog risico zwangerschap. Ook cardiogrammen (hartechos) ivm medicatie die ik slik. De zorg is hier wel heel goed dus qua echo's zal ik zeker niets tekort komen en wil ik ook zeker. Hopmarjanneke, wat vreselijk voor jullie om nog een neefje te verliezen... En nog maar pas... Mag ik vragen wat er is gebeurd? Gelukkig is je man er weer boven op gekomen.
Bij onze dochter hebben wij ook de test gedaan zonder er veel over na te denken. Van mij hoefde het niet, maar mijn man wilde voorbereid zijn dus deden we het, en alles was prima. Ik kan me trouwens niet herinneren dat we een kansberekening kregen. Niet echt iets met cijfertjes gezien. Alleen dat het risico laag was. En dat het een bloedtest was. Is dat nou triple screening of nipt ? Raak een beetje in de war wat nou wat is en hier heet het wrsch ook weer anders. En bij Noa* liet ik alles maar een beetje over me heen komen. Nu sta ik anders in mijn zwangerschap. En weet ook, dat ook al zijn álle echo's goed inderdaad, dat dat nog geen garantie geeft helaas... Ik wil gewoon zo min mogelijk stress toevoegen.
Ondanks dat de broer van mijn vriend een zoontje met t syndroom van down heeft hebben wij geen extra onderzoeken laten doen. De kans dat t ons gaat overkomen is net zo klein als bij ieder ander. Dus wij wilde niet onnodig in de stress zitten.
Ons zoontje is pre- dysmatuur geboren na een zwangerschap van 32+6 weken nadat ik PE/HELLP kreeg. Dus uiteindelijk wel een placentaprobleem. Onze zoon doet het geweldig, helemaal gezond!