Ongelukjes op school

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by abcd1234, Mar 19, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

Aug 28, 2009
    1,350
    0
    36
    NULL
    NULL
    M'n jongste gaat sinds anderhalve week naar school. Hij vindt het heel leuk, is wel erg stil en maakt nog weinig contact, maar vermaakt zich prima en let ook goed op (vertelt hele verhalen thuis over wat er is gebeurd).

Het probleem: hij weigert op school naar de wc te gaan... :( gisteren is hij voor het eerst een hele dag geweest en toen heeft hij 3x (!) in z'n broek geplast. De juf zegt terecht dat dit echt niet kan en dat hij zo niet een hele dag mag blijven. Hij doet het niet in z'n spel (dat ie 't vergeet ofzo) maar bewust, als hij op z'n stoel zit. Hij vindt alleen naar die wc daar spannend...

Thuis heeft hij nooit ongelukjes, is 's nachts ook zindelijk (alleen poepen doet hij nog in een luier (daar vraagt hij zelf om)). Hij wil wel altijd dat ik meega. Met meer dingen wil hij dat ik hem help, hij doet niet graag dingen zelf (totaal tegenovergestelde van z'n grote broer, die wil ALLES zelf doen ;) ).

Ik heb vanochtend met hem geoefend om daar op de wc te zitten (kindjes mogen daar niet staan). Hij had net thuis geplast dus hij hoefde niet, maar heeft in elk geval even gezeten. Ik heb een stickerlijst, met beloning als hij op school plast, maar meer tips zijn van harte welkom!

Hoe help je een 4-jarige zelfstandiger te worden..? Hoe stimuleer je het 'zelf doen' bij een kind dat graag in alles geholpen wordt?

Zou het zin hebben om helemaal niet meer te helpen? (Met als gevolg zonder jas/schoenen naar buiten, etc...)?

2. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,169
    4,321
    113
    Pff, dit komt me erg bekend voor. Alleen gaat de mijne nog niet naar school en is hij pas sinds kort zindelijk maar hij gaat alleen met mij naar de wc. Als bijv iemand oppast doet hij het in zijn broek. Bewust omdat hij alleen tegen mij zegt dat ie moet plassen. Ik dacht misshien is het een kwestie van tijd omdat hij net drie weken ofzo zindelijk is. Hij wil ook het liefst dat ik hem met v alles help.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Kan de juf hem niet af en toe sturen?
    En bij ons gaat er in het begin een oudste kleuter mee zodat ze niet alleen hoeven.

4. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

Aug 28, 2009
    1,350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hij heeft het op het kdv eens gepresteerd om te zeggen 'ik plas wel als ik weer thuis ben bij mama', met als gevolg dat ie met vreselijke buikpijn om 16:45 toch in z'n broek plaste... :( Maar voor hij naar school ging leek het toch wel weer goed te gaan daar, en nu kunnen we dus weer van voren af aan beginnen.

5. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

Aug 28, 2009
    1,350
    0
    36
    NULL
    NULL
    De juf zegt het tegen hem, vraagt het, etc, maar hij zegt dan dat hij niet hoeft. Ik weet niet of hij een ander kindje mee zou laten gaan, hij maakt niet veel contact met de andere kindjes nog.

De juf zei vanochtend dat hij haar mocht vragen om mee te gaan, of de stagiaire, en dat leek hij wel fijn te vinden, maar of hij het echt doet... Hij is toch nog wel erg verlegen en zegt volgens mij niet veel daar, dus om nou ineens de juf te vragen (als die nog met iets anders bezig is ook waarschijnlijk) ik weet het niet.

6. fokje

fokje Fanatiek lid

May 14, 2007
    3,313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    dat juf standaard met hem naar de wc gaat na bv de pauze. hoeft hij niet te vragen en de meeste kindjes moeten plassen na de pauze

7. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

Aug 28, 2009
    1,350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dat is misschien een idee, ik zal het eens voorstellen.

Moet wel zeggen dat ze dat bij het kdv ook wel probeerden, maar als hij dan in z'n hoofd had dat ie niet hoefde, dan deed ie ook niks... Maar wie weet, we zijn weer een paar maanden verder. Hij is wel erg eigenwijs ;)

8. Saskia78

Ligt ook beetje aan het systeem dat school hanteert...
    Dat zou bij ons niet kunnen omdat ze een wc-ketting hebben.
    (En er dus uit elke klas steeds maar 1 jongen en 1 meisje tegelijk naar de wc kan)
    Meeste scholen vinden het niet handig als er 5 kinderen tegelijk gaan plassen.
    School is geen kdv waar ze in een hele sliert met z'n allen gaan plassen.

Maar het lijkt me dat er wel een oplossing moet zijn te vinden.
    Een stagiaire in de klas die even mee kan lijkt me ook een prima idee..
    Alleen moet ze dan wel proberen te stimuleren dat hij het uiteindelijk wel alleen gaat doen natuurlijk.

9. Saskia78

Kunnen ze niet afspreken dat hij op vaste momenten met de juf mag.. En tussendoor alleen gaat.
    Dan heeft hij in ieder geval keuze... E wellicht dat ie dan steeds vaker geen zin heeft om te wachten tot hij met de juf kan.

Maar goed.. Dan moet hij wel eerst gaan natuurlijk :)

10. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

Dec 6, 2011
    2,649
    76
    48
    Female
    Utrecht
    En een schema makenvoor hem? Want als hij denkt dat hij niet hoeft kan het helpen om vaste tijden te hebben. En dan moet hij, ook al hoeft hij niet.

11. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Fijn dat de juf meedenkt en samen met hem wil gaan. Het is een hele andere omgeving op school en daar moet hij waarschijnlijk aan wennen. De klas is wel vertrouwd denk ik, maar alleen door de gang lopen en aangeven dat je moet plassen (het vertrouwde klaslokaal achter zich laten en het vertellen) is denk ik nog te spannend. Misschien moet je nog eens de route naar de wc met hem lopen als het rustig is en erbij vertellen dat hij daar ook gewoon mag komen als hij moet plassen. Heb je al aan hem gevraagd waarom hij niet gaat? Misschien komt hij zelf wel met het antwoord?
    Zo te lezen ben je op de goede manier bezig, succes!

12. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

Aug 28, 2009
    1,350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle suggesties!

Ik vraag regelmatig aan hem waarom hij niet wil of durft, en dan is het antwoord steevast 'omdat ik dat niet wil'. Hij kan het niet goed verwoorden blijkbaar. Vanmiddag zal ik eens rustig met hem gaan zitten en proberen te vragen wat hij niet spannend vindt ervan en wat wel...

Ik ben zo benieuwd hoe het vandaag gegaan is...

Voor thuis heb ik vast een plaat uitgeprint met daarop een stappenplan voor zelfstandig plassen, die ga ik aan de muur hangen bij de wc, wie weet helpt het...?

Attached Files:

13. Saskia78

Misschien kun je eens met playmobil spelen dat er een jongetje niet naar de wc wil op school..
    Waar ik jij het juf-poppetje hebt en hij het jongetje :)

Rechtstreekse vragen waarom je iets iet wil of niet leuk vindt is vaak toch wel lastig nog voor kleuters..

14. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

Aug 28, 2009
    1,350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dat is een leuk idee! Misschien werkt het zelfs nog wel beter als hij de juf speelt en ik het jongetje..?! Ga ik vanmiddag proberen :) Thx.

15. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    met knuffels misschien beter. jij laat een knuffel praten en zeggen dat hij moet plassen maar dat ie op school is en de wc's daar best eng zijn. en je zoontje die knuffel helpen/praten/het probleem oplossen van die knuffel. moet niet zijn favo/speciaal knuffel zijn maar de nummer2. een 2de knuffel moet je zoontje dus vragen wat ze kunnen doen om 1ste knuffel te helpen. wanneer jij zelf iets speelt dan zou nog steeds te direckt zijn.maar eerst laat je 1ste knuffel iets met hem spelen of iets anders doen totdat plas problem komt.
    mijn zoontje zit heel snel in het speel en verteelt vaak van alles die hij niet zo makkelijk aan mij zou vertellen.
    hoop ik t duidelijk verteld heb.

16. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,803
    4,190
    113
    Ik zou hem inderdaad meer zelf laten doen.
    Thuis niet meer mee naar de wc iig.
    Ze moeten ineens heel veel als ze in de kleuterklas zitten. Zelf naar de wc maar bv ook zelf aan en uitkleden en dat soort zaken.

17. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

Aug 28, 2009
    1,350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hij had de juf (stagiair) gevraagd en die was meegeweest. Alleen zat zn broek niet ver genoeg omlaag waardoor hij alsnog nat was... Helaas, maar we zijn wel weer een stap verder.

Hier thuis heeft hij het stappenplan gezien (en aan z'n knuffels uitgelegd ;) ) en hij vond het erg leuk. Stukje bij beetje komen we verder...

18. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    ah heel goed! gewoon een overgang vr hem!

19. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    alyssa had dat probleem ook (mede doordat de wc`s oud waren en stonken, nu gelukkig nieuwe wc`s) en toen ging er een ander kindje mee en toen alyssa een periode had dat het echt slecht ging werd ze gestuurd en ging de stagaire mee.
    nu gaat het (sinds de nieuwe wc`c) heel goed.

tis ook zoveel voor zo`n klein kindje, ze moeten het echt verwerken en de ene gaat er makkelijker mee om dan de ander.

komt uiteindelijk vanzelf goed.
    nog een tipje, wordt niet boos, vooral niet bij een kind dat onzeker is.

liefs doris

20. banjabes

banjabes Fanatiek lid

Jun 29, 2008
    2,134
    0
    0
    Is de wc wel schoon? Is er iets gebeurd in de wc, wat hij niet leuk heeft gevonden? Hij voelt zich er blijkbaar niet op zijn gemak, als dit thuis wel altijd goed gaat. Ik zou eens goed in gesprek gaan met je zoontje. Kijken waarom hij niet wil gaan.

Share This Page