Vraagje over voeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by ukjesmama, Dec 15, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ukjesmama

ukjesmama Actief lid

Nov 13, 2012
    143
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,

Vandaag ben ik 23 weken onderweg. Met de laatste twee echo's bleek dat ons kindje ruim voorligt qua groei.

Nu denk ik steeds hoe kan dat nou, wat doe ik niet goed. Kan het komen doordat ik teveel suikers heb genomen? Het opletten met suikers ging in het begin heel goed, maar rond de echo dat we te horen kregen dat ukje stuk voor lag dronk ik elke dag wel anderhalve liter sju orange. Na de echo niet meer gedaan.
    De laatste week heb ik echt onwijze trek aan slechte dingen, koekjes en snoepjes, ik heb hier wel aan toegegeven en baal hier ontzettend van. In heb begin van de zwangerschap dronk ik per dag wel anderhalve liter melk.
    Ik ben meteen gestopt met roken, ik drink niet en verder geen rauwe producten enzo, neem me portie fruit en de warme maaltijd is vaak heel saai aardappels met groente en stukje vleed.
    Op dit moment vind ik het heel lastig om de trek naar zoet te beheersen, terwijl ik weet dat het niet goed is voor ukje, vind het zo stom van mij.
    Als u dit zo leest, kan dat dan schadelijk zijn geweest voor ons kindje?

Alvast bedankt dat u even de tijd neemt om hiernaar te kijken,

groeten ukjemama

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

maak je geen zorgen.
    Maar probeer wel op je voeding te letten, kijk eens op de site van het voedingscentrum daar staat precies wat je als zwangere elke dag nodig hebt en ook leuke tips voor recepten.

Mirjam

3. ukjesmama

ukjesmama Actief lid

Nov 13, 2012
    143
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Mirjam,

Bedankt voor uw reactie. U schrijft maak je geen zorgen.... bedoelt u dan dat ons kindje niet voorligt qua groei door mijn eetgedrag?
    Dit vraag ik me nu nog wel af... of het daardoor kan komen...

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    de kans dat je kindje nu voorligt in groei door je eetgedrag is aanwezig maar klein.
    Als je kindje voor blijft lopen in groei kan evt wel een keer extra bloedonderzoek gedaan worden bij jou naar je bloedsuikers.
    Die kunnen verstoord raken in de zwangerschap. Dat komt niet per se door ongezond eten, maar gezond eten kan wel helpen om het te reguleren!
    Dus: eet 3 keer per dag een maaltijd en maximaal 3 keer iets tussendoor, en kies daarbij zoveel mogelijk voor gezonde varianten. Drink voldoende, maar max 3 glazen melk en 1 glas vruchtensap per dag, verder thee zonder suiker, water en max 3 koffie. een keer een koekje of een snoepje of chocola kan prima hoor, maar neem de andere tussendoortjes dan een schaaltje yoghurt, een stuk fruit of een handje noten oid.

Mirjam

5. ukjesmama

ukjesmama Actief lid

Nov 13, 2012
    143
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankje voor je reactie. Ik ben benieuwd wat de echo donderdag zal uitwijzen. Elke drie weken word mijn bloed gecontroleerd, en idd ook de suikers en die zijn gelukkig altijd goed. Verder eet ik zeker gevarieerd en gezond, maar zal echt proberen nog minder suiker te nemen en me bij een eetbui in te houden. Verder drink ik elke dag minimaal 3 liter water omdat ik veel dorst heb en idd geen suiker in thee of koffie.

6. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    supergoed bezig dan!

Share This Page