Hoi dames! Mijn zoontje van bijna 7 weken heeft een voorkeur ligging. Hij ligt ( vanuit hem gezien ) met zijn hoofdje naar de rechterkant. Nu hebben we iedere keer geprobeerd, om in zijn slaap het hoofdje naar links te leggen. Maar dan draait hij net zo vrolijk weer terug! Nu heb ik eindelijk wat gevonden! Door een opgerolde handdoek onder zijn matrasje neer te leggen, is hij verplicht om naar de goede kant te kijken. Of hij kijkt recht voor uit, is ook prima. Nu mijn vraag : Moet ik hem nu zo op de 'goede' manier laten liggen, totdat zijn koppie weer rond is ? Of moet ik toch om en om doen? Bijvoorbeeld om de 24 uur, de handdoek weghalen en weer terug leggen? Alvast bedankt! Liefs!
Mijn jochie had hetzelfde. Al was hij een paar weekjes ouder. Wij deden het wel om-en-om, anders kunnen ze het overcompenseren, en de andere kant op groeien. Ik geloof dat we in het begin 3/4e deel een rolletje eronder, en 1/4e deel niet. Dus zeg 2a3 overdagslaapjes niet. Voeden, verschonen deden we hetzelfde. Als ik het deed, dan over de niet -voorkeurszijde. En mijn man aan de voorkeurskant. omdat hij werkte betekende dat het grootste deel aan de "verkeerde" kant werd gedaan. En mijn man dus een paar acties aan zijn voorkeurskant. Totdat het weer recht was, en daarna weer netjes half om half..
hier liet ik zoontje ook op die manier slapen...heb het zo lang gedaan tot het weer goed was, ging ehct onwijs snel! in 4 dgn tijd zag je al verschil ( ehct elk slaapje naar de "goede"kant) toen de voorkeur verdween ben ik pas weer om en om gaan doen.. heir met 2,5 mnd naar de fysio...met 3 mnd voorkeur weg...en toen was de scheve afplattign ook verdwenen.. Toen ging hij ook heel wisselend liggen, dus werd het gewoon weer nromaal... ik liet hem op zn zij slapen...en snachts ook( sliep klokje rond, dus lag heel lang in de zelfde houding) Maar ik sliep naast hem en hij kon totaal niet omrollen maarja fysio raad dat natuurlijk niet aan, was eigen risico...
Okay dan! Dus 75% op de niet-voorkeurhouding en 25% op de voorkeurhouding laten slapen! Het verschonen doen we beide op zijn voorkeurshouding, dit omdat we beide rechts zijn, ik zal dit naar de niet-vkh gaan doen! De fles geven, gaat al sinds het begin goed, vriendlief op zijn linkerarm en ik op de rechterarm! De wipstoel, daar heb ik zijn kleurrijke mobiel aan de rechterkant geplaatst, zodat hij daar ook in de niet-vkh ligt.. Hoop dat het zo goed gaat ^^ Liefs, Sill
Mijn jochie was niet echt gevoelig voor speeltjes, of het bed andersom zetten. Maar met die andere dingen waren we er wel snel af.. We hebben de fysio niet eens gehaald
Je kan ook gewoon zonder verwijzing een afspraak maken met een kinderfysio. Die kunnen je hier goed in begeleiden. Komen ook vaak bij je thuis zodat ze de "bed-situatie" kunnen zien. En een zijligkussen (deltababy) is ook aan te raden (wel heel goed in de gaten houden). Dat heeft er voor gezorgd dat ons zoontje nu een mooi rond bolletje heeft. succes
Hier ook voorkeurshouding. Ik ben de sidesleeper weer gaan gebruiken. Afwisselend ene kant en dan andere kant. Dat hebben we alleen overdag gedaan. Resultaat: helemaal rechtgetrokken!
Wij zijn deze week bij de kinderfysio geweest omdat mijn dochtertje ook een voorkeur heeft voor rechts en het hoofdje al aan het afplatten is. Ik had ook de vraag of we moesten wisselen van ligging, zei vertelde dat dit niet nodig was omdat de kans klein is dat ze een voorkeurshouding krijgt voor links. We moeten haar nu zo veel mogelijk op links leggen. Ook hebben we een zijliggingskussen gekocht maar moet eerlijk zeggen dat ik hem pas een paar keer heb gebruikt, wel onder toezicht. Ik draai nu iedere keer het hoofdje als ze slaapt.
toen wij bij de fysio kwamen, was het nog helemaal niet "erg"....vond de fysio..maar vond het sowieso wel fijn daar te lopen, omdat ze ook op andere dingen lette qua ontwikkelingen, en gaf leuke oefningen mee...om bepaalde dingen te stimuleren...kan in elk geval geen kwaad
Hier had ons kleintje ook een voorkeurshouding met afplatting van het hoofdje. Met 5 weken zijn we naar Fysiotherapie verwezen en dat heeft erg goed geholpen. Wij moesten ons ventje vooral op de niet-voorkeurshouding leggen. Wij gebruikte overdag een zijligkussen (wel altijd in het zicht). Daarnaast moesten we hem veel op zijn buik leggen. Zelf hebben wij voor de nachten een lovenest kussentje gekocht. Deze legde wij onder het hoeslaken van zijn matrasje zodat het goed op zijn plek bleef liggen. Door dit kussentje bleef zijn hoofd netjes in het midden liggen. Na een paar weken al werd de afplatting minder. Zelfs de Fysiotherapeut was enthousiast. Ze had nog nooit van het kussentje gehoord. Nu draait ons ventje zijn hoofd zelf beide kanten op en is zijn voorkeurshouding zo goed als weg. Zijn afplatting is minimaal geworden. Over 1 maandje wordt het hoofdje nogmaals gemeten om te kijken of alles stabiel is gebleven. Dit kussentje hebben wij dus gebruikt:
die van ons had ook een erge voorkeur naar rechts. wij zijn naar de fysio geweest en hebben daar veel aan gehad. veel tips gehad en oefeningen gedaan. door de andere kant meer te stimuleren, door bv meer aan links aan te raken dan aan rechts.