Ik heb een hele rare vraag...........een tijdje terug heb ik een HSG gehad en daarvoor voelde ik altijd mijn eisprong maar aan 1 kant en vorige maand opeens aan 2 kanten......ik was die maand ook gelijk zwanger(dit is mis gegaan met 7 weken).Nu voel ik deze maand(de 2e cyclus na de HSG) alweer een eisprong aan twee kanten.Kan dit? En nu komt het stomme gedeelte van de vraag: Wat gebeurt er met je eitjes als je eileider geblokkeerd is.....ik heb zo'n rare voorstelling van een hele rij eitjes die zich ophopen omdat ze er niet door kunnen en dat ze er nu dus heel snel uit willen en vandaar de dubbele eisprong? En of het kan dat je eerst geen eisprong had en na een HSG weer wel? Nu ik het zo opschrijf vind ik het zelf ook een raar verhaal hoor,maar ben toch nieuwsgierig
Je lichaam kan je soms misleiden, dan denk je bijv. links een eisprong te voelen, blijkt ie achteraf rechts te hebben gezeten, 2 eieren tegelijk komt volgens mij niet voor. Als je eileider geblokkeerd is, dan kan een bevrucht eitje er niet door heen, en zal het dus niet innestelen en dus ook geen zwangerschap veroorzaken. Een eitje zit op moment van bevruchting in de eierstok, niet in de eileider, pas als het eitje bevrucht is gaat het door de eileider naar de baarmoeder. Als er geen bevrucht eitje komt, dan sterft het eitje af, en komt niet door de eileider. (dit is hoe mijn gyn. het heeft uitgelegd)
volgens mij komt een eitje vrij uit de eierstok als ie rijp is en is dan in de tijd dat ie afdaalt in de eileider bevruchtbaar hoor Treedt er in die tijd geen bevruchting op dan 'lost ie op'. Eitjes die in een geblokeerde eileider zitten lossen ook op (want niet bevrucht). En kan je eitje niet afdalen, maar een zaadcel wel door de blokkering, dan heb je de kans dat je een buitenbaarmoederlijke zwangerschap krijgt. Maar om op je eerste vraag terug te komen: Aan beide zijden kunnen eitjes groeien in je eierstokken, maar normaal gesproken springt er maar eentje. Heel af en toe kunnen er wel 2 eitjes tegelijk springen (meestal dan in dezelfde eierstok) en die kunnen zorgen voor twee-eiige tweelingen Eitjes stapelen zich niet op in je eileider. Ze lossen op als ze niet bevrucht worden. Óf ze springen niet, maar dan blijven ze in je eierstok zitten. Dan verschrompelen ze vanzelf of groeien door tot cystes. Ik heb pco. Vandaar dat ik het 1 en ander weet over eitjes
Ja klopt, maar ik had dus begrepen dat het eitje niet eerst door de eileider gaat, maar eerst bevrucht moet worden en dán pas door de eileider gaat.
Bedankt voor de goede uitleg ...ik ben weer een stuk wijzer Dus geen hele hordes eitjes in een rij ...hihi. Ik heb nog wel gezocht naar PCO op internet en op dit forum,maar wat houdt het in de praktijk echt in?