Wel of niet vaccineren - beide kanten belichten

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door Dubbelgeluk, 17 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.093
    14.807
    113
    Vrouw
    Dit vind ik zo vervelend bij jou. We mogen geen 'wat als'- vragen aan jou stellen. Want dat is niet aan de orde.
    Ik heb nog nooit een duidelijk antwoord op mijn vraag gehad hoe volgens jou (en vele anderen die niet vaccineren) we dan, zo snel mogelijk, uit deze crisis kunnen komen.

Jij hebt geen vertrouwen in het vaccin. Snap ik best. Ik vind dat echt wel een dingetje, maar toch kies ik voor wel. Waarom? Omdat ik denk dat we daarmee golf nummer tig kunnen voorkomen in de komende herfst/winter. Waardoor de gewone zorg door kan gaan. Mensen die door alle maatregelen ed zwaar in de problemen gekomen zijn weer lucht krijgen, geholpen kunnen worden.
    Die vakantie kan me gestolen worden, naar een festival ben ik nooit geweest.

Waar ik het wel mee eens ben is dat deze crisis heel veel pijnpunten heeft blootgelegd. Ik hoop oprecht dat die na deze crisis niet gewoon achter in de kast worden weggemoffeld, maar dat er serieus wat mee wordt gedaan. Maar dat zijn in mijn ogen de lange termijn dingen. Op korte termijn zie ik het vaccin als uitweg.

Dus voor de zoveelste keer: wat is voor jou DE oplossing om zo snel mogelijk uit deze crisis te komen? Ipv het vaccin?
    Wat als (ja daar is hij weer!) het gros van de mensen had gezegd: 'dit vaccin is mij te nieuw'?
    Wat is dan volgens jou een goede, snelle! manier om dit probleem op te lossen?

nijn37, Elizah, Vogelinnetje en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Buiten dat, als er niet gevaccineerd wordt heeft het virus vrij spel en alle kans zich te muteren naar een nog vervelender virus. Met vaccineren verklein je de kansen op nare mutatie’s. Daarom alleen al is vaccineren belangrijk, ook als je het virus nu niet als bedreiging ziet, kan het wel een bedreiging voor je worden als er niks aan gedaan wordt.

Amberxx, nijn37 en Zxcvb vinden dit leuk.
  3. Leesteken

Leesteken Fanatiek lid

14 okt 2018
    3.698
    3.491
    113
    Ze zegt niet dat je jou, of andere mensen die niet vaccineren, egoïstisch vindt he? Ze zegt dat ze mensen die niet vaccineren met als reden dat anderen het wel doen en ze daar op mee kunnen liften egoïstisch vindt . Dat is bij jou toch helemaal niet aan de orde? Ze valt jou niet aan :)

Zxcvb en Villa Kakelbont vinden dit leuk.
  4. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.274
    3.239
    113
    Vrouw
    Daar kan ik je helaas geen antwoord op geven want dat weet ik niet. Ik heb geen pasklare oplossing om uit de lockdown / crisis te komen. En ik denk dat daar ook meteen het pijnpunt ligt. Mensen die zich niet willen laten vaccineren en ook geen alternatief hebben voor vaccinatie. Dan wordt er gesproken over wel de lusten, niet de lasten.

Dat is niet hoe ik het zie en dat is ook helemaal niet mijn intentie. Voor mij staan die twee dingen los van elkaar (niet laten vaccineren en oplossing voor deze crisis).

5. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Ik heb mij wel laten vaccineren.
    Ten eerste vond ik de risico's (en eventuele gevolgen) om Corona te krijgen groter dan eventuele bijwerkingen van een vaccin.
    Ten tweede vind ik het een beetje mijn plicht. Het is voor mensen zoals ik dat de boel op slot ging. Als risicopatiënt vind ik dat ik nu mijn plicht heb gedaan om bij te dragen dat alles weer naar normaal kan (hopelijk)
    Ten derde vind ik het wel belangrijk voor de volgende generaties. Ieder vaccin moet uiteindelijk op mensen "getest" worden. Ik werk hier liever nu aan mee (en met mij miljarden mensen op de planeet) zodat de volgende generaties beschermd zijn en dat als er problemen opduiken zij een zo goed werkend mogelijk vaccin krijgen.
    Ten vierde deed ik het om zoveel mogelijk mijn gezin, familie en vrienden te beschermen. Daarnaast ook een beetje voor de medemens.

Ben ik bang voor gevolgen op latere leeftijd? In het begin misschien maar nu niet meer. Misschien krijg ik er wel leverfalen van over 10 jaar maar misschien had ik wel nierfalen gekregen over 10 jaar door wat anders. Of kanker, of een tumor. Niemand die mij kan voorspellen hoe mijn leven gaat lopen en waardoor dat komt.
    Daarnaast stoppen mensen zich elke dag vol met producten die nog veel gevaarlijker kunnen zijn voor je gezondheid maar daar hoor je niemand over.
    Of mensen doen dagelijks dingen die gevaarlijker kunnen zijn voor je gezondheid, maar daar hoor je ook niemand over.

Ik vind ook dat zeker de oudere generatie zich verplicht zou moeten laten vaccineren. Het is voor en door hen dat alles op slot ging. Dat kleine percentage wat we veilig moesten houden, daar moest alles voor wijken. Mensen kregen problemen op en met hun werk, financiële klappers voor allerlei bedrijven, kinderen met psychische problemen en leerachterstanden, volwassenen met psychische problemen en ga zo maar door. Allemaal voor die kleine groep mensen waarvan (naar ik begrijp) ook nog eens een groot deel zich niet wil laten vaccineren omdat ze niet weten wat het doet met ze over een XX aantal jaren. Die mensen moeten zich kapot schamen in mijn ogen en naar mijn mening zouden we ook niet meer alles voor hen moeten laten vallen als ze niet willen meewerken aan dit soort dingen.

Zxcvb vindt dit leuk.
  6. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    Ik laat mij wel vaccineren.
    Ook al ben ik niet bang voor Corona, leef ik gezond en vertrouw ik 100% op mijn immuunsysteem.
    Ik wil gewoon graag meewerken aan de groepsimmuniteit en dat de druk op de zorg afneemt.
    Ik heb wel vertrouwen in het vaccin.

De meeste van mijn collega’s durven niet omdat ze een kinderwens hebben. Dat snap ik ook.

7. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.028
    3.285
    113
    Ik vraag me altijd af waarom er zoveel mensen bang zijn voor onvruchtbaarheid zodra er een nieuw vaccin komt. Dat was/is bij het HPV-vaccin zo en nu weer bij het covid-vaccin. Er is nog nooit een vaccin geweest dat onvruchtbaarheid heeft veroorzaakt, er is geen enkele logische redenatie te bedenken hoe een vaccin onvruchtbaarheid kan veroorzaken en niemand lijkt bang voor onvruchtbaarheid na besmetting.
    En toch blijven mensen zeggen dat ze bang zijn voor onvruchtbaarheid. Zowel bij de mRNA-vaccins als bij de vector-vaccins.

gitta, nijn37, BliksemSter en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.093
    14.807
    113
    Vrouw
    Oké, dat is een duidelijk antwoord.
    Ik snap ook best dat je daar geen pasklare oplossing voor hebt. Hadden we die maar!
    Maar als het gros van de mensen had besloten: 'we nemen het vaccin niet' hadden we sowieso volgende winter weer met grote problemen gezeten. Ik ga er eigenlijk vanuit dat dat nu niet zo zal zijn.
    Dan hadden we nog een jaar langer met zware maatregelen gezeten. Hoe kijk je daar dan tegenaan?
    En ja ik weet het, het is (als het goed is) niet aan de orde. Maar had wel kunnen gebeuren als de meerderheid in NL dacht als jij.

9. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.932
    5.952
    113
    Vrouw
    Dat is hetzelfde als vaccins en autisme. 1 iemand zei het, is er later op terug gekomen, en nu blijft het hangen als waarheid.

gitta en Elsss vinden dit leuk.
  10. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Wat mij opvalt in deze crisis, is dan men vrij individualistisch is. Veel kijken naar het eigen belang en iedereen denkt het ook zelf wel beter te weten. Recht om zelf dingen te bepalen.

Maar dat werkt niet in een crisis als deze. Je moet dan 1 strategie hebben. Of je het ermee eens bent of niet, het is niet handig als iedereen zijn eigen plan trekt.

Als onderdeel van die strategie laat ik me dus wel vaccineren. Misschien om mezelf te beschermen, maar vooral omdat ik vind dat we allemaal ook een maatschappelijk belang moeten nastreven. Met zijn allen de crisis te lijf gaan en op dit moment lijkt vaccinatie de enige mogelijkheid om er versneld uit te komen.

Ik weet wel eea over geneesmiddelen en hoe het beoordelingsproces gaat. Ik vertrouw erop dat de beoordeling voldoende is uitgevoerd en dat de juiste risk/benefit afweging is gemaakt. Het type vaccin is wellicht wat nieuw, maar vaccinaties an sich niet.

Nougat, Leesteken en bloem82 vinden dit leuk.
  11. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Ja, dit is echt iets wat door 1 iemand ooit genoemd is, en wat anderen over hebben genomen. Meer iets van o ja, daar heb ik ook nog niet bij stilgestaan. Hetzelfde geldt voor de langetermijneffecten. Daar praat ook iedereen elkaar na, zonder dat er objectief informatie hierover wordt opgezocht.

Ik moet wel zeggen dat de campagne vanuit de overheid zeer matig is. Vorig jaar zag je nog wel van die nos thema-uitzendingen, maar nu helemaal niet.

gitta en Saartje33 vinden dit leuk.
  12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Hier wel vaccineren, ook met een zwangerschap.

Simpelweg 1 op de 10 longcovid langer dan 3 maanden, 1 op de 100 long covid langer dan een jaar.

Man op t MBO aan t werk (waar regels voor anderen zijn en leerlingen ongetest en met koorts gewoon komen...) dochter op de basisschool met ook een long geschiedenis. Ikzelf met een burnout achtergrond en een batterij die op 80% maximaal fungeert.

We zien om ons heen wat long covid aanricht...Die IC en sterftekans is acceptabel risico percentage. Maar de gevolgen van longcovid achtten wij niet acceptabel, boel draait hier dan gewoon in puin en zéker met de kleine man erbij wordt dat m niet.

Voor t vaccin zelf ben ik niet heel benauwd gezien de technische werkwijze ervan verwacht ik daar geen issues van.

Maar bijv. die ACE2 in de placenta (en covid die dat een feestje vindt) verwacht ik wel dat als ik covid krijg hij er harder inhakt dan als ik niet zwanger zou zijn. Hoeft niet direct problematisch te wezen maar mijn lijf is mega ontstekingsgevoelig en penicilline staat sinds een aantal jaar ook op de "ongewenst" lijst. Dat maakt t rekensommetje ook niet direct positiever.

Als een ander niet wil vaccineren met een fatsoenlijke reden (geen lange termijn bekend, nieuw vaccin, principieel tegen vaccineren) prima toch.

Maar afdeling 5g, wifitrackers en whatever argumenten in die hoek...dat niveau zeg maar, daar kan ik echt werkelijk met mn hoofd niet bij.

Punt van lange termijn is overigens bij covid ook een mysterie, beide kanten van die medaille is wat dat betreft onbekend.

Over het wel of niet gentherapie zijn van een mRNA zijn de kampen ook verdeeld. Het is een genetisch gemanipuleerd vaccin en hoort daarom onder die beperking mijns inziens, tijdelijke vrijstelling voor dezd vaccins is om de deur wel dicht te houden voor andere opties (want je kan het zo gek maken als je wilt als je hem helemaal open gooit). Die therapie voor Duchennes zie ik als gentherapie, niet deze mRNA vaccins. Maar goed, dat is een technisch verhaal waar de meningen, begrijpelijk, over verschillen en dat kan ik prima begrijpen en respecteren als dat je weerhoud.

13. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

30 sep 2014
    1.917
    1.809
    113
    Leerkracht
    België
    Boeiend topic...

Allereerst ben ik niet bang voor niet gevaccineerde, ik heb zelf vrij lang getwijfeld, maar omdat mijn huisdokter, onze kinderarts en andere medische personen in mijn omgeving zich allemaal lieten vaccineren, had ik er (wetenschappelijk/medisch) vertrouwen in.

Ik ben nog steeds heel erg boos op alle vergeten groepen: dat operaties werden uitgesteld, mensen die psychische zorg nodig hadden, ... zolang in de kou hebben gestaan en nog steeds staan. Ik ben heel erg boos op de maatregelen die de regering heeft genomen en was het er niet mee eens, nog steeds niet. (ik woon in Vlaanderen)

De scholen die dicht gingen, was in mijn ogen niet nodig, zeker de tweede keer niet.

Net daarom heb ik me laten vaccineren, toen ik zag wat de vaccinaties deden met de cijfers van besmetting en ziekenhuisopnames in die leeftijdscategorie deden, was ik helemaal overtuigd. Vaccineren is de weg naar de vrijheid (niet de enige weg waarschijnlijk maar wel de enige weg die onze regering ziet en dat zijn toch degene die de regels opstellen)

In het wie laat zich niet vaccineren topic ben ik alleen een geschrokken over de openlijk gestelde vraag om aan een vals vaccinatiepaspoort te geraken. Ik ben het ook totaal ONEENS met het feit dat niet gevaccineerden "uitgesloten" worden.

Niet-gevaccineerden kunnen nog steeds naar evenementen, naar het buitenland, maar moeten dan wel een negatieve test voorleggen. Ik kreeg laatst een test in mijn keel, dit is al heel wat minder vervelend. Dus ik vind wel dat als je als niet gevaccineerde die verantwoordelijkheid moet hebben, zeker bij reizen. Want je gaat misschien naar een land waar niet iedereen een gratis vaccin aangeboden krijgt, en dan breng je dus mensen misschien in gevaar.

Een vals coronapaspoort vind ik echt schandalig! Dan vind ik je wel egoïstisch, wel de lusten niet de lasten, waarvoor heb je anders dat paspoort nodig...
    Alle andere niet-gevaccineerden zijn in mijn ogen niet egoïstisch.

Trirani, Amberxx, BliksemSter en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    Niet bij vaccinaties, maar wel bijvoorbeeld de toestand vroeger met DES dochters.
    En eerst mocht je als zwangere niet vaccineren, nu wordt het juist aangeraden. Naar mijn inziens logisch omdat ze eerst geen gegevens hadden, en nu wel meer, maar een zwangerschap is wel een hele spannende en onzekere tijd, dus ik snap best dat je dan wat meer twijfelt over dit soort dingen.

Mapje vindt dit leuk.
  15. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
  16. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Dat men naar diens eigen belang kijkt vind ik niet zo'n probleem. Het heeft genoeg voordelen (wat wel eens beter mag worden belicht) en uiteindelijk gaat die spuit in JOUW arm en heb jij met de evt. consequentie om te gaan.

Wil je niet vaccineren en komt er een consequentie uit, heb je er ook mee te dealen.

Wat je ook doet, zorg dat je een standpunt hebt waar je achter staat. Puur vaccineren voor ALLEEN je all-inclusive vakantie dit jaar, zou ik een beetje magertjes vinden als argument. Blijkt over 10 jaar dat er toch een addertje onder t gras zit zou ik er zelf in elk geval flink last van hebben als DAT mn enige beweegreden zou zijn geweest.

17. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Puur wetenschappelijk gezien valt mRNA toedienen niet onder genetische modificatie. Immers, het erfelijk materiaal wordt niet aangepast. Erfelijk materiaal zit in DNA. Maar mRNA is wel vastgelegd in de wet op genetische modificatie. Ik vermoed dat de verwarring daarvan komt (of het kan ook onwetendheid zijn).

Vero0504 vindt dit leuk.
  18. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Volgens mij was t "genetisch modificeren" ook alleen maar vanwege t bouwen van het vaccin zelf, het constructie gedeelte. Binnen je lijf kan dit vaccin niks want t kan niet bij DNA komen.

Vind t wel een hele gave techniek, hij is er al 50 jaar begreep ik, maar als dit zo groots ook goed doorrolt is dat voor vele toekomstige virussen allicht ook wel een super handige oplossing.

19. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.291
    28.462
    113
    hoe kan dat los staan van elkaar? Vaccineren = virus heeft geen vrij spel meer = we hoeven ons en elkaar niet meer op andere manieren te beschermen.

Zo werkt het met elk vaccin. We hoeven bijv als zwangeren niet (of veel minder) alert te zijn voor rodehond want vaccinatie. Rodehond heeft geen vrij spel meer.

20. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Dat was een heel andere tijd toen er nog nauwelijks regels waren omtrent geneesmiddelen.

Er zijn een paar groepen die uitgesloten zijn om geneesmiddelen/vaccins te krijgen als daar geen resultaten voor zijn. Voor kinderen en zwangeren (maar ook andere groepen) moet er eerst voldoende bekend zijn. Het lastige is dat klinische studies op deze groepen ook onderhevig zijn aan strenge regelgeving. Daarom zie je vaak dat geneesmiddelen/vaccins eerst op de markt komen voor mensen die matchen met de groep in de klinische studies. Maar erna komen ook data binnen over andere groepen. Of omdat er extra klinische studies zijn uitgevoerd of omdat er groepen zijn die het middel toch hebben gehad (waarbij de arts de overweging heeft gemaakt of omdat het niet bekend was dat iemand zwanger was). Vanuit de wetenschap kan er ook beredeneerd worden wat het effect op vruchtbaarheid e.d. is.

Deel Deze Pagina