Morgen arbeidsvoorwaardengesprek en net zwanger, wat nu?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door El80, 13 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. El80

El80 Actief lid

11 jun 2012
    159
    1
    0
    Hoi meiden, ik hoop dat jullie kunnen adviseren. Afgelopen week ben ik erachter gekomen dat ik na 1,5 jaar proberen eindelijk zwanger ben! 4,5 week nu, dus nog heel pril.

Ik had het al een tijd lang niet naar mijn zin op mijn werk en besloot een maand geleden dat ik iets anders ging zoeken. Zwanger worden kon zomaar nog een jaar duren en ik was toe aan een positieve nieuwe impuls. Het is allemaal heel snel gegaan. Ik zag een leuke vaacture en na 2 super leuke gesprekken, mag ik morgen op arbeidsvoorwaarden gesprek komen. Echt super, want het is echt een heel leuke en interessante baan waar ik heel veel zin in heb.

Toen ik de eerste twee gesprekken deed wist ik nog niet dat ik zwanger was... mijn gevoel zegt morgen eerlijk zeggen, maar wat is jullie ervaring/ advies??

2. MaaikeFerryJari

MaaikeFerryJari Actief lid

20 jan 2012
    449
    1
    0
    servicebaliemedewerkster
    Gouda
    Niet doen wacht eerst je goede echo af meid!

Van harte gefeliciteerd maar er kan ook nog zoveel mis gaan echt wachten tot de 12 weken meid je hebt nog tijd zat om het te vertellen! Het is nog zo pril!

3. El80

El80 Actief lid

11 jun 2012
    159
    1
    0
    Tja, dat is ook zeker waar. Maar ik heb mijn eerste echo pas 27 mei en ga ik op vakantie. 2 weken voordat ik daar dan zou starten kom ik pas terug. In mijn proeftijd zou ik dan 12 weken zijn. Dan pas vertellen zeg jij? Ik wil ook niet op verkeerde voet starten met mn nieuwe werkgever..:(

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik zou het niet zeggen, dat is gewoon je eigen glazen ingooien... Grote kans dat ze dan 'ineens' iemand hebben die beter in het team past (ofzo)
    Ik zat zelf tegen einde contract aan en heb me ook wijselijk stilgehouden tot na ondertekening van het nieuwe contract. En nee, dat voelde niet helemaal lekker, maar soms moet je gewoon voor jezelf kiezen... Ik werk nog steeds bij dezelfde werkgever en ben hier nooit op aangekeken :)

5. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Ik zou het wel zeggen, dan weet je gelijk hoe je potentiële werkgever tegen zwangere vrouwen en werkende moeders aankijkt.

6. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik zou het niet zeggen. Het is helemaal niet vreemd dat je je werkgever pas met 12 weken verteld dat je zwanger bent, met 5 weken is echt heeeeeel vroeg! Ik zou dat als werkgever zelfs een beetje vreemd vinden.

Ik heb zelf zwanger gesolliciteerd, was toen 16 weken, bij het eerste gesprek ook niets gezegd, meteen aangenomen en toen wel meteen verteld. Gelukkig werd daar niet moeilijk over gedaan.

7. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Hoever ben je als je proeftijd voorbij is? Ik zou in ieder geval wachten tot 12 weken en misschien tot je proeftijd voorbij is. Dan heb je daarna nog steeds een flinke periode om je te bewijzen voor je met verlof gaat.
    Is ook erg normaal hoor, dat je het niet eerder verteld.

8. Driessen21

Driessen21 Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.021
    284
    83
    Vrouw
    Ik zou ook niks zeggen, voor hetzelfde wist je nog niet eens dat je zwanger was.. en dan was je daar ook pas na het komende gesprek achtergekomen. Ik wist namelijk ook pas na 5 weken dat ik zwanger was ;) Je had het dus ook pas uit kunnen vinden nadat er een evt contract getekend was. Had je niks achtergehouden maar waarschijnlijk zelf een beter gevoel gehad.

Ik snap je gevoel zeker wel, maar ik zou ook voor mezelf kiezen en wat ook al eerder gezegd is, het is ook nog erg pril. Ik wens je natuurlijk niks minder dan een perfecte zwangerschap, maar zeker weet je het gewoon nog niet.

Succes morgen!

9. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Zou het nu niet zeggen.
    Heel normaal dat je echo afwacht, ook als je al in dienst zou zijn.
    Dus kunnen je niet kwalijk nemen straks dat je niets gezegd heb.

10. El80

El80 Actief lid

11 jun 2012
    159
    1
    0
    Gisteren nog eens goed met man en mn beste vriendin over gehad. Zijn inderdaad tot de conclusie gekomen om nu nog niets te zeggen. Het is nog te pril. Er kan nog zoveel gebeuren (al hoop ik dat alles de 27ste gewoon helemaal ok is). Bedankt voor het meedenken meiden!

11. Andastra

Andastra Actief lid

15 sep 2012
    454
    0
    0
    Heb je momenteel nog ergens anders werk? Indien ja, dan zou ik het wél zeggen.

Stel dat je het niet zegt en alles gaat goed en je bent zo misselijk als iets als je moet beginnen, waardoor 't direct duidelijk is, dan kunnen ze je zo op straat zetten omdat je nog in je proefperiode zit en dan heb je niets in handen.

Bovendien zou ik, moest ik werkgever zijn, dit heel erg vinden als ik ontdekte dat dit voor mij verzwegen was bij aanwerving.

Ik ben momenteel aan het solliciteren en zeg eerlijk dat ik zwanger ben, vind dat maar normaal en wil mijn werkrelatie op een eerlijke en goeie basis starten.

12. El80

El80 Actief lid

11 jun 2012
    159
    1
    0
    Ik heb nu nog een baan. Ik wil het zeggen na de eerste echo. Kan het namelijk ook goed zien vanuit jouw standpunt. Hoe wordt er doorgaans gereageerd door werkgevers bij jou?

Mijn eerste ingeving was ook gelijk eerlijk zeggen. Omdat ik ook van mening ben dat eerlijk het langst duurt. Maar met 4,5 week is het nog zo super pril. Als ik nu verder was een week of 8 / 9 en ik had al een eerste echo gehad, had ik zonder twijfelen direct iets gezegd. Ik wil eerst weten of ik echt een goede zwangerschap heb.

13. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ik zou toch eerst zorgen dat je een week of 8 ver bent.

Niemand verplicht je immers om te weten dat je zwanger bent als je nauwelijks 5 weken ver bent. Daar kan je toekomstige baas dus later ook helemaal niet over zeuren.
    En als hij er al over begint, kan je hem nog altijd melden dat je het zelf pas na 6 weken ofzo wist.

Wanneer zou je beginnen en wanneer loopt je proeftijd af? En hoe ver zou je dan zijn?

14. El80

El80 Actief lid

11 jun 2012
    159
    1
    0
    Wilde nog even laten weten hoe het afgelopen is. Ik ben eerlijk geweest en zij hebben besloten niet verder te gaan met mij. We hebben een heel open en eerlijk gesprek gehad. Ik sta nog steeds achter mijn keuze. Als ik opnieuw voor de keuze stond zou ik het weer vertellen. Ik weet direct waar ik aan toe ben. Ze hadden ook zomaar ja kunnen zeggen.

Voor nu focussen op mn zwangerschap :) het zo leuk mogelijk maken op mijn huidige werk en als alles goed gaat ga ik volgend jaar wel weer opnieuw kijken. in ieder geval bedankt voor het meedenken ladies.

15. sietsie

sietsie Bekend lid

13 sep 2012
    615
    0
    0
    Voormalig kraamverzorgende, nu VIG-er op een PG af
    Wat goed van je dat je het gezegd hebt!

In mijn ogen een erg slimme keuze, zo heb je in ieder geval je eerlijkheid laten zien. Als je het niet had verteld, je huidige baan had opgezegd en hier aan het eind van de proefperiode had verteld dat je zwanger bent, had je misschien wel op straat gestaan.

Ik denk dat dit, ondanks dat je niet aangenomen bent, voor een fijner gevoel zorgt, toch?

Gefeliciteerd met je zwangerschap in ieder geval, en geniet er lekker van!

16. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik zou hetzelfde doen en zal misschien binnenkort ook in dezelfde situatie zitten. Ik verwacht deze week 2 telefoontjes van mensen waarmee ik een orienterend gesprek heb over een nieuwe baan.
    Ik zou ook willen weten hoe een werkgever tegen kinderen hebben aankijkt. Bij mijn huidige werkgever weet ik dat ik niet veel moet verwachten maar omdat ik er al lang zit heb ik wel krediet opgebouwd waardoor ik misschien wel 4 dagen zou kunnen gaan werken.

17. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Goh, een kleine 3 weken na mijn vorige post Ben ik in de situatie aanbeland, vandaag een super gesprek gehad en zwanger...
    Ik heb het nog niet verteld, ik wacht even het volgende gesprek af.

18. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Ik vind ik het heel verstandig dat je het wel hebt gezegd. Als je dat niet had gedaan was je er waarschijnlijk in de proeftijd uit gegaan. Als ik het goed gelezen heb heb je nu werk en anders had je misschien wel over 3 maand op straat gestaan.

19. El80

El80 Actief lid

11 jun 2012
    159
    1
    0
    @cd dat klopt. Ik heb nu gewoon een goede baan, maar was wel echt toe aan wat anders. Ik wilde het zeker weten hoe ze erover dachten, want ik zou in mijn eerste week 12 weken zijn. Dan sta je straks tijdens je proeftijd op straat zonder baan.. Heb de schouders er weer onder gezet en nieuwe projecten naar me toe getrokken, Dat maakt mijn huidige werk een stuk leuker. Eerst maar zorgen dat er een gezond kindje op de wereld komt :)

@ Saartje; ik heb het ook pas bij de contractonderhandelingen aangegeven. Wie weet staat deze werkgever er wel positief tegenover. Heel veel succes en natuurlijk van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!!:D

20. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Dank je! Het happy zijn in je baan heb je vaak ook zelf in de hand, leuke dingen naar je toe trekken is dan vaak een prima oplossing!
    Ik ga overigens mijn andere sollicitaties op hold zetten, daar kwam toch al niet veel reactie vandaan.

Deel Deze Pagina