Audiologisch Centrum??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Roosje08, 7 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roosje08

Roosje08 Actief lid

23 sep 2007
    302
    0
    0
    Den Haag
    Hallo damens,

Ik heb een dochter van 2 jaar. Ze wordt opgevoed met talen ( Nederlands en Turks), maar het meest turks. Ze is met lopen en kruipen laat geweest. Ze is heel lief meisje, ze luistert heel goed naar mij. Ze is snel verlegen. Ze paat nu weinig. Ze zegt wel woorden, maar zinnen nog niet.

Nu zijn we naar de CB geweest. Ze zei dat ze niet veel praat. Ze dacht problemen met haar gehoor, maar ik weet zeker dat mij dochter mij goed hoort. Als ik zelf iets zachtjes zegt reageerd ze op.

Nu gaf ze als advies om naar deze centrum te gaan. Voor onderzoek, advies en begeleiding bij gehoor, taal en spraakproblemen. Maar ik twijfelen heel erg. Ik heb het gevoel dat ik te veel verwacht van mij dochter, ze is nog klein pas 2. Als ze over 6 maanden naar PSZ gaat denk ik dat ze beter gaat praten.
    Aan de andere kant ben ik bang dat ze later moeilijk gaat krijgen bij de PSZ. Phufffffff ik weet het gewoon niet meer.

Heeft er iemand ervaring met z'n therapie (centrum). Zoja heeft het geholpen?
    Hebben jullie advies voor mij, wat kan ik het beste doen? Want zelf weet ik het gewoon niet meer:(

Alvast bedankt... Roosje

2. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Roosje, ik zou me nergens zorgen om maken. De mevrouw van het CB weet waarschijnlijk niet genoeg over het tweetalig opvoeden. Mijn zoontje wordt ook 2 talig opgevoed (NL en Spaans) en is ook wat aan de late kant met praten (hij was ook laat met kruipen en lopen ;)). Hij zegt wel veel woorden, maar het is lang niet allemaal verstaanbaar. Soms maakt hij zinnetje van 3 woorden zoals: Nee, mama jas. Maar verder ook niet.
    Tweetalige kindjes gaan meestal pas wat later praten omdat ze 2 talen moeten verwerken en die dan ook nog eens moeten 'sorteren' als het ware. Google anders maar eens op tweetalig opvoeden.

Wij doen OPOL: One Parent One Language. Dit schijnt het voor het kind makkelijker te maken om de 2 talen van elkaar te scheiden.

Op ons CB maakte ze zich er totaal niet druk om. Kijk ook eens naar de dingen die jouw dochter wél goed kan. Kinderen kunnen nou eenmaal niet alles tegelijk onder de knie krijgen (al laten sommige moeders je geloven dat hun kind dat wél kan ;)). Zo is de fijne motoriek van mijn zoon juist erg goed.

Ik werk ook op een KDV, en ik vind het veel te vroeg om zo'n verwijzing naar het audiologisch centrum te geven.

Maak je niet teveel zorgen!
    En als je toch twijfelt aan haar gehoor, laat het dan gewoon testen. Maar zoals je zelf al aangaf, denk ik niet dat het 'm daar in zit!

3. mamaSuusenTessa

mamaSuusenTessa Bekend lid

8 okt 2010
    893
    0
    16
    NULL
    Eindhoven
    Ik heb geen ervaring met tweetalig opvoeden,maar bij mijn petekind zeiden ze ook met 2 dat het verstandig was om eens naar het audiologisch centrum te gaan.Mijn vriendin twijfelde ook.Hij was gewoon geen prater.Een half jaar later ging hij naar de psz en werd daar erg ongelukkig van.De leidsters snapten hem niet,en hij verstond de leidsters niet.Toen is ze toch naar het audiologisch centrum gegaan,en daar bleek dus uit dat hij idd niet goed hoorde.Ook werd er gecontateerd dat hij vocht achter zijn trommelvlies had.Nu is hij 10 jaar en hoort niet goed!
    Ik wil niet zeggen dat hij bij jouw dochtertje ook zo is,maar probeer te zeggen dat het niet verkeerd is om de oortjes eens te laten testen.Succes met je beslissing.

4. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    wat kan het kwaad? Als er niks aan de hand is zullen ze er daar snel genoeg achter komen en is er wel iets aan de hand dan ben je er gelukkig vroeg bij.
    Ik zou dus gewoon gaan.

5. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Ik weet van mijn broer, dat zijn dochters ook iets later waren met praten, omdat ze 2-talig werden opgevoed. Nederlands - engels. Dat zou het late praten wel kunnen verklaren, maar een extra controle kan geen kwaad, lijk me.

6. superb

superb Fanatiek lid

20 jul 2009
    1.120
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter wordt ook tweetalig opgevoed. Thuis spreken we nederlands en op het kinderdagverblijf wordt italiaans gesproken. (Zoon gaat nog niet naar KDV dus hij hoort voornamelijk nederlands.) Mijn dochter begon wel wat later met praten, maar inmiddels spreekt ze een mooie mix van de twee talen. Als ik het in het italiaans niet begrijp dan herhaalt ze het vaak in het nederlands. Ze begrijpt beide talen goed. Het is dus wel normaal dat kindjes die tweetalig worden opgevoed later gaan praten.

Ik denk wel dat ik het advies van het CB zou opvolgen. Het kan toch geen kwaad om een test te laten doen? In het geval dat ze wel problemen mocht hebben dan ben je er in ieder geval nu vroeg bij.

7. superb

superb Fanatiek lid

20 jul 2009
    1.120
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn dochter wordt ook tweetalig opgevoed. Thuis spreken we nederlands en op het kinderdagverblijf wordt italiaans gesproken. (Zoon gaat nog niet naar KDV dus hij hoort voornamelijk nederlands.) Mijn dochter begon wel wat later met praten, maar inmiddels spreekt ze een mooie mix van de twee talen. Als ik het in het italiaans niet begrijp dan herhaalt ze het vaak in het nederlands. Ze begrijpt beide talen goed. Het is dus wel normaal dat kindjes die tweetalig worden opgevoed later gaan praten.

Ik denk wel dat ik het advies van het CB zou opvolgen. Het kan toch geen kwaad om een test te laten doen? In het geval dat ze wel problemen mocht hebben dan ben je er in ieder geval nu vroeg bij.

8. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    mijn zoontje moet op 7 dec naar het audiologische centrum hij word dan niet 2 talig opgevoed maar ook hij praat niet zinnen
    wel met woordjes maar nog lang niet alles zeg geen dingen echt na .

hij moet erheen vanwege continu oorontsteking en nu al 2 maand antibiotica en houd dat hele winter de medicijn
    hij heeft al buisjes en neus amandel eruit sinds mei maar punt is.
    ook hij hoort me wel hoor want als ik zachtjes ijsje roep dan hoort hij het wel en roep al ijsje ijsje.
    maar toch ga ik er heen

puur om te zien wat hun ervan vinden
    ze kijken niet alleen naar de taal maar ook wat je kind al vroeg kon en wat laat

de behandeling duurt 3 uur en ze gaan echt alles uitzoeken gehoor
    hoe die praat
    word met 2 andere beroeps mensen gecontroleerd en ook wat hij al vroeg kon en wat niet . mja hij liep al met 13 maand enzo dat nemen ze ook mee in hun oordeel of hij een trage leerling in alles is of niet na ons weten niet.

maar goed ik ga gewoon puur omdat de kno arts zijn gehoor extra wil laten controleren.

nouja controle kan geen kwaad dan weet ik tenminste of hij achter loop voor loop of gewoon goed doet alles :D

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.990
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Je kunt het gehoor toch eens laten testen. Als er niks aan de hands is, weet je dat ook weer. (Stelt ook wel gerust.) Als het gehoor niet helemaal goed is, ben je er in ieder geval op tijd bij.

10. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    audiologische centrum con troleer niet alleen gehoor als je er komt zoals ik zij
    het duurt 3 uur er word met 2 artsen nog gekeken naar het algemene ontwikkeling van het kind en het praten gehoor en alles
    dus ja ik zou er wel goed over nadenken ik ga puur omdat de arts het aanraad de kno omdat hij een geschieddenis heeft en ook al weet ik dat hij goed hoor

11. Tink

Tink Niet meer actief

Klopt, ik ben er met mijn oudste zoon ook geweest en ze testen meer dingen dan alleen het gehoor. O.a. algemene ontwikkeling en hoe een kind zelf speelt.
    Ze doen bv. een spelletje met allerlei beestjes en huisjes e.d., en geven dan opdrachtjes: zet de koe eens vóór het huisje? Zo kijken ze welke begrippen je kind al kent.
    Het gaat allemaal heel speels.

Overigens heeft tweetalig zijn inderdaad weinig te maken met hoe snel een kind gaat praten. En van een onderzoek bij een audiologisch centrum gaan ze ook niet sneller of beter praten ;). Maar als je twijfelt aan het gehoor van je kind, is het een goed idee om te laten testen. Want een kind dat niet goed hoort zal ook niet goed leren praten.

Succes!

12. Roosje08

Roosje08 Actief lid

23 sep 2007
    302
    0
    0
    Den Haag
    Damens bedankt voor jullie antwoorden..

Ik heb totaal geen twijfel dat ze een probleem heeft met gehoor.. Ik ga er nog rustig over nadenken...

Natuurlijk kan er geen kwaad. Alleen ik vind haar nog klein..

13. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Interessant! Want zowel op het CB als op websites met info over 2talig opvoeden, wordt gezegd dat veel kinderen die 2talig worden opgevoed wel degelijk later gaan praten omdat ze 2 keer zoveel taal moeten verwerken. Ik ben benieuwd waar jij hetgeen wat je zegt op baseert of waar je de info vandaan hebt. :(

Deel Deze Pagina