Hoe zou jij het vinden...

Discussie in 'De lounge' gestart door Victoria30, 8 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Om te wonen in een wijk met een verplicht sociaal karakter? Waarin je een dagdeel per week verplicht bent om zonder vergoeding arbeid te verrichten voor anderen. En verplicht redelijk hecht moet worden met de bewoners.

In de omgeving heb ik zo'n wijk gevonden waar ze een hoop voor de ze regio schaarse woningen hebben staan. Ik vind het wel heel leuk klinken: buren die elkaar kennen, waar goed gelet wordt op de veiligheid, waar iedereen veel doet voor elkaar etc. Maar het verplichte karakter staat mij heel erg tegen. Ik vind dat zo iets natuurlijk en met een beetje aanmoediging moet ontstaan en niet geforceerd kan worden. Daarom klinkt het voor mij een beetje benauwend. Ben ik daar de enige in? En zijn er mensen die ervaring hebben met wonen binnen zo'n soort experiment/project?

2. Marchella

Marchella Niet meer actief

Ik zou er voor passen. Niks voor mij dat verplichte aspect. Krijg al jeuk als ik eraan denk..

3. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.173
    113
    Lijkt mij persoonlijk vreselijk..
    Verplicht zijn om iets te doen naast al je andere verplichtingen (gezin, kind (eren) en de daarbij komende verplichtingen op bv school, familie, vrienden).

Ik zou het overwegen als ik alleen zou zijn en bv niet/weinig zou werken. Dan is het leuk voor je sociale contacten.

4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.719
    113
    Geen haar op mijn hoofd...
    Het klinkt ook een beetje gek 'verplicht sociaal'. Die woorden combineren niet, vind ik. Je bent/doet sociaal uit jezelf. Niet omdat het verplicht is, of in een of ander contract.

5. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Aan de ene kant vind ik het een goed idee, er is niets mis met het oppakken van werk dat gedaan moet worden, aan de andere kant vraag ik me af of het een bezuiniging vanuit de gemeente is voor zaken die bijvoorbeeld vroeger vanuit de thuiszorg werden gedaan. Worden de bewoners verplicht 2x 3 uur te soppen bij mensen die dat niet meer zelf kunnen? Wordt iemand verplicht een straat hondenpoepvrij te houden? Worden de plantsoenen onderhouden door de bewoners zelf?

Aan de andere kant, als je zelf de 'klus' mag uitzoeken en zelf je tijd mag indelen, dan wordt het een ander verhaal.

Wij zouden niet ieder nog 6 uur per week werk erbij kunnen doen, maar we hebben dan ook 2 jongens waarvoor we als mantelzorger te boek staan en een baby.

6. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Het klinkt leuk, maar het verplichte zou mij tegenhouden. Als ik iets voor mijn buren doe dan komt het vanuit mij zelf en niet omdat het moet. Hier wordt onderling ook veel voor elkaar gedaan, maar dan is het wel omdat we het zelf willen.

7. leutjj

leutjj Niet meer actief

Vind het wel leuk klinken. Maar het 'verplichten' niet. Vind dat het uitjezelf moet komen, of dat buren het vragen om keer mee te helpen.
    Als je nou veel tijd hebt is het leuk. Maar met een gezin of alleen al druk leven is het niet elke week te doen.
    Als het nou 1 keer in de maand was, was het ook weer anders.

8. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Klinkt een beetje zoals die film van Nicole Kidman. Leven dan ook in een " perfect " dorpje waar iedereen elkaar kent en helpt, samen klusjes doen, samen uitjes doen en uiteindelijk blijken het robots te zijn :D. Blegh, klinkt voor mij echt benauwend en zou mij dan ook een soort robot voelen die bestuurd word door andere. Buren die dingen gaan bepalen voor je? Nee, ik zou daar voor passen.

9. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Lijkt me vreselijk om daar te wonen eerlijk gezegd. Ik bepaal graag zelf met wie ik omga en hoe ik mijn vrije tijd besteed.

10. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik woon in een extreem sociale (sub)wijk en zou het niet anders meer willen. We hebben speciale vieringen voor feestdagen, jaarlijkse barbecue, fietsclub etc etc, maar ook een tuiniergroepje en patrouille, en omdat we op die manier veel contact onderling hebben zijn we ook hecht genoeg om elkaar privé sneller te helpen.
    Het verschil is alleen wel dat het bij ons vrijwillig is, maar ondanks dat het verplichte me niet aan staat zou ik het er waarschijnlijk wel voor over hebben, mits je zelf de keuze hebt hoe dit in te vullen.

11. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.866
    5.104
    113
    Dit inderdaad. Vreselijk dat verplichte.

12. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik krijg het al benauwd bij het lezen ervan, laat staan dat ik er ga wonen. Komt op mij ook nep over. Ik ben iemand die veel waarde hecht aan m'n privacy en vindt een dagdeel verplicht met buren besteden teveel. Dus nee, geen haar op m'n hoofd dat ik daar zou gaan wonen.

13. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Daar moest ik ook aan denken! The Stephfort housewifes is dat toch?

14. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Vreselijk.
    Dat vind ik ervan :)

15. Pera

Pera Actief lid

4 dec 2015
    351
    27
    28
    NULL
    NULL
    Hoe willen ze je verplichten om "redelijk hecht" te worden met de buren? Moet je bij elkaar op de koffie? Wat als je elkaar niet mag? Is het een onderzoek? Gek systeem, nog nooit eerder van gehoord. Dus buurman A verricht bij jou een klus en jij verricht weer een klus voor buurvrouw B? Is inderdaad echt benauwend en het lijkt mij dat het ongemakkelijke en rare situaties oplevert. Ik vind niet iedereen aardig en ik wil niets forceren. Hoewel ik wel graag meer burencontact zou willen lijkt mij dit dus echt niets. Met name door het verplichte karakter maak er dan een open vrijwillige constructie van.

16. Pera

Pera Actief lid

4 dec 2015
    351
    27
    28
    NULL
    NULL
    Dit lijkt mij dan wel weer erg leuk, klinkt gezellig! Zelf bepalen waar je wel en niet aan meedoet.

17. vinorosso

vinorosso Bekend lid

12 okt 2015
    798
    472
    63
    Vrouw
    Het eerste woord wat in me opkwam was sekte

18. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik zou het vreselijk vinden. Ik heb een hekel aan verplichtingen en ik kies graag zelf de mensen uit met wie ik het leuk vind om om te gaan. Niet omdat het toevallig je buren zijn en je die verplichting hebt. Ik zou het dan ook niet eens overwegen om in zo'n wijk te wonen, al staat er nog zo'n leuk huis.

19. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Het is ook echt heel leuk! Er is ook onwijs veel support onderling (in de eerste week van de Albert heijn actie had ik al ruim 60 moestuintjes aan de voordeur hangen, heb ze maar uitgedeeld op school :D:D).

Ik zou er dus ook helemaal geen moeite mee hebben om een avondje slingers te hangen of de kleurplaten uit te delen als het nodig is om het te behouden zoals het is. Ik zou het echt zonde vinden als het zou verdwijnen, en we een 'normale' wijk zouden worden.

Eigenlijk woon ik gewoon in een gigantisch buurthuis, maar ik wil hier niet meer weg :p

20. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Dat heb jij goed gezien. Ik heb alle stukken grondig doorgelezen en toen der tijd ook mij bezig moeten houden met WMO 2 en de participatiewet en het lijkt alsof dit daaruit voort komt. Het lijkt een test om te kijken of het mogelijk is om burgers hiertoe te gaan verplichten. Ergens vind ik het eigenlijk ook wel heel schandalig dat de huurwoningen hier schaarser dan ooit zijn gemaakt en dat ze dan zo'n project gaan invoeren. Maar het is nog een test, dus daar kan ook nog uitkomen dat het faalt. Wat ik hoop ergens omdat ze het anders natuurlijk meer en meer gaan invoeren.

De voorbeelden die jij opnoemt horen er denk ik wel bij. En als er gekozen mag worden, zover ik lees kan dat. Zal het poeprapen waarschijnlijk overblijven en heb je nog kans om als nieuweling aan de kortste eindjes te trekken. Ondertussen blijf je natuurlijk wel alle belasting betalen die er ook voor bedoeld was om dit soort dingen te regelen.

Kijk een familielid helpen. Of in het meest extreme geval woningen hebben met een soort van tuinhuisje wat als aanleunwoning gebruikt word vind ik tot daar aan toe. Dan maak je zelf de bewuste keuzen om voor je ouder(s) te gaan zorgen.

Verder veel buurtactiviteiten. Er word verwacht dat je op de hoogte bent over hoe het gaat met je buren (als ik niet lekker in mijn vel zit heb ik helemaal geen zin om dit met de buren te delen). Kinderen worden ook verplicht om allerlei dingen voor de buurt te doen. Beetje Starshallow achtig (wat ik dan wel positief vind) maar dan met de verplichting tot mantelzorg.

De voordelen die ik er wel in zie is dat kinderen daar denk ik een stuk veiliger buiten kunnen spelen dan waar wij nu wonen. Minder hangjongeren. Minder overlast. Maar ik heb nu al mijn handen vol aan de kinderen... Mijn vriend is in het weekend al afgepeigerd van zijn werk. Zodra hij meer energie heeft heb ik liever dat hij het eerst stopt in zijn gezin. Om met zijn allen leuke dingen te gaan doen.

Deel Deze Pagina