Wel of niet voor de zomervakantie naar school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door birds86, 11 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Mijn dochter wordt 6 juni 4 jaar. Zij gaat sinds afgelopen vrijdag 1x per week naar de basisschool. Daarnaast gaat ze nog haar 2 vaste dagen naar het kdv. Mijn dochter was er helemaal klaar mee op het kdv. Op advies van het kdv en psz hebben we bij school geïnformeerd. Toen afgesproken vanaf april te wennen en dan na de meivakantie volledige dagen tot aan de zomervakantie. De eerste 2 weken geen bso en vanaf juni dus ook naar de bso. Mijn dochter gaat dus nog 7 volle weken naar school tot aan de zomervakantie. Ze is er zo blij mee. Wij ook! Driftbuien zijn nu al een stuk minder. Op een gegeven moment zijn ze klaar met boodschappen doen etc. Maar het is echt per kind verschillend

2. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Dan heb je echt geluk @Patty86
    Dat doen ze bij onze school echt niet om zo vroeg en zo vaak te wennen. Helaas...
    Als dat kon had ik het zeker gedaan!

Fijn dat je dochter het goed doet en beter in haar vel zit :D

3. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Dankjewel! We zijn er ook erg blij mee. Op de site van de overheid staat dat wennen mag vanaf 3 jaar en 10 maanden. Mijn dochter was dit exact. Ze gaat nu nog 2 woensdagen en dan na de vakantie dus helemaal. BSO mag alleen echt pas vanaf 4 jaar. Gelukkig springen mijn schoonouders die 2 weken bij. Maar ze mag dus al 2.5 week voor haar verjaardag beginnen. Het is ook eem combiklas 1-2. We gaan er wel vanuit dat deze weken voor de fun zijn en dat ze nog 2 jaar door zal kleuteren.

4. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik zou ook kijken naar het kind zelf, onze zoon is ook van eind mei en wel al naar school gegaan.
    Waren inderdaad grote klassen, maar na de zomervakantie was hij al helemaal gewend en hoefde we niet opnieuw te beginnen.

5. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Houd je er rekening mee dat ze officieel niet verzekerd zijn als ze voor hun 4e naar school gaan? Wij hebben vorig jaar voor hetzelfde gestaan, onze jongste is ook van juni.

Overigens gaan alle kleuters van na 1 januari zelfs officieel na de zomervakantie gewoon weer naar groep 1 dus daar zou ik zeker op rekenen.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.314
    10.281
    113
    Als ik kijk naar onze uk zeg ik gaan! We wachten aleen half jaar tot hij eindelijk naar school mag.

Als ik jou verhaal lees zeg ik na de zomervakantie. Als er moeite is met prikkelverwerking zou ik hem dat nog niet aandoen. Nu even lastig met opvang maar dat is altijd beter dan elke dag een huilend kind of een kind dat je aan het einde van de dag bij elkaar kan vegen.

7. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Toevallig ben ik schadebehandelaar van beroep en ben ik gedoken in de aansprakelijkheidsverzekering van onze school. Hier stond geen leeftijdaanduiding bij. Het moet voor polisdekking gaan om een leerling. De overheid staat wennen toe vanaf 3 jaar en 10 maanden. Op de polis van de bso is specifiek genoemd 4 tot en met 12 jaar. Vandaar dat mijn dochter dus wel naar school mag en nog niet naar de BSO.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wennen wordt hier helemaal vastgelegd en heeft een maximum van 5 dagen (of 10 dagdelen). Meer mag niet, ik weet dat er een jongetje werd gebracht 1 dag voor zijn verjaardag nadat hij al zijn maximum had ‘gewend’ en dat mocht echt niet, inspectie kan dat beboeten en verzekeringstechnisch zou het volgens mij ook niet mogen.

9. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
  10. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik geloof dat je keuze al gemaakt hebt ;)...

Mijn (prikkel)gevoelige jongste werd 4 in april dus was geen vraag, zij is gewoon gestart. Maar wel boem in een klas met 28 onbekende kindjes o_O. Het heeft 2,5 maanden geduurd voordat ze überhaupt alle dagen naar school kon, het was zo inspannend en prikkelend voor haar! Na 3 maanden hadden ik en juf het gevoel dat ze redelijk gewend was. Maar toen was het zomervakantie.

Na de zomervakantie in een nieuwe klas moeten starten (kindjes die vanaf 1 mei waren ingestroomd mochten bij dezelfde juf blijven vanwege dat wenproces, maar mijn dochter greep dus net mis...) met 2 nieuwe juffen... Begon weer van voor af aan :confused:. Is wel alle dagen naar school geweest, maar poeh, ze had het zwaar en wij dus thuis ook (driftbuien, huilen, slecht slapen etc). Heeft ook weer bijna 3 maanden geduurd voordat het een beetje liep.

Dus 2x moeten wennen, niet echt handig voor een kind zoals mijn dochter... Als je het goed weet te regelen met opvang zou ik bij een gevoelig kindje kiezen om te wennen voor de vakantie en na de vakantie pas echt te starten. Want het kan erg pittig voor ze zijn in het begin!

11. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Onze zoon is van 2-6-2014 en ook onze school heeft als regel dat juni/julikindjes automatisch het vlg schooljaar pas starten ongeacht hoe de vakantie valt. Wij zitten in regio zuid dus zou echt maar heel kort zijn anders. Wij gaan nog lekker op vakantie in juni!

Wij hebben zelfs nog niks gehoord van de school qua intake oid. Ik wacht het wel af, directrice is eind mei terug van zw-verlof dus dat zal dan wel komen. Onze zoon gaat naar de psz in het lokaal naast het kleuterlokaal en veel kleuters kent hij nog van de psz. Juf heeft hij ook al een aantal keer gezien. Er is sprake dat er vanaf mei een 3+ groep start die veel samen doen met de kleuters. Dat alles maakt dat ik niet weet of we die wendagen wel doen. Paar uurtjes wendag is hij na 8wk vakantie (2wk voor de schoolvak gaan wij) waarsch alweer vergeten.

Als ik de keus zou hebben zou ik het niet doen, gewoon in september/augustus mee. Ik was 22 mei uitgerekend, dan hadden we wel keus gehad. Dan was hij nog gewoon in het nwe jaar gestart denk ik.

12. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    We zijn eruit idd.

Na de schoolvakantie naar school en die 6 weken voor de vakantie op woensdag laten wennen. Dit heb ik gevraagd of dat kan maar neem aan wel. En anders laat ik het linkje wel zien ;)

13. auroraa

auroraa Niet meer actief

Mijn zoon wordt begin juli 4, echt een week ofzo vóór de grote vakantie begint. Ik denk dat ik hem na de vakantie voor het eerst naar school laat gaan. Het lijkt mij heel raar dat ie ineens gaat wennen op een grote school en dan 6 weken vakantie. Hij gaat tot het nieuwe schooljaar en in de grote vakantie nog met zn zusje mee naar het kinderdagverblijf

Deel Deze Pagina