Hallo dames, Soms wordt ik er helemaal gek van, alles wat je niet mag eten.. en dan zeggen anderen dat het wel weer mag. Op internet lees je ook steeds verschillende dingen. Van de meeste dingen ben ik me bewust, geen rauw vlees en rare kazen.. maar salami?!?! kom op mag dat tegenwoordig ook al niet meer? Bij mijn vorige zwangerschap heb ik me er helemaal zat in gegeten! Nu lees ik op voedingscentrum dat het niet mag... ben ik de enige die dat niet weet? Xx
joh meid ik zou me niet al te druk erom maken. Je kent de basis, geen rauw vlees en rauw melkse kazen, liever geen zalm uit vacuumverpakkingen. Drugs en alcohol kun je ook beter overslaan, en verder .... moet je alles gewoon met mate doen. Zolang jij geen gekke verslavingen hebt en een verpakking salami of leverworst op gaat zitten eten per dag is er niks aan de hand. Laatst begon mijn moeder over een kopje kaneel thee, sjonge zeg, 1 kopje thee alsof je kind per direct schade oploopt. Pas als je elke dag 3 liter kaneelthee, een ontbijtkoek en pepernoten gaat zitten eten kun je aan de schadelijke hoeveelheid komen. Tuurlijk mag jij ervoor kiezen en het zekere voor het onzekere nemen en netjes alle adviezen opvolgen, maar houd in gedachten dat een keertje (perongeluk) daar vanaf wijken echt geen kwaad kan. Zelf heb ik hyperemesis gravidarum en kon ik zeker de eerste 20 weken bijna niets eten en drinken. De gyn gooide alle regels over boord en ik mocht eten en drinken wat ik binnen kon houden. Ookal was dat filet american met cola, want helemaal geen voedingsstoffen binnen kunnen krijgen was erger als het kleine risico dat je loopt op schade door 'verkeerde' voedingsmiddelen te eten.
hoi Ster01 twee regeltjes naar onder is er ook al een onderwerp hierover, misschien heb je er wat aan als je deze doorleest. http://www.zwangerschapspagina.nl/gezondheid/244814-overdreven-aanpassingen-6.html
Bloeme: Thnx voor je reactie! ja inderdaad het is ook maar net hoe je je er zelf bij voelt natuurlijk. Nou ik ben best voorzichtig maar gaat me zo wel een beetje ver. Wat vervelend dat je de eerste helft van je zwangerschap niks kon eten of drinken.. heb er nog nooit van gehoord.. lijkt me erg moeilijk! Heb je er nu nog last van? of was dat alleen de eerste helft? Violetriot: Oh dat had ik helemaal niet gezien! Bedankt, zal het onderwerp nu even lezen!
Salami mag je gewoon eten hoor. Ze bedoelen de rauwe salami die je in Italiƫ kan kopen of in delicatessezaken. De salami die je voorverpakt koopt in de supermarkt is helemaal ok, lekker van genieten.
Ik laat alleen de dingen staan die mijn vk zegt dat ik niet mag. En dan kom je vaak uit op het standaard lijstje van rauw vlees/kaas etc. Ook in mijn omgeving zeggen veel vrouwen die zelf al wanger zijn geweest dat ik dit en dat niet mag. Maar als ik iedereen moet gaan geloven dan mag op de einde van de dag helemaal niks meer. En bij twijfel zou ik alleen advies bij je vk in winnen zodat je niet van die dubbele antwoorden krijgt.
Hmm ik heb net heerlijk italiaanse salami zitten eten wel uit de supermarkt gewoon in plastic verpakt... weet iemand hier iets van niet dat het uitmaakt haha want het zit al in mn maag maar toch
tja op de site van het rivm staat dat je gefermenteerde worsten zoals salami, cervelaat en boerenmetworst beter kan laten staan. ik vind het ook kut want had net boerenmetworst gekocht
Misschien heb je hier wat aan? Onderaan de pagina staat een handige lijst met iccoontjes. Eten en drinken als je zwanger bent - Medic Info. Meestal valt t wel mee allemaal, en als je teveel twijfelt laten staan of even de vlos bellen
salami en alles mag gewoon.....het is allemaal goed verpakt alleen de verse salami (en bijvoorbeeld osseworst moet je laten staan)maar dit is allemaal bewerkt uit de supermarkt