Hi allemaal, Bij mijn dochtertje werd ons verteld door de kraamhulp dat we haar ieder 3 uur wakker moesten maken voor een voeding. Dit hebben we keurig gedaan maar achteraf vraag ik me af of dit echt nodig was. Wij zetten onze wekker ieder 3 uur en vaak moesten we haar wakker maken. Ook denken wij dat we zo onbewust een ander slaapritme voor haar hebben gecreëerd dan haar natuurlijke slaapritme. Ze heeft het eerste jaar ook niet doorgeslapen snachts. Nu ben ik over 9 weken uitgerekend van mijn tweede en manlief geeft aan echt niet van plan te zijn dit nog een keer zo aan te pakken en wil de baby niet wakker maken. Ik zit er toch een beetje dubbel in want ook ik denk dat een kindje echt wel zelf wakker wordt als het honger heeft maar ja, ik ben toch ook wel bang dat ik het bij het verkeerde end heb. Wat hebben jullie gedaan bij jullie pasgeboren baby? Ik gaf en wil bij deze baby borstvoeding geven. Graag jullie tips en ideeën !
Volgens mij hangt dat heel erg af van hoe je kindje ter wereld komt. Met een laag geboortegewicht is het volgens mij eerst echt wel nodig. Zodra ze de groei te pakken hebben mag je ze langer laten slapen maar je kan ze in het begin echt niet zomaar uren achter elkaar laten liggen. Hier beide kinderen in het begin ook om de drie uur wakker gemaakt, beide sliepen door met 3 maand en klokje rond met 4 maand dus het zegt echt niks over hoe je kindje verder slaapt. Denk gewoon pech met jullie oudste wat doorslapen betreft maar dat komt echt niet door het om de drie uur wekken in de kraamweek. Daarnaast is het voor je borstvoeding in het begin ook echt nodig om regelmatig te voeden om je productie goed op gang te brengen.
Mijn zoontje zat sowieso de eerste weken heel vaak aan de borst. Maar het schijnt niet goed te zijn als hele kleintjes te lang zonder melk zijn. Als je kindje echt te lang slaapt. Ik weet niet of dat drie uur is of misschien langer. Kan je hem een droomvoeding geven. Dus aanleggen terwijl hij slaapt. Mijn zoontje drinkt dan en slaapt gewoon verder. Maarja of dat werkt bij jullie kindje is natuurlijk afwachten.
Ik zou het advies vd kraamhulp gewoon opvolgen. Het duurt maar een paar maanden, toch. Kan me herinneren dat pasgeboren babies om de zoveel uur iets moeten krijgen anders daalt hun bloedsuikerspiegel teveel. En dat het goed is als ze niet te lang, te diep slapen de eerste maanden.
Ik deed het wel maar niet in de nacht. Hij had een laag geboortegewicht en kwam niet van nature om voeding. En hij dronk ook altijd moeizaam. Hij was gewoon geen melkliefhebber. Zou gewoon kijken hoe je kindje is bij geboorte en hoe het natuurlijke ritme is. Bij ons werkte het ritme zelf bepalen muv de nacht perfect. Sliep zo door en makkelijk alkes plannen met een dagje weg
Op fb is een pagina over bv mama's als je dat wat lijkt, kun je met al je vragen terecht. Anders op borstvoeding.com of lalecheleague.nl In het begin is het belangrijk je productie op te krikken en je kindje regelmatig aan te leggen, maar op een gegeven moment merk je wel als ze langer er tussen laten. sommige baby's drinken lange tijd elke 1,5 a 2 uur, anderen laten er snel 4u tussen. Kijk naar wat je kindje nodig heeft. Als minimum zeggen ze 8-10 voedingen, max is er niet. Ik haal dat meestal niet. Vanaf de kraamweek al net 8, toen een tijd 6 of 7, nu meestal 7. Zl is 14 weken. Snachts moet je er tot 6 maanden niet meer dan 10u tussen laten en daarna niet meer dan 12 uur ivm de suikerspiegel die te veel zakt waardoor ze suf worden. De eerste maand zou ik dit sowieso nog niet doen, dan kun je beste wel je wekker zetten voor een voeding en dan steeds iets langer ertussen, dan kun je zien of je kindje zelf wakker wordt voor een voeding. Hier doe ik om 23u een droomvoeding voordat ik ga slapen, dus slapend aanleggen, werkt niet bij alle kindjes. Wat ik hier nu overdag aanhoud: tussen 7 en half 9 opstaan minimaal 2 uur tussen voedingen niet langer dan 2 uur slapen achter elkaar overdag tussen 19u en 20:30 bedtijd 23 uur droomvoeding verder regelt hij het zelf, slapen, verschonen, voeden, spelen, slapen. Dit houdt ik aan om regelmaat en voorspelbaarheid te creeeren, maar daar zitten dus nagenoeg geen tijden aan, als hij speelt en moe is gaat hij naar bed. Hoop dat je hier wat aan hebt. Maak je niet te druk, geniet van je kleintje en stel vragen! Een lactatiekundige kun je ook altijd vragen. Via kraambureau vertellen ze ook vaak wie je kan bereiken. En de verloskundige kun je de eerste 2 weken nog bellen met vragen. Ik heb ze snachts een keer gebeld omdat ik het ff niet wist met de borstvoeding, heel fijn dat je altijd iemand achter de hand hebt.
Wij zijn toen de kraamzorg wegging eigenlijk direct gestopt met het wakker maken. Maar dat was ook omdat we er toen wel vertrouwen in hadden dat hij zich liet horen als hij honger had. Ligt dus heel erg aan je kindje, want er zijn ook kindjes die "stil hongeren" en dus niet aangeven dat het weer tijd is voor een volgende voeding. Maar ons zoontje deed dat dus wel (en als het niet snel genoeg ging naar zijn zin ook vrij luidruchtig ). Juist doordat we op verzoek voedden ipv op een schema is hij vrij snel gaan doorslapen, ik vond het ideaal in elk geval
Ik zou 't zeker doen in 't begin. Je kindje kan echt "stille" honger hebben, een te laag glucosegehalte kan ook de oorzaak van wiegendood zijn. Als je bv wilt gaan geven, zou je overigens ook kunnen kijken of je de baby een droomvoeding kunt geven, dan is 't probleem wat betreft "wakker maken" opgelost!
Dit! Als je straks rond of na je uitgerekende datum een lekker stevige baby van 4 kilo op de wereld zet, die overdag ook nog eens goed drinkt dan kun je best wat relaxter omgaan met dat wakkeer maken straks. Maar als je een klein hoopje van 2800 gram op de wereld zet, dan zou ik toch gewoon braaf mn wekkertje zetten en steeds dat flesje geven. Het belangrijkste is dat je baby goed groeit en grote baby's doen dit nou eenmaal meestal wat makkelijker dan kleine baby's. Volgens mij kun je trouwens het slaapritme van een baby niet voor een lange tijd "verpesten" voor deze ongeveer 3,5 maand is. Pas met 3,5 maand gaat hun slaap enigzins op die van ons lijken en kun je ze foute patronen aanleren. Daarvoor slaapt een baby zooo totaal anders dan een groter kind of volwassene, dat er te weinig continuiteit in zit om het echt te verpesten.
Bij grote baby's is het juist ook belangrijk om wakker te maken, omdat die vaak meer afvallen en meer voeding nodig hebben om op gewicht te blijven.... Hadden hier eentje van 4330. Mensen denken vaak ten onrechte dat dan alles veel gemakkelijker is dan bij een baby met laag geboortegewicht. Is dus niet zo
Hmm, ok, wist ik niet. Misschien heeft het ook meer met dikte dan met grote te maken en moet je dus ook naar de lengte kijken? Een dikke baby heeft in ieder geval nog wat reserves, die een magere baby niet heeft. Onze tweede woog een kilo meer dan de eerste en at zoveel makkelijker en beter, dat we ook al vrij snel s nachts op verzoek zijn gaan voeden. Ze hoefde bijn wijze van spreke maar naar de melk te kijken om aan te komen (zat na drie dagen ook al weer boven geboortegewicht), terwijl we bij de eerste echt ons best moesten doen om haar de eerste weken goed aan te laten komen. Maar goed, dat is natuutlijk ook alleen maar mijn eigen ervaring .
Ik geloof niet dat je met wakker maken in het begin de slaap Van je baby voor langere tijd kan "verpesten". Hier om Medische redenen heel lang wakker moeten maken (dochter was 1600 gram bij geboorte) maar slaap nu met haar 5 maanden ook gewoon Van de laatste fles Tot 's ochtends (Geef er wel nog 1 om 23.00). Ik heb heeeeel lang 6-7 voedingen gegeven.
Daar gaan dus de meeste mensen de mist mee in, dat een dikke baby meer reserves heeft en dat afvallen dus wel kan hebben. Is dus niet zo Een zwaardere baby heeft gewoon meer voeding nodig om op gewicht te blijven en moet dus juist ook voldoende vaak een voeding hebben En dan kan het zijn dat je een baby met een laag geboortegewicht gewoon op verzoek kunt voeden, omdat die zich wel meldt en voldoende drinkt, en een baby met een hoog geboortegewicht die je wakker moet maken, omdat die zich onvoldoende vaak meldt