Mijn dochter is bijna 12 weken en is al vanaf de geboorte onrustig 's avonds. Ze slaapt overdag prima in haar bedje (ze slaapt boven in haar eigen kamer ivm prikkelreductie), maar 's avonds is niks goed. Bedje, draagzak, op de arm, in de kinderwagen, extra flesje, wandelen, spelen in de box oid, kijken of er nog een boertje dwars zit: ze blijft wakker en mopperen. We leggen naar standaard eerst in haar eigen bedje, maar tot nu toe zet ze het steeds op een brullen. We weten inmiddels dat ze het rustigst is in de kinderwagen in de woonkamer. Soms slaapt ze 1 rondje, maar meestal is ze gewoon wakker (onrustig, jengelig) tot ze de fles krijgt. Rond 21.30 krijgt ze de fles, slaapt meteen in en door tot 4 a 6 uur. Haar eerder de nacht in laten gaan hebben we ook geprobeerd, maar dit maakte geen verschil, en komt ze 's nachts vaker. Het is niet dat we het erg vinden dat ze zo is 's avonds, maar wellicht heeft iemand tips om haar hiermee te helpen. Of is dit iets wat vanzelf overgaat?
Geen oplossing helaas, wel herkenbaar. Meeste kindjes hebben een paar huiluurtjes per dag, vaak einde van de middag maar soms ook op andere tijden. Misschien is het papa of mama honger. Onze dochter was vanaf 19-23 uur aan het clusteren, dus drinken, slapen op arm of draagdoek, drinken, slapen etc. Bedje ook vaak genoeg geprobeerd maar tevergeefs. Met 12 weken konden we haar pas om 23 uur mee naar boven nemen. Dit is in de loop van de maanden steeds iets verschoven Naar eerder op de avond. En vanaf een maand of 5 slaapt ze vanaf 19:30. Bij een maand of 4 was haar wakkere periode ook echt op de avond, we hebben heel wat wandelkilometers gemaakt buiten om haar maar rustig te krijgen. Wij zijn er in meegegaan, wel heel vaak gedacht wanneer krijgen we de avond voor ons zelf, maar geleidelijk aan dus. En nu mis ik het weleens zo'n klein lief meisje die in de draagdoek of op de arm heerlijk ligt te slapen. Als je wel wil opschuiven met de fles zou je steeds 5-10 min eerder kunnen geven. Dus hele kleine stukjes.
De onrust ging bij ons vanzelf over, misschien ook omdat we rond die tijd met het bedtijd ritueel begonnen. Dan ging ze daarna nog niet slapen maar nog even spelen tot ze moe genoeg was om te slapen. Na een tijdje begon ze slapen aan het ritueel te koppelen en nu slaapt ze meestal binnen en half uur nadat we beginnen met pyama/tanden poetsen. Je dochter doet het hartstikke goed, meteen doorslapen na de fles van 21.30! Geniet er van, die van ons wordt nog steds regelmatig wakker 's nachts.
Wij hebben hier precies hetzelfde gehad, tot voor een week of twee geleden. Bij ons bleek het een combinatie van een aantal dingen te zijn. Op advies van een aantal dames hier ben ik me wat gaan verdiepen in dunstan babytaal. Dat werkte heel goed, zo kon ik uitvogelen wat nou het probleem was. Ze wilde graag clusteren. Daarnaast vond ze de draagdoek helemaal geweldig maar wat hier vooral goed werkte om haar rustig te krijgen, was een inbakerzak van SwaddleMe. De eerste paar minuten protesteerde ze er tegen, daarna gaf ze zich over en binnen een kwartier lag ze heerlijk te slapen. Het geeft haar zoveel rust, dat ze ineens ook hele nachten doorslaapt (van 23 tot 7.30 uur). Misschien heb je er iets aan. Succes!!
Dat onrustige 's avonds herken ik nog wel. Onze zoon ging clusteren vaak ook rond die tijd. Wilde dan drinken om 17.00, 19.00, 21.00 en 23.00 uur. Dommelde tussentijd wel wat, maar ging pas echt om 23.00 uur naar bed. Dit hebben we toen langzaam naar 21.00 uur gebracht (en wel nog wakker gemaakt om 23.00 uur voor voeding). Op dit moment gaat hij om 19.30 uur naar bed en krijgt hij nog steeds voeding om 23.00 uur. Misschien wilt ze nog wat extra drinken? Of is ze te moe om nog goed zelf in slaap te vallen. Je kan altijd proberen om rond 17.00 uur nog even uurtje in bed te leggen. En inbakeren werkte bij ons ook wel. Maar dat huilerige uurtje hoor er denk ik wel beetje bij helaas Gaat vanzelf over! Oja, een vast bedritueel hielp hier ook. Hij vind het heel fijn om 's avond in bad te gaan. Daar gaat dan zijn laatste energie in zitten en is hij lekker moe daarna En hij vind het zo leuk dat hij nooit moppert in bad! Fles of borst direct daarna en hij slaapt zo! En voeding om 23.00 uur geven (wakker maken daarvoor) vond ik ook echt een verademing. Daardoor ging hij snachts doorslapen. In plaats van dat hij om 4.00/5.00 uur wakker werd. Succes er mee!