Tips gevraagd dwars kind

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamaSon, 7 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Hallo moeders,

Op het moment wordt ik een beetje gek van mijn vierjarige dochter. Er verandert een hele hoop in haar leventje, ze is na 2,5 dagen wennen sinds deze week voor het eerst 'fulltime' naar school en ik ben hoogzwanger en ze weet natuurlijk niet echt wat er op haar af gaat komen met de komst van een broertje of zusje.

Dus ja, ik begrijp waarom ze moeilijk is nu, het is nogal wat. Maar hoeveel begrip ik ook toon voor haar en hoeveel ik ook mijn geduld probeer te bewaren, het helpt niets. Ze is vooral 's ochtends erg moeilijk met aankleden enzo, het is een geleur en gezeur om haar op tijd op school te krijgen (terwijl ze school dus echt superleuk vindt). Ze is een avondmens net als ik...dat helpt ook niet mee.

Ik hoop maar dat het lekkerder loopt als de 2e geboren wordt, want met dit gezeur elke ochtend én een pasgeborene erbij word ik helemaal chagarijnig!

Heeft één van jullie wat tips voor me?

2. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Hoi hoi,tja lastig...
    Ik heb zelf ook een vierjaarig dochterje..en alhoewel je niet echt specifiek aangeeft wanneer ze "lastig"is..val ik vaak terug op de geaarde dingen.
    Juist omdat ze nu in een neiuwe levensfase zit is duidelijkheid en zekerheid goed.
    geef haar niet teveel keuzes maar vertel haar dat ze zich moet gaan aankleden bijv,leg de kleren op volgorde en prijs haar als ze het goed doet.

Las een rust moment in ze uit school komt,samen wat drinken en praten,ze groeid er snel in hoor,..die van mij vond het ook veel allemaal en is nu helemaal gewend,dat wijst zichzelf straks wel.

Bij mijn dochter geld,ik laat haar kiezen uit bijv 2 dingen: dat op brood of Dat op brood en niet OF ze brood wil snap je...en met alles geld 1 keer waarchuwen en anders gaat ze op de gang.
    Daar kan ze even afkoelen,weer koemn als ze lief is en sorry zeggen..knuf kus en we praten er niet meer over.
    is zelden nodig.
    Heb maar wat getypt wat bij me opkwam misschien doe je die dingen al wel....succes!

3. eko

eko Actief lid

22 jul 2007
    244
    1
    0
    Gelderland
    Wat bij ons heel erg helpt is:
    's avonds uitkiezen wat hij de volgende dag gaat aantrekken en klaarleggen.
    Netzoals allwoman zegt laten kiezen uit 2 dingen.

Oefen heel vaak met haar om de kleren en schoenen zelf aan te trekken.
    Het lukt bij ons nu gelukkig wel. Als hij zich aan het aankleden is smeer ik zijn brood en maak zijn tas klaar voor de school.

verdere tips heb ik niet.
    succes in ieder geval ;)

4. Patricia01

Patricia01 VIP lid

31 okt 2007
    6.577
    0
    0
    Office Manager/Freelance model
    Zuid Holland
    Ik had ook zon knulletje thuis,maar bij mij hielp het dus niet door te laten kiezen eerste instantie...hierdoor werd het gezeur alleen maar erger. Dus ben met de HA gaan praten, want ik werd er soms gillend gek van, dat gestrijd hele dagen lang braken mij op. Ik moest hem juist geen keuzes geven, zolang hij het niet wilde waarderen. Dus ik moest heel consequent worden, deze kleding trek je aan, deze schoenen en hup. Op een gegeven moment ging dat goed, en mocht ik wat soepeler worden. Hij mocht dat WEL kiezen tussen twee dingen (kleding/snoepje ofso) zodra hij moeilijk ging doen, of zeuren dan koos ik het uit en daarmee was het verhaal uit. Na een paar maanden ging het eindelijk goed, en nu is hij daarin heel makkelijk. 's Morgens aankleden en klaarmaken voor vertrek is geen probleem meer, en valt hij weer eventjes terug in de oude gewoonte..dan beslis ik weer.

5. Zarah

Zarah Lid

4 feb 2008
    44
    0
    0
    Hallo, ik heb een zoontje van vier jaar. En daarnaast een baby'tje van 6 maanden.

Bij mij gaat het bij het aankleden wel goed (ik laat hem helemaal niks kiezen: hup kleren aan en naar beneden) , maar het eten van z'n boterhammetje duurt eeeeuwen!

Terwijl ik met z'n zusje klaarsta voor vertrek moet hij die nog naar binnen werken bij wijze van spreken. :(

Wat ik wel altijd doe is complimentjes geven als hij iets goed doet. :p

Veel sterkte met de bevalling straks.

6. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Hoi sorry voor de late reactie, was dit topic even uit het zicht verloren.
    Zit nu op zoveel onderwerpen mee te praten dat het bijna niet bij te houden is, het is duidelijk dat ik verlof heb (en al 6 dagen ziek op bed) ;)

Gelukkig gaat het inmiddels veel beter met mijn dochter. Ze is denk ik wat meer gewend aan school nu en dat ze dus op vaste tijden er moet zijn. Ik ben ook wat harder tegen haar: ze mag aangeven wat ze aan wil qua kleding. Reageert ze niet snel genoeg of gaat ze er te lang over doen, dan kies ik voor haar. En dan doe ik het ook, ik dreig niet alleen maar voer ook uit waarmee ik dreig. Dat heb ik nu een paar keer moeten doen, wat een grote huilbui opleverde natuurlijk, maar ze heeft het nu wel door.

Nu de moeilijkste buien weer voorbij zijn en ik erop terug kijk, heeft het eigenlijk maar even geduurd en mag ik daar blij mee zijn! Had veel erger gekund.

Bedankt voor de reacties.

7. Patricia01

Patricia01 VIP lid

31 okt 2007
    6.577
    0
    0
    Office Manager/Freelance model
    Zuid Holland
    Fijn om te horen dat het beter gaat, het is soms moeilijk om consequent te blijven maar uiteindelijk heb je er echt baat bij!

Deel Deze Pagina