Wel of niet vertellen als je luizen hebt?

Discussie in 'De lounge' gestart door lovewinnie, 15 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Heb geen luizen kunnen vinden gelukkig. Wel de vader nog gesproken vanmorgen en hij zegt dat het hem spijt. Hij had zijn dochter opgehaald op school waarvan hij had vernomen dat zijn dochter hoofdluis had. Hij heeft daarna meteen bij de apotheek spul gehaald wat savonds opgedaan moest worden ( vannacht dus) En nacht moest inwerken en heeft niet gedacht aan kans op besmetting ofzo. Heb voor de zekerheid al haar verkleedkleding in vuilniszak gedaan en ga ik volgende week op 30 wassen . Hoger gaat niet want dan valt het denk ik uit elkaar. Verder heb ik der bed verschoont en ga ik elke dag even controleren tot ik zeker weet dat ze luis vrij is gebleven.

Heb als kind 2x luizen gehad en dat is echt geen pretje. Mijn moeder belde dan meteen onze vriendjes en familie op die die week hadden gespeeld en werden allemaal mee behandeld door mijn moeder of ze het nu wel of niet hadden :). Met 5 dochters betekend dat veel behandelen.
    Mijn dochter heeft haar tot haar stuitje en dat is echt wel paar uur werk met zo'n kammetje hoor. Veel en gelukkig niet te dik haar maar toch 2 weken lang elke dag is veel werk. Zoontje is zo gedaan met zijn stekeltjes maar wel pik zwart haar dus minder zichtbaar

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Je hoeft de kleding enzo enkel even een paar uur weg te leggen: eitjes verlies je niet zo gemakkelijk namelijk, die plakken behoorlijk vast op je hoofd/haar, en luizen zelf zijn -als ze niet meer op je hoofd zitten- binnen een paar uur dood, omdat ze zonder bloed niet overleven.

Verder idd wel even regelmatig kammen de komende weken, want als er een luis is overgesprongen, kan die eitjes leggen en merk je dat pas met 1-2 weken.

Luizenshampoo doe ik hier niet meer: helpt niks beter dan gewoon dagelijks goed kammen en is hartstikke duur :(

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou het wel gemeld hebben trouwens, maar mijn man zou dat ook vergeten. Die zou echt niet bedenken dat je dat dan even moet zeggen....
    Nouja, na afgelopen zomer misschien wel, want hier 3 keer luizen omdat zijn oudste dochter het van huis meenam en ze daar dus ook ons even niks gemeld hadden :( Dus ik was ook nogal link op z'n ex...

4. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Je hebt spul dat maar 15 minuten hoeft in te trekken en dan zijn ze ook dood. De hele nacht inhouden lijkt me ook waardeloos zeg.

5. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Wie weet had de vader zelf nog geeneens opgemerkt dat zijn kind luizen had?

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Uiteraard vertellen! Jeetje, daar wordt je niet blij van....

Ik heb als kind 1x luizen gehad en mijn moeder had daar een heel goed middeltje voor. Ze smeerde mijn hoofdhuid en haren in met rum, deed folie in mijn haren en na een uur ging ze er met een luizenkam doorheen, Al die luizen waren dan dronken :p en daardoor langzaam en heel makkelijk te vangen ;) Daarna gewassen met gewone shampoo en ik was luisvrij.

7. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Niet spelen met luizen. Je kind kan het ook op school oplopen en dan? Hou je hem of haar dan thuis? Het kan je overal overkomen. Je kunt toch niet overal wegblijven omdat je eigenlijk geen tijd hebt om luizen te kammen?

8. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ik zou het wel op prijs stellen als het even verteld zou worden, zodat de jas apart gehangen kan worden.
    Verder zou ik me er echt niet zo heel druk om maken.
    Ik vind ze ook niet eens zo verschrikkelijk vies, het is alleen een gigantisch rotwerk om ze kwijt te raken.:x

Hebben jullie trouwens dit filmpje al gezien?
    WAARSCHUWING! kriebelgevoelig.:p
    U gelooft nooit hoeveel luizen er in het haar van dit meisje zitten - HLN.be

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Je neemt het wel erg letterlijk.. van mijn part ga ik elke haar af. Natuurlijk kan mijn kind het op school oplopen, dat zou balen zijn. Maar jij laat een kind met levende luizen dus gewoon lekker in je dochters bed rollen en kleding verwisselen?

10. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Dat zeg ik toch helemaal niet? Maar ik ga geen kinderen ontwijken. Er mag gewoon gespeeld worden. Dat is ook waar ik op reageer. Ik heb het niet over in bed rollen. Over letterlijk gesproken. Ik bedoel dat een kind dat luizen heeft, hier gewoon mag spelen. Als reactie op dat een kind bij die ander niet welkom is als ie luizen heeft, want stel je voor.

11. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Upje ivm een vraag...sorry voor het inbreken in je topic TS. :)

Maar....hoe weet je eigenlijk ZEKER of je kind al luizen en/of neten heeft? Wij kregen gisteren een mailtje van het KDV: er zijn luizen bij 2 kindjes geconstateerd en ze vragen iedere ouder om hun kind te controleren.
    Ik ben zojuist door de haren van dochterlief gegaan (gewoon met de hand en dicht erop gekeken) en ik zie hier en daar wel wat witte dingetjes, maar volgens mij is dat roos/stof/zand e.d. Zelf heb ik al jaaaaren last van hardnekkige witte schilfers ivm erg droge hoofdhuid en mijn dochter heeft ook een vrij droge hoofdhuid.

Hoe weet ik of ze ECHT neten of luizen heeft?

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Als ze vast zitten aan het haar (neten)

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik ook.

14. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    kwestie van kammen met luizenkam en na elke strijk even op je kammetje kijken. Zo'n kammetje kost iets meer dan een euro

15. Nash

Nash Bekend lid

2 jan 2008
    522
    0
    16
    Tja ik zou er echt geen probleem van maken. Het vriendinnetje van mijn dochter heeft ook eens luis gehad, ja natuurlijk mag het kind gewoon komen spelen. Daarna controleer ik mijn dochter gewoon wat extra. Op school spelen ze ook samen en kunnen ze het net zo goed van elkaar over krijgen. Hier mogen ze gelukkig ook gewoon naar school, zou helemaal mooi zijn. Worden er echt kinderen apart gezet en moeten ze door hun ouders worden opgehaald als er luis is geconstateerd :$ Het zijn maar luizen zeg jeetje geen besmettelijke dodelijke ziekte. Hier gaat vanuit de directie gewoon een mailtje naar de betreffende ouders dat hun kind hoofdluis heeft, met uitgebreide informatie om dit te verhelpen. Daarna wordt wekelijks de klas helemaal gecontroleerd en blijkt hetzelfde kind nog steeds luis te hebben wordt een persoonlijk gesprek met de ouders aangegaan, om te kijken of ze het wel begrepen hebben en behandeld hebben. Verder geen big deal, ook ouders onderling kijken elkaar er niet voor op aan gelukkig.

16. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Nou graag wel.

Ik had het laatst dat ik iets zag lopen op het hoofd van m'n dochter. Dus gelijk shampoo oid en een luizenkam gehaald en behandeld. ze moest nog een dag naar de bso, dus ik heb gemeld dat m'n dochter luis had, zoon ook gelijk meehandeld is, maar dat er dus wel naar de andere ouders gecommuniceerd moet worden dat ze hun kinderen even nakijken. Hoor ik: oh ja, want er was een kind met luis van de week. :x zo jammer. Want ik had het dus 2 dagen eerder kunnen weten EN eerder kunnen behandelen.

17. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

22 jun 2009
    847
    1
    18
    Toch even up, want volgens mij heerst het.
    Ook bij mijn dochter is vandaag luis geconstateerd en ik kon haar gelijk ophalen. Vanavond aan de slag met XTLuis. Maar volgens mij heb ik ze ook... Want ik ging net even met een borstel door mijn haar en er zat toch echt een wandelend beestje in de borstel. Fijn...
    Vraag is eigenlijk, hebben jullie hierdoor ook wel eens luizen gekregen en hoe doe je het dan met bijvoorbeeld je man. Slaap je apart? Beetje rare vraag misschien, maar ik vraag het me gewoon af. En vertel je dat tegen andere mensen dat je het hebt?
    O ja, zou ik die XTluis ook nu al in het haar kunnen doen en dan morgenochtend uitspoelen?

18. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Hier ook luizen in de klas van mijn dochter. En zag 1 luis in haar haar lopen. Gelijk gekamd, maar er kwam verder niks uit.
    Kan het een verdwaalde luis zijn, of heeft ze nu ook eitjes die ui zullen komen?
    Geen ervaring met die krengen en baal heel erg. Totaal niet juiste timing hier. Ben al ziek en ze heeft ook nog een zusje hier rondlopen en ze liggen vaak bij me in bed.

19. Jazziepooh

Jazziepooh Niet meer actief

Een paar weken geleden had mijn dochter ook luizen, van het kdv gehad denk ik. Gelijk haar, mijzelf en mijn vriend met anti luis spul behandeld. Sindsdien geen luis meer gezien. De volgende dag wel even netjes gemeld op het kdv. Vind ik niet meer dan normaal..

20. EMAnders

EMAnders Lid

22 sep 2012
    65
    0
    6
    Ik heb meerdere malen luizen gehad en slaap dan gewoon samen met mijn man. Hij heeft ze trouwens nooit, terwijl ik ze meteen heb zodra er weer ergens een uitbarsting is. Onze kinderen gaan niet naar school, maar 1 van onze zonen loopt ze ook steeds weer heel gemakkelijk op.

Hier gebruiken we de aloude combinatie van conditioner en intensief kammen met een luizenkam (zeker twee keer per dag). Al die middeltjes zijn ook niet bepaald het ei van Columbus, ik hoor steeds vaker dat luizen er resistent voor worden.

Als er in ons gezin luizen zijn en onze kinderen gaan ergens anders spelen (of er komen kinderen hier), dan geef ik dat wel even aan.

Deel Deze Pagina