Onze dochter is sinds een week nu overdag zonder luier met nagenoeg zonder ongelukjes, alleen vind ik het nog wel lastig met boodschappen doen of weggaan, dan doe ik toch wel een luierbroekje aan. Hoe deden jullie dat? In de supermarkt en de auto kan ze niet naar de wc dus dat vind ik toch wel lastig, maar wil het nu ook niet laten afzakken omdat ik niet met dr op stap durf zonder luier. Dus ik ben benieuwd hoe andere ouders dit doen.
Ik had een potje mee. Ze heeft vaak genoeg in de koffer van de auto geplast in haar potje. En in de meeste winkels mag je met een peuter ook wel even gaan. Luier heb ik nooit meer aangedaan overdag. Ik vond dat erg onduidelijk qua boodschap.
In het begin ook een luierbroekje en bij mij in het winkelcentrum gelukkig wel mogelijkheid om naar een wc te gaan. En laatst bij de Wibra riep ze heel hard dat ze moest plassen en poepen en toen kwam er een medewerkster naar ons toe en mocht ze op hun toilet. Heel aardig! Hele winkel kon meegenieten toen het ook echt allemaal gelukt was 😉
Verschilt denk ik per kind. Je kunt het ze ook duidelijk uitleggen. Dochter heeft sinds 1 januari haar luier af. Aan het begin deed ik naar de winkels voor de zekerheid wel nog een luier om haar onderbroek heen. Ik vertelde het duidelijk dat ze niet moest gaan plassen maar droog moest blijven, anders zou haar onderbroek nat worden (en merkt ze ook meteen wanneer ze toch plast). Nooit in haar luier geplast. Ook met slapen krijgt ze nog een luier om, maar bijna alle nachten is ze 's ochtends droog. Ik vind het ook lastig wanneer ik die luier er niet meer voor de zekerheid om zal doen. Ik doe het nu meer uit 'gemak' dan uit noodzaak, het is nog nooit 'fout' gegaan in openbaar of auto. Ik rek de tijd langzaam op, zodat zowel zij als ik er vertrouwen in hebben. Nu doe ik alleen nog luier voor de zekerheid over onderbroek als we langer dan 1,5 uur weggaan zonder WC in de buurt. 's Nachts hou ik hem er ook nog even om, ook al is het de laatste 1,5 week goed gegaan. Luiers liggen er toch nog.
bol.com | ISI Mini - Potette reispotje - Wit | Baby Wij hadden deze aangeschaft, echt ideaal voor onderweg.
Korte uitjes/boodschapjes deden we in het begin. Voor vertrek plassen en met een beetje pech in de winkel vragen......! Hier ook geen luiers meer aan toen ze (net) zindelijk waren overdag.
Voordat we weggaan naar de wc en bij elk openbaar toilet even proberen en een setje schone kleren in de auto, voor het geval dat, maar nooit nodig gehad.
Ik had hier laatst ook een vraag over gesteld en ik ben uiteindelijk zonder luier en zonder potje naar de winkel gegaan. Eerst naar de supermarkt vlakbij huis, en steeds iets verder weg. Ik heb wel reservekleding bij me voor het geval dat. Als ze naar de achtergrond moet dan probeer ik het haar zoveel mogelijk op te laten houden Door te zeggen dat de winkel geen wc heeft, anders wil ze elke 5 min naar de wc. Alleen bij de hema weet ze dat ze mag plassen. Ze is nu ongeveer een maand overdag (zindelijk.