Wel reflux, of anders?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kreativfa, 11 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kreativfa

kreativfa Lid

4 jun 2010
    31
    0
    0
    Ons meisje van 6,5 maand heeft (waarschijnlijk) verborgen reflux.
    Ik zal even haar klachten op een rijtje zetten waarvoor wij uiteindelijk (eindelijk) bij de kinderarts terecht zijn gekomen:

Extreme onrust.
    Ontroostbaar.
    Vooral in de nacht, ze slaapt per keer +/- 1 uur, hooguit 2 uur.
    Vraagt veel voedingen in elk geval 12, in 24 uur.
    Veel huilen bij platliggen, iets wat de laatste weken erger is geworden.
    Verslikt zich vaak, zowel tijdens de voeding als tussendoor.

Daarbij heeft ze:

KMA
    Reageert allergie's op:
    Nutrilon Pepti

Peer
    Appel
    Banaan
    Boontjes
    Broccoli

Zetpillen

Ze krijgt nog steeds BV, met een paar maand liep de BV erg terug door stress, toen geprobeerd om haar Pepti te geven dit verergerde de boel, vervolgens Neocate deze wil ze absoluut niet drinken.
    Dus elk uur gekolfd/gevoed en de BV weer voldoende op gang weten te krijgen.
    Inmiddels zou ik opnieuw graag zo nu en dan een flesje willen geven (om even een paar uur door te slapen), het liefst zelfs de BV redelijkerwijs af willen bouwen.
    Dit werkt helaas opnieuw niet zo.

Wat wij tot nu toe gedaan hebben:

Ze heeft vanwege haar klachten van de kinderarts Nexxium gekregen voor Verborgen Reflux, dit gebruiken we nu zo'n 4 dagen.
    Hierop reageert ze iets, dat ze nu wat beter plat kan liggen.
    Verder is ze nog erg onrustig, wat steeds erger lijkt te worden.

Ook heeft ze forlax jr gekregen, want sinds de bijvoeding krijgt heeft ze meer met haar ontlasting.

Wij zijn bij de Osteopaat geweest, ook die heeft niet iets kunnen vinden.
    En daar hebben wij ook niet verbetering door gezien.

Haar bedje hebben wij inmiddels bovenkant omhoog.
    Ik probeer haar zoveel mogelijk rechtop te voeden.

Maar hoe nu verder?
    Herkent iemand de klachten van ons meisje, in o.a. verborgen reflux?

Wij kunnen niet eerder dan volgende week weer naar de KA.
    Het CB geeft tegenstrijdige adviezen, HA ook, en ondertussen is ons meisje nog niet geholpen.

Wij zouden graag in contact willen komen, met mensen die iets soortgelijks mee hebben gemaakt met hun kindje.

Er schijnt ook een lijst te bestaan waar producten op staan die het minst allergische reacties veroorzaken, heeft iemand die?

Bedankt!

2. wennepen

wennepen Bekend lid

30 dec 2008
    908
    0
    0
    Klinkt heel herkenbaar!
    Wij hebben ook zo afgezien voor onze zoon, hij had zoveel last.
    Uiteindelijk heeft hij een zuurmeting gehad. Hij moest 24uur een slangetje door zijn neus en daar zat een kastje aan. Deze registreerde hoevaak het maagzuur omhoog kwam en hoe zuur het is. het bleek dat hij idd reflux heeft. We hebben nexium gekregen en dit hielp erg goed. Daarbij kregen we nutramigen voeding, wat een hemels product is dat zeg!
    Ook reageerde hij op vele bijvoeding verkeerd: buikpijn, huilen, spugen etc. Op advies van de kinderarts moesten we stoppen en zijn we pas met 8 a 9 maanden met bijvoeding gaan starten.
    We moesten iedere dag hetzelfde geven om te kijken waar hij op reageerde en waar niet op. Hij kon lange tijd niet tegen aardappel en vele andere dingen. De eerste tijd leefde hij op gestoomde peer, een overrijpe banaan en gestoomde bloemkool.

Inmiddels kan hij bijna alles eten, behalve waar koemelk in zit.
    Hij heeft nog wel de nexium voor het maagzuur en movicolon voor de stoelgang.

3. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Als ze zo allergisch overal op reageert zou ik de bv zeker nog niet afbouwen. Dat is zo te lezen bijna het enige dat je haar onbeperkt kunt geven...

Hoe reageert ze als ze ergens allergisch op reageert? Sinds wanneer krijgt ze bijvoeding?

4. kreativfa

kreativfa Lid

4 jun 2010
    31
    0
    0
    Bedankt voor jullie snelle reacties!
    @ Wennepen, wat ontzettend zwaar dat ook jullie zoontje hier last van had.
    Gelukkig gaat het nu beter met hem!
    Liepen jullie bij een goeie dietist buiten de KA om te begeleiden met bijvoeding?
    Wij hadden van de HA verwijzing gekregen voor de KA, maar kregen ook daar een vervanging van een gewone arts.
    Die in overleg met KA de Nexium, Forlax en Hormoonzalf voor haar exceem voorgeschreven heeft.
    Dit laatste gebruiken wij niet, aangezien ze alleen exceem heeft als reactie van voor haar verkeerd eten.
    Anders is de Vaseline zalf voldoende.

Inmiddels weer de HA en KA gebeld voor advies wat nu te doen, ze heeft sinds vanmorgen 6 uur geen minuut meer geslapen, compleet overstuur.
    Ik heb het idee dat de forlax de boel alleen maar verergerd.
    Bovendien loopt mijn BV weer achteruit, vandaar dat ik hier graag iets bij had willen hebben wat ze lust en tegen kan.
    Als het moet dan kan ik opnieuw elk uur gaan voeden/kolven, maar de vermoeidheid slaat ook flink toe.

@ Kruimel2010 ze krijgt sinds 5,5 maand bijvoeding, in overleg met de dietist.
    Ze reageert door te huilen, ecxeem, verstopping, niet willen liggen, niet slapen, en vervolgens niet willen eten en zo nu en dan slokje BV.

5. paparo

paparo Lid

8 jan 2012
    61
    0
    0
    Heeft ze ook vaak de hik? En zie je haar ook vaak meer dan een uur na de voeding nog regelmatig slikbewegingen maken? Lijkt het ook weleens dat ze een beetje 'stikt' als ze op haar rug ligt en er komt iets omhoog???

6. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Het klinkt alsof ze behoorlijk last heeft van de reflux (herken de klachten wel). Zou je niet eens een tijdje stoppen met het introduceren van bijvoeding en haar gewoon bv blijven geven? Zodat ze even tot rust kan komen? In combinatie met de medicijnen tegen reflux?

7. kreativfa

kreativfa Lid

4 jun 2010
    31
    0
    0
    Ze heeft wel met enige regelmaat de hik, en ze wil gewoon niet lang op haar rug liggen.
    Vanaf kleins af aan hebben we haar op haar zij gelegd, hierdoor kon ze wel in slaap komen.
    Alleen sliep en slaapt ze niet lang, en vraagt ze elke keer om wat te drinken.
    Dit zal een 60 cc zijn per keer.
    Wij hebben met haar regelmatig bij de HA gestaan, om advies/hulp.
    En ook bij het CB kregen wij te horen, dat we haar maar moesten laten huilen, dat ze moest leren door te slapen.
    Ons gevoel gaat hier compleet tegen in, dus haar elke keer getroost/slokje gegeven.
    Ook de dietist die ons (begeleid) heeft, zijn we niets mee opgeschoten.
    Er zou namelijk ook geen schijn van kans zijn dat ze verstopt zou raken van banaan, wat dus wel het geval is.

Verder proberen wij alles maar uit te zoeken via internet/forums, en eigen gevoel te volgen.

En maar weer opnieuw bellen/langs gaan bij de mensen die er medisch gezien verstand van lijken te hebben.

Niet meer bijvoeden is een optie, alleen wil ze het zo graag.
    Ze krijgt wel dagelijks water met fijne granen, wat ze heerlijk opeet en geen last van heeft.

8. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Goed dat je haar bent blijven troosten! Arm meiske... (verborgen) reflux is zo vervelend!! Heb je wel het idee dat de Nexium al wat doet?

Is er bijvoeding die ze wel verdraagt? Dan combineer je dat met borstvoeding, maar gewoon even zo min mogelijk dingen geven die ze niet verdraagt? Dan kan haar lijfje even tot rust komen en kunnen de medicijnen hopelijk goed werk doen (en blijft jouw bv voorlopig even goed op peil, die zou ik nu echt niet afbouwen).

Voor een lijst om bijvoeding te introduceren zou ik eens op borstvoeding.com kijken: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden

Denk niet dat je meisje allergisch is voor alle producten die je noemt, maar wel dat het misschien voor haar nog wat te vroeg is geweest voor bijvoeding, omdat haar lijfje het al moeilijk genoeg heeft met de reflux... ik zou dus gewoon heel rustig aan doen met introduceren!

Wat ook wel wil helpen is eerst een bv geven en daarna nog wat groente (is milder dan fruit), bv helpt de darmpjes om de bijvoeding te kunnen verwerken.

Hoe geef je de bijvoeding? Potjes? Gepureerd? Stukjes a la rapley?

9. Zomerjurk

Zomerjurk Actief lid

20 mei 2008
    261
    0
    0
    misschien dat je het allang doet hoor maar zag het niet terug in je verhaal....

- bedje ophogen
    - na de voeding minimaal 10 minuten rechtop. (ik zet hem daarna in de wipper voor zeker 20 min)

Veel sterkte en succes in ieder geval, want dit sloopt!!!! Dus zorg goed voor jezelf!!!

10. kreativfa

kreativfa Lid

4 jun 2010
    31
    0
    0
    Echt heel erg bedankt voor jullie reacties!
    De KA heeft nog steeds niet terug gebeld.
    Ze heeft de hele dag al zo'n last, ik heb wel het idee dat de Nexium helpt, alleen volgens mij word het door de forlax weer verergerd.
    En inderdaad de bijvoeding, alleen vertellen ze ons hier dat ze zonder bijvoeding niet genoeg voedingstoffen binnen krijgt.
    Zowel door de arts (wat een KA zou zijn) als het CB, daardoor maar door gegaan met introduceren.
    Vanaf nu dus even maar niet meer, en de BV alle kans geven.
    En alleen haar liga & pap tussendoor, maak ik de portie hiervan kleiner en verdeel het over de dag.

Zo maar weer achter de arts aan bellen, en kijken of we een alternatief kunnen krijgen voor de forlax.

Haar bedje is al opgehoogd, en we zullen haar na de voeding langer rechterop houden.
    In elk geval heel erg bedankt voor alle tips!

11. paparo

paparo Lid

8 jan 2012
    61
    0
    0
    Dan lijkt het toch inderdaad wel erg op verborgen reflux.... Het kan even een tijdje duren voor je het resultaat van de medicijnen echt merkt. Het is namelijk zo dat de reflux waarschijnlijk haar slokdarmpje een beetje aangetast heeft en dit duurt even voor het herstelt is. Inderdaad even zoveel mogelijk wachten met bijvoeding tot haar slokdarmpje weer tot rust is gekomen en een ander alternatief zoeken voor de Forlax.

Succes ermee...... en vooral je gevoel blijven volgen. Ik heb mijn dochter nooit laten huilen, omdat ik voelde/wist dat ze ergens last van had.
    Als ze wat groter is hoor je straks vanzelf wanneer ze huilt uit boosheid/ frustratie en dan kun je vanzelf een keertje beslissen om haar te laten huilen. Ik hou niet zo van die 'laat maar huilen' cultuur!!! Een kind moet het eerste jaar van zijn haar leven voelen dat papa en mama er zijn en dat ze veilig zijn. Het 'echte' opvoeden komt later pas!!!

12. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Heel verstandig van je! Borstvoeding is de hoofdvoeding, daar haalt ze echt alle voedingsstoffen uit die ze nodig heeft. De rest heet niet voor niets BIJvoeding.... lees anders eens op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding over het introduceren van vaste voeding!

Misschien kun je ook wel even stoppen met de forlax als je alleen bv geeft?

13. wennepen

wennepen Bekend lid

30 dec 2008
    908
    0
    0
    Wij hadden voor de ontlasting eerst iets anders (kom er nu even niet op) dat was ook 3x niks. De movicolon gaat echt goed. Misschien een idee dat jij dat ook vraagt?

Als ik jou was zou ik toch echt tijdelijk stoppen met de bijvoeding. Zo geef je haar maag en darmen rust. Onze zoon heeft ook maanden op flesvoeding geleefd en dit ging prima. Gewoon goed in de gaten houden dat ze goed blijft groeien.

Heel goed dat je je gevoel volgt! Wij moesten onze zoon van het cb ook maar laten huilen omdat hij aandacht zou vragen. Nou ik dacht echt dat ik ze zou kunnen slaan! Het was helemaal geen aandacht, maar omdat hij pijn had en niet lekker in zijn vel zat. Ik ben blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd. De band tussen mijn zoon en mij is zo ontzettend sterk dat ik weet dat ik het goed heb gedaan.

14. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Ik zou even stoppen met de bijvoeding en kijken of het dan wat rustiger wordt.
    Heb je het idee dat liga wel goed gaat? Liga bevat soja en dat wordt afgeraden tot 1 jaar bij kma, omdat het sterk allergeen is.

Dat ze de neocate niet drinkt zal te maken hebben met het enorme smaak verschil. Ik zou het dan ook eerst mengen met bv, met heel weinig beginnen en het zo steeds opbouwen.

15. Mommy83

Mommy83 Actief lid

20 aug 2009
    224
    27
    28
    NULL
    NULL
    Ken je de site babyallergie.nl? Daar staat ook veel goede info op, en ook een schema voor introductie van bijvoeding.
    Ben ook sinds kort begonnen met bijvoeding (zoontje is bijna net zo oud als jouw kleine), en hij heeft erg last van obstipatie. Dus doe toch maar weer een stapje terug. Hij heeft namelijk ook kma en verborgen reflux en zit op de neocate, dus zijn darmen zijn heel gevoelig. Volgende week ga ik na een bioresonantie therapeute, heb goede hoop dat zij mij een beetje kan helpen op het gebied van zijn allergieen. Heb er al positieve verhalen van gehoord. Misschien ook wat voor jou?

16. kreativfa

kreativfa Lid

4 jun 2010
    31
    0
    0
    Ik zal de websites eens even goed uitspitten, voor nu de dampjes/lichaampje maar even tot rust laten komen.
    In de avond kreeg ze altijd pap (lepelen), water + bambix fijne granen.
    De komende dagen de bambix even opgedeeld, en even in een flesje.
    Niet veel hoor zo'n 60 cc, voor 's ochtends en 's avonds.
    En ipv de Liga, maar even een broodkorstje (Koemelkvrij) tussendoor.
    Ze heeft nu Lactulosesiroop gekregen, ben benieuwd hoe dat helpt.
    Tot nu toe nog geen poepbroek, dat zit haar ook nog wel dwars.

Hoe doen jullie dat met de nachtvoedingen?
    Ons meisje verslikt zich soms wel 3 keer per voeding (zo zielig), en daarom ben ik haar in de nacht liggend gaan voeden.
    Omdat ze zich dan eigenlijk nooit verslikt als ze op haar zij ligt.
    Voor de Reflux is het dus beter rechtop te voeden, alleen word ze dan juist heel erg wakker en overstuur door het verslikken.
    Afgelopen nacht heb ik haar na het voeden, zo'n 20 min rechtop tegen mij aangelegd zittend buik tegen buik.
    Zo sliep ze heerlijk door, waarna ik haar (eventjes) terug in bed kon leggen.
    Ze was wel ook elke keer weer na 1,5 a 2 uur wakker, een enkele keer tussendoor waarna ik haar ook rechtop tegen mij aan kon leggen en ze weer verder kon slapen.
    Heb wel het idee dat ze hierdoor rustiger was, niet qua aantal keren wakker maar in haar slaap.

Dat zo'n arts je niets over rechtop voeden verteld, of dat je je kindje met reflux na de voeding zo lang mogelijk rechtop moet houden, of het bedje verhogen.
    Helemaal niets, hier heb je de medicijnen probeer maar en kom over 2 weken terug.
    En vooral door gaan met bijvoeden/introduceren want aan de BV heeft ze na 6 maand niet genoeg :(

Bedankt allemaal voor jullie hulp, en delen van ervaringen hiermee!

Deel Deze Pagina