Kleuter lust geen snoep, wat te doen bij tractaties etc.?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Benzoblij, 24 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

8 mei 2007
    319
    0
    0
    Onze dochter van 4 houdt echt niet van de meeste snoep/ taarttractaties. Wij zijn daar natuurlijk best blij mee, maar andere kinderen snappen daar weinig van. Vanochtend ook weer, kwam ze de klas in en zag ze dat maar liefst 2 kindjes cakepops oid gingen tracteren. Meteen paniek in haar oogjes, want dat eet ze echt niet. Zit er nu aan te denken om maar iets in de klas neer te leggen wat ze wel lekker vindt, zodat ze dat kan nemen als er getracteerd wordt. Hoef ik tenminste niet elke keer de platgedrukte cupcakes en ander snoep uit haar schooltas te schrapen :) Iemand misschien ook nog een goed idee?

2. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Ik zou eerst even overleggen met de juf. Misschien heeft zij een oplossing of ziet ze het helemaal niet zitten om uitzonderingen te maken.
    Je dochter kan toch zeggen dat ze het niet wil? Ik snap dat het vervelend is dat zij dan niks eet, maar vindt ze het zelf ook heel erg? Of is het meer jouw gevoel?
    Mijn dochter is ook geen snoeper, maar vindt het ook helemaal niet erg. Ze neemt het soms mee naar huis en zegt dan alleen; 'Ik hoefde dat niet mama.' Daarmee is de kous af.

3. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

8 mei 2007
    319
    0
    0
    Mij maakt het verder niet uit of ze wel iets eet of niet, maar mijn dochtertje vindt het zelf niet leuk. Zit pas op school en wil niet onaardig gevonden worden :)

4. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Agos, arme griet.
    Ik zou toch eerst met de juf gaan praten. Misschien heeft die wel een hele goede oplossing. Juffen zijn over het algemeen best creatief. ;)

5. Loesjuh

Loesjuh Niet meer actief

Net of een ander kind er rekening mee moet houden dat jouw kind niet van snoep houd. Zo komen de eerste zinnen bij mij over.
    Ik zou bij de juf dan iets neerleggen wat ze wel lust, zodat ze dat kan eten bij een traktatie. Dit gebeurd ook bij kinderen die iets niet mogen hebben bijv.

6. adi

adi Niet meer actief

Ik zie dat hier ook gebeuren straks. Mijn zoon en dochter lusten ook absoluut geen snoep, en weigeren het nu. Maar er komt tijd dat ze hetzelfde zullen reageren als je dochter. Ik lees dus ff mee

7. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

8 mei 2007
    319
    0
    0
    Natuurlijk hoeven anderen daar geen rekening mee te houden, dat bedoel ik helemaal niet. Alleen blijf ik het wel een beetje vreemd vinden, dat iets lekkers in de ogen van de meeste mensen altijd snoep/koek/ chips is. Ook al zijn de meeste scholen daar ook niet blij mee....

8. ilona85

ilona85 Fanatiek lid

24 okt 2007
    1.466
    0
    36
    het leukste werk wat er is!
    Ik denk dat het niet in de ogen van de ouders is maar meer van de kinderen. Kinderen houden nou eenmaal van snoep etc. Mijn zoontje is er ook geen fan van dus hij trakteert altijd kaas, komkommer, cheesedippers etc en ook dit zal niet ieder kind waarderen maar goed de ene keer heb je geluk de andere keer niet. Maar als je kind dit niet erg vindt wat is dan het probleem?

Je legt de nadruk er nog meer op als er voor haar wat anders gepakt wordt. Helaas zelf hier ervaring mee i.v.m allergieen en leuk is anders.

9. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Het moet inderdaad vaak groot en zoet zijn. Hier kiest ze vaak voor kaas of fruit, de laatste keer heb ik bowl gemaakt. En als er iets getracteerd wordt wat ze niet lekker vindt probeert ze het vaak wel maar neemt het dan of mee naar huis, of geeft het weg of gooit het weg.

10. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Als het echt steeds een probleem is, dan kan je misschien voor haar een eigen "traktatietrommeltje" meegeven, zodat zij dan daar iets uit kan pakken telkens als er een kindje jarig is. Als de juf dat in the open gooit, dan is dat echt niet erg en vinden de kindjes het al snel normaal. Zo hoort ze er toch een beetje bij. Ik vind het wel heel erg sneu als ze iedere keer helemaal niets krijgt.

11. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Ik zou me voor kunnen stellen dat juf hier wel moeite mee heeft. Als andere kinderen zien dat zij iets uit haar eigen trommeltje mag pakken en datgene is misschien wel lekkerder dan de traktatie, krijgt juf daar weer gedoe mee. Voor kinderen met allergieën e.d is het natuurlijk een ander verhaal, maar ik kan me voorstellen dat juf niet voor elk kind een trommeltje kan bewaren.
    Soms zit het mee, soms zit het tegen. Dat hoort er wel een beetje bij in het leven.

12. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Ben het wel eens met de bovenstaande reactie. Mijn dochter neemt ook regelmatig snoepjes enzo mee naar huis omdat ze deze niet lekker vindt, de andere keer heeft ze meer geluk.Voor mij zal zo'n speciaal trommeltje geen oplossing zijn. Ze heeft er nooit problemen mee.

13. diddi

diddi Bekend lid

1 jan 2010
    590
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien toch handig om met de juf te overleggen. Ik vind het ook wel een goed idee dat je iets voor haar in de klas hebt liggen wat zij lekker vind.
    Mijn dochter zit op de peuterspeelzaal en lust ook geen snoep. Nu mag dat daar ook nog niet teveel uit gedeeld worden, maar er zijn altijd ouders die het wel doen.
    Wij zorgen er altijd voor dat zij dan iets anders bij haar heeft. Gelukkig houden ze er op de psz rekening mee en weten ze dat er meer kindjes zijn. Dus meestal hebben ze daar zelf ook wat anders.
    Al met al, mischien overleg met juf het beste!

14. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Inderdaad overleggen met de juf, maar ook om te kijken hoe je je dochter weerbaarder kunt maken: ze mag best zeggen dat ze iets niet lekker vindt en dat staat los van aardig vinden ja of nee.

15. linde90

linde90 Niet meer actief

Het lijkt mij dat een juf daar geen rekening mee kan houden, voor een allergie lijkt het mij wat anders.
    Als zo jantje, pietje, klaasje en truusje dingen niet lusten heeft ze er een dagtaak aan.

16. Benzoblij

Benzoblij Actief lid

8 mei 2007
    319
    0
    0
    Weerbaarder? Ze is net 4 hoor. Heb dit topic geplaatst, omdat ik hoopte dat er misschien leuke tips uit voort zouden komen. Het is niet een echt probleem, dat lijkt me duidelijk.

17. aliekeleppink

aliekeleppink Fanatiek lid

2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Ik ben zelf juf en het komt wel eens voor dat er iets getrakteerd wordt wat kinderen niet lekker vinden. Dat is dan jammer.
    Soms proberen ze het, vinden ze het niet lekker geven ze het maar weg. En anders in de tas mee naar huis.
    Ze hebben altijd nog hun eigen eten mee, dan laat ik ze dat gewoon vast pakken en hebben ze toch iets te eten wat ze lekker vinden, terwijl de rest traktatie opeet.
    Heeft nog nooit iemand vand e kinderen raar gekeken naar een ander. De enigen die wel eens raar kijken zijn de ouders (oh lust die dat niet??!, Nee anders had ie het wel gegeten:D)

18. kipjetok

kipjetok Bekend lid

21 jul 2011
    715
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf leerkracht en op kinderen met een eigen trommeltje (afgezien van een allergie, want dat is aan iedereen uit te leggen) is echt heel lastig. Je plaats je kind daarmee ook in een uitzonderingspositie en dat is ook niet goed voor het zelfvertrouwen van het kind. Als kinderen bij mij iets niet lusten, moesten ze het van mij wel aanpakken en mee naar huis nemen. Anders hoorde ik alleen maar: "Juf, ik lust het niet." (op zo'n zeurderige toon). Is ook niet leuk voor het kind dat trakteert, die heeft zich erop verheugd en die moeder heeft ook zitten zwoegen op die traktatie. En als er 1 schaap over de dam is... (toen ik zelf klein was had mijn moeder ooit bedacht dat ik ook iets gezonds moest trakteren, krentenbollen. Er zaten 30 kinderen in de klas en ik kon 20 krentenbollen weer mee naar huis nemen, omdat niemand wilde. Nou ik vond het echt een K.U.T. verjaardag!)
    Je kunt ook met je dochter afspreken dat als er een traktatie is die zij niet lust, ze het mee naar huis neemt en dan bij jou thuis iets anders lekkers mag kiezen. Zo heeft niemand er last van en je dochter wordt niet anders behandeld in de klas.
    (en er komt echt een tijd dat ze wel alle soorten snoep lusten...uitzonderingen daargelaten natuurlijk)

19. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik heb zelf ook voor de kleuters gestaan en heb het daar ook nooit meegemaakt dat er voor kinderen een apart bakje is (afgezien van allergië).

Wat er al eerder gezegd is, je dochtertje zou dan een uitzondering worden, en dat wil elk kind!
    Weerbaarder maken kan ook bij een kleuter geen kwaad. Ze moet leren dat ze best nee mag en kan zeggen. Als je daar nu niet geleidelijk mee zou beginnen, blijft het een 'probleem'. En ik zeg bewust geleidelijk!

De oplossing van zelf thuis iets anders lekkers, lijkt mij het meest slim. Zo heeft ze toch iets wat ze lekker vindt.

Ander krijg je dalijk dat Pietje geen mandarijnen lust en Klaasje geen ontbijtkoek, Miep wil geen ijsjes, Clara lust alleen chips en Jan wil het liefst een banaan.

Als ze iets niet mag door een dieet of allergie is het een ander verhaal.

20. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Je gaat op die manier toch ook totaal aan het onderliggende idee erachter voorbij? Een kind is jarig en trakteert, je dochter krijgt dus wat. Mijn mening is; je krijgt wat je krijgt! Als je dit niet lust oid heb je pech gehad. Het kán niet altijd allemaal precies zijn hoe zij/jullie het graag zouden willen zien, helaas!

Deel Deze Pagina