Ik moet ivm BMI over 2 weken een suikertest doen. (de korte: vingerprik/prikken/2 uur wachten/vingerprik) 3 jaar geleden heb ik die ook bij mijn zoontje gehad (test was goed) en kreeg toen het advies in het ziekenhuis te wachten en rust te houden etc. Mijn VK vertelde me gister dat ik het beste na de suikertest even een wandeling in het bos kon maken ofzo (vlakbij ziekenhuis) en niet alleen maar rust te houden want soms viel de suikertest onnodig een tiende hoger uit omdat je nuchter bent en dat drankje voor iedereen rare dingen kan doen en dat je door zo'n kleine afwijking wel meteen bestempeld wordt als suikerpatient. Belde net voor een afspraak naar ziekenhuis: Ja u mag wel naar huis tussentijd maar u moet dan wel rust houden. Benieuwd welk advies jullie kregen....
Ik mocht na het drankje vijf meter lopen en daar twee uur zitten. Stil. Wc mocht nog niet eens. Ellendig hoor op een houten stoeltje.
afgelopen jaar twee keer suikertest met drankje gehad maar nooit iets gezegt over rust houden of niet die twee uur tussen drankje en prikken.... zowieso nooit gehoord dat dat daar zo n grote invloed op heeft en werk notabene zelf in de zorg....
Hier was het: - Kreeg een kamer met bed - Naald in plooi van mijn arm en vastgeplakt tot einde van de test. Bloed afgetapt daaruit. Rustig houden op bed. - Drankje drinken - TV-kijken/magazines lezen - na 1 uur weer bloed aftappen uit dat buisje dat in mn arm zat - nog een uur later terug bloed aftappen Kreeg 1 glaasje water voor de ganse tijd dat de test duurde + Mocht wel naar het toilet moest dat nodig zijn, maar voor de rest rust houden. Geen probleem want kreeg kamer met bed en tv (België)
Hier rust houden tussendoor. Ben buiten op een bankje een boek gaan lezen. Was ook ivm niet lekker kunnen worden van het drankje.Had ook bloedprikken in mijn arm. Succes met het vieze drankje
Ooohw ik werd net gebeld dat ze mij volgende week voor de zekerheid willen testen. Maar ik kreeg juist net te horen dat ik fie 2 uur wachten juist NIET actief mag doen.. ze zei al.. je mag niet tussendoor ff de stad in ofzo.. Dus neem maar wat te lezen mee!
Ik mocht ook niks doen, dacht iets met dat als je heel actief zou gaan doen je daarmee meer suiker verbrandt en test dus lager uit kan vallen. Wandelen met nuchtere maag en vies drankje waar je makkelijk misselijk van wordt lijkt mij ook niet helemaal geniaal Bij mij kwamen ze aan huis trouwens, service hoor. Kostte dan paar euro meer maar 2 uur houten stoeltje met mijn bekken vond ik niet heel grappig. Ook uit arm geprikt, is nauwkeuriger wel. Test wordt wel best verschillend uitgevoerd... In mijn praktijk schijnbaar ook verschillende meningen erover. Moest eerste keer met 22 wkn want nieuwe richtlijn was 2x, in tussentijd vk gehad die vond dat 1x wel goed was en met 31 wkn moest ik toch nog een keer en begreep die vk niet helemaal waarom ik de eerste keer zo vroeg moest, iets later was 1x genoeg geweest...? Ach ja
Ik mocht juist NIETS doen, omdat het anders de meting zou verstoren. En zo staat het ook in de richtlijn
Hier drie weken geleden geweest en volgende week mag ik weer. Ze werken hier niet met een drankje, dus is het gewoon: prikken, ontbijten, na 2 uur weer prikken, lucnchen, na 2 uur weer prikken. Tussendoor dus steeds naar huis, winkelen, of wat dan ook doen. Ik ha tussendoor de groeiecho laten maken Maar hier dus niet met een drankje...
Dat is dus de lange suikertest heb ik begrepen. Kort is met een drankje, lang is met eigen eten en meerdere keren prikken.
Zo was het bij mij 3 jaar geleden ook hoor alleen zei mijn VK dat je hierdoor af en toe echt waardes krijgt die miniem afwijken maar je wel meteen suikerpatiënt maken (omdat je normaal ook niet zo'n berg suiker op nuchtere maag inneemt en dan stilzit denk ik)
Ja en dan ga je thuis dagcurves prikken en dan blijkt het in de praktijk wel te gaan. Of niet en dan is het maar goed dat ze dat eruit hebben gehaald
Ik moest ook 2 uur stil zitten in de wachtkamer. Ik ging alleen flauw vallen na een poosje en mocht toen ergens gaan liggen Ik zou niemand aanraden ergens heen te gaan!!
En ik krijg dus een apparaatje mee naar huis en dan moet ik nuchter, na ontbijt, na lunch en na avondeten zelf een vingerprikje doen, meten en de waarde opschrijven. Ideaal want ik kan gewoon gaan en staan waar ik wil.
Wat gaat het bij ons dan fijn.. Vingerprikje Ontbijten, mag gewoon thuis Uurtje later terug voor 2de vingerprikje Klaar
Oh nou prijs jezelf dan maar gelukkig. Het drankje was echt mega ramzig en ik voelde me daarna echt super slecht!!
Ik vond het drankje zelf niet perse smerig vorige keer maar ik ben zooooo beroerd geweest. Moest mn best doen niet over te geven!