hallo allemaal. Ik zit er even doorheen en snap even niks meer van mijn kleine meid. In maart is ze 2 geworden.. De laatste tijd eet ze erg slecht. Ook lust ze ineens heel veel dingen niet meer.. Ze weigert uberhaubt om dingen te proberen. Zo wilt ze ineens geen aarbeien terwijl ze dat altijd lekker vond. Ze heeft nooit kaas op brood gewilt.. maar wel op de spaghetti. Ze wilt ook nooit worst op brood maar de lust wel een plakje worst. Brood eet ze wel goed.. maar dan helaas alleen met gestampte muisjes, fruithagel, hagelslag of schuddebuikjes... al het andere weigert ze gewoon te eten ook al smeer ik het voor haar..yoghurt eet ze niet maar ze wilt wel vla.. Ik heb haar altijd gevarieerd laten eten. Iedere dag iets anders en er ook nooit een probleem van gemaakt als ze iets niet wilde eten.. ( ik weet dat het dan juist negatief werkt) Ook drinkt ze erg weinig met als gevolg een erg harde ontlasting... De sfeer aan tafel is wel altijd goed.. ze blijft altijd netjes zitten en helpt mee met koken.. Ook wilt ze wel altijd wat lekkers...dus ik heb het idee dat het een machtstrijd is.. en mijn kleine meid is aan de winnende hand..ik weet gewoon niet wat ik nu moet doen om haar weer andere dingen te laten eten.. wie heeft er een goede tip? groetjes..
Het is een hele normale gang van zaken dat je peuter ineens minder wil eten. Het is pure zinnigheid en hoort bij de peuterpuberteit. Als je de zoekfunctie gebruikt zul je nog ik weet niet hoeveel soortgelijke topics tegen komen. Enige tip die ik je geven kan is maak er geen strijd van en bied geen alternatieven want daar gaan ze op rekening. Stel dat ze savonds niet eet, dat je het kind geen boterham oid gaat geven zodat het toch iets eet. Daar gaan ze op rekenen. Ze moeten leren dat ze eten op momenten die wij ze aanreiken. Anders is het einde straks zoek. En vooral overdag dus ook weinig lekkers geven.
Hey meid mijn oudste is net 3 en doet ditzelfde al een jaar. Ze zijn zich ineens bewust van het feit dat ze zelf kunnen beslissen wat ze wel en niet eten. Houd gewoon een normaal ritme aan wat betreft eten en geef haar niet te veel tussendoor. Met avondeten krijgt hij gewoon zijn bordje (positief belonen als hij lekker eet), daarna een toetje en na het eten niets meer. Als ze erg weinig drinkt misschien wat meer vloeibaar eten en lekker sappig fruit? Dan krijgt ze op die manier wat extra vocht binnen. In de zomer ijsjes maken van bijvoorbeeld roosvicee.
Eens met de andere reacties. Eigenlijk is het een hele gezonde ontwikkeling! Je meisje is haar autonomie aan het ontwikkelen en ontdekt dat ze zelf invloed kan uitoefenen op de dingen die er in haar leventje gebeuren. Eten is een van de eerste dingen waar ze dat mee gaat oefenen, omdat dat iets is waar ze heel duidelijk nee tegen kan zeggen en waartoe ze niet gedwongen kan worden. Hoe moeilijk ook: Laat het los. In die zin dat jij je er niet al te druk om moet gaan zitten maken. Hoe meer reactie, ergernis en stress van jouw kant, hoe interessanter het voor haar wordt. Geef haar de kans om "Nee" te zeggen, maar ga het haar niet naar de zin maken. Zij mag "Nee" zeggen, maar jij hoeft niet toe te geven aan wat zij dan wel wil (lekker, broodjes, koekjes, oid). Zo leert ze dat zij haar eigen mening mag hebben, maar dat die ook consequenties heeft (honger...). Uiteindelijk zal het kwartje wel vallen en kiest ze eieren voor haar geld. En als dat heel lang duurt... Verhongeren zal ze niet, hoor . Voor je eigen geruststelling is het misschien handig om eens een tijdje bij te houden wat ze per dag wel binnen krijgt. Zal je zien dat dat meer is dan je denkt (omdat je je zo gaat focussen op wat ze juist NIET binnen krijgt). En natuurlijk kun je wel op haar wensen inspelen zonder eerst de strijd aan te gaan. Maak wat vaker (gezonde) dingen waarvan je weet dat ze het lekker vindt. Zo kun je de regie in handen houden en bepaal jij wat er gegeten wordt, zonder dat zij daar om hoeft te zeuren. Zo eten we hier nu twee keer per week hartige taart. Vindt mannetje lekker en interessant (want = taart!) en ik weet zeker dat ie in ieder geval twee keer in de week iets van groenten binnen krijgt . Succes en relax (er zijn vele mama's met jou in hetzelfde schuitje).
Wij hebben hier standaard eerst gezond/hartig en dan pas zoet. Helaas voor de peuter komt ze zelden verder dan 1 broodje Het liefst eet ze sandwichspread (die rode) of pindakaas. Hoop calorieën (dat is voor een ontbijtende peuter prima tenslotte) en bovendien gezond. En dan maar een half bolletje meest van de tijd. Heeft ze toch genoeg binnen zonder veel moeite en zonder gestampte muisjes.
bedankt voor jullie racties.. Ik weet ook dat het precies zo is als jullie omschrijven.. Je wilt gewoon het beste voor je kind en soms speelt de frustratie even op. Ik ga jullie advies opvolgen.. bedankt! groetjes!
ze mag hier met ontbijt altijd kiezen uit twee optie. Avondeten krijgt ze wat de pot schaft. Niet eten is pech hebben. Ik bied geen alternatief aan en maak er ook geen strijd van
En ter aanvulling daarop: ze eten niet alleen wanneer jij dat bepaalt, maar ook wat jij bepaalt. Ze kiezen zelf hoeveel ze eten en willen ze niet, dan niet. Ze krijgen vanzelf weer honger, (en dan is het dus wel de kunst om consequent vast te houden aan de vaste eetmomenten en datgene wat jij dan op tafel zet!).