Nachtdiensten

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Charise, 15 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Hallo allemaal,

Ik werk in de zorg en werk over het algemeen avond en nachtdiensten omdat ik deze het prettigste vind. Nu weet ik dat als ik het niet wil geen nachtdiensten hoef te werken. (na het bekendmaken van de zwangerschap uiteraard).

Ik zit een beetje met twijfel, want aan de ene kant vind ik nachtdiensten wel prettig om te werken, ik zit sneller aan mijn uren (9-uursdienst) en het is over het algemeen iets rustiger.
    Maar goed nu heb ik er net 2 nachten op zitten en het werken zelf gaat best aardig, ben wel wat moeier maar het is te doen, alleen nu... voel ik me zo beroerd! Dan merk ik wat een aanslag het is op mijn lichaam.
    Maar gaat dit beter worden als ik in het 2e trimester zit??

Ik heb geen ervaring want bij de eerste zwangerschap was ik al vrij snel uitgeschakeld door bekkenklachten. Ik heb nu nog nergens last van dus hoop dat het zo blijft. Maar stel ik kan gewoon blijven werken zou het veel verschil maken als ik in het 2e trimester zit?

Of moet ik toch gewoon aan gaan geven dat ik liever geen nachten meer doe? Met als gevolg dat ik meer avonddiensten moet gaan werken, die veel drukker zijn en dus lichamelijk wel zwaarder tijdens het werk zelf.

Ik vind het zo lastig! Wil namelijk echt proberen zo lang mogelijk door te werken, nu kan ik bekkeninstabiliteit niet voorkomen uiteraard maar wil niet te veel overbelasten.

En zijn nachtdiensten echt schadelijk voor de kleine? Want als dat zo is dan lijkt het me sowieso wijs om er mee te stoppen.
    Heb gelukkig over 1 week vakantie en als ik weer ga werken ben ik 11 weken dus kan ik mijn zwangerschap wel bekend maken.

Ben gewoon benieuwd of er mensen zijn met ervaring en hoe anderen het hebben opgelost.

Bedankt voor het lezen alvast!

2. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Nachtdiensten zijn niet goed voor een zwangere vrouw. Google maar op internet. Ik werkte ook geregeld nachtdiensten, maar ben er toch heel snel mee gestopt.
    Het omdraaien van de dag en nacht ritme vond ik erg zwaar. Ik was na een reeks extreem moe en kon heel moeilijk mijn ritme weer oppakken.
    Je hebt het recht om ermee te stoppen. En je baas is dan verplicht om je ander werk aan te bieden.

3. XmoonlightX

XmoonlightX Niet meer actief

Volgens mij staat in de cao dat bij drie maanden je geen nachtdiensten meer hoeft te draaien

Owacht ik lees met een half oog, moe he ;)

4. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik heb laatst ook wat dingen uitgezocht hoe het precies zit met onregelmatig werken. Ik draai dan geen nachtdiensten, maar wel slaapdiensten en late diensten tot uiterlijk 23.30 uur.

Ik kwam laatst een artikel tegen dat je normaliter in de eerste 12 weken gemiddeld genomen een kans op een miskraam hebt van 10 %. Bij nachtdiensten zou dit percentage stijgen naar 25 %.

Voor mij reden om niet het te laat te maken tijdens mijn slaapdiensten en verplicht op tijd naar bed te gaan. (voorheen kon ik prima nog tot een uur of 3 a 4 dingetjes kunnen gaan zitten afmaken).

Ik zou dus aangeven geen nachtdiensten meer te willen draaien en vragen of dagdiensten een optie zijn als de avonddiensten erg zwaar zijn.

5. Tolando

Tolando Lid

12 sep 2014
    64
    0
    6
    Cafetaria
    Ik lees even mee.. Ik ben zelf (nog) niet zwanger maar heb ook soms nachtdiensten (horeca)
    Waarom zou een nachtdienst 1 a 2 in de week slecht zijn voor de baby als je gewoon genoeg slaap op een dag hebt?

6. noid

noid Fanatiek lid

29 okt 2012
    2.245
    0
    36
    Tilburg
    Ik vond nachtdiensten juist heerlijk. Heb tot 28 wkn zwangerschap om de week 3 nachten gedraaid. Wilde daarna nog wel langer, maar dat zag mijn baas niet zitten.

7. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zuid-Holland
    Pff van dat percentage kans op een miskraam schrik ik echt jeetje!

Nu heb ik gelukkig geen nachtdiensten voorlopig want heb na vanavond (avonddienst) heerlijk 3 weken vakantie, daarna wil ik het dan bekend gaan maken.

Twijfel dus zelf zo omdat ik niet weet hoe ik me het 2e trimester ga voelen hoe ik het moet doen qua nachtdiensten. Neem aan dat de kans op een miskraam dan gewoon voorbij/afgenomen is??

Ik ga het denk ik gewoon aangeven en zeggen dat ik het evt nog wel gewoon wil proberen, en mocht het echt niet gaan ik er dan mee stop.

8. Candle26

Candle26 Niet meer actief

Ik heb tot 28 weken nachtdiensten gedraaid.. Ging prima.. Als je goed je rust tussendoor kan pakken, let op het goed onderhouden van je eetpatroon is een nachtdienst niet zo schadelijk hoor.. Maar je geeft aan je erna beroerd te voelen dus reageer jij heviger op het omschakelen en dat is toch ook een teken dat je lichaam niet voldoende uit kan rusten. Dan zou ik ze afbouwen als ik jou was. Je avonddiensten heb je recht op meer pauze en aangepaste werkzaamheden.

9. MiekieLief

MiekieLief Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.171
    0
    36
    ♡
    ☆
    Ik las in een folder van het ziekenhuis dat je 6 maanden na het bevallen niet verplicht bent om nachten te draaien. Dat is wel fijn.

Allerbelangrijkste is om je grenzen te bewaken en goed naar je lichaam te luisteren

10. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Heb met 23 weken de laatste nachtdiensten gedraaid.
    Ik werkte max 3 nachten achter elkaar.
    Probeerde tijdens de nacht ook af en toe te rusten,benen omhoog of even op een bank.
    Ik snap je dilemma met avonden en nachten.
    Voel je je wel goed na je avonddiensten?
    Een zwangerschap vergt natuurlijk ook wel wat van je lijf...

11. BlijeIk

BlijeIk Fanatiek lid

7 sep 2014
    1.177
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wat ik heb begrepen is dat als je zwanger bent geen nachtdiensten meer draait.. Ik werk ook in de zorg. Bij ons is dat volgens mij echt de regel!
    Ben ook erg benieuwd, ben nu 7 weekjes zwanger.. Maken het denk ik bekend met een week of 10! Heb in oktober nog 2 nachten staan, die zal ik ook gewoon draaien! :)

Op mijn werkplek is er echt geen mogelijkheid eventjes met de beentjes omhoog te gaan of te gaan liggen/zitten! Nachtdiensten zijn bij ons erg zwaar.. Je rent je te pletter, hebt echt geen rust!
    Dus ik vind het niet erg als ik ze niet meer hoef te draaien! ;)
    Geef mij maar lekker een dag of avonddienst, kun je altijd op een ander terug vallen.....

12. Ang88

Ang88 Actief lid

24 feb 2014
    182
    0
    16
    Ik werk als spoedeisende hulp verpleegkundige
    NULL
    Ik heb ook tot 22 weken nachtdiensten gedraaid. Mijn verloskundige zei als je dat gewend bent kan het geen kwaad mits je genoeg rust krijgt. Ik vond het wel lekker ook. Na 22 weken was ik automatisch niet meer ingepland voor nachtdiensten. Wat ik uiteindelijk ook wel weer lekker vond. Als je denkt dat je niet genoeg rust krijgt zou ik stoppen anders kan het geen kwaad! Succes

13. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zuid-Holland
    Pffff ik vind het zoooo lastig!!

Ik heb na mijn vakantie dagdiensten, dat ben ik niet gewend dus vind ik normaal al heel zwaar, dus zal nu ook wel zijn.
    Daarna avonddiensten, eens kijken hoe dat gaat.
    Had van de week 2 avonddiensten en had ik na allebei wel echt last van mijn bekken. Baal ik sowieso van, had gehoopt dat het nog even weg zou blijven.

Ga gewoon de nachten in oktober nog doen en kijken hoe het gaat.

14. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

12 dec 2006
    2.072
    309
    83
    verpleegkundige
    Ik heb met 33 weken mijn laatste nachten gewerkt. Toen was de koek wel op en ben ik dagen van 6 uur gaan werken tot aan mijn verlof. Ik vond de nachten heerlijk. Soms waren ze wel wat drukker maar nog steeds regel je het jezelf dan. Ik werk in het ziekenhuis. Ik werkte vaak 7 nachten zodat ik daarna lekker lang vrij had.

15. Bollen

Bollen Fanatiek lid

22 jul 2013
    1.422
    7
    38
    NULL
    NULL
    Ik mocht ze niet meer draaien van mijn chef. Hij wilde geen risico's nemen.

16. Delinda

Delinda Lid

27 apr 2013
    18
    0
    0
    Beverwijk
    Ik weet nog niet of ik zwanger ben ik ga morgen testen , maar ik heb idd ook nagedacht over mijn onregelmatige diensten en mijn zwangerschap.
    Ik werk zelf in de beveiliging en werk 7 nachten op een rij met 2 dagen rust er tussen en dan volgende er weer 6 .... in de normale niet zwangere situatie heb ik het er soms al zwaar mee ... dus hou mn hart vast voor als ik wel zwanger ben hoe ik dit ga ervaren en in hoe verre mijn werkgever hier mee om zal gaan .

17. Anne144

Anne144 Actief lid

14 mrt 2014
    280
    99
    28
    NULL
    NULL
    Ik werk zelf ook in de zorg(ziekenhuis)
    In de CAO staat dat je tot 20wkn nachtdiensten mag werken.
    Uiteraard ligt het misschien aan je werk drukte, en hoe je je zelf voelt en over denkt.
    Ik mocht het niet eens van mijn baas, deze neemt geen risico.
    Ik vond het zelf wel prima, ondanks dat ik mij prima voelde,maar het is toch anders alles, je lijf is druk bezig, en met alle bijkomende kwaaltjes vond ik het prettig om mijn lijf en kind in wording niet het geweld van switchen van dag en nacht ritme aan te doen. Het schijnt ook dat na een aantal weken het ook niet goed is voor het kindje, dat is een heel medisch verhaal, dat staat vast ergens op internet. En tja dat is dan persoonlijk of je daar iets mee heb of niet....
    Ik ben van mening dat het niet goed is, als je wat verder bent in de zwangerschap dus idd vanaf die 20 weken (regel bestaat er ook niet voor niks) , nachtdiensten zijn überhaupt niet goed voor het menselijk lichaam, laat staan als het een heel kindje aan het maken is.....
    Maar goed, iedereen moet dat voorzich weten, en doen wat zij zelf goed vind, en goed bij voelt.

18. Anne144

Anne144 Actief lid

14 mrt 2014
    280
    99
    28
    NULL
    NULL
    En weet je al hoe je dat gaat doen als er daadwerkelijk een kindje is?
    Ben ik benieuwd naar😏, aangezien ik het al lastig vind met 2 nacht diensten...

Deel Deze Pagina